{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.242 visninger | Oprettet:

Svær svær sommereksem {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg står med min super dejlige Fjordhest, Emil, som har meget slem sommereksem - han har haft det gennem flere år. Nå, men jeg har hvert år prøvet noget nyt mod det; b.la. hvidløg, insektspray (kan ikke huske mærke), og noget blåt flydende noget som der var noget andet slags hvidløg i og så noget andet, og så fik han et år en indsprøjtning af dyrelægen (men han kan godt huske dyrelægen efter det, så det er NO GO + det hjalp som sagt kun i en periode (ikke engang sommerhalvåret ud, men det var en stor hjælp mens det hjalp)) mm.
Alle ting har hjulpet - på hver deres måde - men de har kun hjulpet i det år jeg har brugt dem i..
JEG VED IKKE HVAD JEG SKAL GØRE!!!
Jeg føler mig pænt lost for at sige det mildt!
Jeg har i lang tid ville have et insektdækken og nu har jeg fundet et og det er på vej. MEN insektdækken eller ej vil han jo hele tiden klø sig og dermed ødelægge dæknet. Jeg har også i dag haft smed ude, og der sagde han at sådan noget (eksemen) sænker hestens immunforsvar og hesten mister mineraler så jeg skal gerne begynde at give ham noget træ, da det skulle hjælpe. Han forslog også noget der hed "Neem" til eksemen, men jeg har intet erfaring med det. Er der nogen af jer der har det? Jeg har været inde og undersøg det og mennesker bruger det vist også mod eksem (hvis jeg har fundet det rigtige og undersøgt det ordenligt - der kom ikke meget frem da jeg søgte)...
I hovedet mister han hår og har indimellem haft sår, men det har ikke været slemt. Jeg skaffer mig også en insektmaske til ham, snarest muligt, men hans hoved er ikke det vigtigste lige nu.
Som det kan ses på billedet er det meget slemt ned af halsen og så er det også på røven. Han kradser sig nogle gange til blods og jeg kan simpelthen ikke holde ud at han skal have det sådan længere.
JEG SØGER AKUT HJÆLP!

Mine spørgsmål:
- Nogen der har erfaring med Neem? (hos heste)
- Kender i noget kløelindrende? (så han ikke klør så meget eller så lidt som muligt)
- Kender i en god insektspray?

Og ellers gerne kom med gode råd osv smiley
Vi får vores dyrlæge ud snarest muligt.

PRISER ER LIGEGYLDIGE! (DET SKAL SELF. IKKE VÆRE EKSTREMT).
HAN SKAL HAVE ALT DEN HJÆLP OG DEN BEDSTE HJÆLP HAN KAN FÅ!
HJÆLP MIN HEST!!

- På forhånd tak! smiley

Der kommer flere billeder i kommentarerne

(Han klør sig på billederne, så han ser derfor lidt mærkelig ud i ansigtet)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svær svær sommereksem
  • #1   14. jul 2015

    profilbillede
  • #2   14. jul 2015

    profilbillede
  • #3   14. jul 2015

    profilbillede
  • #4   15. jul 2015 sætte hesten på stald fra før sol nedgang til solopgang for at undgå skumringen, hvor mitterne er mest aggrasive.

    du kan købe noget tilskudsnoget:
    http://www.zooplus.dk/shop/hest/suppleringsfoder/pellets/439291
    (har ikke lige tjekket - men det er sikkert billigst på den tyske side - det samme som foderet)

    der findes også foder til heste med sommereksem
    http://www.zooplus.de/shop/pferde/pferdefutter/haut_haar

    handler selv hos zooplus.de, da det er billigt også at få sendt, da man betaler under 10 euro lige meget hvor mange kg man køber


  • #5   15. jul 2015 Madolie!! Ja det lyder simpelt og det er det også.. Smør din hest rigtig godt ind i mad-olie der hvor den klør sig. Det er der mitterne bider den og når den er godt fedet ind kan de ikke sidde fast.

    Det er da absolut værd at prøve!


  • #6   15. jul 2015 Tak for svar. Mht til at sætte ham ind og ud - det har jeg ikke mulighed for (har stald osv. Det er lidt kompliceret).
    Jeg tjekker dem bestemt ud!
    Det med olien lyder faktisk godt!!
    Tak for svar smiley


  • #7   15. jul 2015 Det er selvfølgelig optimalt at hesten ikke står ude i skumringstiden, men det er jo ikke altid muligt at tage den ind.. Men vil sige at olien virker fantastisk også selvom den går ude hele tiden.

  • #8   15. jul 2015 Det bedste du kan gøre for ham er at starte sæsonen med at forebygge.
    Dvs på med dækken allerede inden mitterne kommer og så sørge for at dække ham ind ift foder og evt noget tilskud af mikroorganismer.
    Det eneste du pt kan gøre er at dæmpe hans kløe med diverse midler og krydse fingre for at han ikke klør sit nye dækken i stykker


  • #9   15. jul 2015 Tine: Det har da intet med at gøre med om hesten er dækket ind eller ej. Hvis det reagere på mitterne så gør den det uanset hvilket foder den får!
    Nogle urter kan dog hjælpe på kløen og fx hvidløg kan "skræmme" mitterne lidt væk.. Men hvis hesten er allergisk så er det jo bar sådan.


  • #10   15. jul 2015 Kris & Pigen: Ja, det er klart, og jeg får ham snart flyttet så han også selv har muligheden for at gå helt inden for (lige nu kan de gå i skygge og læ, men ikke indenfor).

    Tine B: Ja, det gør jeg også - nu har jeg jo så også dæknet og forberede ham med, men selvom jeg giver ham før tid så har det ikke rigtig hjulpet. Nu prøver jeg med det er foder fra Zooplus.. og så må jeg jo se tiden an.. Og som Kris skriver så hjælper det ikke da han bare er p***e allergisk og slår ud af h til hvert år.. Det er dog ikke så slemt i år som det har været, men han ser stadig slem ud smiley Men tak for svar alligevel.


  • #13   15. jul 2015 Sommereksem er en allergisk reaktion. Allergi er en overreaktion i immunforsvaret. Dvs et sundt immunforsvar reagerer mere hensigtsmæssigt end et usundt.
    Tarmen er et af de største i vores immunforsvar ift dannelse af nye celler.
    Tro mig, vitaminer, mineraler og mikroorganismer har ALT med sommereksem at gøre!
    Hvorfor mon det er at islandsk tang virker???


  • #14   15. jul 2015 Vi har også en hest med sommereksem i stalden og i år har han fået islandsk tang lige siden i vinters, og vi har nærmest ikke set noget til hans eksem i år.

    Sidste år for at tage kløen smurte vi har ind i noget fiskelevertransolie, mener jeg der var, det stank virkelig, men det tog så også bare kløen ekstremt meget ved regelmæssig påsmøring.


  • #15   15. jul 2015 så slemt som hesten ser ud til at have det, ville dyrlæge ind over være en rigtig god ide (og ja det koster). For den mangler at få dæmpet kløen og så kan det kun gå for langsomt med at få et EKSEM-dækken på den med hue og det hele. Her hjælper et insektdækken ikke ret meget for de er normalt ikke tætte nok mod de små mitter.
    Mest optimalt er det, at den ikke er ude i skumringstiden især om aftenen da mitterne er mest aktive på det tidspunkt samt en åben mark med god vind er godt.

    Nogle heste har godt af en Zink-kur (f.eks. fra Hippolyt) - som skal udskrives og doseres af dyrlæge, samt en booster-kur med mineraler/vitaminer - f.eks. mikrovital fra Hippolyt. Og herefter altid fuld vitamin/mineral tilskud hele året. Er især vigtigt ved trivelige heste der ikke får meget kraft/fuldfoder.

    mvh Ponymor (som selv har haft en hest med sommereksem - dog ikke så slemt)


  • #16   15. jul 2015 Når det er så slemt som på billederne ville jeg tilkalde dyrlægen og få den sprøjtet med binyrebarkhormon. Det er ikke specielt sundt, men når det er så slemt ville jeg gøre det for at få ro på.

    Derefter eksemdækken på.

    Jeg bruger Neem olie til at smøre min med, og det virker rigtig godt. Det holder huden fugtet og så er det afskyende på insekterne. Og hvis der er sår virker det også helende.
    Kan feks bestilles her http://www.amazon.de/gp/product/B008ESRYY0?psc=1&redirect=true&ref_=ox_sc_sfl_title_1&smid=A1KJ9EZ0A471HB

    Derudover er vask i 9% saltvand rigtig godt.


  • #17   15. jul 2015
    På med eksemdækken der dækker over ALT - ikke bare insektdækken.
    Så ville jeg prøve at vaske hesten med Kova Line, de har en facebook sidde:
    https://www.facebook.com/groups/710523779019485/?fref=ts

    Hvor mange har gode erfaringer med sommereksem. Så ville jeg også give hesten en microvital kur, da sommereksem heste kan være i zink mangel.

    Der udover, så for hestens skyld - ind med den når mitterne er værst.

    Hvis muligt, skift af opstaldning eller fold til et mindre mitte belastet sted.
    Min er klart mindre generet af insekter og mitterne især nu vi står opstaldet et sted uden mange træer omkring folden og med en meget åben fold og luft.


  • #18   15. jul 2015 kovaline kan klare det


  • #20   15. jul 2015 Tak for alle svar!
    Krikken: Det forklarer, for der hvor han står nu er 2 1/2 af siderne på folden dækket med træer.. Der er også vores egen lille skov ved siden af hvor de står og lidt længere nede en større skov..
    Mette: Ja det er også det han skal have. Han har fået det en eller 2 gange før og det hjalp faktisk meget, men så sagde hun (dyrlægen) at vi skulle prøve noget andet så han ikke kun fik binyrebarkhormon.. MEN jeg satser på at han gerne må få det nu igen..
    Jeg kan svare alle, men det var bare lige de to jeg kunne give et "andet" svar til smiley


  • #21   15. jul 2015
    Og hvis der evt. er en å/vand i nærheden, så hjælper det på ingen måde på mitte trykket.

    Men få fat i et rigtigt eksemdækken - fx det af mærket RSH, et som dækker HELE kroppen når han er så slemt angrebet. Og næste år skal det så på allerede i april/maj.


  • #22   17. jul 2018 Er det Risdals Emil du ejer? Men prøv islandsk tang, ved det virker for nogle. Og så vitamin tilskud. Held og lykke med ham

  • #23   19. jul 2018 Ishesten, undskyld det sene svar, men jeg er ikke rigtig på hestegalleri længere smiley
    Men ja, det er ham. Tak for rådet. Jeg har dog fundet nogle andre ting, der virker smiley


  • #24   20. jul 2018 Lyder godt men ellers er det også godt. Har kendt ham engang da han stod hos min svigerinde:) han er en dejlig hest

  • #25   20. jul 2018 Jeg tror faktisk heller aldrig jeg prøvede det dengang. Jeg havde vidst noget andet, han begyndte at reagere på. Men jeg vil lige huske det - kan se, der er flere, der foreslog det smiley
    Årh hvor hyggeligt. Det kan være, det var hende, vi købte ham af. Havde hun også Maybe? Ja han er skøn - jeg er også glad for, han kom til mig i sin tid smiley


  • #26   21. jul 2018 Nej hun hedder Betina hvis det siger dig noget? Ja det lidt dyrt men det er effektiv og bruger det til islændere. De er jo ofte ramt af det sommereksem. Jeg ved Betina havde en masse glæde af ham og han er virkelig sød

Kommentér på:
Svær svær sommereksem

Annonce