{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.281 visninger | Oprettet:

Når hesten holder fri. {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg selv en hest der lige er fyldt 3 år, som bliver sendt en måned i ridning på Blue Hills d 1. september. Hun går på sommerfold lige nu og hygger sig for groft. Nu har jeg ikke set hende idag, og nogle gange kan hun godt holde fri i 3 dage hvor jeg faktisk slet ikke er derude. Hvor hun bare er hest.

Hvordan er jeres holdning til at give hesten helt fri? Hvorfor gør i det? Og hvor længe?

Med min egen er jeg lidt blandet på følelser. For vil rigtig gerne se hende hver dag, men jeg har et godt stykke ud til hende og er på scooter. Så har min dag været langt eller optaget af noget andet, for hun simpelthen fri. Fordi turen derud for kun lige at hilse på er lidt for lang. Jeg vil rigtig gerne se hende hver dag og have hende i hænder. Træne lidt på banen, gå ture og sådan. Så hun ikke står og keder sig eller bliver træls at have med at gøre.

Omvendt synes jeg heller ikke det gør noget at hun i perioder holder helt fri og bare er hest da hun jo ikke er så gammel. Og når hun så ser mig er hun simpelthen så glad. og ååh hvor vi hygger så. smiley

Hvad siger i??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten holder fri.
  • #1   27. maj 2015 En eller flere fri dage har aldrig skadet mine heste, som alle er konkurrance heste på mere end bare klub plan smiley - Ofte har jeg en meget mere glad og mere afslappet hest efter en fri dag eller to. De er naturligvis på fold hver evig eneste dag om de har fri eller ej smiley

  • #2   27. maj 2015
    Hvis det er en hest der er i træning og er igang, så er det jo ærgerligt og at den holder fri et par dage om ugen. Men hvis man har en hest, som man ikke har tid til mere end 2-3 gange om ugen - så fred være med det, vi har alle hest forskelligt.

    Nogle heste trives med at holde fri og være græsslåningsmaskiner, andre ikke :o)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   27. maj 2015 Hvis hesten sart skal i ridning ville jeg begrænse fridagene, da en bedre form og en lydig hest gør det nemmere at arbejde med.

    En hesten konkurrence hest på højere plan, skal den som alle top atleter forbedre sin ydeevne, derfor skal pauserne tilrettelægges så de ikke er i vejen for træningen, men samtidig skal man huske på at pauser på de rette tidspunkter ofte er med til at styrke en ydeevne.

    Er hesten almindelig skovturshest eller ridehest på hyggeplan er pauserne underordnet, da man sjældent forlanger alverdens af sådan en hest smiley

    Men de fleste heste nyder at kunne passe sig selv, og bare gå på folden dagen lang og slappe af.


  • #5   27. maj 2015 Jeg er hos Tindur hver dag og nu i sommer perioden to gange dagligt.. Vi træner tre gange ugentligt og har gjort det siden han var 2 år. Nu er han 4 1/2 år. Indtil han blev tre år var det mest striglen og basale ting vi trænet + jordarbejde. Fra han var tre til næsten fire år så blev han trænet i frem og ned, gået ture med og gjort klar til at jeg skulle begynde tilridningen. Han har ikke haft fri medmindre jeg skulle på ferie. Og det var først meningen han skulle have ferie til december i år men pga problemer i familien i Norge så måtte jeg rejser og han fik tre uger ferie.. Hvis man tager det stille og rolig som man bør så trænger de ikke pause.. Men hvis man tilrider de som mange gør så behøver de ofte et par mnd for at fordøje det hele og restituere sig.

    Mvh TT


  • #6   27. maj 2015 Selvom Macho holder fri, så er jeg hos ham HVER dag.. Lige for at tjekke om han har det godt og om alt er som det skal være..

    Selv de dage jeg har part på ham, er jeg lige forbi når jeg kører fra arbejde..


  • #7   27. maj 2015 Jeg er nede hos min hver dag, men nogle gange er jeg bare nede og muge og smutter igen, det er ikke hvergang jeg ridder eller træner med ham, da jeg også syntes at han har brug for og bare være hest sammen med de andre heste han går sammen med og han elsker og holde fri og ingen heste tar skade af nogle fridage, nogle dage gider han slet ikke og hilse på mig, fordi han hygger med de andre smiley

  • #8   27. maj 2015 Min har normalvis fri 1-2 dage om ugen. I de dage hvor vi træner er det alt fra ridning, longering, jordarbejde, tricks, gåture eller lignende... smiley
    Når han har fri får han lov til bare at gå og være sig selv og slappe af.
    Min hest kan faktisk være ekstra sød og nem, hvis han har haft fri i et par dage. smiley


  • #9   27. maj 2015 Vi lige nævne at min til dagligt går i løsdrift, pt gør hun på sommergræs. Der er nogle på gården hver dag, så der bliver set til hende selvom jeg ikke er der.

    Kender det med at hesten næsten er mere samarbejds villig efter lidt fridage.

    Nu snakker jeg ikke om hver uge, er normalt ud ved hende ca 6 gange i ugen, men i en periode, ca hver anden måned kommer jeg ind i en situation hvor jeg kun når hende 3 gange i ugen ca.

    Åh ja kan godt se det noget andet hvis hesten bliver redet på konkurrence plan osv. så skal træningen jo holdes igen.

    Her hjemme i vi nået dertil i ridningen at jeg kan sidde på hende i skridt, i rebgrime. Hun sendes i ridning for at vi kan få et ekstra skub i ridningen (Hvor jeg får undervisning imens). Hun skal ikke ud og tonses igennem den måned.

    Men hun er fuld ud håndterlig og kan sagtens sendes i byen hos fremmed, det jeg ikke i tvivl om. Selvom hun holder lidt fridag nu. Som sagt, det er kun i få perioder og ikke altid hun holder fri i flere dage smiley

    Dejligt at høre jeres forskellige meninger!
    Håber sådan snart på sommervejr, så er det lidt sjovere at give den en skalle ude i stalden hos hestene.


  • #10   27. maj 2015 Det er godt for hesten at få en fridag, så deres muskler kan hvile. Min får fri ca hver 3. dag. Han går maks 4 dage i træk og somregel kun 3, nogen gange 2, hvis han har lavet hårdt arbejde. Giver gerne min meget fri, så holder han længere.

  • #11   27. maj 2015 Min er pt i fuld konkurrencetræning forresten. smiley

  • #12   27. maj 2015 Ved du hvad, du skal ikke være bange for at give din hest fri i et par dage, specielt ikke når den kun er 3 år, der må den gerne få lov til bare at hygge sig (y)! Det gør/har alle mine unge også gjort.

    Nu står de hjemme, så jeg kan altid kigge på dem, men jeg er sikker på at der sikkert er nogle der vil give dig besked hvis din hest har fået et sår eller andet smiley

    Selvom at mine ponyer er "stævneponyer" får de stadig fri ca. Hver 3./4. Dag hvor de får lov til at hygge sig med deres venner ude på engen smiley

    Jeg giver dem aldrig fri 3 dage i træk, kun af den grund at vi starter stævner ofte og helst ikke skal ud af "formen" men de kan sagtens gå en hel uge hvor de bliver redet og trukket i skoven og bliver longeret, hvor de får helt fri fra dressurtræningen. smiley



  • #13   27. maj 2015 Det hjælper meget på min samvittighed at hun kun er 3 og derfor gerne må gå og hygge sig lidt. Kan godt skrue lidt ned for den dårlige samvittighed kan jeg høre.
    Men det nu stadig rart at høre hvordan andre gør det også smiley


  • #14   27. maj 2015 Jeg syntes det afhænger meget af hesten.
    Jeg har 2 konkurrece heste - starter b stævner på dem begge.
    Den ene bliver trænet 6 dage om ugen, og 1 fridag. Den anden bliver kun trænet 3 gange om ugen, og 4 fridage. De er i næsten lige god form, nr 2 hest kan bare ikke holde til så meget træning mentalt, så dens træningsplan er lavet i samarbejde med træner og Dyrelæge.


  • #15   27. maj 2015 Mine to hingste drenge går på sommergræs jeg er kun derude en gang hver anden uge de er 1 og 2 kan det de skal så de går bare og hygger sig ingen grund til og fræse derud hele tiden for at give dem to klap og et kys på mulen og gå igen..

    Jeg virkelig ikke se folk har så travlt med at man skal ud hver dag så længe hesten bliver passet.. helt ærligt så er hesten squ da røv ligemeget om du kommer og giver den nogle klassper hveranden eller hver 4 dag for den sags skyld..

    Resten af mine heste er jeg hos hver dag men det fordi jeg selv står for pasningen af dem =)


  • #16   28. maj 2015 Sas har fri 5 dage om ugen;)

Kommentér på:
Når hesten holder fri.

Annonce