{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.282 visninger | Oprettet:

Må og ikke må i dressur {{forumTopicSubject}}

Hej Hg
Ville lige høre om noget der har undret mig længe..

Hvis nu man har hest der f.eks går bedst bidløst, hvordan kan det så være man ikke må ride med det i DRESSUR? Altså hvis det er det hesten har det rarest med..
Min f.eks har fået tilpasset et bid perfekt til hendes mund, da hun er utrolig følsom, og hun går bare perfekt på det, men det må man jo heller ikke ride med...
Men så tænker jeg. Hvordan kan det være at der skal være de regler om hvilke bid man må ride med til stævner? Igen henvist til dressur smiley hvis hesten KUN KAN ride bidløst, så kan man ligepludseligt ikke få lov til at stille op i dressur...
Så det da overhovedet ikke på hestens præmisser der kommer først, ang. Bid...
Men måske det bare mig, som tænker sådan... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må og ikke må i dressur
  • #1   30. jul 2015 Gamle traditioner ganske simpelt..
    dressur handler enormt meget om traditioner, samt det at der står accept af bidet er en af de ting som der vurderes når man rider dressur, man kan jo ikke vurdere accept af bidet hvis ikke den har bid i munden..

    men ja jeg ville os gerne at man kunne starte bidløst, da min ene hest er skiftet til bidløs, men ja sådan er det jo bar, traditionerne er stærke her i danmark og svære at få ændret..


  • #2   30. jul 2015 Den må ikke rides bidløst da en del af det og ride dressur er at hesten skal acceptere bidet. og det at den rides med bid.

    Og jah alle bid er ikke tilladt da en hest som acceptere bidet rigtig burde kunne gå med et forholdsvis almindelig bid =)


  • #4   30. jul 2015 Jeg kan nu udemærket godt set logikken i det og kan heller ikke se behovet for at ændre det..

  • #5   30. jul 2015 Præcis, min er så glad for det bid hun har fået tilpasset. Men nu skal vi snart til dressur stævne, også må vi jo skife over til et bid, som hun faktisk ærlig talt ikke synes er særlig rart.. smiley

  • #6   30. jul 2015 syntes også det er fuldstændig åndssvagt...

  • Hanne B
    Hanne B Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 63
    #7   30. jul 2015 Enhver hest kan gå på et almindeligt bid ,og acceptere det, og hvis ikke må det jo have noget med rytteren at gøre.

  • #8   30. jul 2015 Hanne B

    min vallak går på et 3delt alm. bid..
    Når han har bid i munden kaster han med hovedet, og gumler ekstremt på bidet, og det er ligegyldigt hvem der sidder på ham, barn, voksen, løse tøjler, stramme tøjler osv osv osv.. men i det øjeblik han er bidløs kaster han overhovedet ikke med hovedet..

    har intet med rytteren at gøre..


  • #9   30. jul 2015 Jeg syntes det er virkelig åndssvagt at man ikke må have et bidløst hovedtøj på til stævner. Nogle heste siger fra til bidet fordi de måske har haft nogle dårlige oplevelser med det, eller bare ikke kan lide det. Jeg tror også det handler om at de ikke tror man kan styre sin hest bidløst. Men det kan man godt, min hest fx går 50 gange bedre i et bidløst hovedtøj end et med bid.

  • #10   30. jul 2015 Skønt at der er nogen der stiller sig kritisk til traditionel dressur! smiley
    Det kræver ikke en voldsom logisk tankegang eller stor viden om hestens mundanatomi at regne ud, at de fleste bid ikke er videre behagelige for hesten.
    Uden at vide det, tror jeg dressur har udviklet sig til at handle om rytteren og dennes behov og det æstetiske udtryk fremfor hestens behov og korrekt ridning. Desværre er det nok svært at ændre på.


  • #11   30. jul 2015 Synes absolut ikke man skal blande traditionelle dressurkonkurrencer med bidløse. Hvordan skal dommeren så kunne dømme på samme grundlag. Kunne jo så være en god idé, hvis de bidløse havde deres egne stævner/klasser. Jeg ville ikke bryde mig om at se ekvipager i "grimer" eller lignende på stævnepladsen. Det er for risikabelt. Hackamore derimod er noget andet, da det stadig har en "bremsemekanisme/pres", der kan stoppe hesten, hvis den beslutter sig for at gå sine egne veje.

  • #12   30. jul 2015 Det er også hackamore jeg rider med, som jeg faktisk længe var blevet rådet til. Men har bare ikke selv haft lyst, før min pony er kommet et andet sted hen og stå.
    Hun er en helt andet hest uden bid, og virker 1000 gange gladere..


  • #14   30. jul 2015 Dig med specielt tilpasset bid hvis det var mig ville jeg personligt tage det tilpasset bid med og det som hesten går "bedst" på og så vil jeg prøve at spørge dommeren ad om det er okay at ride med det specielle bid så vil jeg måske prøve hvis der er tid til det vise hvordan hesten går på det "bedste" bid vs det tilpasset

  • #15   30. jul 2015 Sabrina
    Der er ingen der har snakket om at suge på bidet, der er skrevet accept af bidet, og nej det handler ikke om at heste går i holdning, det handler om at den acceptere bidet, hvilket ikke kan gøres bidløst

    Letridning skal man ikke kunne i andet end Lc1, måske os lc2 og 3 men det er kun skråt igennem, ellers er det nedsidning, og i Ld1 og 2 er det valgfrit, og så kan man sagtens lave letridning uden sadel smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   30. jul 2015 folk må jo vælge om de vil starte stævner, og træne ud fra de kriterier der er.

    eller lade hver også ride som det passer dem bedst smiley

    reglerne er udemærket og ser virkelig ingen grund til at ændre dem, fordi at nogle vælger at skide sig ud.


  • #17   30. jul 2015 Synes det er ærgerligt at udelukke bidløse fra stævnerne - Ja der er DHE, men det er ikke alle der har mulighed for at komme med der.

    I mit hoved burde DK snart følge med i tiderne, Holland bl.a. har gjort det tilladt at starte bidløst i dressur. Eller også burde man prøve at få stablet på benene at der kom klasser til stævnerne, hvor det var valgfrit hvad man ville starte med. Men så kræver det at folk vil støtte op om det, det gjorde de vidst ikke for nogle år siden da DRF forsøgte at få lavet noget.


  • #18   30. jul 2015 Jeg ser mig sgu enig i AMT´s holdning!
    Hvis man vil ride dressur må man overholde reglerne, hvis reglerne ikke huer en må man jo lade være med at starte. Simple as that! smiley
    Man skulle måske overveje om man har købt den rigtige hest hvis den ikke bryder sig om bid, men at man propper et i munden på den "bare" for at ride stævner. Så skulle man sgu nok have købt en hest der fungere på bid istedet smiley

    Jeg ser til gengæld intet problem i at folk starter deres egne foreninger med deres egne regler, men gang på gang når det endelig er startet op gider folk ikke trække det tunge læs (kan ihvertfald huske en bestemt sag med nogle underskrifter noget noget)...

    Det er jo heller ikke så let som i får det til at lyde at ændre reglerne. Danmark er jo medlem af den der internationale forening, FEI, FIE? kan ikke huske hvad den hedder...

    Jeg synes desuden den her diskussion er ved at være kørt nok i smiley


  • #19   30. jul 2015 Det er noget fis i en hornlygte for at sige det lige ud at en hest ikke kan acceptere biddet/hånden bidløst. Jeg rider pt. min vallak meget i kapsun fordi jeg synes den er så fantastisk at ride på - sådan en akademisk kapsun med stabiliseringsre, der er dejlig let.

    Jeg kan få min hest til at præstere nøjagtig ens om jeg ligger bid eller en af mine 4-5 forskellige bidløse optømninger på hesten.
    Pga. en seriøs skade min fod er jeg tvunget til at være seriøs dressurrytter og det gør jeg gerne. Jeg er bare akademisk, biomekanisk inspireret men dressurryter er jeg nu stadigvæk.

    "At acceptere biddet" og "at gå til biddet" og hvad man ellers siger har suverænt lidt at gøre med biddet. Det er bare der følelsen er. Det der faktisk sker er hesten løfter hele sin ryg og bruger sindsygt mange muskler fra halerod til nakke på at bære sin rytter aktivt på sine muskler.
    Når hesten gør det føles det som den "suger" på tøjlen fordi aktivt strækker sig frem til din hånd. Det er en ret fed følelse. Men den skal altså bruge sin ryg for at gøre det og i princippet skal der INTET foretages i hånden.Det hele skal foregå gennem rytterens sæde, ben og vægt.

    Når det lykkes er det ret fedt men altså - det har ikke særlig meget med biddet at gøre. Tværtimod. Du skal føle som du INTET har i hånden.
    Så det er noget fis at det har noget at gøre med optømningen. I princippet kan du opnå det ved at ride en i almindelig staldgrime. Det skal komme bagfra.


  • #20   30. jul 2015 Kia
    Hvordan skal den kunne acceptere bidet hvis der ikke er et bid??
    en ting er hånden en anden er bidet, det er 2 vidt forskellige ting..

    Og der står accept af BIDET ikke accept af HÅNDEN..

    husk jeg ride også bidløst så er ikke i mod at man burde måtte ride bidløst eller at der i hvert fald kom bidløse klasser, men at sige en hest med bidløs kan acceptere bidet, ja det er sku noget fis i en hornlygte at påstå for det vil aldrig kunne lade sig gøre uden bid i munden


  • #21   30. jul 2015 Det er jo sådan det er.. Man må købe den hest der kan udfylde kravene til dte man vil starte..

    Hvis jeg ville til at køre rally, så blev min aygo også skiftet ud med en større og hurtigere bil..
    Dressur bygger på traditioner, og synes det er fedt! Hvis ikke ens hest kan accepterer at have bid i munden, jamen så er det bare ikke dressurstævner man skal starte.

    Kia: Du snakker vidst om 'gå til biddet'... Det har intet at gøre med accept af biddet.. Accept af biddet er om hesten lægger stabil på biddet, altså ikke slår rundt med hovedet når der korrigeres i tøjlerne, at munden er lukket og hesten generelt er afslappet omkring det at have biddet i munden. Under samme punkt bedømmes også lethed på tøjlen, utvungen holdning, samt hovedets korrekte placering..

    Rider man igen bidløst i f.eks. cordeo, kan heller ikke andet punkt - lethed på tøjlen - bedømmes.

    Man må bare gøre op med sig selv hvad man vil når man køber hest, og ændrer det sig, så må man enten træne sig ud af det, eller skifte hest..


  • #22   30. jul 2015 det kan godt være det er traditioner men skal man også stadig holde tyrefægtning fordi det er en tradition

    skal man også blive ved med at lave massemord på hvaler på Færøerne fordi det er en tradition


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   30. jul 2015 ina: prøv at kør den lidt længere ud smiley

  • #24   30. jul 2015 Ina: nu har det jo aldrig været en morderisk tradition at ride med bid i dressur..

  • #25   30. jul 2015 der er jo også nogle heste som kan lide et kugle bid med stang effekt de kan ikke få lov til at gå til stævne for det må man ikke bruge længere

  • #26   30. jul 2015 Stangeffekt må du ikke ride dressur med ud over i forbindelse med kandar?
    Og kuglebid har heller aldrig måtte bruges i dressur..

    Du må gerne bruge udelt bid, hvis det er det du mener med stangeffekt..


  • #27   30. jul 2015 fotograf det var også mere for at nogle heste kan ikke lide bid hvorfor skal de så ikke have lov til at gå stævne

    det vil jo være "mishandling" så at komme et bid i munden på den hvis den virkelig ikke kan lide et bid

    og hvis hesten godt kan lide at ride stævner er det så ikke også "mishandling" ikke at lade den komme til stævner


  • #28   30. jul 2015 fotograf nu kender jeg bare en hest som godt kan lide det bid (tro mig personens/hestens underviser har over 200 bid liggende) så der var prøvet mange forskellige før de fandt et der var godt (denne kugle bid som kunne et eller andet med stang effekt)

    den kan så ikke få lov til at starte stævne mere med et bid som den fungere på (biddet er vist også forbudt i spring)
    er det ikke lidt synd


  • #29   30. jul 2015 Det er vidst mest rytterne der kan lide at ride stævner.. Og igen.. Hvis det ligefrem er mishandling at putte bid i munden på hesten, og rytteren vil starte stævner - hesten er højst sandsynlig ligeglad - så må man jo vælge en anden hest..

    Ellers må man jo starte springstævne i stedet for.. Der kan man både ride med hackamore og sidepull.
    Og ellers er der INGEN begrænsninger ved valg af bid hvis man rider på hest..


  • #30   30. jul 2015 Kender heste som kan lide at komme til stævner så de findes og de kan også have problemered forskellige bid eller elske et forbudt bid
    så det er pest eller kolera for sådan en hest



  • #31   30. jul 2015 Ina: Kan godt være heste kan have ekstra gnist når de er til stævne, men igen.. De sidder næppe i boksen og tænker at det er træls de ikke må komme til stævne fordi de ikke kan have bid i munden..

  • #32   30. jul 2015 Nej de tænker ikke over det på samme måde men er det så ikke synd at en hest ikke kan få lov til at have den helt specielle gnist som nogle kan få til stævne

    hvis en hund kan lide at komme på stranden er det så ikke synd at de ikke kan komme på stranden mere


  • #33   30. jul 2015 sorry mente ikke stang effekt men at den vist kunne blive til et stang bid hvis man hiver i den

  • #34   30. jul 2015 Jeg synes faktisk, at reglerne er fine, som de er. Selvfølgelig er der altid et eller andet, der kan ændres, men jeg selv har ingen interesse i at starte stævner mod bidløse ryttere. Det handler jo i ligeså høj grad om at ride på de samme principper. Og der findes ikke nogen bidløse ryttere, der kan få det samme frem i en hest, som man kan med et bid og sug på tøjlen. Faktum!

    Så må man jo rejse spørgsmålet ved sin lokale rideklub, om ikke de vil lave en "bidløs klasse" ved et klubstævne e.l. Og ellers er der ikke meget andet at gøre, end at acceptere situationen, man står i. Er det vigtigere at starte stævner, end at have den hest, som absolut ikke kan have et bid i munden? Eller den hest, som kun kan gå med et bestemt bid, som tilfældigvis ikke er tilladt (af en grund)? Så må man finde sig en anden hest, så man kan få det "behov" opfyldt. Det samme gælder alt andet i livet - på godt og ondt.


  • #35   30. jul 2015 endnu et af disse emner.

    Kort og godt er regler, bare regler...

    Og langt de fleste heste kan altså lære at gå for bid, jeg står selv med en der knap kunne rides for bid før i tiden, idag kan jeg ride med bid når jeg ønsker, han nærmest sluger bidet når jeg vil ligge trensen på ham..

    har intet mod bid og eller bidløse ryttere, for er selv begge dele, rider stævner med bid, og træner med og uden.. vil man stævner må man købe en hest til sine ønsker


  • #36   30. jul 2015 kunne man så måske finde en løsning på at man kunne lave sådan at man kan gøre at de bidløse klasser gælder lige så meget som de klasser med bid

    fx at der findes spring og dressur
    men at der så også findes bidløs spring bidløs dressur og at man kan ende med at ride C B A savner i disse discipliner

    ligesom der fx findes fjordheste friser New forst stævner hvor man så kan blive dk mester og nordisk mester osv.

    så bare for bidløst så titlen hedder fx jeg blev Danmarks mester i bidløst dressur


  • #37   30. jul 2015 Ina:
    Det kan man jo for så vidt også godt - forskellen på spring og dressur i den sammenhæng er jo bare, at i springning (medmindre der er tale om stilspringning) ses der jo kun på tid og antal bomme der falder. Derfor gør det ingen forskel, om der rides med bid eller som bidløst. I dressuren bedømmes der ud fra nogle helt andre parametre, hvor en hest, der startes på bid ikke er sammenligneligt med en hest, der startes bidløst.
    Men der skal jo være nogen til at komme med idéen om bidløse dressurklasser, så du må jo ud og snakke med nogle rideklubber om konceptet smiley


  • #38   30. jul 2015 Nu er jeg ikke den som lige har så mange kontakter til at kunne starte noget på benene

    har aldrig været medlem af en klub så kan ikke engang gå hen til en klub og spørge om man kunne gøre sådan noget

    men desværre hvis jeg får en klub med på ideen om at lave et bidløst stævne så vil stævnet ikke glæde nogle steder fordi det jo er bidløst og er mod reglerne


  • #39   30. jul 2015 Ej hvor er det bare en typisk kommentar hver gang dette emne diskuteres...
    Sidde på sin flade røv og brokke sig, men om man gider at gøre noget ved sagen? næh nej...

    Og det er som regel sådan alle emner med denne problemstilling slutter, amen altså...


  • #40   30. jul 2015 Jeg kan godt se det ikke var en særlig moden kommentar smiley
    Men jeg måtte altså ud med nogle frustrationer xD


  • #41   30. jul 2015 Ina: Hvis du ikke er med i en klub, kan du jo alligevel ikke starte stævner?

    Hvis man melder sig ind i en klub, og evt. søger om at komme med i stævneudvalget, så får man pludselig noget at sige..

    I den klub jeg er i, har der førhen været ønsker om specialklasser, så der nu er showklasser for +40 ryttere, som også må komme på ponyer og en bare back klasse.. Men der skal jo nogen komme med idéerne før de bliver taget til overvejelse..


  • #42   30. jul 2015 Steengård puha ville også men når man slet ikke har nogle forbindelser overhovedet så vil det være svært/umuligt

    det vil være noget helt andet hvis fx day dreamer begyndte at arbejde på det da hun har 11.000 følger på fb og sikkert er fast medlem i en klub hun her et forhold til og at hun har sponsor til at kunne hjælpe med at presse på

    fx kan hun måske få dem til st støtter et bidløst stævne med gevinster og så vil folk stævnet fordi der er fede gevinster hun kan meget nemmere sprede budskabet
    og begynde at få noget til at bulre end mig som er heldig hvis jeg kan få 40 personer til at se mit fotoalbum på hestegalleri


  • #43   30. jul 2015 Det er bare er med de bidløseklasser, så skal folk selv til at finde på programmer og finde dommere, da de ikke må kalde klasserne det samme som rideforbundets fordi de er jo dækket ind under reglementet..

    Ved de bidløsestævner, lavet i klubber udenfor DRF, så er så også en begrænsning, for dem der er medlem i en klub under DRF, må ikke starte stævne i klubber udenfor DRF..


  • #44   30. jul 2015 Jeg kan også sagtens se, at det giver begrænsede muligheder.
    Men skulle man så ikke overveje at melde sig ind i en klub? evt. komme i stævneudvalget som Sanne skriver? smiley
    Det er bare så anstrengende for os/dem uden et problem med reglerne, at kun skulle høre på brok når der alligevel ikke bliver gjort noget ved det smiley
    Folk er hurtige til at smide en skarp besked her på HG men om de gider at bruge tiden på at ændre det? oftest ikke...
    Hvilket jo i bund og grund er ærgeligt smiley


  • #45   30. jul 2015 fotograf der kunne man jo så måske få drf til at lave det som en anden konkurrence så det er at ekvipagen kan få lov til at starte normale stævner også

    så de fx rider med bid i spring og så rider bidløst i dressur

    så det måske hedder i dressur ld1
    og ld1 bidløst
    og så ld lc lb i spring


    så kan man ligge på La3 i normal dressur
    og
    lc2 i bidløst dressur
    og lb i spring

    for folk siger jo der er stor forskel på bid og bidløst så må det vil også være fair at man kan ligge på la i normal dressur og lc i bidløst


  • #46   30. jul 2015 Jamen prøv at tag den med DRF..

    Ved bare, hvis en klub som ikke er under drf vil holde stævne, så må de ikke udskrive DRF's klasser.. altså LD1, LC2 osv. osv..


  • #48   30. jul 2015 fotograf i princippet kan man bare ride dressur programmet omvendt så istedet for at ride mod c så rider man mod a for så er banen faktisk i princippet ændret da bogstavene ikke er de samme

    og så kalde den
    bidløst 1 (ld1)
    bidløst 2 (ld2)
    bidløst 3 (lc1)
    men det er vist lidt en gråzone og sætte parenteser efter hvor der står ld1 så man kan bare skrive den nemmeste dressur klasse bare omvendt og så er den lovlig igen


  • #49   30. jul 2015 Ja, det kan man sagtens.. Du må bare ikke kalde dem andet end Bidløst 1 osv.. for LD1-2 og de andre programmer må ikke bruges.. Navnet altså..


  • #50   30. jul 2015 Sarah Hmm nogle heste kan bare ikke fungere med bid så vil det jo være "mishandling" at komme bid i munden på den

    nogle katte kan ikke lide at der bliver støvsuget i samme rum som den er i så er det mishandling at katten er i det rum når der.bliver støvsuget


  • #51   30. jul 2015 Nej mente nok man ikke måtte bruge ld1 i parentes i beskrivelsen men hvis man skriver i beskrivelsen --den første klasse man kan starte til normale stævner

    så kan drf ikke brokke sig

    ogde kan vist heller ikke brokke sig hvis man bare vender klassen om så man rider omvendt af bogstaverne for man rider jo ikke efter samme bogstaver som drf

    mente nemlig det var det min gamle stald gjorde i 00'erne


  • #52   30. jul 2015 Hmm kan godt se hvad du mener at man er hurtig med at smide ting op men uden selv at gøre noget ved det

    men man må også bare se realistisk på det at man kan ikke gøre noget når man som mig ikke har kontakterne til at kunne få noget til at ske og selvom jeg meldte mig ind i en klub eller andet så vil jeg ikke kunne have en ordentlig opbakning da jeg ikke har status som nogle ser op til mig

    for jeg har ikke haft en hest som har været mishandlet som jeg så har redet og lært nogle helt specielle tricks

    og jeg har ikke i min pony tid været ude at vise min pony frem på stævnepladserne til at folk kan kende mig og mine arbejdsmetoder
    da jeg også har stået i en stald i de sidste 5 års tid med Max 4 andre opstalder end mig

    så jeg kan realistisk faktisk kun give mine meninger og ønsker i forummer og håbe der er en som har mange gode kontakter og opbakning som vil tage det op og og så kan jeg så.bakke denne person op


  • #53   30. jul 2015 Min pony går også 10000000000000 bedre uden sadel
    Jeg ville ØNSKE at man kunne ride uden sadel til stævne men det må man bare ikke og det må jeg så acceptere

    så let er det




  • #54   30. jul 2015 Er det ved et E-stævne, må der godt bøjes på nogle af reglerne. Der er jo også klubber, der afholder bareback-klasser osv., kan man jo også lave bidløse klasser. I reglementet er det angivet som "showklasser" og her kan klubben selv definere nogle "regler" eller kvalifikationer, der skal til i de pågældende klasser. De skal stadig forhåndsgodkendes af DRF, men det kan jo nok nemt klares smiley

    Desuden kræver det ikke kontakter at sende en forespørgsel til en klub om et initiativ. Klubben har jo i forvejen nogle tilhængere og medlemmer, som kunne være med på idéen, og melder man sig selv ind i klubben (eller endda i stævneudvalget), kan man jo sagtens sprede budskabet i sin egen vennekreds - eller endda her på HG? smiley


  • #55   30. jul 2015 Lea gælder de så på samme vilkår som de rigtige stævner



  • #56   30. jul 2015 Ja, du må udskrive klassen i et hvilket som helst program og ride efter ellers gældende regler, med de undtagelser, man ellers fremsætter smiley

  • #57   30. jul 2015 Men det er da ikke sådan at man kan kvalificere sig til bestemte stævner når det bare er e stævner

    fx sydjysk mm


  • #58   30. jul 2015 Nej, og det vil nok heller ikke komme, før det i så fald blev en "etableret" klasse - i hvert fald ikke indenfor DRF regi. Men det kræver jo, at der er nogen, der tager initiativ, for at der overhovedet kan komme interesse på området. Og uden interessen, bliver der jo ikke afholdt noget 'større' smiley

  • #59   30. jul 2015 Nej men tror heller ikke tiden er til det endnu (for nogle år siden var det jo heller ikke normalt at man lavede hunde tricks ned hesten og der er da vist ved at komme sådan nogle konkurrencer nu)

  • #60   30. jul 2015 Og af samme grund er tiden måske heller ikke til at ændre i reglementet indenfor DRF smiley Der skal jo være et tilpas grundlag for, at det kan blive etableret - og dem, jeg kender til, der rider bidløst, er ikke rigtigt interesseret i stævner alligevel. Så jeg kunne også godt forestille mig, at der vil være for få tilhængere til 'større' bidløse klasser smiley

  • #61   30. jul 2015 Og det er ærgerligt for dem.som så gerne vil det smiley

  • #62   30. jul 2015 Du må godt ride dressurstævner bidløst - du må bare ride udenfor konkurrence så smiley
    Det har jeg fået af vide før, at man godt må smiley


  • #63   30. jul 2015 Cecilie: Det er helt op til dommeren. At starte udenfor konkurrence betyder ikke at man er fritaget for de gældende regler..

  • #64   30. jul 2015 Hm, jeg har ellers fået af vide at man gerne må, når man starter uden for konkurrence smiley

    Er så også irrelevant for mig, da jeg rider med bid uanset hvad, men nu ved folk da at der er en mulighed - så må man bare sørge for at kontakte stævnearrangørerne inden man melder til smiley


  • #65   30. jul 2015 Man skal bare snakke med dommeren, det er hende/ham i sidste ende der sidder med beslutningen..

  • #66   31. jul 2015 Jeg står nu ved det jeg skrev i første omgang - at accept af biddet egentligt dækker over om hesten "går til biddet".

    Jeg mener ikke optømningen har nogen som helst form for reel betydning hvis hesten ellers går korrekt. Så burd den være meget sekundær fordi det handler om at hesten skal gå korrekt dressur og ikke om man kan få det til at se mest spektakulært ud.

    Der er ingen forskel på en korrekt redet hest bidløst og en korrekt hest redet med bid. Hesten skal følge samme "vej" for at komme til samlingen så at sige. Det er samme krav der stilles af hestens biomekanik hvis den skal sætte sig så der er ingen forskel.

    Jeg kan sagtens ride med bid - og jeg gør det også. Men jeg har foretrukket at starte springning i mange år - nu kan jeg så ikke mere pga. en skadet fod - fordi reglerne her er så meget mere liberale at jeg kan få lov til at komme i min sidepull, som er den jeg foretrækker at springe i.
    Nu kan jeg så ikke - jeg har en skadet fod. Og jeg kommer måske aldrig til at kunne igen. Dressur kan jeg godt ride dog.


  • #67   31. jul 2015 Kia: Men nu er det altså sådan at "accept af bidet" ikke dækker over at hesten går til biddet, dette kaldes "at hesten går i en korrekt og utvungen holdning" og har faktisk sit ejet punkt.
    Accept er bidet er hvordan hesten reagere på bidet, altså at den ikke kaster hovedet op når der f.eks laves en anholdning på tøjlen, eller f.eks går og gnasker i bidet.
    Uanset hvad du så syntes "accept af bidet" dækker over, så dømmer dommeren efter hvad DRF beskriver som værende "accept af bidet"


  • #68   31. jul 2015 Også har DRF faktisk sagt at klubber godt må holde bidløse klasser. Det skal bare være en showklasse også skal det fremgå i propationerne at man må ride bidløs smiley Man kan ligeledes lave bareback showklasser.
    Så jer som meget gerne vil ride bidløse stævner, i må jo melde jer på fanen i jeres lokale rideklub og derved hjælpe med at få sådanne showklasser udskrevet ved E- og D-stævnerne.


  • #69   31. jul 2015 Der er saa meget snak om det, men naar det kommer til sykket vil det falde til jorden. Jeg tror aerligt talt ikke, at folk kan tage sig sammen til at arrangere og eeltage naar det kommer til stykket. Generelt har folk svaert ved at slutte op om noget, naar der er arbejde i det. TREC fx var ogsaa paa alles laeber, alligevel nu det er her, mangler de arrangerende klubber deltagere. Dressuren e rsaa veletableret nu og reglerne virker for de fleste. Saa maa man indrette sig efter det, eller lad vaere med at ride staevner. Som andre laengere oppe siger, saa maa du koebe en hest til det formaal.

  • #70   31. jul 2015 Jeg har ikke en hest, der egner sig til at starte dressurstævner. Den har ikke nerverne til det. Omend jeg elsker den smukke kunst som dressuren utvetydigt er når det lykkes men så længe dommerne dømmer, som de gør så har jeg meget lidt motivatin for at starte i sporten.

    Lige pt. er den generelle opfattelse at jo mere spekatulært man kan ride jo flere points får man. Så længe den trend eksisterer så jeg har ikke i sinde at starte stævner.
    Jeg vil aldrig kunne gøre mig gældende når jeg ikke vil ride med spektalulære gangarter, højt benløft men bestræber mig på ældgamle dressurtraditioner.

    Jeg foretrækker indtil reglerne bliver mere menneskelige springsporten. Den har sine mangler men jeg bryder mig langt mere om springning end dressur.
    Dressur i dag gør så ondt i mine øjne at jeg ikke kan holde ud at se på det. Ser ikke engang stævner nu til dags. Vil simpelthen ikke byde mig selv det.


  • #71   31. jul 2015 Ja det er virkeligt for dumt smiley

    Men så længe det er DRF og FEI der styre det hele så bliver der ikke ændret på sådan nogle ting.

    Det er traditionerne der er i fokus i dressur.
    Jeg rider selv med alm. 2-delt bid.
    Men jeg syns stadig at "accept af bidet" er noget vrøvl, de skulle gå mere op i at se om hesten bruger ryggen rigtigt og om den går frivilligt i holdning, hvilket bid der bliver brugt eller om der overhovedet bliver brugt bid, det kan være ligegyldigt. Så længe det ikke skader hesten.

    smiley


  • #72   31. jul 2015 Ja jeg synes det er noget fis at Drf ikke vil tillade bidløst som nævnt Holland.. Men igen.. Man er jo ikke klogere end det man vælger at være.. smiley så hvis traditionerne betyder mere end hestes velbefindende så kan de passe sig selv og så ønsker jeg intet med deres dressur stævner at gøre.. Så tager jeg mine penge et andet sted.. smiley

    Mvh TT


  • #73   1. aug 2015 Så - man læner sig altså bare tilbage og fordi "det er DRF og FEI der styrer det hele" så venter man bare på at de selv på magisk vis tænker at det kunne være en fed idé at ændre reglerne og begynde et kæmpe arbejde?

    Det kan godt være at det ikke er fedt at skulle bruge en ekstra time i stalden når det er sent, du er træt, du vil hjem og lave mad, og det kan godt være at det er omfattende at skulle melde sig ind i en klub, i et udvalg, skabe kontakter og så videre - men regner man så bare med at andre gør det i stedet??

    Hvad nu, hvis andre har det på samme måde - og synes det er for omfattende? Regner man vitterligt med at man kan smide ansvaret over på andre og melde sig ud med en undskyldning om at de lettere vil kunne gøre det?

    For mig vil det nok ikke rigtig gøre noget, hvis der også kom bidløse klasser separat fra de andre. Mest af alt fordi jeg slet ikke starter stævner.
    Men jeg synes ærlig talt det er lidt for let at skyde skylden på DRF og FEI og så regne med, at de på magisk vis begynder at ændre på det hele, hvis man ikke selv gør nogen aktiv indsats for at få arbejdet startet.

    Der er rigtig mange gode initiativer. Og mange initiativer, der bliver ført ud i livet. Men der er fandme også mange undskyldninger smiley


  • #74   1. aug 2015 funke se realistisk på det hvis en i forvejen kendt person skal bruge en time mere så skal en uden nogle former for kontakter bruge 10 gange så meget tid

  • #75   1. aug 2015 Ej det er simpelthen en dårlig undskyldning i min optik. At tro, at man bare kan fraskrive sig ansvaret fordi "det er lettere hvis en kendt person gør det" - det er simpelthen ikke fair at melde sig sådan ud, og ret egoistisk at pålægge andre ansvaret for derefter at klage over at der ikke sker noget smiley

  • #76   1. aug 2015 Ina: Alle har da mulighed for at kontakte DRF.. De skelner da ikke mellem kendte og ukendte mennesker.. Og hvis man ønsker noget anderledes så må man sgu lette måsen fra sofaen og kæmpe for det..

  • #77   1. aug 2015 Kris ja jeg ringer og skriver i mit fotoalbum hvor 40 andre ser det at de også skal gøre det

    dd ringer og hun opfordrer på fb med 11.000 følger at de også skal ringe

    vi bruger lige meget tid på det.men jeg får ingen af de 40 til at gøre det

    dd kan måske få 100 til at gøre det


  • #78   1. aug 2015 Ehm Ina det er da ikke det samme.....?

  • #79   1. aug 2015 Caroline vi er enige om at drf lytter ikke edter at en person siger noget

    derfor vil mit ene opkald og en opfordring på hg ikke føre til noget
    fordi jeg ingen kontakter har

    hvor dd's ene opkald og opfordring på fb vil kunne give meget mere fordi hun lige nøjagtig har kontakterne til at kunne gøre sådan noget hvor der er en mening i det


    og jeg undskylder at jeg "udhænger" dd det kunne lige så godt være fie og pony eller Camilla (kan ikke stave efternavnet)

    eller hvis det var prinsesse Natalie som ringede og opfordrede


  • #80   1. aug 2015 Jamen hvis i vil have drf til ændre reglementet så må i jo vise at der er grundlag for det.. Det hjælper jo ikke at der er 200 mennesker der skriver til dem.
    I må jo ud i klubberne og få dem til at udskrive nogle klasser hvor det er tilladt at ride bidløst og når drf så kan se at der er stor tilslutning til disse klasser så vil de sikkert også begynde at overveje det.


  • #81   1. aug 2015 Haha... Ej du må meget undskylde! Men selvom prinsessen ringede så ville DRF stadig ikke gøre noget.
    Det handler ikke om dit navn men om at i sammen kan vise at der er vil være tilslutning til disse klasser og dermed også økonomi i det for DRF


  • #82   1. aug 2015 Kris pigen

    nu forstår du ikke hvad jeg siger hvis natalie ringede og hun på hendes hests facebook opfordre folk til at ringe så vil flere folk ringe end hvis det var mig


  • #83   1. aug 2015 Jamen det er da ikke en undskyldning for at fraskrive sig ansvaret og melde sig ud, bare fordi der er andre, der har flere følgere end én selv??

    Som der før er blevet skrevet kan man jo melde sig ind i en klub, søge om at komme i stævneudvalget, få mere indflydelse den vej igennem.

    Det er lidt for hurtigt og bekvemt at lægge ansvaret fra sig og pålægge det andre ved at konkludere, at man ikke har nogen indflydelse bare fordi man ikke har en masse følgere på et eller andet medie smiley


  • #84   1. aug 2015 Ina - Ikke Enig

  • #85   1. aug 2015 funke jeg vil jo gerne støtte op

    jeg vil være den(passe som den) som ser et opslag og siger jeg skriver under og jeg ringer for der er en god stærk front mand som er stærk (stræk på kontakter og med god stærk indflydelse)

    så vil jeg kunne linke underskrift indsamling til mine sider til mine få kontakter om at de skal bakke denne frontmand op (for de "kender" jo denne frontmand)


  • #86   1. aug 2015 Nu er det jo ik fordi der ikke bliver gjordt noget...

    Der har været meget debat om det, og forslag til DRF om at det skulle ændres.

    Det er jo så også blevet sådan at man må ride bidløs i spring, (men det jo også fordi det blev tilladt internationalt) vi mangler bare dressurens også, men der mener DRF ikke at det kan lade sig gøre, med den måde dressur dommerne skal dømme på, bla det med "accept af bidet".

    I Holland er det jo bliver tilladt at ride bidløs og konkurrer på lige fod med alle andre smiley

    Men tror ærligt at DRF er så tradition bundet at det bliver ikke tilladt i dressuren før det er tilladt på internationalt plan smiley


  • #87   1. aug 2015 Christina:
    Og hvordan er det, du selv mener, at ridning med henholdsvis bid og bidløst, skulle kunne dømmes på lige fod? Det kan jo ikke lade sig gøre, når man rider bidløst at opnå et sug på tøjlen - et sug, som vel at mærke er med til at kunne samle hesten sammen til de sværere øvelser. Og det er jo ligegyldigt hvor små klasser der rides, så vil der være krav, som er forberedende til samlede øvelser. Nok kan en bidløs rytter få sin hest til at udføre forskellige øvelser, men der kan ikke (!!) opnås den samme samlingsgrad, og derfor vil der jo skulle dømmes på et ulige grundlag smiley Det giver ærligt talt heller ikke mening i mit hoved.


  • #88   1. aug 2015 Det fungere jo så fint i Holland... smiley

    Jeg er bid rytter men mener stadig at gennem korrekt ridning at du kan opnå den samme samling uden bid. Og det er der skam flere eksempler på! smiley (skal gerne finde en video til dig på youtube)

    I Holland havde de eksperter til at vurdere og overvære både alm. Dressur stævner og bidløse stævner, og de vurderede at man sagtens kunne bedømme dem på lige fod med hinanden, da det jo drejer sig om korrekt holdning, gang og brug af ryggen, derefter tillod de bidløs optømning til alm stævner; de startede i de små klasser for at se hvordan det fungerede og gik så højere og højere op.

    Det kan sagtens lade sig gøre! Det drejer sig ikke om suget på bidet, men om hvordan hesten bruger sig selv og går utvungent i holdning og sætter vægten på bagbenene, denne holdning har i princippet ik noget med bidet at gøre, "at gå til bidet" er bare et udtryk for det sug på bidet rytteren føler gennem tøjlen når samlingen sker.

    Og tror også at hvis det var muligt at konkurrere på lige fod som andre, som bidløs rytter, så tror jeg flere ville afprøve at blive bidløs.. Jeg ville ihvertfald. Jeg rider kun med bid fordi man Skal.


  • #89   2. aug 2015 Christina: Jeg vil gerne se nogle af de videoer du kan finde på youtube..

    For hvis der skal til at være bidløse klasser, så synes jeg også de skal holdes for sig, da jeg ligesom Lea ikke kan se hvordan de kan bedømmes sammen..
    Der skal også være en anderledes kritik, i og med, at der er ting i de alm. kritikker man ikke kan udfylde hvis hesten rides bidløst.. Bl.a. Accept af biddet.

    Samt dommerne må skulle ud i noget efter uddannelse, for hvordan kan en klassisk dressurrytter der altid kun har redet med bid, dømme en klasse der rides med cordeo.. Hun har jo ikke en chance for at vide hvordan det skal gøres bedst.


  • #90   2. aug 2015 Skal nok lige finde en video smiley

    Nu mener jeg heller ikke at der skal rides med codeo, da det netop ville være anderledes mht signaler, opstilling osv.

    Jeg taler bare om bidløs optømring som fx sidepull, kapsun, hackamore
    Hvor du stadig har tøjlekontakten, og stadig kan vurdere de samme ting.

    Jeg er selv bid rytter og ville intet ha imod at skulle konkurrere mod en bidløs rytter..
    Der skal self stadig stilles samme krav om holdning osv.


  • #92   2. aug 2015 Av mit øje... Den stakkels fuks i den sidste video bliver godt nok ikke reddet ret pænt smiley

    Men nej, jeg kan stadig ikke se problemet i at holde fast i brugen af bid i dressur. Som andre påpeger, så er det et af parametrene der dømmes efter, og hvis ikke man kan være med der, så må man jo bare lade være.


  • #93   2. aug 2015 Den sidste video er egentlig den der er mest relevant, da det er 'normale' ryttere, på det niveau langt de fleste danske bidløse er på.. Og må sige jeg langt fra er imponeret, hverken over samling eller stabiliteten..


  • #94   2. aug 2015 Ja den første hest (den hvide) i den sidste video er ikke pænt redet, men den anden hest er !
    Men der er jo også tusinder af tilfælde med bid ryttere der virkelig pinefuldt at se på, meget værre end i den video der smiley

    Siger jo heller ik at bid skal afskaffes...
    Syns bare man skal ha muligheden for at vælge! Ikke kun for rytterne men også for hestens skyld.
    Der er mange heste der ikke bryder sig om bidet og går meget bedre uden.


    Og lige en video til smiley syns det var så smukt, og et rigtig god billede på hvad dressur er! OBS hun rider uden bid, der gik lang tid før jeg overhovedet opdagede det smiley

    http://youtu.be/u4Ie38IWAHU


  • #95   2. aug 2015 Det er egentlig den første video, jeg tilnærmelsesvis vil påstå, har noget med samling at gøre, men der mangler stadig noget bæring efter min mening, som man ville kunne opnå med et sug.
    Den med cordeoen, kan man ikke engang snakke om, at der er bæring gennem ryggen, så den ser jeg som lidt irrelevant smiley

    Men som Fotograf også siger, så synes jeg, det er den sidste video, der giver det bedste billede af, hvordan sådanne klasser ville se ud - og den, du har linket til, er endda fra noget der ville svare til DM, og det er jo ikke et imponerende niveau, der bliver lagt smiley
    (Den første rytter set bort fra, eftersom hun er pararytter - og jeg undrer mig lidt over, at en, der er lam i benene rider med sporer, men det er så en helt anden ting smiley )


  • #96   2. aug 2015 Der er jo heller ikke nogen tvivl om, at Alizee Froment er en rigtig dygtig rytter - jeg sp hende også til gallashowet i Herning i år, men i den her sammenhæng svarer det jo lidt til at sammenligne en LB-rytter med Anna Kasprzak eller Charlotte Dujardin... Hvis der i Danmark fandtes nogen, som hende, ville der også være større grundlag for at oprette nogle bidløse klasser.
    Jeg mener stadig ikke, at bidløst kan dømmes på lige fod med bid ryttere, men jeg ser ikke noget problem i, at der bliver oprettet nogle klasser for sig selv. Men der skal jo bare være en grund til det, og det ser jeg ganske enkelt ikke, der er på nuværende tidspunkt smiley I hvert fald ikke på et andet niveau, end det, der kan laves gennem 'showklasser' ved mindre stævner.


  • #97   2. aug 2015 Den sidste video du har lagt op, er ligesom Uta, grandprix rytter og de heste der rider i videoerne bliver også redet på kandar og er derfor trænet i en holdning og samling på kandar, der gør det meget meget lettere at ride uden bid..


  • #98   2. aug 2015 Hesten i den første video er gran prix hest smiley

    Den sidste video: nej niveauet svare ikke til det rigtige DRF dressur programmer men til en LC

    Men det er jo lige meget hvad de kalder det..

    Pointen er at dressur handler om andet end "sug på bidet" og det vigtige er samling og korrekt udførelsen af øvelserne.
    Kan forstille mig det er svære at arbejde hesten op uden bid end med, og derfor ligger niveauet generaler ikke so højt.. Endnu. Men det er muligt.

    Og hvis det rent faktisk blev tilladt, så ville mulighederne som bidløs rytter følge med, mht undervisning og mere fokus på stævner

    De bidløse ryttere må jo så indrette sig til de niveauer der passer til dem, opfylder de ikke niveauets krav, ja så får de jo laver procenter - præcis som alle os andre.

    Det fungere jo som sagt i Holland, så det er faktisk ik et spørgsmål om det kan eller ej, for det kan det jo, spørgsmålet er om Danmark også kan gå med tiden og ændre sit syn på dressuren.

    Dressur er at få hesten til at arbejde og udføre en række øvelser, mens den bære sig korrekt med rytter på.

    Og hvis du lytter til hvad du du selv skriver, så siger du faktisk at du mener at man bruger bidet til at få samling i hesten..? Altså du for hesten til bidet ved brug af bidet.

    Er det bare mig eller lyder det ikke forkert?? Efter som du rider samlingen med sæde og ben, gennem energi og halv parader??
    Det behøver du i princippet ik et bid for at kunne gøre.


  • #99   2. aug 2015 Det var videoen i kommentar 94..



  • #100   2. aug 2015 Den eneste grund til at man bruger bid er fordi det er tradition, det gjorde man for mange år siden.

    Engang red man hesten med en ring i næsen, som en tyr bare en større ring.
    Men da der kom for meget arvæv der gjorde at hesten mærkede mindre der, så fandt man et sted det var endnu mere følsomt... MUNDEN!

    Hvis det ikke var fordi der blev dannes så meget arvæv i næsen, så ville vi alle ride rundt med en ring i næsen på hesten smiley

    Nu tænker jeg også at niveauet for bidløse ryttere jo ikke har nået at udvikle sig så meget, det har dressur med bid, her er niveauet også steget meget hvis man kigger på hvordan det var førhen.


  • #101   2. aug 2015 Videoen i kommentar 94???

  • #103   2. aug 2015 Ja ved de er redet med kandar.

    Men hun rider faktisk rigtig meget bidløst, og laver horsemanship med sine heste. Det viser stadig at man kan få den holdning uden bidet..
    Ved godt at det nok bliver nemmere, men hvis hesten ikke var redet korrekt ville det heller ik kunne lade sig gøre at få den samling uden bid.
    Hvis du ikke kan ride din hest ude. Bid så er det fordi den kun går til bidet, pga smerten i munden.

    Som sagt så skal der udvikling til.. Men det kræver at muligheden er der!


  • #104   2. aug 2015 Christina:
    "Hvis du ikke kan ride din hest uden bid, er det fordi den går til biddet pga. smerte", det er jo ikke helt rigtigt smiley Du kan godt hive din hest ned i munden med det bid, men man kan hverken opnå en korrekt holdning, rygsving eller sug, hvis det er den måde, man rider på. Men man kan godt ride sin hest i holdning med et sug på biddet, uden nødvendigvis at kunne gøre det bidløst. Jeg tror da bestemt ikke, at jeg kan smide en hakkamore på min hest, som ikke kender signalerne fra denne og forvente, at han vil gå, som han vil på et bid? Men fordi jeg måske ikke kan det med en bidløs trense, betyder jo ikke, at jeg ikke kan med et bid?

    - og horsemanship har ikke nødevendigvis noget med bidløs ridning at gøre!
    Og i min optik er der da også flere ting, der kunne trænge til et update fra DRF's side, men bidløse klasser er ikke et topprioritet, eftersom jeg ikke tror på, at der vil være ret stor tilslutning. Og det er jo nok ligeså meget det, der bliver kigget på; popularitet. Flere jeg kender til, som ride bidløst kalder sig selv for 'hyggeryttere' og giver ikke en hylende fis for stævner smiley Og det tror jeg ærligt talt heller ikke, de vil, selvom de havde muligheden for at starte uden bid.


  • #105   2. aug 2015 Lea, kan du forklare mig det her "sug på bidet"? For jeg er ikke sikker på, at jeg kan følge dig smiley
    Mht. Til din egen hest i forhold til at ride bidløst, så tror jeg, du ville blive overrasket smiley - og det siger jeg ud fra egen erfaring.

    Ang. bidløse ryttere som kalder sig selv for hyggeryttere og ikke går op i stævner, så tænker jeg, at det for nogle handler om, at de har andre værdier. Personligt rider jeg ikke selv stævner og har aldrig gjort det, hvilket skyldes at jeg oplever stævnepladserne som værende et miljø jeg hellere vil være foruden.
    Derudover har jeg ikke brug for at få udleveret et tal til vurdering af min ridning, hertil foretrækker jeg en eller flere undervisere, som jeg finder kompetente. Jeg har heller ikke behov for at vise mig og min hest frem eller for at stå på et podie. Men sådan er vi jo så forskellige smiley


  • #106   2. aug 2015 Det kan godt være du ikke opnår helt samme holdning med det samme hvis du fjerner bidet, men hvis den slet ikke søger ned t overhovedet, så er det helt sikkert fordi du gør noget galt..

    Det var en test jeg selv lavede med min hest efter at havde fået online kursus af Christina fra hestemund.dk

    Sagde helle ik at horsemanship var det samme som bidløs.. Nævnte bare at det gør hun sig meget i.

    Vi blir nok aldrig enige smiley men jeg står fast på at man sagtens kan ride bidløs til alm dressur stævner på lige fod med andre.. Det blir jo som sagt gjordt i Holland, så det jo ikke en sag om man kan eller ej... Usa har vidst lavet specielle bidløse klasser til deres stævner smiley


  • #108   2. aug 2015 Ann-Sofie:
    Det vil jeg gerne, men hvad er det, jeg skal forklare? smiley Et sug på biddet er mere end følelse, når hesten bruger sig rigtigt...
    Og nu var min egen hest også et dårligt eksempel, for han er tilredet i rebgrime, så jeg ved, at han vil forstå signalerne fra en bidløs trense, men min pointe var ligeså meget, at jeg tvivler på, at man kan pille biddet af en hest, der ikke kender signalerne, og tro, at den vil reagere på samme måde smiley

    Og med hensyn til "hyggeryttere" og "stævneryttere" (nå vi nu skal sætte os selv i de båse), så er der jo også bid-ryttere, der fravælger stævner - og det mener jeg nu ikke, har noget med tråden her at gøre. Hvordan man vælger at se - og opleve stævner - er jo en individuel sag, uanset om man rider med eller uden bid smiley

    Christina:
    Så langt kan vi så godt blive enige, at en hest skal kende "vejen ned" fra noget andet end biddet - og så er det jo lige meget hvad man putter på hovedet af den, så bør den være i stand til at sænke hovedet. Selvom det ikke er ensbetydende med, at den bruger sig korrekt!!

    Jeg tror heller ikke, at vi bliver enige, men det er altid godt med forskellige synspunkter. Og uanset hvad, tror jeg det er et stykke ude i fremtiden, før DRF ændrer nogle af de regler, der gælder omkring brugen af bid smiley


  • #109   2. aug 2015 Hmm, jeg mener bare, at samling intet har med hånden - og dermed bidet - at gøre, da det jo skal komme bag fra. Derfor kan det være fuldstændigt ligegyldigt om man rider med bid eller ej. Derfor har jeg svært ved at forstå, hvorfor man ikke skulle kunne opnå samme samling med bid som uden smiley

    Det var nu ikke for at sætte folk i bås, at jeg brugte mine betegnelser smiley og jeg kan tilføje, at jeg da også selv rider med bid.


  • #110   3. aug 2015 Ann sofie:
    Jeg påstår heller ikke, at man opnår samling gennem hånden, men et sug på biddet er en indikator for, at hesten er korrekt med dig og man har derved lettere ved at opnå samling. Men det kræver da - uanset om man rider med bid eller uden - at man har tøjlekontakt for at opnå samling smiley


  • #111   3. aug 2015 Jeg mente heller in at den kun ville sænke hovedet og ikke bruge sig korrrekt.
    Den vil bruge sig rigtigt med eller uden bid, hvis den altså er redet rigtigt..

    Men det hvis man som bid rytter tager bidet af kan det godt være en smule anderledes for både rytter og hest, og derfor kan det være den ikke opnår fuldstændig samme holdning lige med det samme, men den vil være godt på vej smiley
    Det er jo ikke bidet man bruger til at få den til bidet, og derfor kan selve styringen blive lidt forringet når man går over til bidløs, men de andre signaler er jo de samme smiley


  • #112   3. aug 2015 Ja sug på bidet er en indikator for hvornår hesten har givet korrekt efter.

    Men den er ikke uundværlig, du han godt mærker om hesten løfter ryggen og har bagbenene med under sig eller ej uden sug på bidet. smiley


  • #113   3. aug 2015 Jeg kan stadig ikke følge tankegangen om, at man skal mærke efter i hånden, hvorvidt hesten går korrekt eller ej.
    Jo hesten skal da have hjælp til at placere hovede og hals, men som Christina skriver, så kan man tydeligt mærke hestens holdning ved at mærke efter med sit sæde smiley

    Det bunder muligvis også i, at jeg tit har svært ved at følge den traditionelle tankegang.


  • #114   3. aug 2015 Jeg kan godt mærke, at det jeg skriver, bliver læst som om, at man kun kan opnå samling, hvis man har et sug, at det kun er suget, der angiver, om hesten går korrekt og at det for øvrigt er suget på biddet, der giver samlingen. Og nej, det er ikke det, jeg siger smiley

    Min pointe er egentlig bare, at JEG ikke mener, man i stævnesammenhæng kan dømme bidløse ryttere på lige fod med bid-ryttere til et stævne - og det er jo også sådan, det forholder sig på nuværende tidspunkt smiley Vi bliver ikke mere enige af at diskutere det i en uendelighed, så jeg vil tillade mig at takke af for nu smiley


  • #115   5. aug 2015 Nu er jeg selv dressur dommer under DRF, og derfor så støtter jeg op om deres regler... Dermed ikke sagt at der ikke er ting som jeg gerne så ændret - men sådan er det nu en gang..

    Som dommer skal vi give en karakter for eftergivenhed og holdning.. Herunder kommer accept af biddet, korrekt placering af næseryggen og andre ting.. Lige præcis accept af bid, kan vi jo ikke give en karakter for hvis der ikke er bid på..

    Lige som i gangarterne, der skal der gives en samlet karakter for de 3 gangarter.. Kommer vi så til programmer som LC, hvor der er alle 3 gangarter men hesten nægter at slå i galop - og derfor ikke VISER galoppen - jamen så kan vi ikke give en karakter for galoppen, hvilket derfor trækker ned i den overordnede karakter...

    Hvis DRF skulle lave regler som pleasede alle, og gjorde så alle havde mulighed for at starte - så TRO MIG, så ville det blive et rent CIRKUS at sidde som dommer! Og det ville være noget nær umuligt at abstrahere fra folks forskellige udstyrs valg osv...

    Åbner man på for muligheden for bidløs ridning, så burde man i princippet også åbne op for stærke bid i de lave klasser.. Der er heste som bare fungere bedst på et kandar, et 3 rings bid eller pelham.. Hvorfor skal DE så ikke have lov til at starte - hvis de bidløse skal?? Bare fordi bidløs i nogens øjne er mere korrekt og hestevenligt??

    Jeg kan personligt godt lide reglementet som det er nu.. Der er MANGE forskellige slags bid der er tilladte.. Bid som virker på helt anmindelig måde, men hvor der stadig er mulighed for forskellige heste kan have et bid der passer til den enkelte hest...


    Og ellers skal rytterne måske gøre op med sig selv, hvis de har en hest der bare ikke trives med de ting som reglementet foreskriver - så gøre op med sig selv om man skal have ny hest eller konvertere til ridning uden stævner indenfor DRF...

    Og NEJ det er ikke en mulighed "bare" at ride udenfor konkurrence.. For i princippet, så må man slet ikke starte udenfor konkurrence, hvis der er udskrevet klasser til stævnet som man er start berettet til at ride (at mange klubber så tillader det er en anden side af sagen)...

    SIKKE en lang og usammenhængende smørre jeg fik skrevet her smiley


  • #116   5. aug 2015 Sandie L. godt skrevet smiley Og er helt enig med dig

  • #117   5. aug 2015 Spot on, Sandie L smiley

  • #118   5. aug 2015 Jer der mener det er umuligt at bedømme bid og bidløse i samme klasse. Tag et smut til DHE Træf eller Hestevelfærd og se deres dressurklasser. Folk med kandar og folk med cordeo bliver dømt ens og uden problemer. Udstyret tæller intet smiley

  • #119   5. aug 2015 DHE og DRF er også langt fra det samme smiley

  • #120   5. aug 2015 Ja selvfølgelig. Men dressur er vel dressur, så hvorfor er det så svært for DRF dommere at dømme forskelligt udstyr når det ikk er for DHE dommere? smiley
    Hvad gørde i MB når nogen kommer med kandar og nogle kommer med alm bid? smiley


  • #121   5. aug 2015 Nu vil jeg ikke sidde og pensle det ud - regler er regler og de er ens for alle som ønsker at ride stævne under DRF smiley


  • #122   5. aug 2015 Sarah - Ikke alle dommere kan være ligeså dygtige jo.. smiley

    Mvh TT


  • #123   5. aug 2015 TT: Så du mener at dommerne ved DRF ikke er dygtige nok?

  • #124   5. aug 2015 De er vel dygtige nok indenfor drf regi hvis ikke ville de jo ikke kunne dømme der.. Men noget må de jo mangle siden de ikke formår at kunne dømme i begge kategorier når de andre godt kan.. smiley

    Mvh TT


  • #125   5. aug 2015 Tja måske.. Men hvilket niveau ligger dressuren på inden for DHE?

  • #126   5. aug 2015 Tror nu godt dommerne kan dømme bidløse også.. Men det de skal bedømme udfra kan ikke lade sig gøre med bidløs.. I forhold til de punkter der er listet op, op til RIGTIG mange gange..

    Synes det er noget underligt mudderkast at begynde at tvivle på DRF's dommernes formåen..


  • #127   5. aug 2015 DHE har tre niveauer pt. Let, Middel og øvet.. Med to klasser i hver (mener jeg det var).. der kommer nok flere klasser med tiden da DHE jo er ret nyt.. Og der tager år at opbygge en hest korrekt.. Så det går jo også naturligvis flere år at opbygge en GP hest. Men med den forskning der er så kommer det nok.. smiley

    Mvh TT


  • #128   5. aug 2015 Sanne - jeg siger jo at Drf dommerne er dygtige nok til at dømme indenfor drf.. Men hvis jeg ramte et ømt punkt hos nogle så står det jo faktisk drf dommere frit for at videreuddanne sig således at de (ligesom de Hollandske dommere) kan formå at også dømme bidløst..

    Mvh TT


  • #129   5. aug 2015 Så længe DRF ikke ændrer på reglementerne, så er der jo ingen grund til at dommerne begynder at øve sig i at dømme anderledes..

    Men som Sandie også siger.. Skal Kandar så også til at være tilladt i LC? I det tilfælde vil jeg blive glad, så min hest slapper meget mere af på kandar fremfor trensebid.. Men den vej tages der jo heller ikke hensyn, så vi har måtte trænes os ud af vores problemer..


  • #130   5. aug 2015 Hvem siger eller påstår at DRF dommere ikke kan dømme bidløse og bidheste i samme klasse??

    Det er jo bare et faktum, at reglerne ikke stiller os dommere i en situation hvor det er nødvendigt.. Det har intet med om DRF dommere kan eller vil dømme bidløse på lige fod med dem med bid...

    Og dommere under DRF må ikke dømme stævner som bliver afholdt af klubber der ikke er medlem af DRF smiley


  • #131   5. aug 2015 TT: Det tager jo også mange år at lave en GP hest indenfor DRF:-) Men tænker mere på hvordan klasserne kunne sammenlignes med fx LC eller LA

  • #132   5. aug 2015 Kris - men det tager længere tid at opbygge en hest biomekanisk korrekt til at gå GP smiley gå ind på DHE siden og læs, er sikker på at der nok står noget der inde smiley

    Mvh TT


  • #133   5. aug 2015 For lige at citere dig selv Sandie så skriver du faktisk:
    Hvis DRF skulle lave regler som pleasede alle, og gjorde så alle havde mulighed for at starte - så TRO MIG, så ville det blive et rent CIRKUS at sidde som dommer! Og det ville være noget nær umuligt at abstrahere fra folks forskellige udstyrs valg osv...

    Hvilket jeg læser som at man som dommer ikke kan dømme hvis folk har bid vs bidløs på smiley Har jeg misforstået dig?


  • #134   5. aug 2015 TT: jeg har slet ikke interesse i den form for ridning, men tænkte at du måske vidste hvordan kunne sammenligne:-)

  • #135   5. aug 2015 Man kan sammenligne på alle måder foruden accept af biddet og i stedet kalde det accept af hjælperne smiley
    Jeg har aldrig redet bidløst før for indtil to måneder siden og har aldrig været til DHE så jeg er ikke den rette at spørge... smiley

    Mvh TT


  • #136   6. aug 2015 Man ka jo undre sig over, hvorfor det spørgsmål blir stillet så tit herinde?
    Hvorfor ikke sende dette til DRF?

    Men så vil mere vel ha mere?
    Så ska det være uden sadel, for det er mere på hestens primisser.
    Så kommer dem der kun rider med cordeo, de vil osse være med.


  • #137   6. aug 2015 Sarah og Skrumlet - nej den kommentar med cirkus er ikke kun myntet på biddene, men udstyr generelt hvis der blev åbnet op for alle de ting som diverse ryttere gerne vil have lov til at ride med..

  • #138   6. aug 2015 Sorte sniger - nej.. Uden sadel er ikke bedre for hesten.. Vi taler her om diskrimination ovenfor de der tager hensyn til sin hest sine signaler om at biddet ikke er okay. Der er INGEN heste der har haft en tilpasset sadel og har blevet tilvænnet denne skånsomt der har et problem med den...

    Mvh TT


  • #139   6. aug 2015 Men igen, hvad så med de heste der bare går bedst på stang eller kandar, selv i de laveste klasser?

  • #140   6. aug 2015 Så vil jeg personligt mene at der så skal være et minimums krav til rytteren. At denne rytter har redet på nutidens kandar niveau for at få lov til det i de lavere klasser. Vi kan jo ikke have ryttere der ingen forstand har på det, smækker et Kandar på sin hest og rider derudaf fordi det ser sejt ud e.l. Sætter man et minimums krav til rytters færdigheder så fint nok med mig hvis hesten har det bedst med dette (dog er det nok ikke ret mange) smiley

    Mvh TT


  • #141   6. aug 2015 Fedt, så kan Baby og jeg vel også få lov at starte dressur? smiley Jeg vil bare ride med pelham, for det er hvad der fungerer for ham.
    Seriøst, hvis man skal til at ændre reglerne for nogle bør de jo ændre for at tilgodese alle folks lyster. Det holder sgu ikke.
    Så find en anden diciplin at ride stævner i, hvis jeres hest ikke kan lide de krav der nu er.


  • #142   6. aug 2015 Det handler da ikke om folks lyster smiley så er du kommet forkert i skoven hvis du virkelig tror det.. smiley det handler om at acceptere og tillade at hesten siger i fra, og at handle på dette istedet for at negligere det. Hvordan ville du have det hvis nogen tvang dig til at feks. Løbe rundt i en time med sko der gør ondt? smiley

    Mvh TT der virkelig synes at nogle af jer bør stramme op, ikke være SÅ egoistiske så I ikke lytter til jeres heste! Det er ikke en død rekvisit vi har med at gøre, men et levende væsen med følelser og tanker!


  • #143   6. aug 2015 Nå ja, bevares så at jeg ikke formulerede det ordentligt nok! Pff. Kender godt grundlaget for bidløs og ikke bidløs.
    Mht til at starte stævner, så er det en lyst fra rytterens side. Tror hesten er ret ligeglad.


  • #144   6. aug 2015 Hvordan kan man sammenligne bidløs og stærkere bid? Jeg kan forstå at en hest kan eller ikke kan fungere på et stykke metal i dens mund, men om der er stangeffekt eller ej burde vel ikke gøre den store forskel? Det eneste hesten kan mærke må vel være det der er i munden på den og hvordan det er placeret (tænker fx på bid med ophæng) eller hvad? smiley

  • #145   6. aug 2015 Hmm TT Jeg kan egentlig ikke se hvordan det at overholde nogle regler og synes de er ok kan være egoistisk? Jeg synes tilgengæld det er YDERST egoistisk at f.eks. ts har en hest der ikke fungere på bid men stadig propper et i munden på den, "bare" for at kunne starte stævner. Mons tro man ikke kan finde en anden sport der passer både hest og rytter i stedet?

    Desuden må jeg indrømme at jeg ikke forstår hvorfor der menes der skal laves regler og begrænsninger på hvis folk begyndte at rider med kandar i de små klasser:) Nogle bidløse trenser er da også utrolig skarpe og ødelæggende i hænderne på de forkerte (hvilket vel gælder alt?), men der ønskes ingen begrænsning? Jeg ser ellers en uhyggelig mode blandt unge uvidende som smækker en hackamore (eller hvad den nu hedder) på pony dyret og trækker rundt i hovedet på den. Så hvorfor skal reglerne ændres for disse, men ikke de andre. Se det synes jeg faktisk også er lidt egoistisk og en smule dobbeltmoralsk smiley

    Jeg ville egentlig have forladt denne diskussion da den ender med samme resultat hver gang... Men jeg havde lige en sidste omgang galde til nogle af de nyere kommentarer smiley


  • #146   6. aug 2015 Steengard - enig mht egoisme hvis ts propper bid i pga stævne smiley men forstår ikke hvorfor det ikke kan åbnes op således at alle har muligheden for at kunne starte stævner. Hvorfor skal nogle diskrimineres? smiley

    Mvh TT


  • #147   6. aug 2015 Mhm, jeg rider nu oftest med stangbid - med stangeffekt, fordi min hest HADER, hvis jeg sidder og er i munden på den hele tiden, som jeg ville være med et trensebid. På et stangbid kan jeg ride med en slap tøjle, og det eneste, jeg har at gøre i munden på hesten er en meget, meget lille bevægelse. Hvis jeg skal ride med trensebid føler jeg, jeg skal sidde og holde kontakten til hendes mund hele tiden ..

    Og det var så et lille pib fra mig smiley
    Rider helst på kandaren eller uden noget. Jeg er ikke den største tilhænger af trensebid på netop min hest, men på en anden hest jeg har i ridning kunne jeg aldrig drømme om at ride med andet end trensebid eller i en sidepull, netop fordi pågældende hest ikke fungerer uden kontakt til munden. Og sådan er alle heste jo forskellige.

    Jeg bestræber mig på, i min ridning, at kunne ride med alt. Med andre ord: Min hest skal gerne kunne fungere på både et trensebid, slap-tøjle-kandar og bidløst. Nogle heste kan, andre kan bare ikke, og har det bedre med rutiner.

    Nu er det lidt forsigtigt, jeg siger noget herinde, da jeg ikke er interesseret i en vild debat med nogle ... Men nu har jeg fulgt debatten, og jeg må sige, jeg er lidt overrasket over den mangel på forståelse for andre, der befinder sig i netop denne debat. På den anden side kan jeg godt forstå, at DRF ikke vil åbne slusen for bidløse blandet med bidklasser. Jeg ville personligt være bange for, at der ville opstå hetz, eller hvis en bidløs rytter eks fik meget lave procenter, så ville denne begynde med "det er kun fordi jeg rider bidløst!", eller den anden vej rundt.

    Jeg har set både bidløse og bidryttere ride rigtig smukt. Problemet er bare, at vi alle har en subjektiv mening om, hvad flot ridning er, og det ville måske blive svært for de bidløse at nå de kriterier, som nu engang er DRFs syn på "flot ridning". Og her snakker jeg ret usikkert, for reelt ved jeg ikke noget om det, men det er blot en tanke.

    Hvorfor ikke lave flere alternativer? Hvorfor skal det netop være inden for DRF? Såvidt jeg har forstået er DHE blevet utroligt populært.
    Jeg mindes at én foreslog det: Bidløse for sig, bidryttere for sig, DRF. Hvad med at sende sådan et forlsga ind?


  • #148   6. aug 2015 Sarah: Der er ingen der sammenligner stangbid og bidløs.. Men der sammenlignes mellem reglerne for disse.. Hvis det ændres for den ene part, så burde det jo også ændres for den anden..

  • #149   6. aug 2015 Det var nu også det jeg mente, kan godt se det kan forståes på to måder Sanne smiley

  • #150   6. aug 2015 TT: Jeg synes umiddelbart heller ikke nogle diskrimineres, jeg tvivler ihvertfald på at det var grundlaget/grundidéen med reglerne at diskriminere nogle smiley
    Jeg forstår bare ikke hvorfor det skal slås sammen. Jeg kan godt se det er lettere bare at brokke sig og vente på at andre skal ændre sig (her menes DRF), Men hvorfor ikke bare starte sit eget? Hvis der var flere der støttede op om DHE var det nok blevet større for lang tid siden. Jeg tror bare personligt ikke at der er nok der vil det bidløs dressur på stævneplan endnu smiley DERFOR ser jeg heller ingen grund til at ændre reglerne endnu.


  • #151   6. aug 2015 Nu har jeg været inde og se hvilke klasser der er til DHE stævner.. Og der skal vi jo helt op i middelsvære klasser før der kommer galop i programmerne. Så allerede der bliver det ho svært at få proppet disse former for klasser ind under DRF.
    Det næste der så sprang mig i øjnene var måden DHE forventer hesten går på.. Dette stemmer slet ikke overens med hvad DRF forventer. I følge DRF vil hesten blive bedømt som værende lang og usammenhængende hvis den rides som DHE foreskriver.
    Så jeg kan slet ikke se hvordan man skulle kunne blande disse to rideformer sammen..


  • #152   6. aug 2015 Nu kan jeg ikke lade være med at blande mig igen, hehe smiley
    Jeg har endnu ikke selv været til DHE, men synes det er et a de fedeste initiativer inden for hesteverdenen, idet der netop bliver taget hensyn til hesten - thumps up!

    Når det så er sagt, tænker jeg, at det der adskiller dressur"sporten" så kraftig skyldes, at man - ud fra mit synspunkt om ikke andet smiley - skelner mellem tre forskellige typer dressur: traditionel dressur (vi gør, som vi gør, fordi det har vi altid gjort), show dressur (det skal være æstetisk pænt før vi gider klappe og hylde) og biomekanisk dressur (vi ønsker hestens rides korrekt i forhold til dennes fysik).

    Alle tre ting kan være lige rigtigt, det afhænger bare af hvem man er smiley

    Om man så rider med bid eller ej er fløjtende ligegyldigt, dog vil jeg ikke sige, at det er ligegyldigt, hvilket bid der rides med. Her mener jeg nemlig, at ALT for få sætter sig ind i hestens mundanatomi og de forskellige bids indvirkning - Desværre!

    Men helt generelt så kommer det hele an på, hvad der driver os i det vi gør med vores højt elskede heste. Hvad er motivationen for det vi gør? Drejer det sig om indre eller ydre motivationer? Hvad skyldes vores handlinger?

    Jeg har ofte givet mig selv disse spørgsmål. Dette og konstant læring og indsigt i hesten i forhold til dens fysik, krop og hjerne, mener jeg er vejen frem.

    Et lille sidespor men havde en forfærdelig træng til at skrive det smiley


  • #153   6. aug 2015 Kris - det er jo ingen af os der siger at programmet hos drf skal laves om! Vi vil gerne ride det samme program og blive dømt for det samme dog minus accept af biddet.. smiley

    Mvh TT


  • #154   6. aug 2015 TT: Og det ser jeg som et problem når DRF og DHE slet ikke er enige om hvordan hesten skal gå. Det DHE opfatter som værende en korrekt form af hesten ser DRF jo som en lang og usammenhængende hest der mangler samling og bærring.
    Så det er jo ikke kun et spørgsmål om at ændre et ord på et stykke papir..


  • #155   6. aug 2015 Kris - hvorfor hiver du DHE ind i dette.. Vi siger ikke at vi ønsker at blive bedømt som til DHE! Man ønsker bare at ride bidløst til drf!

    Mvh TT


  • #156   6. aug 2015 Mange der rider bidløst rider efter DHEs principper og så opstår der jo uenighed om hvordan equipagen skal dømmes.. Hvis i vil dømmes på lige fod med os andre så vil i jo få ret lave point og aldrig kunne være med i placeringer og så er det dommeren der skal stå for skud fordi rytteren mener hesten er redet korrekt men dommeren ikke gør..

  • #157   6. aug 2015
    Hvorfor skal det egentligt være enten eller...

    Hvis man rider anderledes end DRFs fordringer til DRFs stævne, så bliver man sur på dommeren grundet lav bedømmelse.
    Rider man bidløst har man ikke ambitioner
    Hvis man rider med bid, har man ikke biomekanik og anatomi for øje
    Rider man bidløst og evt. starter DHE er man uenig med DRF's fordringer
    Hvis man rider med bid, starter man ikke til DHE og er uenig med dem

    Hvorfor egentligt så firkantet? Hvorfor så stålfast uanset hvor man står?


  • #158   6. aug 2015 Man kan da sagtens ride biomekanisk med bid! Osv smiley Jeg mener at man skal have muligheden for at ride drf stævner uden bid.. Hvis man ikke kan få sin hest til at gå korrekt uden bid så må man jo tage det minus man får når man vælger at ride uden.. smiley Men man kan sagtens ride korrekt uden bid.. Også efter drf sine krav smiley

    Mvh TT


  • #159   6. aug 2015 TT: Jeg er slet ikke uenig i at man ikke kan ride korrekt efter DRFs fordringer selvom man rider uden bid.. Og det er jo også fint at du har det sådan at man må tage de minus point det evt giver hvis man ikke kan ride som DRF fordre. Desværre er der rigtig mange der ikke kan acceptere det.. Selv dem der rider med bid og starter DRF stævner nu smiley

  • #160   7. aug 2015 DHE er jo heller ikke kun til bidløse, du bestemmer selv hvad du rider med, om det er bidløs eller kandar, eller noget tredje det et lige meget.
    Det er ride stile det lægges vægt på i DHE.

    Kan ikke se hvorfor man så ikke kan gøre det samme i DRF lægge vægt på hvordan der rides og ikke hvad den har i munden.

    Det var faktisk engang på tale at DRF dommere skulle uddannes bedre i at se om hesten havde løftet ryggen og bar sig selv korrekt, frem for at vurdere så meget på om hovedet var i lodret position.
    Har set mange heste gå med hovedet lodret men hvor ryggen er neden. Og de får fine procenter.
    Dette ses også i top dressur, specielt i piaff kan man tit se de ikke har ryggen med og går stift på bagbenene istedet for at trække lænden ind under sig..

    Jeg mener bare hvis man ændrede så fokus var et andet sted altså om hesten bær sig korrekt på bagbenene med ryggen oppe, så ville bedømmelserne blive de samme for både bid- og bidløse ryttere.


    Men man kan ikke blande DRF og DHE sammen da det er to forskellige ride metoder.

    Jeg kunne godt finde på at gå over til bidløs, hvis man måtte starte DRF stævner som bidløs. Men jeg vil ikke Starte DHE træf, da det ikke er den måde jeg rider på.
    Er DHE ikke også mere som akademisk ridning??


  • #161   7. aug 2015 Og lige det med at hvis det skal blive tilladt at ride bidløst så skal fx kandar også tillades i mindre klasser..

    Det er jo noget helt andet, man må først ride med kandar i højre klasser da man kunne samle hesten uden først, og man skal være sikker på at hesten er lydig på øvrige signaler inden man lægger så kraftigt et bid på, når man rider med kandar skal man kunne ride heste næste kun med benene. Så man sikre sig at man får de helt fine signaler, som er hele meningen med et kandar.

    Dem der rider med kandar siger også at når hesten får kandar i munden for du en del samling foræret, i de mindre klasser er det vigtigt at vise at du kan ride dig til denne samling.


Kommentér på:
Må og ikke må i dressur

Annonce