{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.112 visninger | Oprettet:

Fold plads til to heste {{forumTopicSubject}}

Hej hg,

Jeg står i den skønne situation at jeg har mulighed for at rykke min dejlige hestebasse hjem smiley

Men, folden er lidt "lille" i hvert fald i forhold til hvad han er vant til smiley

Han skal jo heller ikke gå alene, så det kræver at han har en ven, her tænker jeg en 2'er pony eller 1'er pony, da det ville være fedt at kunne bruge hesten til noget smiley

Folden er ca 1000 m2 og jeg tænker så, at de kun skal stå hjemme om vinteren, hvor de kommer i fine store bokse om natten...
Om sommeren udlejes der sommergræs 500 m derfra smiley

Mit spørgsmål er så... Bliver det for lidt plads til de to?
Jeg tænker at de selvfølgelig skal have hø/wrap ad libitum, så de har noget at lave i de timer de står ude smiley

Men hvad synes i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fold plads til to heste
  • #1   24. maj 2015 Nej, det vil jeg ikke mene at det er smiley

  • #2   24. maj 2015 Det lyder dejligt! For det er jo meget dejligt at have dem lige udenfor døren smiley

  • #3   24. maj 2015 Ja, det er det i hvert fald - jeg mener vi har en fold af samme størrelse, ca 1000 m2 og der har vi 3 heste gående - det fungere fint. De går faktisk kun på halvdelen lige pt., da resten lige er blevet gøddet og vandet - fungere også fint smiley

  • #4   24. maj 2015 Nå hvor dejligt, så skal det jo nok gå smiley

  • #5   24. maj 2015 jeg har ca 4000 2m grund til to heste, og de går ikke på døgnfold, så jeg har græs det meste af året.
    hvis de ellers bliver foderet rigtigt sådan at de ikke mangler noget - de skal også have foder på folden - ja så er det mest det at de skal kunne rører sig, og at de får frisk luft.

    mine to har samme hverdag hele året rundt. kommer på fold ved 9 tiden om morgen og ind sidst på eftermiddagen. de skal nok sige til hvornår det passer dem at komme ind.


  • #6   24. maj 2015 Altså planen er jo at de vil gå ude om vinteren fra ca 7- 16-17 stykker og have adgang til stråfoder hele tiden smiley om sommeren rykker jeg dem på sommergræs et sted i nærheden smiley

  • #7   24. maj 2015 mener der står et sted at de skal minimum have 800 m2, men hvor meget der skal lægges oveni pr. hest kan jeg ikke huske. jeg skal selv have min hest hjem her når vi flytter, og der får jeg 2500m2 fordelt på 3 folde, til hende (stor dv) og 2 shetlandsponyer - det er fin plads til dem, så længe de har adgang til hø/wrap på folden smiley den ene af de folde jeg har det nye sted, bliver lavet til "sommergræs" så jeg kan lukke dem over i noget lækkert græs om sommeren.

  • #8   24. maj 2015 Jamen ud fra hvad folk skriver, så tror jeg squ bare at vi gør det smiley

  • #10   24. maj 2015 ikke helt korrekt: man må have 4 heste på en fold på 800 m2

    § 16. For ethvert hestehold skal der være adgang til en fold.
    Stk. 2. Folden skal have et areal på mindst 800 m², hvoraf den korteste side skal være mindst 20 m. Benyttes folden af mere end fire heste på samme tid, forøges det i 1. pkt. angivne arealkrav med 200 m² pr. hest. En fold må ikke benyttes af mere end i alt 20 heste.


  • #11   24. maj 2015 Så er det jo perfekt smiley

  • #12   24. maj 2015 Det kommer jo lidt an på hvad man er vant til/hestene er vant til.
    Er man vant til små mikrofolde og kort udetid, ja så er 800 kvm som jo er = en 20x40 ridebane jo "stor". Er man vant til "store folde" på 1 tdl/6000 kvm eller derover, så ville man jo synes at en lille ridebane er at betegn som sygefold.

    Så kommer det an på hvilke heste man har. Små heste, heste som nem kan blive forfangne eller overvægtige vil helt sikkert have godt af at stå på begrænset græs i særdeleshed forår/sommer/efterår.
    Men har du unge heste som vokser ville jeg ikke byde dem så lidt plads.

    Så har jordbunden betydning - lerjord vil blive til et mudderhelved om vinteren med så lidt plads til hestene. Sandjord kan nok bedre klare lille fold og flere heste.

    Så hvad har jeg selv ?
    2 store varmblodsvallaker, og 1.5 hektar fold dvs ca 15.000 kvm fold. Om vinteren går de på 6000 kvm, og der slider de rigtig meget på folden, dvs næsten intet græs tilbage, men heller ikke mudder trods lerjord.
    Et år havde jeg 3 heste gående på 2500 kvm og det blev et total mudderhul, som nu er maksimalt drænet med masser af brokker og dræn.
    Om sommeren går den som er en easykeeper på ca 1000 kvm fold og stribegræsses. Den som kan klare græsset hår så på resten dvs 10.000 kvm.
    Jeg slår ikke hø, og jeg har hestegræsblanding samt tung lerjord.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Fold plads til to heste

Annonce