{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.242 visninger | Oprettet:

Køb af 2 års? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens!
Jeg står i den kedelige situation at måtte være nødt til at pensionere min hoppe.
Jeg skal derfor finde mig en ny hyp men hold nu op hvor det er svært!
Jeg vil gerne prøve kræfter med en unghest denne gang, dels fordi jeg har savnet nogle udfordringer men også fordi at jeg forhåbentlig kan have glæde af den i flere år smiley jeg har snuset lidt til middelsvær dressur og vil gerne finde en hest der med tiden ville kunne starte dette.
Jeg har pt. Været ude og kigge på 4 heste men det er godt nok svært at finde en hest der har størrelsen, gangen, temperamentet og vigtigst af alt prisen som passer til mig. Jeg faldt ellers for en 3 års men hun gik ikke igennem dyrlæge 1. Eller 2. Gang.
Jeg er derfor begyndt at lulle med tanker om en 2 års?
Jeg ville aller helst have en hest jeg kunne begynde at ride med det samme, men kan godt se at jeg ikke finder en hest til mine krav til den pris. Så jeg ville høre jer om jeres erfaringer? Og fik i dyrlæge på jeres plage?
Min gamle hoppe har i løbet af 5 år haft 16 skader hvilket jeg helst ikke vil ud i igen, men ville det være helt hul i hovedet at købe en 2 års uden dyrlægetjek?
Vil gerne høre alle jeres tanker og meninger!
På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af 2 års?
  • #1   2. sep 2015 Ville klart sige at du skal have dyrlægetjek inden køb, da der jo KAN være noget som ikke kan ses alm hverdag eller andet. Det kan også være at den går rent igennem, men det er nu bedst at være på den sikre side..
    Vi købte vores med dyrlæge tjek og der blev helt tilfældigt opdaget at han havde overben på det ene ben, men det vidste daværende ejer ikke.. Skaden er så heldigvis kun kosmetisk, men der var ingen der vidste han havde den af den grund.. Det kom da han var Plag og gik på et for hårdt underlag..


  • #2   2. sep 2015 Tjaaa nu er jeg måske ikke den bedste at spørge, for jeg købte en 1 års plag uden handelsundersøgelse for 8000 kr og en pakke smøger - og han blev B-hest som knap 8 årig her i foråret, og skal nu om en uge debuterer i MA1.

    Jeg har det sådan, at jeg fra-/tilvælger handelsundersøgelse alt efter hestens alder og pris. En 1 års kan du efter min mening ikke rigtig bruge en handelsundersøgelse til så meget - her er en 2 års jo noget længere fremme, så her ville rgt måske være på sin plads ?
    Du er jo også meget bevidst om, at du vil op og ride middelsvær, så måske er en handelsundersøgelse pengene værd der, fordi du jo skal være sikker på at hesten i hvert fald eksteriørmæssigt er ok til hård træning. På den anden side, så kan man jo selv se om de er parallel forskudt, indfodet, kalvknæet og sabelbenet m.m.
    Skal du bruge mange penge/låne penge til købet, så ville jeg handelsundersøge OG forsikre i samme huk. Koster hesten penge som du kan "undvære", hvis nu den ikke holder....tja...

    Min anden hest blev også købt som 1 års til 15.000 kr - han skal nu som 7 års debuterer i mb0 i næste uge. Ham fik jeg ikke handelsundersøgelse på, igen pga pris.

    Handelsundersøgelse er et "her og nu" billed - det kan ændre sig dagen efter man henter hesten.
    Jeg har haft et føl i handelsundersøgelse - han viste sig at være en mandagsmodel mht dyrlægebesøg. Og døde som 2 års af tarmslyng. De to andre uden handelsundersøgelser lever i bedste velgående.

    Og sidst men ikke mindst - hvad vil du bruge handelsundersøgelsen til ? Vil du kun købe en "fejlfri" hest - dem kan der være langt imellem/kræver man møder den rette dyrlæge. Vil du købe en hest med fejl, så kan handelsundersøgelsen bruges til at presse prisen. Og vil du på sigt sælge hesten, så få den for Gud skyld undersøgt med det hele, rgt af hals, overlinie alle ben ect.

    Held og lykke med hestekøbet

    Mvh Charlotte


  • #3   2. sep 2015 Frederikke og emil<3:
    Men så vidt jeg er oplyst så laver man ikke bøjeprøve på en 2 års? Så der er jo ikke så meget for dyrlægen at tjekke?


  • #4   2. sep 2015 Nå ja okay det kan jeg godt se.. Er ikke helt med på hvordan og hvorledes det forgår... Så kan jeg godt se at der ikke er noget at komme for smiley
    Ja og hvis der ikke er noget synligt for øjet så skal man måske bare sige at nogle gange skal man bare satse.. smiley


  • #5   2. sep 2015 Hvis du køber en 2-års nu så er der jo ikke længe til du kan begynde at gå i gang med den..
    Vi har en Weltmeyer/Ferro i stalden på 2,5 år.. Du kan sende en PB hvis du vil høre lidt mere om den. Det er hoppe:)


  • #6   2. sep 2015 Jeg har købt 2 2 års.. Den første fik jeg tjekket og den gik fint igennem.. Den havde 2 store skader i de 3,5 år jeg havde den og blev aflivet forholdsvis tidligt (hos ny ejer) den anden fik jeg ikke tjekket pga pris, den havde ikke en sygedag i de 3,5 år jeg havde den og fungere stadig upåklageligt nu hvor den er knapt 10 år..
    Så her kommer det også meget an på alder og pris


  • #7   2. sep 2015 Min nuværende 2,5 års købte jeg som 1 års uden handelsundersøgelse, da han først og fremmest var billig og jeg ikke så nogen grund til at ofre penge på det pga. alder og prisen.

    Min nuværende 8 årige vallak, købte jeg som 4 års, han kom igennem handelsundersøgelse, selvom han var rå. Men da han var noget dyrere ville jeg have en handelsundersøgelse.

    Selv vil jeg have en handelsundersøgelse på alt fra 2 år og opefter uanset hvad smiley Men det er hvad man selv vil være bekendt med. smiley


  • #8   2. sep 2015 Min købte jeg som 3 års men begyndte at arbejde med den som 2 års.
    Jeg har af erfaring lært ikke at købe en hest uden handelsundersøgelse og røntgen. Denne her kom også i røntgen få måneder inden jeg købte den - den har kissing spines. smiley . Selvom jeg kun gav 15.000 for den.


  • #9   3. sep 2015 har købt en 5 mdr , en 1 års, og en 2års
    alle tre har været igennem et handelstjek svarende til deres alder.

    de kostede 15, 20 og 22

    man får helt sikkert mere for pengene når man køber dem i en yngere alder. ja man har dem så godt nok på kost i længere tid uden at man kan bruge dem. Men her kan man bruge en masse tid på jordtræning og andet, sådan at man er godt med når de når til tilridningen.

    mit råd, lad være med at kig på alderen. Find den rette til den rette pris, og så er alderen ikke det vigtigste.


Kommentér på:
Køb af 2 års?

Annonce