{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arbejds udstyr til heste
  • #1   30. maj 2015 Stavsele?

  • #2   30. maj 2015 Eller en kumtesele måske?

  • #3   30. maj 2015 Jeg kunne finde den på stavsele smiley Mange tak smiley

  • #4   30. maj 2015 "den der om halsen" hedder jo noget forskelligt altefter hvilken type det er -bringesele(eller bringestykke), stavsele eller kumte... så "tanker ved køb" bør da om ikke andet være, hvilken type sele du vil have (prisen på de tre nævnte er ret forskellig smiley )

    En almindelig bringesele er ret let at tilpasse til de fleste hestetyper. Stavseler og kumter er lidt mere komplicerede, fordi det er meget vigtigt at de passer i både størrelse og facon (ligesom en sadel -kumterne har osse stopning som man kender det fra sadler).
    -ved ikke om det var sådan noget du søgte?


  • #5   31. maj 2015 Jeg har set nogle spændende videoer med folk som river deres ridebane eller pløjer et lille stykke land med deres heste og ville gerne vide mere om det smiley Jeg har set nogle videoer på youtube hvor at de f.eks pløjer en jordmark, og der har hesten/hestene en kumpte på.

    Mine tanker gik til om man så godt ville kunne gøre det samme med køreseletøj (bringesele)? Jeg vil på alle mulige måder undgå slid på bringen eller skader forsaget af uvidenhed på området og ville derfor gerne vide mere om emnet smiley Dine svar hjalp meget Michelle w! Kunne du (eller andre) evt. også svare på mine spørgsmål her? smiley På forhånd tak! smiley


  • #6   31. maj 2015 smiley følger lige med...

  • #7   31. maj 2015 I DK er det slet ikke usædvanligt med en bringesele som arbejdssele -udformningen er lidt anderledes end en sele til kørsel (til enspænder typisk en saletsele) -der er jo self ikke stangstropper på arbejdsselen, ligesom bringe- og rygstykke hænger sammen.
    Korrekt tilpasset, er der ingen problemer i at bruge en bringesele som arbejdssele.
    Men mange foretrækker kumte/stavsele, fordi de fordeler trækker rigtig godt -men som sagt kræver de at man er meget nøjeregnende med tilpasningen.

    Der er i øvrigt en mulighed mere, nemlig en fransk kumte -vi har brugt sådan en til marathon med Axel og trækmæssigt har det fungeret fint, men han bliver øm i skulderen af den (på trods af tilpasning) så den blev hurtigt droppet igen. Tilgengæld fungerer den fantastisk til vores belgier -den giver god bevægelsesfrihed, og fordeler trækket rigtig godt.

    Skulle du få lyst til at kaste dig over pløjning eller andet markarbejde, vil jeg dog anbefale dig at møde op til nogle pløjedage og få hjælp fra nogen der kan det -det er nemlig en hel del sværere end det ser ud smiley

    Der afholdes pløjedage rundt omkring i landet. Ved ikke hvor du er fra, men bl.a. ved dyrskuet på gl. Estrup kan man se pløjning. Meld dig evt ind i gruppen "dansk koldblod" på FB -der er en del medlemmer der bruger deres heste i marken eller skoven, og de kan med sikkerhed give dig alle plusser og minus'er ved de forskellige seler til den slags arbejde.
    Jeg selv har kun en ret begrænset erfaring med den slags arbejde med hesten smiley


  • #8   1. jun 2015 Mange tak, det vil jeg helt klart kikke ind i! smiley

  • #9   1. jun 2015 Der ligger sådan en her, oppe hos islænder manden smiley den er jeg sikker på vi gerne må låne smiley Jeg har hans nr. smiley

    profilbillede
  • #10   1. jun 2015 Men igen -få lige hjælp af nogen der ved hvad det handler om. Det er ikke svært at tænke sig til, hvad der kan ske hvis hesten smutter med sådan en efter sig, og får et ben eller hov i den...
    -foruden at folk der evt kommer i vejen for den løbske hest med harve/plov e.l. efter sig, risikerer at komme alvorligt til skade


Kommentér på:
Arbejds udstyr til heste

Annonce