{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.981 visninger | Oprettet:

Hvordan skal en hest se ud når der kommer kunder? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg rider en 7 års hoppe som skal sælges, der kommer kunder på den på lørdag (d. 01.08.2015)
Det er en dressur hest som kan øvelser på LA plan.
Skal hesten flettes?
Skal den have hvidt udstyr på? (Underlag og bandager, den plejer at gå med gamacher eller bandager)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan skal en hest se ud når der kommer kunder?
  • #2   31. jul 2015 Og som evt køber så vil jeg gerne selv sadle op

  • #4   31. jul 2015 Synes ikke du behøver flette.. min hvidt underlag og nogle pæne bandager synes jeg hører sig til..

  • #5   31. jul 2015 Jeg synes det kommer an på køberen. Jeg spørger altid køber hvad de foretrække at se og prøve på og omkring hesten. Flettet op - man behøver ikke, men det ser da flot ud. I min bog gør det hverken hesten mere eller mindre værd.

  • #6   31. jul 2015 Når jeg fremviser heste, får de bare rykket/klippet manen pæn og så får de et pænt & rent sæt på. Oftest vasker jeg halen dagen inden og hvis hesten er beskidt på kroppen, vasker jeg den også dagen inden. Synes altid at det lige giver lidt ekstra. Og så får de altid hovolie på smiley

    Det er dressurponyer, alt fra ungheste til ponyer der går P-klasserne smiley

    Synes ikke de behøver at blive flettet op eller have stævnesæt på under prøvning, det synes jeg hører til fx. Når man tager salgsbilleder/video. smiley



  • #7   31. jul 2015 Det bedste du kan gøre er at vente med at hente hesten fra fold til køber kommer. Jeg vil som køber gerne se så meget så muligt, altså så mange situationer med hesten som muligt. Jeg vil gerne være.med til at hente fra fold, sadle den op, osv.
    Jeg ville f.eks aldrig synes om at komme ud til en hest som allerede er redet varm når jeg kom, for jeg ville se det som om, at sælger måske prøver at skjule en evt skade/stivhed som kan ses når hesten er kold. smiley


  • #8   31. jul 2015 Da jeg havde hest tilsalg spurgte jeg køber om hesten skulle være sadlet, eller om de selv ville sadle op. Fandt hurtigt ud af det var meget forskelligt hvad folk ønskede. smiley

  • #9   31. jul 2015 Jeg ville fremvise hesten, så den tog sig så godt ud som muligt.
    Der er jo både fordele og ulemper, alt efter hvad man vælger. Har lige været rundt og kigge på heste, og det er meget forskelligt hvad folk gør. En var møj beskidt, en anden med hvidt underlag og hvide gamacher, en tredje midt imellem.

    Hvis det er en LA hest, hvor kunden er ude efter en stævnehest, så ville jeg flette, og på med stævnetøjet. Og hvis du skal ride hesten først, så pænt, rent og ikke for farverigt tøj. Så får kunden et godt indtryk af hvordan hesten vil tage sig ud på stævnepladsen.


  • #10   31. jul 2015 Da jeg ledte efter hest kom jeg ud til en hest der stod fuldt opsadlet, flettet og med gamacher/bandager på alle ben. Det så godt ud. Prøvede hesten igen en uge senere og hesten stod klar på samme måde. Undrede mig og det viste sig at hesten var meget besværlig at sadle op og havde meget hævede ben. Så det prøvede ejer at skjule. Derefter stolede jeg ikke på nogen, der ikke lod mig se hesten blive ordnet.

  • #11   31. jul 2015 Jeg ville klart foretrække at komme og finde en hverdags hest på sin fold, og selv være med til at hente den ind strigle og sadle op

  • #12   31. jul 2015 Dengang jeg solgte min (men han var så ikke tilredet pga alder), børstede jeg ham grundigt om morgenen og lukkede ham ud på græsfold. Vi hentede ham sammen, jeg spurgte om hun ville tage ham ind, eller om jeg skulle (så kunne hun se hvordan han var at gå med, også selvom hun var fremmed). Han behøve jo så kun en hurtig børste (så der ikke gik for lang tid med det), så fik han udstyr på, og blev taget ud på ridebanen. Alt hvad der blev gjort spurgte jeg om hun ville eller om hun foretrak at jeg gjorde det. Jeg følte selv, at på den måde, vidste hun præcis hvad hun fik.

  • #13   31. jul 2015 Jeg vil til enhver tid foretrække at jeg er med til at hente hesten fra fold, er der når den skal sadles op osv. Ville blive mistænksom hvis den var sadlet op m.m.

    Om udstyret matcher farvemæssigt og om rytteren har matchende tøj/stævnetøj på er for mig ligegyldigt :).


  • #14   31. jul 2015 Hvis man har en hest til salg, handler det vel om at få den solgt bedst muligt?? eller er der noget jeg helt har misforstået?

    Fordi at den er flette op, betyder jo ikke at den står fuldt opsadlet.
    Grunden til at jeg synes at det er en god ide med "pænt ridetøj" er for ikke at "stjæle" opmærksomheden fra hesten.
    Hvis jeg skal kigge på hest, er det ikke for at se pink udstyr (eller anden kras farve)


  • #15   31. jul 2015 Jeg har det bare bedst med at jeg er med og ser/oplever når hesten står på fold, skal ind, skal strigles/sadles op osv :). At jeg kommer ud til en brun hest som skulle have været hvid fx fordi den havde fundet den største mudderpøl på hele folden er for mig ligegyldigt, jeg vil gerne være med til det hele :).

    Ang ridetøj, så er det jo forskelligt fra person til person. Jeg kan godt finde ud af at se bort fra rytterens pinke trøje og petroleumsfarvede ridebukser og holde fokus på hesten :).


  • #16   31. jul 2015 En hest der er dullet op ville på ingen måde tiltrække min interesse. Ej heller en hest pakket ind i diverse matchende udstyr. Jeg vil se hesten

  • #17   31. jul 2015
    Vil egentligt gerne være med til at hente hesten fra fold, så man kan se hvordan den er der - om der fx er noget seperationsangst, den buldre igennem leddet, løber når man går med den e.l

    Og nej, ingen behov for hvidt udstyr - kræet skal jo ikke til stævne.


  • #18   31. jul 2015 både som køber og sælger har jeg fortrækket at være med til det hele, som sælger lod jeg køber være med til at strigle og sadle op så de kunne selv mærke hvordan den er smiley

  • #19   31. jul 2015 Jeg vil helt sikkert foretrække at være med til det hele. Det med at komme ud og se en hest fuld opsadlet vil da vække min mistanke. Som rytter skal man jo vide hvordan hesten bla. er under opsadling.

    Da jeg fik min gamle hest. var det mig der var ude og hente hende på fold (med ejer ved siden af selvfølgelig) og det var mig der sadlede op. På den måde fik jeg en god fornemmelse af hvilken hest det var jeg arbejde med.

    Udstyret vil rage mig en fis, for det er jo hesten man skal kigge på - selvfølgelig, hvis der er mange forskellige farver udstyr, vælger man jo selvfølgelig et matchende til når der kommer kunder. Det giver også en stor forskel for mig, om køber får udstyret med til hesten eller ej. smiley


  • #20   31. jul 2015 De gange jeg har haft kunder ude til den hest jeg rider, har den været sadlet op og stået klar på staldgangen - måske jeg lige har ventet med at ligge sadel på indtil de kom, da den her godt kan være lidt sur, og så kan de se det, men har ikke behov for at de ser den blive striglet når den er så sød - så må de tro på mit ord. Man skal som kunde både være lidt skeptisk men også tillidsfuld til sælger, synes jeg.

    Jeg har altid haft et matchende sæt på hesten - en gang var det et bordeaux sæt, anden gang sort, tredje gang lyst. Jeg vil gerne at hesten tager sig pænt ud, med det nødvendige tingeltangel på kroppen - nu er det sådan at denne hest kræver både gamacher el. bandager og klokker, så det får den på - men det skal sp vidt muligt matche underlaget så der ikke er for mange forskellige ting at kigge på. Ellers ville jeg helst de så hesten som den er (altså blot med sadel /trense), hvis det kan lade sig gøre. Ikke noget med at flette op - det er jo ikke et stævne.

    Selv tager jeg noget neddæmpet tøj på - bare nogle mørke ridebukser og en mørk bluse, det gør tricket smiley


  • #21   31. jul 2015 Jeg ville bare gøre den ren smiley altså vaske halen og bare sørge for at den fremstår flot, men ikke flette den. Tror de er bedst at køber ser den som den naturligt ser ud.

    Hvidt udstyr behøver du ik.
    Og som en anden skriver, så er det bedere at køber selv strigler og sadler og lægger bandager på osv.
    Både for at køber kan se hvordan hesten er at håndtere, og sælger kan følge med i hvordan køberen håndtere hesten og bære sig ad med tingene smiley


  • #22   31. jul 2015 Faktisk jo mere jeg tænker over det, så synes jeg faktisk slet ik du skal gøre noget ved hesten. smiley

    Lad den fremstå som den ser ud til daglig. Og lad køber være med til det hele, så vedkommende selv kan danne sig et indtryk af hesten.

    Hvis jeg var køber så ville jeg kræve at få lov til at sadlede op som minimum. Da jeg vil ha mulighed for at se den godt an inden jeg skal sætte mig op, Ved godt at sælger plejer at ride hesten først, men det betyder meget at man som køber kan stå og med hesten inden, og mærke efter om der er kimi smiley


  • #23   31. jul 2015 Jeg sørger altid for, at hesten bliver soigneret sagen inden køber kommer. Her mener jeg ting som at få rykket man, redt halen ud og sådan. Det er egentlig det eneste "forberedelse", jeg gør.
    På dagen lader jeg hesten gå på fold - nogle købere giver i forvejen udtryk for, at de gerne vil have, at hesten er hjemme og børstet, så gør jeg selvfølgelig det, men som hovedregel lader jeg køber om at hente, strigle og sadle hesten op.
    At udstyret er rengjort er for mig en selvfølge, og det samme gælder underlag og bandager, som selvfølgelig også skal være rent og matche i farverne. Jeg foretrækker mørke farver, så et skrigende underlag og bandager/gamacher ikke "stjæler" for meget opmærksomhed fra billedet smiley


  • #24   31. jul 2015 Jeg har altid hesten klar når køber kommer første gang. Det er som regel konkurrenceheste og så er det i første omgang mest interessant, om hesten kan finde ud af, at løbe ordentligt rundt på en bane.
    Hvis køber så synes den ridemæssigt er iorden, så kommer de en gang mere og der kan de selv få lov til at hente den på fold, sadle op osv. Jeg hænger bare ud på sidelinjen og fortæller hvor udstyret hænger osv.

    Det er nok meget forskelligt, afhængig af hvilken type hest man sælger/søger, men personligt vil jeg foretrække en velstriglet hest, der præsenterer sig godt og uden alt for meget udstyr. Keep it simpel.


  • #25   31. jul 2015 Nu er jeg pt køber (har set maaaange heste her pp det sidste)

    Det er meget forskellige hvordan sælger gør hesten klar. Alle dem jeg har set har været pænt striglet.
    Nogle over sprayer hesten med showshine over der hele. Smider pæne bandager på osv.

    Synes ikke man skal flette eller noget. Men få striglet hesten grundigt og tag et pænt underlag på og måske lidt showshine i man og hale.
    Hvis du sælger udstyr med, så synes jeg det skal være nypudset

    Jeg synes det har været fedt de gange hvor sælger har spurgt mig om jeg vil være med fra start, altså hente fra fold osv eller om jeg vil have den skal være sadlet op til når jeg kommer.

    Held og lykke!


  • #27   31. jul 2015 jeg kan godt lide at de er flettet og pudset. Men jeg lader altid kunder selv værd med til opsadling osv. hvis de kommer igen står hesten på folden. dog striglet;-)

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #28   31. jul 2015 Jeg foretrækker at være med til at hente den fra fold og sadle op selv, men der er ikke rigtig noget ved at komme ud til en møgbeskidt hest. smiley

  • #29   31. jul 2015 Jeg ville blive pænt træt af at skulle med ud på en fold og hente med mudderet hest hvis jeg skulle ud og prøve hest.. Den måtte for min skyld også gerne være sadlet op første gang jeg kommer og prøver den..

  • #30   1. aug 2015 Hvis det var mig ville jeg foretrække at kunne hente hesten på folden sammen med sælger, sadle op mm så ingen rosenknobber mm, jeg er fuldstændig ligeglad, jeg kigger på hestens temperament, dens gangarter og ridelighed.

    Desuden synes jeg det ville være spild af tid, hvis evt. køber ser hesten 2 runder i trav eller bare skridt at det bare ikke er den hest de vil have, så det altså ærgeligt at have brugt en evighed på at gøre klar, men spørg dem der skal ud og kigge om de vil være med eller ej, hvis ikke så bare strigl den så den ser godt ud og så måske nogle hvide bandager, hvis det skal være fancy smiley

    Som køber vil jeg hvertfald gerne vide om hesten er nem at hente på fold, sadle op, ikke har gjordkramper mm første gang jeg kommer, så man ikke spilder tid på at komme igen og så først opdage staldnykker anden gang. Nogle kører jo på tværs af landsdele for at se på hest (det gjorde jeg hvertfald) så er det mange penge og tid at spilde, hvis det så ikke fungerer alligevel. Hvis din hest ikke er en kæmpe gris, ville jeg sætte den på fold striglet og pæn og så hente den ind når de kommer, så slipper du også med at vente med en toptunet hest og at de så er forsinkede eller slet ikke kommer alligevel smiley


  • #31   1. aug 2015 Jeg tror man skal gøre det meget klart, hvad der er tale om. Om det kun er for at prøve hesten? At ride den?
    Når jeg "prøver hest" så er det for at besøge hesten og finde ud af, om det er noget for mig. Ikke bare for at ride den.

    Og så kommer det nok også an på "målgruppen" - jeg starter ikke stævner og lignende, jeg søger mere ala en "turhest", så jeg ville helt klart HELLERE have en lidt mudret hest, bruge tid på at trække, strigle, sadle op mm. end en hest, jeg bare skulle ride.

    Var det mig der skulle prøve hest (i min optik = opleve hesten), så behøvedes hesten hverken at være ren og pæn, have matchende sæt eller en sælger der havde noget bestemt tøj på.
    Så det afhænger nok meget af at forventningsafstemme.


  • #32   2. aug 2015 Fünke: Enig. Det drejer sig helt om målgruppen..
    Jeg synes ikke det er så relevant hvordan den er på staldgangen, det er som regel noget der kan trænes på, men om man kan lide at være på hesten, om den ridemæssigt passer i temperamentet er alfa og omega for mig.. Så ville jeg være træt af at have brugt 45 min. på at strigle og sadle op. Men som jeg også skrev.. Første gang jeg prøver hest må den gerne være sadlet op, hvis jeg vil komme og prøve den igen, så vil jeg gerne være med på staldgangen.. Men vil ikke med ud på marken og hente hesten..

    Hvis man f.eks. kommer ud et sted, hvor der er 4 forskellige heste man skal prøve, så kan man ikke - heller ikke imod sælger - tillade sig at kræve man vil med ud og hente hver eneste hest, strigle, sadle og ride..
    Der vil jeg mene men prøver alle 4, sadlet op, og så kan man vælge hvilke man måske vil komme og prøve igen, og så gøre mere ud af besøg nr. 2.


  • #34   5. aug 2015 Selv foretrækker jeg, at tage hesten direkte fra fold. Men jeg vil foreslå du kontakter mulig køber og spørger om hesten skal være klar og opsadlet eller om de vil se den fra scratch? smiley Det giver dem mulighed for at være med i det heel, og det er der mange der vil smiley

  • #35   5. aug 2015 Drop at dulle den op. Drop bandager. Køber vil jo geren se hele hesten smiley

  • #36   6. aug 2015 Hvis det var mig der skulle komme og prøve den ville jeg fortrække at den har ret udstyr på der passer sammen og som den bruger til daglig. Så går den tildaglig med gamacher, bruger du det. Går den normalt med bandager så brug det.
    Et SKAL er at heste er ren, bare vasket fra dagen før med showshine (Super godt salgs trick).
    Hesten skal ikke flettes, trense og saddel skal være rent og pent. Der udover fortrækker jeg også at se hesten i dens naturlige miljø, dvs fold (så jeg kan se hvordan den er blandt andre heste).
    Ok kan hesten nogle tricks, så spørg om de vil se det og vis det til sidst.


  • #37   7. aug 2015 Jeg forventer at hesten er inde første gang. at den er ren og velplejet og ser sund ud. Så sadler jeg selv op hvor jeg self forventer at udstyret er nupudset ordentligt og ikke bare klasket over med fedt så det er klamt at røre ved. dernæst vil jeg se ejer på hesten først. og så jeg selv... anden gang er det super at hente dyret på folden og selv gøre den klar.. dog forventer jeg stadig rent og pænt udstyr...:)

  • #38   7. aug 2015 Hvorfor vil du se ejer på hesten først? smiley

  • #40   7. aug 2015 Jeg gør det for at aflæse hesten.. samt anse rytterens brug af hjælpere i de forskellige situationer... og ikke mindst for at se om ejer har talt sandt i forbindelse med eventuelle problemstillinger.

  • #41   7. aug 2015 Okay smiley Jeg havde kun tænkt på "ugler i mosen" ifb. med at ejer var nødt til at ride den før man selv måtte.

  • #42   7. aug 2015 Det er også kun fordi jeg har uddannet heste i mange år selv og hvis jeg skal købe hest, gider jeg ikke starte på LD niveau hvis hesten skulle kunne gå LA. med mindre jeg kan se hesten har stort potentiale hvor rytter bare ikke er dygtig nok til at vise det smiley

  • #43   7. aug 2015 Alle de gange jeg har solgt heste, unge som gamle har jeg vasket hesten før hvis de beskidte.. lige ordnet hale og man så de pæne.. rykket dem og ellers gjort så hesten ser velsoineret ud.

    hvis de skal ride eller have udstyr på så det vasket ordnet så det pænt.

    Hesten er ordnet striglet og ser pæn ud og er klar. også stiller jeg den i boks til køber kommer..

    Jeg sadler ikke hesten op eller andet da jeg selv som køber gerne vil se hele hesten uden noget plus det rart og e den blive sadlet op eller selv gøre det.. Evt. som jeg selv gerne vil er og se hesten gå løs. så man bedre kan se dens gang. og jah så sadel op normalt har jeg gjort det så jeg viser hesten først frem så de kan se hvad den kan og sådan. Også kan de ride den bag efter =)


  • #44   7. aug 2015 Personligt ville jeg gerne komme til en ren og klar hest (i hvert fald som minimum opsadlings klar, hvis det var en ridehest), hvis det var første gang jeg skulle Se Hesten. Hvis jeg så følte en kemi, ville jeg selvfølgelig komme igen og denne gang være med fra start og opleve hesten i alle aspekter.

    Jeg mener også at rosenknobber høre sig billeder og stævner til.
    Pænt udstyr og en ren hest - så er man nået langt.

    Held og lykke med salget smiley


  • Sara M
    Sara M Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 21
    #45   7. aug 2015 Jeg synes at hvid underlag osv ikke er nødvendigt. Hesten skal strigles evt vaskes og vises frem i sit normale rideudstyr. Og husk bandager på. Det er en god ting for ungheste:) smiley

  • #49   9. aug 2015 vi spørg kunder hvad de fortrækker. ang at ride hesten først, det fortrækker vi så køberen har en reel mulighed for at se hestens bevægelser fra jorden og hvordan den går normalt og at den ikke laver ballade, også fordi at man aldrig kan ride en hest perfekt første gang eller måske ikke er ligeså dygtig. + så kan evt køber ikke bagefter sige at hesten ikke kan (indsæt ting) smiley men dette er også dressur heste/ponyer

Kommentér på:
Hvordan skal en hest se ud når der kommer kunder?

Annonce