{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.642 visninger | Oprettet:

Betfor eller roepiller? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

står i den situation at jeg skal til at købe fodder hjem til min hingst.
han er en pony gemt i en stor hest, så jeg skal have givet ham noget som fylder godt i maven og giver ham en god mæthedsfornemmelse, men samtidig hjælper ham med at holde huld (han taber ALT hvad der er at tabe når vi når januar måned, hvorfor ved jeg ikke helt, orm har været tjekket ALLE år han har gjort det)

Jeg er derfor nået til den situation hvor jeg skal have fundet ud af om han skal have betfor eller roepiller?
Begge dele skal blødes op i vand og begge dele giver en god mæthedsfornemmelse, af hvad jeg kan læse mig til skulle betfor dog være bedre til heste der har svært ved at holde huld om vinteren, men jeg ville lige høre jer kloge folk her inde også smiley

Han for self andet en kun betfor eller roepiller og så for han 10 kg hø i boks samt adgang til hø på folden.

Et ekstra spørgsmål -

Hvordan er blandings forholdene i forhold til vand og betfor/roepiller?

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Betfor eller roepiller?
  • #1   27. sep 2015
    Betfor indeholder meget, meget sukker i forhold til alm roepiller - så jeg ville gå uden om Betfor.

    Hvis hesten har problemer med at holde huld, ville jeg bruge fiberpiller istedet.

    Roepiller giver ikke mæthedsfornemmelse som sådan - man siger at de giver mæthedsfornemmelse fordi de tager lang tid for at passere igennem systemet.


  • #2   27. sep 2015 at det tager længere tid at komme igennem systemet er vel også ens betydende med at der går længere tid før hesten føler sig sulten igen ?

    Jeg har kun mulighed for at fodre morgen og aften, så derfor er det svære at give "lette" måltider flere gange om dagen smiley


  • #3   27. sep 2015
    Heste føler ikke sult som os mennesker. De kan ikke spise en stor portion også være mætte. Det er også derfor de max må stå 4 timer uden grovfoder, fordi deres mave, modsat mennesker, konstant producere mavesyre som grovfoderet skal nedbryde - det gør mennesker ikke, fordi vi kan spise os bette med en god portion.

    Fiberpiller opblødes hurtigere end roepiller - kan opblødes med varmt eller koldt vand.


  • #4   27. sep 2015 Jeg kan squ ikke spiste en potion mad og være mæt i 4 timer smiley

    Haha.. Ej jeg ville nok som krikken overveje fiberpiller evt begge ting =) altså både roepiller og fiberpiller =)


  • #5   27. sep 2015
    Siger heller ikke vi er mætte i fire timer - men heste kan ikke spise en portion også være mætte som vi kan, de føler ikke mæthed. De producere konstant mavesyre - det gør vi ikke, det er derfor det er nødvendigt efter max fire timer at få neutraliseret den mavesyre, ellers er det der kommer for meget også begynder mavesår at lure rundt om hjørnet.


  • #6   27. sep 2015 Han vil skam få adgang til masser af hø, så han netop ikke skal stå uden noget at spise, men alle de år jeg har haft santos har jeg døjet med at han spiser hans mad hurtigt og hvis det stod til ham, spiste han gerne 3 gange så meget som det han for smiley
    Han fik forrig vinter omkring 3 kg mad ad gangen hvilked jeg syntes var alt for voldsomt i forhold til at hestens mave ikke kan rumme så meget, men han blev fodret efter staldejers ide om den bedste fording (hun kaldte sig selv foderkonsulent, og så dum og naiv som jeg var troede jeg på hvert et ord der kom ud) sidste år reducerede jeg jo så mængden en del, men stadig med foderprodukter som skulle afhjælpe at hesten tabte huld, og intet virkede, vi nåede januar og han smed alt der kunne smides på kroppen.. som han plejede... i år tænker jeg han for forskellige slags foder men i små mængder så der er flere forskellige ting til at bidrage til hans tarm system.

    Her har jeg udvalgt både Mejsflager, cool performens (fra equisana) samt health fiber (også fra equisana)
    Derudover vil jeg gerne tilføje enten roepiller eller betfor (eller andet produkt der er lige så godt, men som ikke koster det hvide ud af øjnene! ) smiley


  • #7   27. sep 2015
    Så havde jeg som nævnt tilføjet fiberpiller :o)


  • #9   27. sep 2015
    Jeg ved faktisk ikke, om Equsanas er som de fiberpiller jeg tænker på.
    De jeg tænker på kan fås ved Horselux, NAG og her på Fyn har den lokale mølle også sit eget mærke. De skal opblødes før brug.


  • #11   27. sep 2015 Det er fiberpiller dem fra EQusana

  • #12   27. sep 2015 Jeg må se om jeg så kan finde nogen der sælger horselux her omkring smiley


  • #13   27. sep 2015 Jeg bruger den fra nag. Er jeg glad for. Og de skal opblødes hvis du bruger mere end et halv kilo pr måltid til stor hest. Da mine ponyer kun få 200 gram Per måltid så bløder jeg det ikke op

  • #14   27. sep 2015 Camilla, hvem forhandler nag og hvad pris ligger det i ? jeg bor selv i midtjylland, og kan se at selve nag producenten ikke ligger i jylland smiley

  • #15   27. sep 2015 Jeg køber det hos sådan et mindre foder firma. Mener jeg giver 160 kr for en sæk med 25 kg

  • #16   27. sep 2015 Køber også roepiller fra nag. De super gode sys jeg.

  • #17   27. sep 2015
    Så vidt jeg husker har både Horselux og NAG forhandler lister på deres hjemmeside.


  • #19   27. sep 2015 Hvad jeg kan se af forhandler af nag er det kun på Sjælland og øerne

  • #20   27. sep 2015 jeg er selv ved at se om jeg kan finde forhandler i nærheden OG PRIS på horselux vare, men det lader til at det er et større projekt. smiley

  • #21   27. sep 2015
    http://miljoefoder.dk/info/horselux/forhandlerliste

    Prisen ligger på 105 kr cirkus +/- 5-10 kr,


  • #23   27. sep 2015 Der kan du se alle forhandlere

  • #24   27. sep 2015 jeg fandt forhandlerne smiley Men så vidt jeg husker, så sidst jeg brugte horselux foder, svang priserne en del mere end 5-10 kr. de havde sådan et fint hæfte med deres produkter, med info om produkter samt pris pr sæk, så tror jeg køre ind forbi en forhandler i morgen og håber så de har sådan et hæfte smiley

    Kan det passe at DLG ikke forhandler horselux? smiley


  • #25   27. sep 2015 Ja de kan passe de ikke gør det. Men altså bliver det sådan helt besværligt er EQusanas også ganske udemærket

  • #26   27. sep 2015 hmm.. jeg prøver både at køre i miljøfoder og DLG i morgen og henter alle de hæfter hjem med foder til heste jeg kan, og så må jeg jo kigge på tingene derfra smiley
    Tak for hjælpen smiley


  • #27   27. sep 2015
    Miljøfoder producere Horselux, så vil mene priserne er det på hjemmesiden.
    Men ude i landet, der svinger priserne eftersom det kommer an på om forhandlerne selv betaler fragten hen til dem dvs. den er inkl i prisen eller om den ligges oven i prisen.


  • #28   27. sep 2015 men som jeg ser det på deres hjemme side er prisen inklusiv fragt ? og jeg henter det jo selv hos forhandleren, så fragt skal altså ikke være med i prisen smiley

  • #29   27. sep 2015
    Nej, korrekt. Sådan er det bare med foder - prisen varierer. Det gør det fx også på Hippolyt foder.


  • #30   27. sep 2015 det gør det vist med alt smiley


  • #31   27. sep 2015 Horslux produceres af vedtjyllands andel (VA) og miljøfoder forhandler deres produkter, så hvis du har en vestjyllands andel i nærheden er der måske lidt og spare.

    Jeg ville se mig om efter et bedre foder end roepiller/betfor, når han har svært ved og holde huld. Så må der sættes ind med et foder der kan holde ham kørende allerede fra nu af.

    Jeg bruger horslux plus samt fiberpiller til mine, både hopper og hingste, de får det samme uanset køn, og holder pæn huld. De får den anbefalede mængde horslux plus og så finjustere jeg med fiberpiller. Der ud over er der fri adgang til hø/wrap.

    Prisen er 99kr for 20kg fiberpiller og 125kr for horslux plus. Som udgangspunkt får mine 1,2kg horslux plus og 500g fiberpiller pr dag fordelt på to måltider. Jeg bløder ikke foderet op medmindre de sættes op i fiberpiller.


  • #32   28. sep 2015 da jeg brugte roepiller blev jeg anbefalet at blande roepiller og grønpiller (piller lavet af græs). dels fordi det skulle være bedre end ren roepiller men også pga smagen. mange heste vælger på et tidspunkt at strejke i forbindelse med roepillerne, de smager ikke af ret meget, og kan blive en kedelig oplevelse
    valgte at blande en sæk af hver, og så blev det hele blandet med vand - nu elsker mine virkelig "suppe" så der kom lige lidt ekstra vand i

    betfor har jeg kun prøvet en gang. var nu ikke så meget for dem. hestene var nu hellere ikke så interessert, og så er prisen højere. men den er nemmere, fordi den bliver hurtigere udblødt.


  • #33   28. sep 2015 Jeg takker for svarene smiley
    Jeg havde selv kigget på horslux sport, og så fiberpillets til ham smiley men jeg vil da lige læse mere grundig om plus smiley


  • #34   28. sep 2015 Ellers er der også speedy beet som opblødes hurtigt men er næsten sukkerfri

  • #35   28. sep 2015 vores konkurrence og hygge heste + ponyer for Roepiller hver dag, året rundt.
    De store får hvad der svare til en lille kaffe krus, u-opblødt roepiller 2 gange om dagen ( opblødt ) sammen med deres mysli blanding. det fungere super.
    Udover dette får de næsten alt det Warp de gider æde, fordelt over 3- 4 gange dagligt.

    Roepillerne gør at hesten har svært ved at forsluge sig, og det forhindre, ophobning af sand i tarme og forstoppelse ,idet at væskebalancen i tarmen hele tiden er i orden.
    Vores krybbebider ( igennem 10 år ) har ingen maveproblemer, og dyrlægen sagde at roepillerne var en væsentlig faktor for at hesten aldrig har haft problemer med maven.

    Så jeg har kun gode erfaringer med roepiller.

    Det kan være lidt besværligt/bøvlet at foder med roepiller ( det sviner ;o)
    Vi servere maden i foderspande. så om aften, laver jeg 2 spande klar til hver hest, men roepiller og vand, og ved siden af står en lille spand med afmålt mysli ( ekstra vitaminer mm), som er lige til at komme i roepille massen, når der foderes om moregen.
    Og fordelen med de aftagelige foderkrybber, er også at de nemt kan vaskes efter behov.



  • #36   28. sep 2015 Hvor meget bliver han redet?
    Om sport eller plus er det bedste valg kommer an på hvad hesten bruges til.

    Men horslux er lækre produkter, syntes jeg, og mine heste er vilde med smagen.


  • #37   28. sep 2015 Han bliver redet næsten hver dag, de dage han ikke bliver redet bliver han enten longeret eller løssprunget smiley så han laver ret meget, dog er træningen som regel max 40 minutter! Som regel kun 20 minutter, men det er så også 20 hårde minutter smiley

  • #38   1. okt 2015 Brug evt en fodermaskine der pr tid sender foder ned til hesten den skulle vist findes i flere str det blev brugt et sted hvor jeg passede heste

  • Louise J
    Louise J Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Svar: 1
    #41   1. okt 2015 Lyder i mine ører som en fin foderplan - både det ene og det andet. Umiddelbart tænkte jeg på tandrasp, men det ville være underligt, hvis det lige slog til hvert år i januar smiley
    Men jeg tænker, måske hans hormoner slår til i januar. Lyset vender nemlig sidst i december, hvor hormonerne slår til igen. Aner ikke om det kan passe med noget, men det er et bud smiley


  • Dorte
    Dorte Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 1
    #42   1. okt 2015 Vores får om aftenen inden sengetid en snasket lækker blanding af lunt vand, Betfor og Havens Slobber Mash, det giver især vores følhopper lidt huld at stå imod med, og hestene elsker det smiley

  • #43   2. okt 2015 Hvis du bestemmer dig for roepiller kan jeg varmt anbefale dig at benytte en spand med låg.
    Mine roepiller bliver lavet og står et døgn. Så det passer med at ved aften fodringen så sætter jeg nye over til dagen efter. Men kun i vinterhalvåret. Hvis der er for varmt bliver de sure - lidt som mælk.

    Jeg har brugt roepiller flere gange men til heste som skal tabe sig eller holde huld ved lav motion.

    Når hesten laver så meget ville jeg da nærmere foreslå mere hø, når den ikke holder vægten.
    Hvis hestens energi er fornuftig ville jeg ikke tildele yderligere stivelse og sukker end den får.

    Jeg bruger en liter vand til 2dl roepiller. Men kvaliteten svinger en del fra sæk til sæk. Så en sæk skal måske bruge mere eller mindre vand end den forrige.

    Husk nu på at hesten er ligeglad med om den får musli eller pressede piller. Det handler i bund og grund om vores forestillinger som mennesker.
    Hvis hesten ikke gad spise det samme hver dag ville den heller ikke gide at spise det samme græs eller hø.. :)??
    Selvom de fleste er af anden opfattelse. Bevares du kan sikkert finde en kræsen hest her eller der som ikke er ligeglad.

    Husk nu bare på at de fleste heste, i længden, ikke gider at blive fodret med 2-3 kg i krybben hver gang som equsana førhen havde tildens til at skulle. ??


  • #44   2. okt 2015 jeg vil foreslå dig at du giver compete Ca 250 gr pr dag, og om aftenen mash, Ca 200 gr, opløst i en halv liter varmt vand, og som så trækker i en halv times tid, begge produkter er fremstillet af Equsana, har rigtig gode resultater med disse, og så er prisen meget rimelig, bruger det til mine heste og de er meget glade for det (en hingst og en vallak) prøv det og god bedring med din hingst m.v.h.

  • #45   3. okt 2015 Jeg har købt speedy beet, tror jeg de hedder, af en vores bekendte. Fra Brogaarden og næsten sukkerfri - og de skal kun stå opblødt i vand i 10 minutters tid!

Kommentér på:
Betfor eller roepiller?

Annonce