{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.691 visninger | Oprettet:

Vudering af min hests alder? {{forumTopicSubject}}

Hej alle derude..

Har haft min hest i Ca et år, har så fundet ud af fra en tidligere ejer at da de i sin tid købte hende var der intet info på hende hverken alder, navn osv.. I passet de så fik lavet står der hun er 18 år.. Men er i tvivl? Har igår taget et billede af hendes meget yndige tænder smiley hvad ville i sige?
Nogen der har forstand på tænder? Ved jo længere jo ældre?


Kommentarer på:  Vudering af min hests alder?
  • #1   28. aug 2015 Hvis man skal vudere en hest på tænderne, skal man kunne se slidfladen.
    Altså hesten skal åbne munden, og som jeg husker det bliver det sværre og sværre at være præcis jo ældre hesten er.


  • #3   28. aug 2015 Som de andre siger, så skal vi se slidfladerne af tænderne og gerne et billede fra siden også.

    Huskereglen for hvordan de ser ud af følgende(indsæt selv en god jysk accent smiley ): 6,7,8 bønnerne er sorte, 7,8,9 bønnerne er hvide (sig "hvii'"), 12,13,14, bønnerne er borte(n).

    Udefra kan man bedømme om hesten har skiftet tænderne eller ej + om de er kommet i slid - hvilken din har = din hest er >5 år
    Derudover så bliver tænderne med alderen mere og mere skrå. Dette kan nemmest vurderes fra siden og denne vurdering er semi subjektivt = svært at sige en præcis alder.

    .... og ikke alle heste følger reglerne til punkt og prikke - specielt bliver det sværere jo ældre de bliver. >14 er sværere og sværere at gøre præcist.

    Hvis man stod som hestetandlæge ved din hest og kiggede fra alle leder og kanter(altså også slidfladerne), så ville man nok bedømme sig frem til "mellem 15 og 20 år" pga usikkerheden.


  • #4   28. aug 2015 Jo længere jo ældre? Det var der vidst ikke nogen der fortalte min Laks da hun stadig levede, haha smiley

    Her ses tandsættet på en hest på de 19+.. Sikre kan vi aldrig være. Kan desværre ikke komme med et mere hjælpsomt indslag i denne tråd, desvææærre smiley


    profilbillede
  • #5   30. aug 2015 Hej smiley tak for jeres beskrivelser.. Kommer nok ikke nærmere hendes alder smiley

  • #6   30. aug 2015 Alder er kun et tal smiley Ja, hun er ved at have en alder, hvor alderdomssygdomme kan forekomme - eller aldrig komme. Men så er alderen vel heller ikke vigtigere smiley Sålænge hun er glad og livsfrisk, så betyder det jo intet smiley

  • #7   30. aug 2015 Næste gang du får dyrlæge ud, eller for raspet tænder, kan din dyrlæge stikke hånden ind i munden på den og bedømme det.
    Min dyrlæge (gammel mand) tager bare fat i tungen på hesten med en hånd, og hiver den ud af munden i mundvigen,mig så stikker han den anden hånd op og mærker på tænderne.. XD og så estimerer han hvor gamel hesten er, hvilket stemmer totalt overens med deres pas.. Det ser ret sjovt ud! Men tror dertil også at det kræver erfaring..


Kommentér på:
Vudering af min hests alder?

Annonce