{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hø på fold hvor meget?
  • #1   28. jul 2015 Vi har 4 heste på fold og de får 2 morten korch baller om dagen, det vil sige en halv balle hver. det er nok til at de har noget at tygge i og at der også er lidt næring i det smiley

  • #2   28. jul 2015 De får så de har til hele dagen, med halm blandet i. Vi vil rigtig gerne have en slowfeeder til dem, for ellers kan vores æde en minibig på under en uge. De har altid så vi undgår mavesår på dem, de kan altid tygge i noget.

  • #3   28. jul 2015 Vores får aldrig noget ud på folden.. Der er græs hele året, og er der frost og sne kommer de ikk ud.

  • #4   28. jul 2015 Vores går 5 timer ude i efteråret og de får ingenting, det hele bliver alligevel en stor mudderpøl, de har en masse træer de tygger i istedet for . Til gengæld får de rigeligt morgen og aften.

  • #5   28. jul 2015 Kris: Hvorfor kommer de ikke ud når der er frost og sne?

    TS: Vores får ca. 6 kg. hver på folden om morgenen og så er der ellers græs nok. Det er måske ikke nødvendigt, men de får det alligevel, for en sikkerhedsskyld. smiley


  • #6   28. jul 2015 Vores har fri ædelyst af hø ude. Der bliver fyldt op når der er tømt smiley

  • #7   28. jul 2015 Men er jeres heste ikke i normal huld? Min er nemlig for tyk så hun skal nok ikke have fri adgang på folden?

  • #8   28. jul 2015 Vi har 3 gående sammen. Den ene er fin normal, ikke for tyk. Den anden er tynd pga alder, og må gerne ta lidt på. Den 3 er for tyk, men vi er jo nødt til at fodre efter de 2 andre. Den tykke er ikke i fare for at blive forfangen, så han må bare være tyk smiley

  • #9   28. jul 2015 Skal den gå på græs eller jordfold?

    Hvis den skal gå på græs ville jeg ikke give den hø/wrap på folden før til vinter når det er koldt, primært for at den har noget at holde varmen på.

    Skal den gå jordfold, ville jeg give den hø/wrap i et slowfeeder net af en art.

    Jeg ville regne på hvor meget den som minimum skal ha pr. døgn og så finde ud af hvor ofte du har mulighed for at tildele en ny portion.

    Husk en god tommelfingerregel er at hesten ikke bør stå uden grovfoder i max 4 timer.


  • #10   28. jul 2015 Min er monstertyk, for at sige det pænt. Hun SKAL have grovfoder hele tiden, for det er ikke grovfodert de bliver tykke af.

    Oftest kan tykke heste heller ikke tabe sig fordi de har fundet ud af maden slipper op på et tidspunkt, så de grovæder og holder på fedtdepoter, de stresser over maden.


  • #11   28. jul 2015 Men der er altså ikke alle heste der kan tåle fri adgang. Man kan tildele det i et net så det ikke slippet så hurtigt op og derved mindske deres indtag. Man kan desuden blande med godt halm eller købe hø/wrap med analyse, så man kan se at man finder noget med få FE i, så der stadig er mulighed for rigelig tildeling af grovfoder.

  • #12   28. jul 2015 Det sagde jeg heller ikke at alle heste kan :). Min pointe var bare at tykke heste ofte holder på fedtdepoterne fordi de stresser over at foderet forsvinder. Skulle nok have tilføjet noget omkring slowfeedernet o.l. c:.

  • #13   29. jul 2015 Når der ikke er mere græs på vores folde (omkring sep-okt) så får mine ponyer ca 5 kg wrap hver om morgenen, blandet op med halm/frøgræs, så plejer det at holde til kl 14.
    Kl 14.15, når jeg kommer hjem fra skole, får de igen ca 3 kg. Kl 17!bliver de lukket ind og så plejer der at være wrap der inde til ca kl 18-19 stykker smiley

    Kl 21 får de deres aftenswrap, 3-4 kg.

    Så i alt: 12 kg + det løse.

    De vejer 400 kg, og er i helt perfekt foderstand, måske helder de lidt til den gode side smiley
    De trives med altid at have noget at tykke i.





  • #14   29. jul 2015 Det gør de ikke fordi foldene bliver meget ujævne og vi har ret dyre heste i stalden.. Så igen har lyst til at få skader:-) De bliver så luftet i ridehallen i stedet for..

  • #15   29. jul 2015 Kris: Det synes jeg lidt er noget fis, hvis jeg skal være ærlig. Det er en hest, den kan sagtens overleve ujævnt terræn - det er ikke en porcelænsfigur. Den kan ligeså vel få skader på jævnt terræn som den kan på ujævnt. Alle heste skal da have lov til at komme ud, uanset prisklasse... Godt det ikke er min hest siger jeg bare.

  • #16   29. jul 2015 Sandra: Så er det jo godt du kan gøre det på din måde med dine heste:-) Men jeg kan godt forstå at man ikke vil risikere en skade på en hest man har lagt så mange penge i og har med til stævner og mesterskaber.

  • #17   29. jul 2015 Det kan jeg da også sagtens forstå, men derfor synes jeg stadigvæk ikke, at man bør gå på kompromis med at hesten kommer på fold - så må man flytte sin hest til et sted det kan lade sig gøre.

    Det er ingen undskyldning og i mit hoved har det ingen steder hjemme. Det må man tage med, når man har en hest, at der kan opstå skader - man kan ikke pakke dem ind bobleplast og beskytte dem for evigt.

    Der er ingen ejere der ønsker skade på deres hest, uanset om et er en en foldhest eller en top spring/dressurhest. Skader kan opstå OVERALT.


  • #18   29. jul 2015 Selvfølgelig kan skader opstå over alt... Man kan aldrig helgardere sig. Men der er da heller ingen grund til at udfordre skæbnen mere end højst nødvendigt.

    Jeg tror ikke du finder mange steder hvor foldene ikke bliver mudret og dermed meget knoldet når frosten kommer. Og når hestene så gerne vil tage sig en løbetur ud over det uden at tænke sig om så er der stor risiko for en skade..


  • #19   29. jul 2015 Kris - "vi" sælger heste i 100 000kr klassen og de kommer på fold fra kl 10-16 om vinteren trods is og knolde.. De har ikke fået skader eller er døde endnu smiley

    Mvh TT der fuldstændig enig med Sandra!


  • #20   29. jul 2015 TT: Det er da dejligt for jer:-)

  • #21   29. jul 2015 Der hvor jeg står opstaldet får de ad libitum hø på folden. når de har spist det, de har får de fyldt op, så der hele tiden er noget til dem

    Min er i fin huld og fungere godt på den måde


  • #22   29. jul 2015 Vores heste kommer bare ud på nogen af sommerfoldene når vinterfoldene er godt hård og knoldet. Så slipper jeg for forvridninger, men mine heste får stadig frisk luft og brugt deres energi.

    Jeg går ikke udfra at hestene kommer i ridehuset i flere timer, eftersom alle de dyre heste vel skal trænes til alle de fine stævner og mesterskaber... smiley


  • #23   29. jul 2015 Lene: Jeg går ud fra det var til mig.. For det første kan vi ikke komme til sommerfoldene uden skal over vinterfoldene.
    Og nej de går ikke flere timer i hallen.. Det kunne jeg da heller ikke forestille mig de gad. Ligesom de heller ikke gider gå på fold i dårligt vejr eller uden noget at spise..


  • #24   29. jul 2015 Uhhh mine nyder at komme ud, i al slags vejr... min dækkendyr elsker at få deres dækken af og få lov til at rulle i sneen. De dækkenløse elsker at komme ud uanset vind og vejr. Det er kun et spørgsmål om hvad man har vænnet sine heste til, er de vant til at komme ind hver et menneske nærmer sig folden og er der samtidig mad i boksen og ingenting på folden, ja så kan jeg godt forstå de heller vil ind, da de jo så forbinder boksen med mad og folden med sult.

    Hilsen hende der måske ikke har heste til 100000, men hende der holde hest som hest (og nej mine er heller ikke billige papirløse, hul-i-hegnet-heste og uanset værdi bliver mine passet og plejet efter alle kunstens regler)


  • #25   29. jul 2015 Lene: Jeg er skam ikke i tvivl om at du passer dine hest godt..
    Og vores tager skam heller ikke skade af en regnbyge eller to. Men jeg har bare ikke samvittighed til at se min hest stå og vrinske ved hegnet med røven op mod regnen i flere timer. Så kommer den ind.. Og når den knap nok kan gå hen over folden pga knolder og jeg kan se den på ingen måde bryder sig om det, så kan jeg ikke se hvorfor den så absolut skal der ud.


  • #26   29. jul 2015 Nu er denne ikke kun henvendt til dig Kris, men også til andre der tager hesten ind når det regner...

    Bliver de bare inde hele dagen hvis de melder regn?
    Kommer de ud og der er så ansat en "ta-ind-hvis-det-regner-pige" i stalden?
    Eller får I lov til at kører hjem fra arbejde og lukke hesten ind?
    Hvad gør I hvis I er til Moster Olgas 80 års fødselsdag på Fyn og hesten står på Sjælland, pludselig der du på DMI at det regner i området. Kører I så hjem eller hva?

    Nej jeg ved godt nogle af mine spørgsmål er lidt provokerende, men jeg synes ved gud at der efterhånden er nogen der overdriver deres indpakken af hestene.

    Jeg mener absolut at når hestene står og "skriger efter mor" ved hegnet, så er det en tillært adfærd som vi mennesker selv er skyld i. Jeg har selv 8 heste og ponyer. En af disse som jeg har fået da den var 4, kan være lidt "vejr-hys" og viser hun gerne vil ind når det regner, men når jeg enkelte gange har overgivet mig, så står hun og stresser i stalden fordi resten af flokken sgu da ikke gider med hystaden ind bare fordi det regner. Så ud med damen igen... Nu får hun sgu lov til at blive ude. Min barsel slutter også nu, så jeg kan alligevel ikke være hjemme bare fordi vejret melder lort. Og min chef ville nok tisse i bukserne af grin hvis jeg kom og sagde at jeg lige kørte hjem og lukkede hestene ind.

    Jeg opdrætter heste, ikke burhøns!!!


  • #27   29. jul 2015 Staldejer er i stalden fra kl 9 til ca 1-2 stykker... Og står regner det meget fra morgen rider hun først og ser så på vejret. Er der stadig dårligt vejr får de en inde-dag. Men er vejret været bedre kommer de ud ved middagstid og så går de ude til en af os andre kommer i stalden typisk mellem 15 og 17.. Så nej jeg tager ikke fri fra arbejde for at lukke min hest ind:-)
    Og hvis jeg ved jeg skal til moster Olgas fødselsdag på Fyn så har jeg sørget for at der er en der kan passe min hest og tage den ind som den plejer..


  • #28   29. jul 2015
    Min får ad libitum om vinteren, da der ikke er græs på folden.

    Hvis du har en tyk hest ville jeg lave en slowfeeder anordning og i den blande hø/wrap sammen med godt halm. Der udover, er det mest optimale til en tyk hest at der er analyse på grovfoderet, fordi man uden den ikke aner om man giver hesten noget med en masse sukker og FE i - så nytter det ikke noget at skære ned til få kg, hvis der stadig er masser af krudt i det.


  • #29   30. jul 2015 Nu er det godt nok wrap på billedet, men han plejer at få hø. Han får sådan en portion her cirka hver 3. dag (hingst, så han går alene). Der er lige nok til, at han får spist/støvsuget det hele, og så kommer der nyt ud smiley
    De andre heste på stedet får store rundballer ud, som bliver fornyet når de har spist sådan en smiley

    Hvis din er for tyk, så vil jeg også anbefale slowfeeder på folden (evt. også i boksen) Min har et slowfeeder net hængene i boksen.


    profilbillede
Kommentér på:
Hø på fold hvor meget?

Annonce