{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.153 visninger | Oprettet:

Genoptræning - how to? {{forumTopicSubject}}


Min kære pony har stået halt i 2 måneder, men er nu haltfri og vi må gentoptræne. Har skridtet 20 minutter i en uge nu og læser så på planen at der står man skal helt op på 120 minutter. I mit hoved er det voldsomt meget skridt, især hvis man skal skridte 120 minutter hver dag, ligesom jeg ikke har tid til at skridte 2 timer på dyret hver dag i en uge.

Hvor et andet skema så siger 60 minutter skridt også derefter begynde med trav intervaller.

En anden ting er, at min anti matematiske hjerne ikke forstår noget af det med intervaller hvis der fx står: " nu lægges der efter opvarmning i skridt travintervaller á 2 minutter ind i træningen. Der startes med 5 intervaller med skridtperioder mellem travintervallerne. Herefter lægges 1 interval på hver eller hver anden dag, indtil man når 15 stk. (ca. 30 minutters trav sammenlagt). "

Nogen der kan pensle det ud?

Der udover har jeg tænkt på; hvordan pokker overholder folk intervallerne? Sidder i med et ur og glor ned på uret hele rideturen og især når der skal traves? Jeg ejer ikke et digital ur eller armbåndsur heller og en mobil er pænt besværlig at sidde med.

Og hvad så hvis man misser en dag eller ikke har tid til at ride, det man er nået til?

Hvornår begynder i at ligge "dressur" ind i genoptræningen - her tænker jeg bare på at gå lige ud på tur og søge ned, ikke andet? Fra start, lidt længere henne eller?

I det hele taget synes jeg det er pænt forvirrende og meget besværligt og komplekst og har mest af alt lyst til at tage det stille og roligt på gefülen og ikke gå så meget op i de pokkers intervaller og bestemte tidspunkt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning - how to?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   6. jul 2015 dag 1: 5×2 min trav
    dag 2: 6×2 min trav
    dag 3: 7×2 min trav.

    og sådan forsætter det hver dag/træning, så øger du med et trav interval af 2 min, indtil at du er oppe på 15 trav intervaller (i alt 30 min trav).
    det vil tage 10 dage/gange at komme op på dem ønskede trav - tid smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   6. jul 2015 dengang Milan stod halt skridtede vi først 20 min, øgede til 40 min og derefter til 60 min. alt foregik på asfalt.

    vi begyndte først rigtigt på dressuren en uge efter at vi havde travet 30 min i intervaller i en uge smiley


  • #3   6. jul 2015 Og man bestemmer så selv hvor meget man skridter imellem intervallerne? Og samtidig skal man så have trav intervallerne til at passe ind med, at turen hverken bliver for lang eller kort.

    Jeg synes dælmer det er besværligt - jeg aner ikke hvor lang en tur præcist tager, kun i skridt, i skridt med lidt trav, i skridt med mere trav osv. osv. - ved kun hvor lang tid de ruter jeg normalt rider tager, men der rider jeg så også de forskellige gangarter på bestemte steder på turen = noget andet når der fx ikke er galop. Det duer jo ikke hvis man skulle ride 30 minutter, men turen ender på 60 minutter eller omvendt.

    Også har jeg også tænkt på, at jeg aldrig tror jeg har travet 30 minutter sammenlagt på tur i træk, på dyret. Måske i alt og i dressur, måske, men der ligger jeg tit også skridt ind.


  • #4   7. jul 2015 Du bruger den fra netdyredoktor, ikke? Der står 90-120min. Når jeg har brugt den har jeg skridtet op til ca 100 min. An på årsagen til at hesten har stået stille, har jeg øget med 10-15 min pr uge. Dvs jeg har lagt 5 min på turen hver 2.-3. Dag.

    Ang intervaller. Så ejer jeg heller ikke et digitalt ur og det er ikke til at sidde ned mobilen. Jeg har til gengæld et stopur, som jeg kan have om halsen, så det har jeg. Har 2 min skridt mellem hvert interval. Mine tider bliver ca tider, men man får hurtigt en fornemmelse af, hvor lang tid to min er.


  • #5   7. jul 2015 Du skal først og fremmest op på en times skridt og skridte sådan i en uge før det skal ligges trav ind. Og derefter er det korrekt at der skal ligges travintervaller ind, og her kan du jo bruge mobilens stopur smiley Det gør jeg også når jeg galoptræner og f.eks skal galopere i 15 minutter. Du skal gerne være en uge på hvert travinterval.
    Men husk en genoptræning skal mindst tage ligeså lang tid som hesten har stået stille, så i dit tilfælde er det først om 2 måneder hesten tidligst er klar til alm træning igen. Jeg plejer så at ligge en måned ekstra ind, altså hvor hesten blot bliver redet i en let træning og ikke laver nogen svære eller belastende øvelser.


  • #6   7. jul 2015 Med hensyn til at holde øje med tiden, så fandt jeg en app til min telefon som kunne give alarmer efter et bestemt tidsinterval. Den hed noget med intervaltræning.
    Den kunne man sætte på 12 min før første besked, så 2 min arbejde, 2 min pause (eller hvor lang tid man nu ville skridte), og så kunne man bestemme hvor mange gentagelser der skulle være.
    Så havde jeg så et headset i og så sagde den så "go" og "relax" når det var tid. Desuden sagde den hvor mange intervaller der var tilbage. Det fungerede vildt godt, og så behøvede jeg ikke holde øje med et ur mens jeg red.
    På turen red jeg en forholdsvis lang tur, da jeg måtte skridte så meget som jeg ville, så det var vigtigt bare at få travet. Og så lærer man rigtig hurtigt hvor langt man kommer på to ekstra minutters trav og skridt. Ellers må man ride lidt i ring. smiley


  • #7   7. jul 2015 Appen ser således ud:

    profilbillede
  • #8   7. jul 2015 Mine indstillinger så sådan ud:
    12 minutters forberedelse (skridt varm)
    2 minutters træning (trav)
    2 minutters pause
    1 gentagelse af hele programmet
    8 sæt (altså man skal trave 8 gange i alt) Her kan du jo sætte den til hvad der står i programmet og så lave der om hver anden dag smiley


    profilbillede
  • #9   7. jul 2015 Og så ser den færdige træning sådan her ud:
    I bunden kan man se hvor lang tid det tager i alt. Husk lige at lægge tid ind til at skridte af til sidst, så når man når op på 8 gentagelser tager det ca en time smiley


  • #10   7. jul 2015 smiley

    profilbillede
  • #11   7. jul 2015 Den app var godt nok smart Ballonfisken! Kunne være jeg skulle hente den til min galop- /interval træning smiley

  • #13   7. jul 2015 Jeg synes den var genial! smiley

  • #14   7. jul 2015 Jeg går altid ud fra, at jeg skal op på 60 minutters skridt, inden jeg begynder at trave. Jeg synes 120 minutter lyder af meget - specielt taget i betragtning, at din hest kun har stået i to måneder smiley Men det kommer selvfølgelig også an på, om den har stået 2 måneder på boks? Eller om den stadig har været på fold? Har den stået på boks, ville jeg starte med at skridte den op til at skridte en time, og så lade den komme på fold. Den skal være "stabil" på folden - altså gå pænt - inden jeg begynder at ligge travintervallerne ind i ridningen.

    Når jeg er oppe på 60 minutters skridt, starter jeg med 5 minutters trav. Jeg deler det som regel op, så det hedder 2x 2,5 minutter. Hver tredje dag ligger jeg så 5 minutter på. Jeg arbejder stadig ud fra intervaller af forskellig varighed, men det er lidt forskelligt, om det er 2 minutter eller 3 minutter - jeg sidder nemlig ikke og glor på mit ur, men holder øje med klokken undervejs.
    Under genoptræning forlanger jeg stadig, at min hest arbejder rigtigt hen over ryggen og suger på biddet med hovedet fremme og nede. Jeg forlanger ikke nogen samling, men jeg vil jo gerne opnå, at der opbygges muskler under træningen.
    Jo længere jeg kommer hen i genoptræningen, jo længere intervaller arbejder jeg med. Så når jeg f.eks. må trave 20 minutter, kan jeg godt have travintervaller på op til 5 minutter.
    Når jeg er oppe på at trave i 30 minutter, begynder at at ligge galop ind. Til at starte med er det kun små intervaller, hvor jeg sørger for at galoppere lige meget på begge volter. I galoppen vil al hestens vægt hvile på indvendige bagben i et moment, og derfor går jeg altid langsommere frem med den gangart end skridt og trav.

    Men det kunne godt være en idé at bruge den app, som Ballonfisken henviser til - det har jeg overhovedet ikke overvejet smiley Når jeg selv intervaltræner, bruger jeg "Gymbos", den er også ret nem og overskuelig og bipper hver gang man skal skifte mellem intervallerne, så man bare kan have den i lommen smiley


  • #16   7. jul 2015 Jeg har brugt samme genoptræningsplan med succes.
    Jeg red rundt med et gammeldags stopur om halsen i starten. Jeg prøvede også at tælle sekunder i hovedet, men det gik helt galt når jeg red letridning samtidig (kom til at tælle hver gang jeg satte mig ned i stedet). Efterhånden lærte jeg hvor meget vi ca kunne nå på 2 min. Jeg skridtede en del mellem traven, så vi kom ud på nogle MEGET lange ture.


  • #17   7. jul 2015 Min hest stod skadet (halt) i 4 mdr. Vores genoptræningsplan så således ud:
    1. uge: 20 min hver dag
    2. uge: 10 min skridt - 5 min. skiftende mellem skridt og trav - 10 min skridt.
    Hver 5. dag (efter 2. uge) blev der øget med 5 min. skiftende mellem skridt og trav.

    Efter 6 uger var hun færdig genoptrænet og måtte først der begynde at blive samlet og lave øvelser. I hele genoptræningen var det for løse tøjler og ingen volter.

    Vi fik denne plan af vores dyrlæge smiley


  • #18   7. jul 2015 Som Lock horses skriver er det vigtigt, hvilken skade din hest har haft, hvorvidt de forskellige standard genoptræningsprogrammer virker.

    Jeg har brugt netdyredoktorens genoptræningsprogram til en hest som bare havde stået stille 1 år, pga ejeren havde været ude at rejse. Dvs hesten fejlede intet, og jeg fulgte genoptræningen op til 120 min, da jeg i for ejer red distance, så at ride tur på et par timer var jo normalt alligevel.
    Hesten blev genoptrænet, og havde aldrig en skade.

    Til gengæld har jeg en seneskadet hest, som jeg har genoptrænet helt anderledes. Ofte bryder skadede heste jo ned efter genoptræningen, fordi folk ikke er tålmodige.
    Her gik jeg den første måned efter skaden ture med hesten på asfalt i 15 min dagligt, herefter øgede jeg skridtturene over 2 måneder op til 120 min. Bonus var at jeg tabte mig 6 kg af al den vandren smiley
    Så begyndte jeg at skridte på hesten hver anden dag i 30 min, og gå hver anden dag i 90-120 min. Og så øge enten antal af skridtture, eller længden af skridtture med rytter, til hesten efter 1 måned var oppe på 120 min skridt med rytter.
    Så begyndte intervaltræningen med trav i 1/2 måned, hvorefter jeg begyndte at ligge lidt ridning ind i ridehus 20x60, kun ligeud og store 20 m volter.
    Et 1/2 år efter skaden red vi lange ture med trav og galop, samt stadig i ridehus ligeud/store volter.
    Efter 7 måneder begyndte jeg med sidebevægelser i skridt og trav.
    Efter 8 måneder sidebevægelse i galop.
    Første stævne la2 efter 10 måneder.
    Stævne mb0 efter 11 måneder.
    Nu 14 måneder efter skaden trænes han på PSG niveau, og er bedre gående end nogensinde.
    Han hele tiden haft to fridage om ugen / jeg har haft to fridage om ugen smiley

    Jeg er ikke i tvivl om, at al den skridt i lang tid på hård bund har gjort at han holder.

    Jeg har det sådan, at skal man genoptræne en hest, så skal man enten gå "all in", eller bare lade hesten stå i et års tid og krydse fingre for at naturen så har hjulpet.
    Det er SÅ kort tid at genoptræne, set i forhold til hestens levetid, at man bør tage sig sammen og genoptræne reelt og fair overfor hesten. Skal den aflives pga en skade, så skal den dælme have haft alle chancer for at komme sig, og ikke ødelægges af at "det er kedeligt at gå/skridte ture".

    Nu rider jeg så mine heste på højt niveau, og forlanger nok også mere af dem fysisk end de fleste alm rideheste - så hvis man ikke forlanger mere end lidt LC/LB, så kan man nok være heldig at korte genoptræningen "går an".
    Og da jeg træner dem på m/PSG niveau er jeg også vant til at træne hver dag, også når det er "knap sjovt", fordi hvis du vil videre så skal du have udholdenhed i træningen. Og på den måde adskiller dressurtræning og genoptræning sig ikke særligt meget.

    Mvh Charlotte


  • #19   7. jul 2015 Noget kodeledsforvridning, hesten startede på smertestillende, blev taget af det og blev derefter halt igen. Så blev der lagt blokader for at lokalisere problemet og derefter givet en ledbehandling og nu så halt fri.

    Hesten har gået på fold hele tiden, uden at tonse rundt, om end hun nu er kommet på fold med nogle andre så hun tager nogle fuld fart galop ture ind imellem.

    Måske det virker dumt, men jeg kan slet ikke overskue eller finde hoved og hale i det du nævner Ballonfisken? I det hele taget har jeg meget svært ved at overskue og forstå hele delen med intervaller med fx at ligge mere tid på og dele det op.

    Må finde en måde og tage tid på - har sådan cirkus 0 kr på kontoen pt. til jeg får løn, så stopur e.l og større hukommelseskort så der kan være en app må vente.

    Jeg har heller ej mulighed for at ride i ring så og sige. Har ikke nogen skov jeg kan ride rundt og rundt og rundt i, der er inden for det tid jeg må skridte.

    Og hvad så hvis man ikke har tid til at ride det, man er nået til? Hvis man fx er nået til og ride 1 time pr. dag men kun har tid til ½ time de 3 dage og 1 time de 4? Eller som i dag, hvor jeg bare ikke har redet da jeg ikke kunne overskue det.

    Dyrlægen nævnte hun ville sende et genoptræningsprogram der ville tage 8 uger, hun har dog ikke fået sendt et og derfor er jeg begyndt selv da jeg skal have hevet fat i hende senere grundet andet :o).

    Jeg har iøvrigt masser af tid - det handler ikke om at jeg har travlt og vil igang, regner ikke med at ride dressur på bane før slut august. Jeg finder så mænd bare hele det med genoptræning og intervaller mm. uoverskueligt og svært at forstå.


  • #20   7. jul 2015 Krikken, jeg synes, du skal bruge den tid, du har, men så være indstillet på, at det må tage lidt længere tid end de 8 uger.

    Det kan godt være, det er nemmere for dig at tænke på den tid, du må ride, i stedet for at tænke på det som intervaller. Altså når du kommer til at måtte trave, må du trave 5 minutter den første dag og hver tredje dag må du lægge 5 minutter til. Så dag 1-2-3 med trav, må du trave 5 minutter. Dag 4-5-6 må du trave 10 minutter. Dag 7-8-9 må du trave 15 minutter osv. Og så kan du dele det op som du vil (for når det kommer til stykket, er 5 minutters trav i et stykke faktisk ret lang tid, hvis man fokuserer på tiden og ikke rigtigt må forlange noget af hesten). Det kræver altså også sin mand at skulle følge sådan et skema til punkt og prikke - og jeg har efterhånden haft en del heste igennem til genoptræninger fra diverse skader og jeg har aldrig gået 100% ud fra de skemaer. Det handler i ligeså høj grad om at have fornuften med sig og føle sig frem!


  • #21   7. jul 2015
    Igen - jeg har ikke travlt, bare pony er ok :o).
    Men nej, kan ikke forstå det med intervaller, men jeg forstår så heller ikke hvis man opstiller fx problemregning, det kan jeg sjældent svare på eller forstå.

    Det med dagene er mere forståeligt. Men ja, det er meget og trave fx 15 minutter i træk - som jeg som nævnt faktisk aldrig tror jeg har gjort på tur ;o).


  • #22   7. jul 2015 Så skal du bare lade være med at opstille det som et regnestykke. Jo simplere jo bedre smiley
    Men en ting er jo også sikkert, når det kommer til genoptræning: det kan KUN gå for hurtigt. Så at bruge længere tid, kan muligvis kun gavne dig i sidste ende. Det er bare vigtigt, at hun bliver holdt lidt i gang, for at ensrette det arvæv, der måtte blive dannet.

    Og det bliver endnu "værre" at skulle trave 30 minutter i træk efter en times skridt smiley Man kan virkelig nå at få ondt i røven af bare at sidde!


  • #23   7. jul 2015
    Synes også 30 min i træk er overgearet, måske det bare er mig - det gør jeg virkelig, virkelig sjældent og slet ikke på tur. Og trods det havde hun nu ikke nogen elendig kondi før hun blev halt.


  • #24   7. jul 2015 Uh synes ellers jeg havde prøvet at forklare det. Kan du beskrive hvad det er du ikke forstår, eller om det bare er det hele? Og skal jeg prøve at forklare det lidt anderledes? smiley

  • #25   8. jul 2015
    Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke forstår det - det er som nævnt samme problem jeg har, hvis jeg skal lave problemregning, kan ikke rigtig overskue informationerne og sætte det sammen :o).
    Og det har ingen kunne løse for mig.

    Så jeg tager det bare stille og roligt og skæver til et program/ca. tiderne som Lea beskriver.


Kommentér på:
Genoptræning - how to?

Annonce