{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.012 visninger | Oprettet:

Ville i putte sko på? {{forumTopicSubject}}

Jeg har min hoppe på 17 år, som er pensioneret fra al ridning. Det er sjældent at jeg laver noget med hende, og når jeg laver noget er det måske lidt fri longering på bane, eller at jeg bare trækker hende en tur. Det er noget der kun sker et par gange hen over en måned, så det er altså virkelig sjældent.

Sagen er så, at hun er meget ømtået på hendes forhove. Med baghovene er der absolut ingenting. Hun kan gå helt fint på græs, sand, astfald, ujævn skovbund osv, her er hun ikke øm. Men går hun på grus, er det helt slemt.

Det eneste sted det reelt set er et problem, er når vi skal op til ridebanen eller ud fra grunden. Indkørslen er nemlig belagt med grus. Hun kan gå i lidt græs meget af vejen, men nogen steder må hun altså lige gå et par meter på grus, og hver gang får jeg det helt dårligt, fordi jeg kan se at det ikke er behageligt for hende.

Der er mulighed for at putte sko på hende, jeg tænker selvfølgelig kun på forhovene. Men jeg er meget i tvivl. Min smed mener at det næsten ville være for dumt, når hun jo fungere på alt underlag undtagen lige grus, og især fordi hun jo egentlig er pensioneret og derfor nærmest ikke laver noget.

Hvad ville I have gjort, hvis I stod i en lignende situation?

Jeg er ikke interesseret i forslag omkring boots, det har jeg styr på. Kommentarer herom vil blive ignoreret. Jeg spørger helt enkelt om i ville vælge at sko en hest i det her tilfælde eller ej.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville i putte sko på?
  • #1   5. jul 2015 Har hesten altid været ømtålelig på grus?

  • #2   5. jul 2015 Ja, hun har altid været øm på grus, og altid kun på forhovene smiley
    Det er bare først blevet et ''problem'' efter at jeg er flyttet til et sted hvor hun er nød til at gå på grus et kort stykke, for at komme til f.eks. ridebanen smiley


  • #3   5. jul 2015 Hmm så ville jeg nok ikke putte sko på - hvis den vel og mærke kun går på grus et par meter, et par gange i måneden smiley istedet ville jeg nok bruge boots, som du ikke virker interesseret i smiley må jeg spørge om hvorfor?

  • #4   5. jul 2015 Jeg synes også at sko lyder unødvendigt i det her tilfælde. Boots derimod kunne være en glimrende løsning.

  • #6   5. jul 2015 Altså jeg har haft hende i 8 år, og hun har i alle de år været øm når hun en sjælden gang i mellem kommer på grus. Så tror desværre ikke at de hærder. Så skulle det være fordi hun kommer til at gå på grus oftere, og det kan jeg næsten ikke få mig selv til, når hun er så øm.

    Hun kan sagtens gå på banen, det er vejen op til banen der er problemet, men jeg skal også op af den vej hvis vi skal forlade gården.


  • #7   5. jul 2015 Med hensyn til boots, så er det ikke fordi at jeg ikke er interesseret i dem. Det er bare ikke det jeg spørger ind til i den er omgang, og det er såmænd bare derfor at jeg frabeder kommentarer om boots.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   5. jul 2015 Jeg ville ikke putte sko på smiley

  • #10   5. jul 2015 Jeg ville bestemt ikke putte sko på. smiley Holder med din smed, at det simpelthen ville være for dumt. Hun bliver næsten ikke brugt og det er kun de par meter der det er helt slemt. smiley Det er jo virkelig også usundt, når heste har sko på. Så jeg mener, at kan man undgå det, så skal man sku også gøre det. smiley Min dreng har samme problem som din. Det er kun på grus han er øm. Men han bliver redet/trænet reglmæssigt og har ikke sko på. smiley Det er kun på ture jeg har problemer og der søger jeg bare for, at tilpasse min tur efter hans behov. smiley


  • #11   5. jul 2015 Mange tak for svar. Så dropper jeg tanken om sko og min dårlige samvittighed smiley

    Jeg vil selvfølgelig også helst undgå sko, for jeg synes heller ikke at det er sundt. Hun har heller ikke haft sko på i de år jeg har redet hende, og det var heller ikke et problem på alt andet underlag. Jeg er nok bare blevet for pylret med hende :o)


  • #14   5. jul 2015 Prøv evt en biotin kur, så hun kan få styrket sine hove. Jeg ville heller ikke komme sko på. smiley

  • #15   6. jul 2015 Tænker de fleste heste uden sko er lidt ømme når de går på grus ("store sten" osv)
    Ville ikke give hende sko på smiley


  • #16   6. jul 2015 Jeg ville rådføre mig med smeden.
    Selv har om pensionist sko på, hans såler bliver meget medtaget hvis han ikke har sko på. Så din smed kan se på sålen om den får krusninger af de få gange på stenene eller ej, gør den ikke så ville jeg ikke give sko på.


  • #17   6. jul 2015 Smeden har vurderet at sko ikke er nødvendigt for hesten. Det samme vurderede den tidligere smed også. Beskeden er, at selvfølgelig vil det nok hjælpe lidt når hun går på grus, men når hun fungere på alt andet underlag og bliver brugt så lidt, så giver det ikke så meget mening.

  • #18   6. jul 2015 Så lyt til din smed smiley

  • #19   6. jul 2015 Man skal jo ikke altid bare stole blindt på fagpersoner smiley Man må godt være kritisk.
    Smeden indrømmer jo også selv, at hun kan have gavn af det, og at han sikkert også vil opfordre til det, hvis hun blev brugt mere.

    Jeg ville bare gerne høre hvad andre ville gøre. Jeg har det rigtig skidt når hun går på grus fordi jeg tydeligt kan se at det gør ondt på hende, og det er jo aldrig sjovt som hesteejer at se at noget gør ondt på ens hest - heller ikke selvom det måske kun er 1 minut.

    Men som skrevet tidligere, så slår jeg tanken om sko ud af hovedet. Så må jeg se om jeg kan få overbevist mig selv om, at det er OK, og ellers må jeg købe nogle boots så jeg ikke skal have det dårligt med det.


  • #20   6. jul 2015 Men vil give din smed 100% ret jeg synes personligt det ville være som at kaste penge ud af vinduet nu hvor du ikke bruger hende smiley
    Men hvor lang tid har hun gået uden sko?


  • #21   6. jul 2015 Hun har gået uden sko i snart 8 år.
    Hun havde sko på da jeg overtog hende. Jeg overtog så samme smed som tidligere ejer havde brugt, og fordi min hoppe ofte smed skoene, spurgte jeg hvor nødvendige de egentlig var. Han sagde at de slet ikke var nødvendige, og at hun havde sunde og forholdsvis stærke hove. Forhovene er dog lidt ringere kvalitet, men ikke dårlige.

    Så hun fik skoene af da jeg fik hende for 8 år siden. Siden da har jeg brugt et par forskellige smede, og ind i mellem er snakken faldet på sko - kun fordi jeg selv har bragt det op. Ingen har sagt at det var direkte nødvendigt, men de fleste har medgivet at det med stor sandsynlighed vil kunne afhjælpe problemet. Dog påpegede flere af dem også, at så længe det kun var på grus, var de ikke bekymrede. Det er jo ubehageligt underlag. Hvis hun derimod var øm på f.eks. asfalt og sled sine hove meget, ville det give mening at putte sko på hende, men det er ikke tilfældet.

    Sammenligner man hendes forhove med baghove, så står hun en smule lavt på forhovene. Det er svært at forklare, for så meget forstand har jeg ikke på det. Men især hvis hun når at blive bare lidt langtået, kommer hun til at stå meget ''fladt'' på hendes forhove.


  • #22   6. jul 2015
    Nej, ville ikke proppe sko på, når du ikke er mere ude og hesten er mere øm så og sige :o). Men finde et alternativ. Fx boots eller hoofwraps - som så sidder på hele tiden, så man ikke skal hen og tage af og på, som boots og hoven så "hærdes" imens men stadig er beskyttet med hoofwrappen på.


  • #23   6. jul 2015 Måske jeg bare har været heldig med mine tre heste, men alle kan gå på grus. Jeg bilder mig selv ind at det er fordi min trimmer beskærer en smule anderledes end beslagsmede, men skal ikke kunne sige det. Mine to tidligere ponyer, der fik ordnet hove af beslagsmede, var begge ømtåede på grus, og som sagt kan de tre jeg har nu, gå på grus, hvor det eneste jeg mærker er en smule reduceret skridt længde. Sikkert bare tilfældighed, men når nu tingene fungere er der jo ingen grund til at ændrer på det smiley

Kommentér på:
Ville i putte sko på?

Annonce