{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.373 visninger | Oprettet:

Handelsfejl {{forumTopicSubject}}

Hvad hvis man opdager en skjult handelsfejl på jagt efter noget andet og det lykkes at få handlen retur men det oprindelige problem ikke er identificeret - kan jeg så få pålagt en handelsfejl hvis årsagen findes? Eller er det handel retur og så er det det?

Og hvad ville i gøre? Forsøge at lade handlen gå retur også af ren princip men til gengæld overlade hesten til en uvis fremtid?
Eller sælge til avl (uden garanti da hun aldrig har haft føl) men til gengæld kunne sørge for at hun ikke bare ryger videre lige med det samme som jo ville ske med første løsning?
Jeg ved godt selv hvad jeg hælder mest til men vil gerne høre jeres indput


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Handelsfejl
  • #1   30. jul 2015 Er der noget specifikt problem der gør du vil lade handlen gå tilbage.
    Er lidt forvirret af dit opslag?


  • #2   30. jul 2015 Ja der er fundet mus i bagbenene og der er reaktion i bøjeprøve. Men det er en anden problematik der i første omgang fik dyrlægen ud som så endte i fuld røntgen fordi der gik så mange historier om hvor det kunne være galt

  • #3   30. jul 2015 Hvor længe er det siden du købte hesten, og fik du foretaget røntgen på den ved købet?


  • #4   30. jul 2015 Nej ingen røngten ved køb. Alm handelsundersøgelse da jeg skulle have hende forsikret hvilket hun gik igennem.
    Jeg købte hende for præcis et år siden


  • #5   30. jul 2015 Hmm jeg ville snakke med hesteadvokaterne. Det er svært at gætte sig frem og det er altid forskelligt fra handel til handel. Send dem en mail om dit problem og de kan fortælle hvem af jer der står stærkest og hvad der er reelt at gøre g sådan en situation. Har du til en start kontaktet sælger og fortalt om problemet?

  • #6   30. jul 2015 Jeg har snakket med dem og det blev jeg ikke klogere af. Nej jeg har ikke kontaktet sælger da jeg først ville have mine kort så klare som muligt. Og igen ved jeg heller ikke hvorvidt jeg sælger til avl istedet. Og informerer ejer og giver hende mulighed for at købe hesten til oprindelig købspris. For jeg ved jo ikke hvad der er i forbenet og hvis det kan ende med at bide mig i røven og stille mig med en handelsfejl istedet det vil jeg måske ikke risikere for det kan jeg jo ikke påvise hvorvidt den har fået det i min varetægt.

  • #7   30. jul 2015 For at handlen skal gå tilbage skal det som minimum kunne påvises at det er der ved købstidspunktet og det er dit job at bevise det. Det ved jeg ikke om en dyrlæge kan afgøre og om det er den endelige afgørelse

  • #8   30. jul 2015 Jamen det var dyrlægen ikke i tvivl om at det var så der er ikke noget der

  • #9   30. jul 2015 Men er også ligeså meget ude efter at få svar på mit sidste spørgsmål om hvad i havde gjort med salg?

  • #10   30. jul 2015 Hvis jeg forstår loven korrekt så hvis der er skrevet en kontrakt hvor på sælger siger hesten er triumftog rask og den har gennemgået en handelsundersøgelse og der senere findes en skjul fejl som dyrlægen burde have opdaget så har man 2 års returret. MEN jeg er ikke sikker når der ikke er lavet røntgen i forbindelse med salget og det er ligesom der fejlen er fundet. Dyrlægen kan jo ikke mærke en mus.

  • #11   30. jul 2015 Det kommer an på værdien af hesten. Både kr og øre men også dit forhold til den.

  • #12   30. jul 2015 vil tabe en del på at sælge til avl men vi er ikke oppe i den høje høje prisklasse.
    Og mit forhold til den er at jeg vil hende det allerbedste. Det fortjener hun så derfor vil jeg helst gøre mit bedste for at hun ikke bliver kastebold


  • #13   30. jul 2015 Hvad jeg ville gøre afhænger af prisen -en dyr hest har jeg altså ikke råd til bare at trække på skuldrene og så lade den være foldbums e.l.
    Er det en billig hest, er det lidt nemmere at undlade bøvlet med at køre en sag og lade handlen gå retur.

    Det er måske ikke pænt at sige, men penge spiller altså en rolle -jeg er i hvertfald ikke rig nok til bare at kunne trække på skuldrene over f.eks. 80.000kr ud af vinduet.

    Ang avl, er det usandsynligt jeg ville sælge til avl uanset hestens pris osv.... Der er i forvejen alt for meget skrammel i avlen, og bare fordi hesten ikke kan rides, betyder det altså ikke at den er et godt emne til avl. Så medmindre det var en virkelig super hest med god (og i avlsmæssig sammenhæng interessant) afstamning, blev den altså ikek solgt til avl.
    Og da slet ikke hvis det den fejlede er/kunne være arveligt.



  • #14   30. jul 2015 Hun er vældig interessant i avlen og har nogle som er interesserede så det behøver du slet ikke fortælle mig. Hun er absolut ikke noget skravl og dyrlægen fortalte at en hingst med den lidelse ville kunne gå fløjhingst og indgå i avl uden problemer indenfor dv. Og nej vi snakker ikke 80.000 kr men for lidt til at jeg magter at rejse sag - har allerede brugt alt for mange penge på opstaldning og dyrlæge end hun er værd

  • #15   30. jul 2015 Kan dyrlægen påvise, at det er musen, der generer hesten, så den ikke er ren i bøjeprøven? Eller er det en anden problematik, I havde fundet frem til, som gør, at hun ikke er ren i bøjeprøven? smiley (Er ked af, hvis du skal gentage dig selv, men jeg forstod det ikke helt fra start).

    Hvis det betød, at hesten ville ende som kastebold, hvis den blev sendt tilbage til sælger, ville jeg helt sikkert genoverveje den mulighed - især hvis hun samtidig er et interessant avlsemne. Men rent etisk (og her har jeg ikke noget lovgivning inde over), synes jeg det ville være forkert at "klantre" sælger for noget, der kun kunne påvises på røntgen på salgstidspunktet, når I selv valgte, at hesten ikke skulle i røntgen.

    Du har ikke selv mulighed for at trække et føl på hende?


  • #16   30. jul 2015 Hun var uren ved sidste bøjeprøve på bagbenene og det er pga halthed på forbenet det endte med røntgen af det hele (og pga urenheden)
    Ja jeg er nemlig bange for hun ender som kastebold for tidligere ejer solgte hende og fik ikke hest igen så hun skal jo af med hende med det samme igen smiley
    Og ja man kan sige jeg kunne have bestilt røntgen dengang men omvendt (og ja det er svært at bevise men hidser mig altså lidt op) ved alle ude hvor jeg står nu st den har mus - så det er påvist men røntgenbillederne kan jeg ikke finde nogen steder og det er jeg overbevist om at tidligere ejer har været bekendt med!! Så derfor er det også lidt en principsag
    Nej det er ikke en mulighed da det er alt for dyrt i drift, jeg har ikke erfaring til at ride en unghest og jeg gider ikke vente på den vokser op!
    Jeg skal af med hende på en eller anden måde for jeg har købt en hest for at ride på den


  • #17   30. jul 2015 Men nej han kan ikke direkte sige det er musen som gør haltheden foran. Så skal han ind og bedøve de forskellige steder i forbenet for at se om der sker en ændring

  • #18   30. jul 2015 Puh, den eg svær. Må indrømme at jeg har lært af mine fejl, og jeg har lært at jeg ikke kan eller skal redde alle heste. Det er en hård beslutning, men nogen gange må 'bare' sige at det var desværre ikke hesten for mig. Men hvis du har det fint med penge tabet osv så kan jeg ikke se at der skulle være noget galt i at sælge hende. Dog skal du jo altid huske at den nye familie kan være lige så god/dårlig som den du købte hende fra.

  • #19   30. jul 2015 Ja okay, det er en svær situation...

    Men uanset hvad, hvis du skal sælge hesten videre, bliver der jo nødt til at forelægge en hvis klarhed omkring haltheden. Den kan jo godt blive halt på et forben som følge af aflastning af et bagben, hvis musen virkelig generer hende. Men det er jo svært at sige. Det vil jo kræve en ret stor undersøgelse.
    Jeg ved ikke, om det er en mulighed - det har nogle hesteadvokater nok mere styr på - men at forelægge sælger problemet og stille hende det ultimatum, at han/hun enten kan betale for udredningen af en dyrlæge, eller tage hesten tilbage?


  • #20   30. jul 2015 Det er nemlig umiddelbart ingen mulighed da hun har ekstrem nålefobi og dyrlægeskræk. De vil simpelthen ikke få lov så minutiøst at sprøjte ting ind i hendes ben og slet ikke af flere gange og det vil være næste skridt for at udelukke eller finde oprindelsesstedet.
    Men det kommer til at fremgå af kontrakt også ift at jeg ingenting kan garantere ift avl. Dyrlægen var ikke ude i at det var dyrplageri eller noget - på folden ser hun ikke besværet ud og løbet og leger


  • #21   30. jul 2015 Vil du sende hesten retur til sælger - en 10 års hest, som viser sig at have mus i et bagben, men som er blevet redet halt på et forben i det års tid du har haft den ?

    Nu er det ikke sådan at du har returret, men du har reklamationsret - dvs du skal dokumenterer, at det du har fundet på rgt gør at hesten ikke fungerer , som det du har købt den til = ridehest.
    Hesten er ikke halt på benet med musen - men på et andet ben. Så du skal jo bevise, at musen har gjort hesten halt på et andet ben.

    Og moralsk så synes jeg det er usmageligt at folk anbefaler dig at gå efter efter sælger, efter et år, hvor du har redet hesten - og hvor du måske har redet hesten til en skade. Det kan da aldrig være sælgers skyld.

    Om ikke andet så lærer sådan en tråd her, at hvis man ønsker at sælge en billig LB/la rideheste, så bør den gå til slagteren - hvilket der er flere og flere avlere der gør med gode almindelige ungheste, som slagtes fordi de ikke er super talentfulde heste, og fordi at avler ikke vil retsforfølges flere år efter salget af en billig hest.

    Mvh Charlotte


  • #22   30. jul 2015 Nu kender du så ikke hele historien og jeg vil ikke uddybe yderligere herinde men har ikke kunnet ride den i mange måneder men det gjorde sig udslag i noget andet og er derfor blevet behandlet af flere forskellige - massør, dyrlæge, kiropraktor og dyrlæge igen nu!
    Jeg spørger fordi jeg hører mange forskellige ting så synes lige måske du skulle ryge lidt ned igen. Og hvis jeg har retten på min side så vil jeg da gerne vide det så jeg kan tage stilling til hvorvidt jeg skal trække på skulderen eller kæmpe for det. Har nok hørt fra 4-5 forskellige at hun havde mus, så det er da mærkeligt hvis det aldrig før er opdaget og derfor føler jeg mig lidt taget bagi!
    Men ja jeg er også kommet frem til at det skal kunne bevises at det er det der giver problemerne og det er ikke muligt (dyrlægens egne ord) med en hest der er panisk angst for nåle så det er slet ikke en mulighed.


  • #23   31. jul 2015 En hoppe der ikke har fået føl, er ikke en avlshoppe før den har fået føl.
    For man ved ik om den ka avle.
    Sælger man en hoppe som avlshoppe, og den ik er forholdsvis nem at ifole, er det en handelsfejl, og man ka få en hoppen tilbage ligesom dig selv.
    Bare lige så du er klar over det.
    Og afhægning af, hvor musene sidder, er de arvelige og der er ingen grund til at avle på noget, men potentielt arvelige sygedomme.

    Så pt har du en foldbums.

    Du har undersøgelsespligt ved køb, og sælger ka ikke se dem selv.
    Så den er lidt svær, fordi der ik er taget røngten fra start.
    En hesteadvokat ville sikkert ku fortælle dig, hvor goe dine chancer er..


  • #24   31. jul 2015 Hvis den gik igennem handelsundersøgelse, og du fravalgte røngten, tror jeg ikke der er noget at komme efter. Medmindre du decideret kan få sælger til at indrømme urent trav, er hesten jo solgt som værende rask, i god tro. Dvs at sælger og dyrlæge begge mener at hesten var rask på salgstidspunktet. At du så efter et år opdager mus er bare sur numse.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   31. jul 2015 Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstået forløbet korrekt.

    Men hvis hesten er gået igennem handelsundersøgelse, og blevet halt på et forben - ved dig, og du derfor smider den i røntgen og finder ud af at den har en ubetydelig mus - så vil du vel kun af med hesten fordi at den er blevet "ødelagt" ved dig, og derfor ikke kan bruge den.

    Du kan i teorien godt sende den tilbage til ejer pga. musen, men eftersom at hesten ikke kommer tilbage i samme stand som da du købte den, kan du ikke få refunderet alle pengene.

    Det virker lidt som om at du kun vil at med hesten fordi at den ikke kan bruges, og derfor bruger den ubetydelige mus som undskyldning (selvom at næsten alle heste her en mus i benet).



  • #26   31. jul 2015 Nej jeg forfølger det som jeg har fået anbefalet af alle og vil vide hvorvidt jeg bare skulle trække på skuldrene eller hvordan jeg stod. Det vil de fleste vist lige undersøge inden der træffes en beslutning som har økonomisk betydning.
    Og er udmærket klar over jeg ikke aner om hun kan gå med føl og dette vil evt ny ejer få oplyst og afskrive sig reklamationsretten (dette kan gøres ifølge advokaten).
    Og ja jeg vil snart gerne videre så derfor kigger jeg efter muligheder men har ikke tænkt at lægge låg på noget som helst som jeg selv har været udsat for


  • #27   6. aug 2015 jeg ville personligt ALDRIG!!! Sende en hest retur hvis jeg ikke har fået den igennem div. Undersøgelser da jeg købte den. Det var dit valg at du ville tage chancen og spare 1500kr. Det er ikke sælger der har nægtet dig det. En mus behøves nødvendigvis ikke gøre halt.
    Og hvis du ikke kan få den undersøgt til bunds fordi den er nåleskræk så tror jeg slet ikke su har en chance, for hvordan vil du så bevise at fejlen var der inden du købte den.
    Hvis du ikke har givet mange basse ører for den, så sørg for den får et godt hjem i stedet for at trække sælger, dig og hesten igennem en masse.
    Jeg tror ikke du har en god sag, bare fordi du har hørt......


Kommentér på:
Handelsfejl

Annonce