{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
770 visninger | Oprettet:

hest går i stå på tur {{forumTopicSubject}}

Min nabo har en hest, som grundet spat pt. holder en lang ridepause. Hvis spatten gå i ro, må jeg "få" ham som ridehest.
For at lærer ham lidt at kende og allerede nu bygge en smule muskler på ham er jeg begyndt at gå ture med ham.

De første gange gik det rigtig godt og han tøffede bare med. Men siden da, har han stoppet op gange mange på turene det første stykke (1-2 km.) Normalt vil jeg lade hesten stå til den keder sig, men ham her begynder så bare at bakke, så det virker ikke. Så har jeg de sidste 10-15 gange bakket ham. Så når han går i stå, så vender jeg ham om og bakker "fremad" når vi har bakket et par meter, så vender jeg ham og så kan vi fint gå videre.

Men i dag gik det helt skævt, og jeg kan ikke huske hvornår en hest sidst har fået mig til, at blive så frustreret. Allerede efter en halv km. stopper han op(standart), jeg vender ham og bakker, vi vender igen, gå fremad ca. 10 m. så stopper han allerede igen, jeg vender igen, bakker ovs. sådan forsatte vi en halv km. Indtil jeg tilsidst heller ikke kunne bakke ham, eller jo, men han skød bare røven ud og endte i marken. Tilsidst blev han også frustreret og begyndte så at stejle når jeg ville bakke ham. Jeg måtte få min søster til, at komme med min hjelm, for han blev ved med at rejse sig helt op, også selvom jeg bad ham at fremad (hjem)

Ergo stod jeg så der, jeg nægtede bare at gå hjem med ham, for så kan jeg jo godt regne ud hvordan det bliver i morgen. Men jeg kunne på ingen måde få ham frem. Efter en time, med 2 skridt frem og 2 skridt tilbage, går vi endelig, men det kræver stor overbevisning fra min side af. Vi går en lille km. mere og vender så snuden hjemad, for jeg magtede ikke tanken om endnu en omgang. Hjemaf var der så ingeting, som sædvanligt.

Han viser på INGEN måde tegn på at han bange eller utryg ved at gå hjemmefra. Han vil gerne med ind og går glædeligt med det første stykke.
At klappe ham en i røven er absolut ikke løsningen, heller ej at lokke med godbidder. Normalt hvis jeg bøvler med en hest lader jeg den stå eller bakker den, hvilket så heller ikke fungere særlig godt efterhånden med ham her. Så nu er jeg snart ved at løbe tør for ideer (og tålmodighed) Jeg har ingen til, at hjælpe mig, men jeg har simpelthen brug for en ide, til hvad jeg kan gøre ved ham, så vi kan komme ud og gå nogle gode ture, uden at bøvle de første 2 km. smiley

Så lad det regne med forslag smiley :D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hest går i stå på tur
  • #1   27. jul 2015 Hvor langt er dit tov, og hvor meget trafik er der hvor du går?

  • #2   27. jul 2015 Mit torv er vist nok 3m. Og der kommer biler men det er nogle af de mindre veje smiley

  • #3   27. jul 2015 Du kan ikke sende ham rundt på en volte omkring dig? Hvordan reagerer han på at blive sendt væk? smiley

  • #5   27. jul 2015 Vickie det er gjort, det ender desværre bare ud i en girafhals, bak og stejl smiley

  • #6   27. jul 2015 Få ham til at flytte bagenden i stedet for at interessere dig for hvad forenden laver. Kan du sende ham væk fra dig?

  • #7   27. jul 2015 Det kan jeg ikke nej. For at bakke ham bliver jeg nød til at presse ham på bringen (rimelig meget faktisk) i virkeligheden burde jeg måske træne ham noget mere i de små signaler på banen. Men grundet spatten skal han helst bare gå lige ud og på hårdt underlag...

  • #8   27. jul 2015 Hvad gør han, hvis du svinger enden af tovet mod hans bagpart? smiley

  • Fogh
    Fogh Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 30
    #9   27. jul 2015 Med den adfærd på tur, synes jeg ikke det lyder som om, han vil belaste sig mere af at blive trænet på bane. Hvis det var min hest, var det der jeg ville flytte træningen hen det næste stykke tid. Synes adfærden lyder voldsom og der er da vist ingen af jer, der nyder turen??

    God fornøjelse med den videre træning:)

    P.s. Selvom jeg fornemmer, du ikke er den store fan af at bruge godbidder som belønning, synes jeg ikke, du skal udelukke det helt:)
    Jeg synes indlæringen går meget nemmere, når man kan belønne for en ønsket adfærd. Du kunne jo evt. klikkertræne lidt. Ved også der ligger nogle fine videoer fa BBH på you tube om at bruge godbidder korrekt i træningen.


  • #10   27. jul 2015 Antichrist, det er han bestemt ikke fan af, han bakker, stejler om han finder det nødvendigt, selv hvis det er en der star bag ham og prikker med pisken er det i bak og stejl.

    Fogh, korrekt, som det var i dag ville det ikke være værre end at gå rundt på ridebanen. Normalt har det bare lige være et stykke vi skulle over, i forgårs måtte jeg bakke ham 5 gange den første km. og det var uden besvær, og så gik vi de resterende 5 km. uden problemer. I dag nød ingen af os turen!
    Det er ikke så meget fordi jeg ikke vil bruge godbidder, men han er simpelthen en af de mærkelige heste som er fuldstændig ligeglad med godbidder, lige gyldig hvilken form de kommer i smiley


  • #11   27. jul 2015 Kan han longeres normalt?

  • #12   27. jul 2015 Sagtens ja. Men grundet hans pause (pga spat) må han ikke gå rundt på volter på banen.

  • #13   27. jul 2015 Så han burde have lært at blive sendt væk fra den der longerer ham? Men det virker ikke på tur, hvor han går i vejret i stedet?

  • #14   27. jul 2015 At sende ham væk kan jeg ikke på tur, men jeg kan gå fra ham. Går jeg fra ham bliver han stående, og hvis jeg så ligger et pres på, strækker han bare halsen, lader jeg presset blive ender det med at han bakker, og gerne en tur i vejret ja..

  • #15   27. jul 2015 Det er aldrig dig der skal flytte dig for ham, men ham der skal vige for dig. Hvis jeg var dig, så ville jeg lægge motionen på bane en tid, selvom det ikke er optimalt med spatten. Og så ville jeg fokusere på at få ham til at vige for dig, uden protestet eller ved at slå fra og gå i vejret for at undgå presset.

    Alternativt tage ham med som håndhest, hvis du har mulighed for det?


  • #16   27. jul 2015 Jeg har ikke mulighed for at tage ham med som håndhest (min ellers ridehest har fået konstateret KS, hurahura) Og der er ellers ingen problemer hvis en anden hest er med ham.

    Min anden ven var en rigtig lort da jeg startede med ham, efter mange mange timers træning fra jorden, kan han nu håndteres ganske nemt fra jorden af.

    Problemet er jo bare, at dyrlægen har sagt ingen volter (generelt ridebanebund) i 6 mdr. Og i min træning fra jorden bruger jeg normalt rigtig mange volter, volteskift, slangegang mm. for at holde fokus på mig. Så måske jeg skal ud og have lidt ny inspiration. Han skal stadig reagere meget hurgtigere på mig, der hjemme end han gør nu, men han går aldrig i vejret derhjemme.
    Alternativt må de selv gå ture med den, og så kan jeg genoptage træningen af den, når den igen har været i røgten, hvis der er grønt lys.


  • #17   28. jul 2015 Øv med ridehesten smiley

    Kan han evt. køres i liner? Det betød jo at han ikke ville få noget pres fortil...


  • #18   28. jul 2015 Prik ham i siden? Gør vi det sted hvor jeg hjælper med hestene til nybegynder (når hesten ikke gider at gå smiley ) eller kan man tage en pisk med (bare for at vise du har en plejer at hjælpe )

  • #20   28. jul 2015 Antichrist, det kan han ikke, men det er jo bare at lære ham det, hvis det er.

    Asker, prikken, svingen med torv, pisk, eller anden form for pres, fører bare til bak og stejl.

    Lock horses, det har jeg også overvejet, og vendt med ejer, men som hun siger, hvis han ikke engang kan gå en tur på et par km. lige ud og uden rytter. så må han jo ligges ned..


  • #22   28. jul 2015 Det var ellers pænt af dig smiley jeg bor desværre bare på midtsjælland, så der bliver nok lidt langt smiley

  • #24   28. jul 2015 Jeg tror også det bunder i av fra spatten med hans adfærd... Og især at bakke kan gøre ondt... Ond cirkel, hvor han så vælger nu at stejle istedet, da det gør mindre ondt....

  • #25   28. jul 2015 Jeanette, det kan godt være, normalt har det jo ikke været meget jeg har bakket ham, et par skirdt og så har vi kunne gå igen. Men som sagt så gik det helt skævt i går. Men på den anden side, som ejeren siger, hvis han ikke engang kan gå en tur uden smerter, så bliver han lagt ned, og det er jo rimeligt nok.

  • #26   28. jul 2015 Ja, det skal ikke være smertefuldt bare at gå ihvertfald..... Så vil han hellere over på den anden side...

  • #27   28. jul 2015 helt sikkert, jeg ved ikke lige hvad ejeren siger til det, for normalt virker han nu til at være en glad og tilfreds hest (jaja det er jo set hvordan de kan skjule det) Men altså, han skal vist nok i røgten igen om en god måneds tid. Om det skal vurderes inden må hun jo om, men han skal i hvert fald ikke med ud og gå flere ture hvis det skal være sådan, uanset årsagen smiley

Kommentér på:
hest går i stå på tur

Annonce