{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Græs ind islænder
  • #1   24. maj 2015 Hold da op, det var langsomt smiley vores blev smidt ud i en time de første tre dage, derefter to dage med tre timer. To dages pause pga weekend og derefter tre timer de næste 5 dage. Derefter gik de på græs fra 10-18 i ca 10 dage og nu går de derude på døgn smiley

  • #2   24. maj 2015 Jeg synes det er fint at du græsser så stille ind, så kan hele systemet følge med smiley
    Jeg startede på 5 min i 2 dage, 10 min i 3 dage og så 20 min i 3 dage. Efterfølgende gik de på græs i 30-40 min om dagen i en uge, derefter en uge hvor de gik imellem 1-2 timer og så 1 uge hvor de gik imellem 2-5 timer. Så må de i hvert fald være græsset ind, så nu går de på græs fra 7-21. Næste mdr bliver de lukket på døgngræs smiley


  • #3   24. maj 2015 Det er rigtig fint du er forsigtig, men jeg synes at de er lige langsomt nok. smiley jeg ville øge med 5 minutter de næste par dage (da du gerne vil tage den med ro) til du er på 45 minutter, derefter vil jeg øge med 15 minutter om dagen til de er oppe på 3 timer hvorefter der bliver øget med 30 minutter. smiley

  • #4   24. maj 2015 Stemmer i med at det er lige langsomt nok. I det tempo er hesten jo ikke klar til døgnfold før dommeren er forbi smiley

    Noget andet et så at du skriver hesten er for tyk. Så er risikoen for problemer jo til stede uanset hvor meget du græsser ind.

    Jeg har osse en med tendens til at blive for tyk, og han kommer ganske enkelt ikke på godt græs


  • #5   24. maj 2015 Så skal jeg jeg øge med 5 eller 10 min hver dag?

  • #6   24. maj 2015 Jeg ville starte ud med en øgning på fem minutter det næste 3-4 dage og derefter øge med 10 nogle dage, osv

  • #7   24. maj 2015 Kan jeg så sige;
    Idag har han fået 12 min
    Man: 17min
    Tir: 22
    Ons: 27min
    Tor; 35
    Fre; 40 min


  • #8   24. maj 2015 Eller hvordan i ville i dele det op?

  • #9   24. maj 2015 jeg ville smide 15 min på -det er ikke meget der græsses ind på 5 min. Her ville hestene den første dag ryge ud en halv times tid og så øge gradvist derfra (med 15min e.l. ad gangen og indenfor et par uger oppe på heldagsgræs -HVIS hestene kan tåle det, det er IKKE alle heste der kan gå på græs).

    Ingen tvivl om at foderskift inkl det at komme på græs, kræver tilvænning, men man KAN altså osse blive FOR hysterisk med tilvænningen -at øge med 2-3 min er lige så nyttigt som slet ikke at øge, og på den måde kommer hesten jo aldrig til rent faktisk at gå på græs.


  • #10   24. maj 2015 Men er det bedre hvis man rider bag efter man har græsset dem så de ja eller har det ing4en forskel?

    Ka jeg så godt øge med 15 min hver 2 dag? er det ikke for meget hurtigt når han også er så tyk) smiley


  • #11   24. maj 2015
    Hvis hesten er så tyk, så skal den slet ikke på græs eller kun græsse med mundkurv.


  • #12   24. maj 2015 Altså er hesten allerede overvægtig nu, ville jeg slet ikke sætte den på græs (ville vælge fold med sparsomt græs, give mundkurv på e.l.).

    At ride den har den fordel at hesten så måske ikke når at blive så overvægtig, men det giver ikke en ekstra sikkerhed mod forfangenhed osv. at den rides lige efter græsning e.l.
    Tværtimod er det sjældent rart for hesten at motionere lige efter den har spist (prøv selv at løbe en tur efter et måltid)


  • #13   25. maj 2015 Jeg syntes han er lidt små tyk, men jeg ved ikke om han er overvægtigt?

  • #14   25. maj 2015
    En små tyk hest er overvægtig ;o)


  • #15   25. maj 2015 og er den småtyk nu, så vil ekstra græs jo nok betyde at den går fra småtyk til fed smiley

    Uanset hvor forsigtigt man indgræsser, så forhindrer indgræsningen ikke en overvægtig hest i at være i fare for forfangenhed/EMS osv.

    Mange islændere ER meget nøjsomme, og jeg ville ikke forvente at en islænder kan gå på godt græs.
    Er der tale om "gammelt græs" så måske, men ikke på den gængse hestefold med godt græs.

    Vi har et år haft shettere med vores på sommergræs, men det var på eng/skov med gammelt græs (aldrig gødet, meget varierede græssorter og mindst lige så meget siv og andre plantevækster som reelt græs og i øvrigt 14 hektar land så der blev vandret mange km om dagen)). Det gik fint -men på den gængse hestefold var de med god sandsynlighed blevet forfangne.


Kommentér på:
Græs ind islænder

Annonce