{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.238 visninger | Oprettet:

ødelagt tillidsforhold og modvilje i ridningen {{forumTopicSubject}}

Jeg har en skøn hest der altid er med på den værste, bortset fra når jeg vil ride baneridning.

Jeg har haft min hest siden den var 8 måneder og selv tilredet den. Vi kom utrolig skævt fra start, da jeg blev overmodig, hvilket resulterede i at jeg blev kastet af første gang jeg ville ride på den. Derefter ville den ikke have mig på ryggen, men med hjælp fra min ridelærer kom jeg op og fik lov til at blive sidende. Derefter gik det egentlig fint, hesten ville dog ikke rigtig søge ned, men jeg blev ved med at tro på at den manglede muskler til bæring. Hesten blev tilredet da den var knap 3½, jeg var på den sommeren den fyldte 3 (er født 27. august) og så stod den til januar. Derefter har den faktisk ikke haft en længere pause end på 14 dage. Den blev dog skadet og derfor skridtet 10 uger den første sommer. Sommeren hvor hesten blev 5 stod den sommeren over hos min veninde som har købt min tidligere hest. jeg red den sommer begge heste og når bare jeg red min egen først var der ikke de store problemer, men jeg vidste godt at jeg ikke rigtig brød mig om at ride min egen efter jeg havde redet på den gamle. Men det gik helt galt vinteren efter. Jeg flyttede hesten til en lille stald ved siden af der hvor den stod før sommeren. Der var i flokken kun to andre heste og jeg havde en fornemmelse af at min hest trivedes godt nok i den lille flok (hos min veninde var der tre ud over) dog begyndte det at gå rigtig skidt i ridningen, hesten blev stiv og ville ikke bøjes af, især til højre. Jeg tænkte at hesten var i trodsalderen og kæmpede i mod den alt hvad jeg kunne. Siden da har jeg slet ikke brudt mig om at ride min hest og jeg føler at det konstant er en magtkamp som jeg konstant taber i og med at jeg føler hesten simpelthen modarbejder mig. Hesten blev undersøgt af fys der ikke fandt noget galt. Lige så i springningen viste hesten ok gode takter og sprang næsten altid med godt gå på mod og interesse for at komme over springene, men efter den sommer hos min veninde er min hest begyndt at være totalt ligeglad. Han har fundet ud af at han kan rive bommene ned og, hvis jeg hæver springet går han lige på bommen hver gang eller ind til det bliver sat ned igen.

Jeg har igen for nylig haft ham til dyrlæge og kiropraktor, der fandt et låst riben, men ikke noget i ryggen.

Jeg er nu nået der til hvor jeg, let presset af en veninde, har sat ham til salg. Men inderest inde ønsker jeg kun at vi fandt melodien igen.

Men er det overhovedet muligt?

Kan en nu 7 års have gavn af en ultra lang pause (6-12 måneder)?
eller er der nogen måde hvorpå han vil kunne få tillid til mig igen?

jeg overvejer at få Ditte Young til at snakke med ham, men jeg ved ikke om jeg tror på det.


Kommentarer på:  ødelagt tillidsforhold og modvilje i ridningen
  • #1   1. aug 2015 kan ikke anbefale ditte. Jeg blev selv så desperat. Det er sq noget lort.

    men spørg dog selv om du skaber nogle barrierer for forholdet. hvad er det der gør du ikke kan lide at ride den? den river ikke springene ned for at være irriterende;-) Hvis du virkelig ønsker det så kæmp. personligt ville jeg ikke give den fri. men lad det var sjovt for hesten at rides. også på banen.


  • #2   1. aug 2015 Blandt andet så er det at han ikke vil søge ned og så er han meget urolig på bidet. Rider jeg i hackamore er han mere rolig, men lægger sig ligesom bare i en låst holdning men ryggen nede og kun det yderste af halsen bøjet. Lidt ala typisk rideskole samling hvis du forstår og derfor bliver hans trav meget stikkene. Han vil heller ikke slappe af i samlet skridt, han spænder i mod og tripper/ slår i trav så snart jeg tar i tøjlen for at samle ham, samt han tygger på bidet eller forsøger at skubbe det ud af munden med tungen. Jeg har prøvet alverdens bid men intet virker optimalt.

    Jeg kan bare ikke rigtig finde ud af at gøre det sjovt på banen fordi det mindst hver anden gang alligevel ender med at jeg bliver frustreret og kæmper i mod og når jeg er i situationen ser jeg ikke at det er helt galt det jeg har gang i. Havde jeg dog bare stoppet mig selv den vinter så var tingene måske endt anderledes, men det er så godt at være bagklog -.-'


  • #3   1. aug 2015
    Har du forsøgt at få en anden eller flere til at ride hesten? Nogen der ikke rider som dig? For at se, om det er din ridning og måden du gør på der gør, at tingene ikke lykkedes?

    Ham jeg rider, det store skrummel, vil gerne gå i en "stiv" holdning med nakken - hvor han muligt er i holdning, men hvis jeg løsner tøjlen bliver han der og dermed er han jo slet ikke afslappet men går helt stift.
    Det har taget mig noget tid - også tænke tid og afprøvning af forskellige måder, men mest tålmodighed for at lære ham, at han skal strække sig ud til biddet.



  • #5   1. aug 2015 Tak for de vellydene kommentarer smiley jeg har godt selv tænkt på at jordarbejde nok ville være en god ide og har faktisk bestilt to lidt længere torve netop for at kunne arbejde fra jorden. Men jeg føler lidt jeg mangler vejledning i det og derfor er jeg bange for at jeg kommer til at lave de samme dumme fejl som jeg gør fra ryggen.

    Jeg har i dag snakket med to potientielle købere og planlægger at de skal komme forbi, det vil give mig et indtryk af om andre vil kunne ride ham bedre og hvis det rigtige match bare er der jamen så bliver det nok ikke helt så svært at sælge ham, men hvis jeg bare ikke synes det fungere for andre heller så vil jeg kæmpe videre og prøve at tænke mere positive smiley

    Var faktisk på en lille tur på ham her til aften uden sadel og med kombi hackamore/3delt muffebid der faktisk virkede okay godt og jeg nød ham, men det kan sagtens være at jeg i morgen når vi har været på terrænbane bare synes det hele er lort.

    Positivitet er forresten ikke min stærkeste side smiley


  • #6   1. aug 2015 Har du prøvet at få noget undervisning? Nogle gange er det godt med nogle nye input og have en på jorden der kan se hvad der sker.
    Og med tanke på bidproblemerne, er hans tænder tjekket?


  • #7   1. aug 2015 Jeg har fået undervisning af lidt forskellige men synes ikke rigtig det er lykkedes mig at finde den rette til det jeg har råd til.

    Han får ordnet tænder en gang om året, men det kan selvf. være jeg skal prøve en anden dyrlæge, det er før hørt at nogle er bedre end andre smiley

    Bidet har dog været et problem stort set altid.


  • #8   1. aug 2015
    Hvad har du prøvet på ham af bid? :o)


  • #9   1. aug 2015 Alm 2delt er no go. Det går han næsten amok på.

    Alm 3delt med Sweet iron og kobber-midte er bedre og han smasker mindre
    Ligeså med 3delt muffebid, der dog er et nummer for stort

    3delt baucher. Også næsten optimalt, men så bliver han til tider meget tung i stedet.

    Myler bid, med lille tungefrihed både med og uden baucher. Vil helst have på men smasker meget også i trav

    Udelt med muffe. Smasker meget spænder i mod og var meget lidt glad. Lå dog til tider roligt.



  • #10   1. aug 2015 Syntes virkelig det lyder til hesten siger fra. Om det tandproblemer måske, om det sadlen måske der gør den ikke kan slippe i ryggen. Læste det. Lidt som om den især var stiv i den ene side, lyder som en låsning i nakken som kan komme helt tilbage i lænden. Og hvis du høre herinde ad med fys kiropraktorer osv. Er de som at spille lotto. Du kan være at heldig at få en ud der ved hvad de laver, eller en der laver en hel masse men overhoved ikke det rigtige. Og samme med tandlæger, var din hest bedøvet sidst den fik ordnet tænder? Hellere få givet de 500 eller 800kr mere ud, og vær sikker på det ikke er det der galt. Ud over det, ved jeg da langt de fleste tandlæger gerne lige kikker på bidet. Min har f.eks ulvetænder hvortil hvis jeg ville ride seriøst skulle fjerne. Men mit hygge ridt har aldrig givet problemer. Men jeg er obs på det. Og ellers er mit alternativ bidløst, flere ude ved mig der rider, og kan jeg da kun anbefale dig, hvis hesten ikke kan med bidet. At sidde og slås med bidet og hesten, som du selv skriver lyder det til du virkelig tvinger den og den nægter og ender ud i av mund dårlig samvittighed. Jeg ville hoppe af, få den til at vise den kan gå løsgjort fri så i longe og så stille og roligt under rytter uden bid. Gravist sæt en ting på, når filmen knækker er der et problem. Som du selv skriver hesten har før gjort alt for dig, så der helt sikkert et problem et sted som forhindre den i at nyde at arbejde. Og desværre som jeg læser det, har du prøvet fys nyt bid. Og så kæmpet vidre, frem for lige at sige det kan ikke passe ro på. Håber i finder hinanden igen og du blir klog på hvad der driller hesten. Vi lære så meget af at spegle os i heste, og vores fejl viser sig så tydeligt. Havde hesten aldrig sagt dig noget, så fair nok sælg. Men her tænker jeg lidt, en øvelse i tolmodighed. Lige fra du gik for hurtigt frem med tilridningen. Det ikke nemt at have hest det kræver tolmodighed, og sadeltilpasning smed tandlæge kiropraktor fys evt massør. Hvis man ikke selv er super menneske. Men klart e lang pause, efter i kørt surt hvor der kun blir hygget tror jeg nu heller ikke er vejen. Igen det er min person, vi alle forskellige og det er heste også. Brug hvad du kan.

  • #11   1. aug 2015 Tina: hesten er altid bedøvet ved tandlæge netop for at sikre at dyrlægen kan komme ordentligt til og mærke efter.

    Et andet problem er at det kan gå rigtig godt i en periode (ofte ca 14 dage) for derefter at gå baglæns igen. Bidløst er afprøvet som også beskrevet tidligere, det virkede til bare at være lykken, men det er stille og roligt blevet til at han løber rundt med sænket ryg og toppen af halsen bøjet i en form for holdning, men det er slet ikke til at side på ham så -.-'

    Du har ret i at kiropraktor er en jungle og at man ikke altid kan stole på hvad de siger. Dog fandt han et låst ribben i højre side der egentlig stemmer godt over ens med at han snapper lidt ud mod højre hvis jeg spænder gjorden hor stramt for hurtigt.


  • #12   2. aug 2015 ØV øv.. Det er bare så træls når det ikke fungerer og man ikke kan finde årsagen! smiley

    Ved ikke hvor mange penge du er villig til at ofre på din hest, men jeg har en veninde hvis hest også blev ved med at være små halt på et bagben efter et styrt under en springklasse.. Den blev tilset af dyrlæger og blev behandlet med binyrebakhormon osv... men den var bare ikke i orden - selv et halvt år efter..

    Da det er en ret god hest, så blev der ofret lidt (læs mange) penge på at finde ud af problemet, så hun kørte den til Tyskland og fik dem til at kigge på den.. De lavede en termografi af hele hesten.
    Den viste ikke nogle udslag i bagbenene, heller ikke forben og ryg - ikke noget af stor nok betydning for haltheden.. Men i pande og nakke var der ret store udslag. Den har landet på hovedet den gang, og det har givet den spændinger i pande og nakke, som har givet løsninger i bevægelsesapparatet. Det kostede 15000, da den var indlagt dernede i en uge.. Men nu er hesten kørende igen..

    Jeg ville få en anden fys/kiropraktor ud og kigge din hest igennem. Bare for at se om de finder noget..


  • #13   2. aug 2015 Høres ud som også de andre siger at der er noget med tænder, nakke/hals eller også måske ryg.. Jeg vil anbefale dig at få den i røntgen. Men det er jo også en del penge at skulle ud med..
    Hvis du ikke vil smide de penge ud før du er 100% sikker så har jeg et råd der kan hjælpe og af/bekræfte at noget er galt fysisk.
    Jeg vil så anbefale dig at træne din hest efter Kapriole longering del 1.(søg på YouTube) Fra jorden af smiley når din hest har lært dette så forsøg at skridte på den og se om den så ikke stadigvæk vil blive der nede/fremme smiley han skal selv holde sig der nede i mens du longerer ham i skridt. Ros ham meget når han bruger sig korrekt således at han ikke er i tvivl om hvad du ønsker af ham. Hvis han (når han går korrekt og har fået det indarbejdet) der ikke ønsker at gå således med belastning på ryggen så er jeg sikker på at den er gal og få ham så i røntgen.
    H
    Min dreng begyndte efter en stund med denne træning fra jorden af, at kede sig, dette gav udtryk i kasten med hovedet og at han ikke ønskede at samarbejde.. Men jeg blev ved og roste ekstra når han gik korrekt og pænt og så stoppede han med "balladen " dette siger jeg bare således at du ikke bare tolker evt modstand med at han har ondt med det samme smiley
    Psst. Og selvfølgelig bidløst smiley
    Mvh TT


  • #15   2. aug 2015 Lidt ældre løsspringsvideo, men starten er opvarmning

  • #17   2. aug 2015 Ej ups jeg glemte jo linket. Doh -.-'

    http://youtu.be/opkZ4OYbZ0I


  • #19   2. aug 2015 Jeg skal se hvad jeg kan gøre. I morgen har han fri og får massage, efter en rigtig fin tur på terrænbanen i dag. Men på tirsdag var planen alligevel at longere ham, så må jeg håbe på jeg kan håndtere en mobil samtidig med smiley

  • #20   2. aug 2015 Det der slår mig med videoen er at han faktisk ikke bøjer nakken til siden overhovedet.. smiley når en hest stopper brat op og vender så plejer de jo at bøje hovedet og nakken i den retning de skal... Det gør han ikke.. Måske det bare er tilfældigt eller hvad? smiley
    Hvis du tager et lille stykke gulerod og lægger ved gjorden og på lænden på begge sider.. Kan han så ubesværet og glad spise disse?

    Mvh TT


  • #21   2. aug 2015 Nok ikke nej. Især på lænden ville han have svært til den ene side. Før vi var ved dyrlægen var det sværest til venstre, men nu virker det som om det er sværest til højre

  • #22   2. aug 2015 Tjek det og vend tilbage.. Han er nok låst ser og høres det ud til smiley

    Mvh TT


  • #23   7. aug 2015 Jeg er enig med TT. Det lyder som om at din hest er meget låst. Det kan skyldes en skade, så jeg vil anbefale dig, at du får hesten i røgten, for jeg er helt sikker på, at du så vil få svar på, hvorfor du har alle de problemer. Problemet kan selvfølgelig være fordi han på et tidligere tidspunkt har haft en skade, og pga aflastning så har forstærket en ond cirkel, så han nu er låst meget i store dele af kroppen.

    Salg kan være en mulighed, men jeg tror ikke at nogen får noget ud af hesten, før at det er tjekket op på, hvad der er galt med heste via røgten og flere besøg af kiropraktor/fysioterapeut.


  • #24   7. aug 2015 Der var kunder til Milan i onsdags. Jeg tror jeg skal til at accepterer at problemet er MIG og IKKE hesten... Han gik ganske fint med køber, så jeg har nok bare ikke kræfter til at samle ham nok op fortil og energi nok til at skubbe frem med sædet...

    Dog virkeder det til at massage og akupunktur har haft en vis effekt.

    Milan fik et spark på højre bagben da han var knap 4, men dyrlægen fandt ingen skævheder i bagparten da han blev gennemgået kiropraktisk for to uger siden! Dyrlægen skal se på ham igen om to uger, så må vi se om han synes røntgen er nødvendigt.

    Min mobil er fyldt og jeg har derfor ikke lige fået filmet ham løs.

    Jeg takker meget for jeres kommentarer der har været medvirkende til at jeg har valgt at tage annoncen af nettet og i hvert fald ind til videre beholde Milan.


Kommentér på:
ødelagt tillidsforhold og modvilje i ridningen

Annonce