{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.152 visninger | Oprettet:

Aflivning? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg er virkelig i vildrede omkring min lille shetlænder hoppe Cindy…
Sagen er den, at hun har dårlige bagben og havde det også, da jeg købte hende for over 4 år siden. Problemet er opstået fordi hun hos en tidligere ejer ikke fik smed over en lang periode, og hendes hov er derfor voksede ind under sig selv (svært at forklarer).
Hendes ben var egentlig i bedring, og hun har gået med en form for klodser på hendes baghove i ca. 1,5 år nu. Siden slut-vinter er det dog gået nedad bakke, og hun har haft perioder, hvor hun har været tydeligt halt, men de er gået over, og så virker hun næsten upåvirket.
Her d. 28 juli havde hun en anden smed, end hun plejer, og smeden sagde, at hun ville gøre det på en anden må – tjek hver 3. uge mv. Dog viste det sig også, at Cindy var betydelig ældre end, hvad vi umiddelbart troede – altså er hun mellem 20 og 25 år. Smeden så halthed på bagbenene og det ene forben og pga. hendes alder mente smeden ikke, at man kunne byde Cindy en så lang behandling uden garanti for resultatet.
Jeg var afklaret med, at Cindy nu stod til at rejse over regnbuen. Men i går da jeg så var ude hos hende og få taget billeder som et minde, så var hun fuld af energi. Hun valgte to gange selv at sætte i galop, travede hvis jeg bad hende om det og virkede generelt helt upåvirket af hendes handicap.

Jeg synes det er utrolig svært at skulle bestemme over liv og død – og så gælder det endda min ven igennem 4 år… Nu sidder jeg med tankerne om, at hun måske godt kunne leve et år mere, og beslutningen om en aflivning er nu ikke så lige til alligevel. Samtidig ved jeg, at det aldrig vil blive særlig meget bedre, men hvis hun nu kan få et år mere at leve i…
Lige nu sidder jeg og ved ikke, om jeg skal ringe til dyrlægen og dermed tage den endelige beslutning...

Hvad ville i gøre?

I bund og grund så vil jeg bare gøre det bedste for min lille elskede prinsesse…


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning?
  • #1   1. aug 2015 Når der er flere dårlige dage end gode, så er det tid til at sige farvel.

    Jeg synes ikke du skal holde hende i live, fordi hun lige har haft én rigtig god dag. Hvis de gode dage bliver ved med at komme, kan man overveje det, men ikke på baggrund af én enkelt.

    Du skriver jo selv, at det virker som om hun 'næsten ikke er påvirket' - men dog stadig påvirket? Du skriver også, at du ikke rigtig tror, at det bliver bedre i løbet af det år. Så hvorfor trække pinen ud, for dig selv og hende? Hvad gavn får hun af, at blive holdt i live et år eller to mere, hvis det vil betyde smerter - nogen dage mere end andre, men måske stadig hver dag? Og er det pengene værd for en behandling, der egentlig ikke vil forbedre hendes livskvalitet synderlig, og som nærmest kun er en 'lappeløsning', for at holde hende i live længst muligt?

    Hvis der rent faktisk var en chance for, at hun inden for rimelig tid, ville blive helt smertefri, kunne jeg forstå det. Men ikke hvis det kun er smertenedsættende.

    Jeg forstår godt, at det er en virkelig hård og svært beslutning, som man helst vil udskyde længst muligt. Men tænk på, hvis bekostning det er på, hvis du udskyder det et år eller to. Hvem er det, der får noget ud af det, hvis du holder hende i live? Er det for din egen skyld, eller er det for hendes?


  • #2   1. aug 2015 Ja, inderst inde ved jeg det nok også godt selv.. Men når jeg så den livsglæde og den energi i hende i går, blev jeg alligvel i tvivl. Det er bare et stort ansvar at stå med en andens liv i sine hænder, og jeg vil derfor være sikker på at gøre det rigtige. Det er min første hest der skal aflives, og jeg kan ikke lade være med at føle, at jeg frarøver hende noget tid, som hun måske kunne have levet.. Men ja, det ender nok med en aflivning, da hun i de perioder det rammer er hårdt for hende. Og hun vil aldrig ende 100% smertefrit

    Mange tak for svar!


  • #3   1. aug 2015 Er det kun én enkelt dag, hvor hun har det godt, ud af mange, hvor hun ikke har det godt?

    Min vigtigste huskeregel er, at når der er flere dårlige dage end gode, så er det ikke længere for dyrets skyld.


  • #4   1. aug 2015 En død hest lider ikke..

    Jeg må sige ud for det du skriver så burde hun hurtigste muligt gives fred.. Bare fordi den kan tage en god galop og andet betyder det ikke den ikke har ondt.. Ligesom vi mennesker kan gøre mange ting med smerter..

    Nemt er det ikke men hesten har flere dårlige dage end gode og det ikke fair og lade den gå længere fordi vi er for dårlige til og sige farvel.



  • #5   1. aug 2015 Jeg må se at få taget mig sammen til at ringe til dyrlægen så. Det er nok også for min egen skyld - selvom det er forkert - at jeg nu begynder at overveje om hun ikke kan blive hos mig lidt længere. Jeg så et lille håb i går. Men jeg må nok se realistisk på det og konstaterer, at hun nok ville have det bedre på de evige græsmarker.
    Mange tak - det var nok det skub jeg behøvede. Jeg er bare så bange for at få aflivede hende, hvis det nu var det forkerte valg..


  • #6   1. aug 2015 Jeg tror det helt normalt nå man holder rigtig meget af et dyr men håber det bedste.. der er jo ingen som vil af med deres kære hvis de kan slippe for det..

  • #7   1. aug 2015 Det er altid en svær beslutning, og det skal det også være! Ellers har man jo ikke elsket.

    Men jeg tror ikke det er det forkerte valg, når hun har så mange dage, hvor hun har ondt.


  • #8   1. aug 2015 Vi har lige sagt farvel til en dame med dårlige ben. Hun havde stadig gode dage, med galop og fjol.
    Men vi valgte at gøre det inden det blev uværdigt for hende.

    Det er den sværeste beslutning vi med dyr kan tage. Men det skal gøres. Hellere 1 dag for tidligt end 1 dag for sent.


  • #9   1. aug 2015 Ja, man burde være taknemlig, for at valget er svært - for som i siger, så betyder det jo bare, at man holder af de dejlige dyr

    Jeg må tage mig sammen og ringe til dyrlægen i morgen så.. Mange tak allesammen!


    profilbillede
  • #11   1. aug 2015 Hej Nikoline.
    Jeg har selv et oldtidsfund på fire ben, spat i begge bagben, må ikke fodres med dit og dat, tidligere forfanget osv.- men kamelen både går og står, æder og tigger. I tider har jeg også siddet med det skræmmende ultimatum du stiller dig selv med Cindy.. Jeg har ikke givet efter for nedture- for jeg ved selv som forsørger i mere end halvdelen af mit liv, at min gut ikke er færdig her hos mig. Jeg syntes du selv skal vurdere hvor grove er hendes dårlige dage? Og hvor mange er der frem for behagelige dage? Det er dig der kender hesten og dig der bedst mærker unoder. Er det en mulighed der er grundlag for de dårlige dage? - dårlige ben kræver ekstra forsigtighed og opmærksomhed end normalt, mere præcise forhold som generelt på fold og stald, og så meget mere... Undersøg din og hestens baggrund, forhold og muligheder for evt ændringer/forbedringer inden du lytter til en dødsdom. Jeg håber ikke du lader dig trumle ned af andres opgivende negativitet, men tænker dig om en ekstra gang før du fravælger noget du ikke får igen, hverken for du eller Cindy.
    Dejlig lille dame ellers (-:
    Mvh


  • #12   1. aug 2015 Tammie - Andres opgivende negativitet?
    At opfordre til at give en hest, der åbenbart har flere dårlige dage end gode dage, fred, vil jeg bestemt ikke betegne som opgivende negativitet, men en opfordring til at tage ansvar for sine dyrs ve og vel. Hvis hesten på dårlige dage har det rigtig skidt, og på gode dage kun 'næsten ikke er påvirket', synes JEG personligt, det er tid til at sige farvel. Ikke fordi jeg er opgivende negativ, men fordi jeg tænker på hvad hesten er mest tjent med. En hest er bare ikke tjent med et liv, hvor den i bedste fald kun har lidt smerter, og kun engang imellem for alvor har en god dag. For SÅ er det nemlig for sin egen skyld, og ikke hestens, at man holder den i live. Igen; ikke opgivende negativ, men ansvarligt.

    Vi bliver spurgt om hvad vi ville gøre - og det er hvad jeg ville gøre. Det synes jeg helt ærligt ikke, at jeg skal kaldes opgivende negativ på grund af. Du har din mening, jeg har min - men at jeg ikke er enig med dig, om hvornår nok er nok, er altså ikke ensbetydende med, at jeg er opgivende negativ.


  • #13   1. aug 2015 Lyder til der er givet en dom. Den har smerter, og den er gammel. Jeg ville vurdere om den skal have. En tid på smertestillende eller bare sige farvel. For lide og gå og have ondt er udelukket. Min gamle hest fik ret hurtigt gigt. Vi havde omkring to år. Spicel sko og medicin og til sidst ja havde han stadig dårlige dage. Dyr skjuler deres smerter, derfor kan de have mange af dem, trods vi ikke umiddelbart kan se det. At hesten stadig kan live op, er jo et tegn på du ikke har trukket det for længe. For står dem med så mange smerter at den ikke længere kan tage en tur over marken. Så vil jeg sige man har ventet for længe. Og unødvendigt at dyret skal helt ud hvor det tydeligvis giver op, før det for fred. Men det så mening, og det ikke fedt som dyreejer at skulle tage disse tunge beslutninger. Det vores familie de er vores ansvar og vi får dem helt ind under huden og ind i sjælden. Gør det ikke ondt at tage disse beslutninger, så der noget galt. Tænker jeg de evige græsmarker vil hilse din lille stjerne velkommen deroppe den dag hun kommer herfra.

  • #14   2. aug 2015 Jeg tror desværre det bedste ville være at aflive hende smiley

    Det lyder til hun har oplevet nok i sit liv og hun har jo haft det godt hos dig, på trods af at mange andre nok havde opgivet hende for længst smiley

    Ang. det med at hun havde det godt den anden dag, da beslutningen egentlig var truffet så tror jeg det var fordi hun kunne mærke på dig at det var ved at være tiden og hun viste dig at hun var klar..

    min første pony blev aflivet for nogle år siden. hun havde i lang tid gået og været halt on/off på grund af slidgigt. vi havde gjort alt for hende og hun var egentlig i bedring, men så gik det ned af bakke for hende.. da hun i flere måneder havde været sur og øm, valgte vi at det var tid..
    Vi havde vænnet od til at hun var sur og knap nok ville gå længere. Men lige nøjagtigt den dag var hun glad og halt fri. hun gik friskt ud til dyrlægen og var helt cool med situationen.. hun lagde sig selv ned og man kunne se at hun var helt klar til at ta væk smiley

    jeg håber du finder ud af hvad der skal ske med din pony.. uanset hvad er det aldrig nemt at stå med en andens liv i hænderne


Kommentér på:
Aflivning?

Annonce