{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.147 visninger | Oprettet:

Pony får dårlig mave med pelsskifte {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg efterhånden haft min pony så mange år at jeg kan se nogle mønstre i hans adfærd... Og et gentagent problem er at han hvert forår og efterår har en periode med dårlig mave (2 til 6 uger ca).

Han får løs og 'vandet' afføring - er ellers frisk både i træning og på folden smiley

Jeg har prøvet YSY (som har en lille effekt), mash (også lill effekt) og loppefrøskaller (ingen effekt).

Jeg tænker at det har relation til hans pelsskifte eller til vejret - har de sidste 3-4 år kørt b-vitaminskure forår + efterår, da han har haft svært ved at skifte pels og har haft en meget lang, tynd pels, som ikke rigtigt gav ham varme (hos tidligere ejer blev han klippet og gik med dækken). Sidste år klarede han dog hele vinteren uden dækken - uden problemer. Og i år er han ved at skifte til en god, tyk pels allerede nu.

Er det noget i har oplevet - noget jeg kan finde information om? Noget der virker oplagt at give i denne periode?

Tænker at give ham en b-vitaminskur igen nu her - måske det kan have en effekt på hans mave.

Håber i nyder det dejlige vejr smiley
Mvh Frederikke


Pelsskifte
Her kan du finde gode råd vedrørende pelsskifte. Læs bl.a. hvordan du optimerer foderet til din hest under pelsskifte.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony får dårlig mave med pelsskifte
  • #1   1. okt 2015 Det er noget jeg har set ret tit, og Tindur havde det også indtil jeg lod høet følge med. Derfor tænker jeg på om det kan have noget med foderskiftet fra græs til hø og vice verca. Efter Tindur fik hø året rundt har jeg (7-9-13) ikke haft problemer med tynd mave. Men det kan ligeså vel være pga sukkeret i græsset som er højere i de kølige solrige perioder som jo forår og efterår jo er.
    Jeg ved bare det at Tindur ikke har haft bøvl efter at høet fulgte med på døgnfold og tilbage igen til trods for at alle de andre (der ikke har hø) slider med tynd mave. smiley

    Mvh TT


  • #2   1. okt 2015 Jeg kan sagtens følge argumentet - og det her uden tvivl også betydning. Ex bør Shrek altid have hø til rådighed, da han får mere splatmave, hvis han kun får wrap.

    Men de har fået hø i over en måned nu - og også en smule hø over sommeren, og det er først nu han har fået splat-mave smiley


  • #3   1. okt 2015 Men du siger en smule hø over sommeren.. Tindur har haft hø ad libitum i småmasket hønet om natten. Han spiste bare det han behøvet som på de sultne nætter var 4kg men han fik altid 6kg smiley

    Mvh TT


  • #4   1. okt 2015 Men så skyldes det nok sukkeret i græsset smiley sidste år var høet så sukkerholdig at rigtigt mange af hestene havde dårlig mave hele vinteren... smiley jeg kan kun anbefale at skrue op for mængden af hø. Tindur fik ikke dårlig mave da han også fik en anden type hø i tillæg til det med sukker..(som han også blev sat af og fik noget andet)

    Mvh TT


  • #5   1. okt 2015 Ja, men de har stadig fået hø i over en måned nu - og rigtig mange kg om dagen. Det er prøvet med fri adgang til hø - og det virker ikke. Så snart han begynder at skifte pels, så får han dårlig mave smiley

    ... Jeg er 110 % enig med dig - hø ad libitum er oplagt til splat-maver, men det er prøvet utallige gange - uden virkning smiley


  • #6   1. okt 2015 Hmm. Hvad med at blande det med halm kun i denne periode? Du kunne jo selvfølgelig forsøge med B-vitamin. (Tindur får ølgær pga hove så måske den er med til at undgå splatte mave) men tænker ikke det vil hjælpe smiley men det er da værd et forsøg smiley

    Mvh TT


  • #7   1. okt 2015 Tjah - halm er jeg nu ikke meget til smiley

    Synes bare det er skørt at det kun er når han skifter pels - der må da for pokker være en sammenhæng smiley Dyrlægen kommer den 20. og skal ordne hans tænder - jeg kunne da lige spørge hende om hun kan tænkte på noget, der kunne give en sådan ubalance smiley


  • #8   1. okt 2015 Er selv ikke den største fan af halm. Men Tindur (til trods for hø) vælger at spise det. Og så tænker jeg at det må være noget det indeholder som han ikke får nok af i høet. smiley ja spørg endelig din dyrlæge og fortæl gerne hvad denne sagde smiley

    Mvh TT


  • #9   1. okt 2015 Der er meget krudt i græsset om foråret og efteråret, fordi græsset har svært ved at komme af med sukkeret der ophober sig om aftenen og natten, pga vejret. Så alt efter hvor god hesten er til at bruge sukkeret eller udskille det, så for nogle tynd mave, nogle mere end andre.
    Jeg kan se forskel på mine hestes "affald", en måske to har meget tynd mave, en kun meget lidt og så er der måske 1-2 ud af 5 heste der ikke lider under det overhovedet.


  • #10   1. okt 2015 Forresten det du kan gøre er at gå til dr. dyr og få noget prokolin i håndhøb. Det koster omkring de 100kr ca. alt efter hvor stor en pakke man vælger at købe.

  • #11   1. okt 2015 Tindur: Det skal jeg gøre (Y) smiley

    Josephine: Det kan da nemt være det - som så bare falder sammen med pelsskifte (Y)


  • #12   1. okt 2015 Blot en kort kommentar halm er vigtigt, trods mange udråber det som noget slemt. Ja det er ikke foder, men inholder træstof som heste ville i naturen få fra at gnave bark af træer eller ja spise halm, i naturen. De kan de ikke på de folde vi sætter dem på. Derfor vigtigt at vi tilbyder det. Og ja min vælger også til tider hø fra først og spiser halm. Og så høet senere. Absolut ikke altid men det sker.

  • #13   1. okt 2015 Tina C: Hestene har træer på folden, som de går og hapser lidt af smiley

  • #14   1. okt 2015 F&F:
    Hvorfor vil du ikke bruge halm?
    Medmindre de har fold inde i en skov, kan de ikke få ret meget træstof ud af grene og kviste, der måtte stikke ind over hegnet. Træstoffet bruges bl.a. til at hestene kan holde på varmen og så er halm rigtig god "fylde" i maven uden den store energitilførsel.

    Men jeg synes også, det lyder til at være sukkerstoffet i græsset - og eftersom det er her forår/efterår, falder det jo naturligvis sammen med pelsskifte. Men jeg tror ikke, du skal koble det sammen med pelsskiftet i sig selv. Desuden bruges der i pelsskiftesæsonen mere energi, idet stofskiftet sættes lidt op, hvilket godt kan give lidt ræsermave. Det er derfor vigtigt, at de i den periode får tilført lidt ekstra energi og ellers godt med fibre og træstof, for at holde maven kørende smiley


  • #15   1. okt 2015 Lea: Til dels har de tidligere fået lidt halm - og synes jeg for uoplagte, oppustede og halvsure heste lynhurtigt. Desuden vil de ikke røre ved halmen så længe de har hø / wrap, så det ender bare med at ryge ud alligevel - og så noget så simpelt som at begge mine dyrlæger siger at halm er et absolut no-go i en hestemave. Så halm får de ikke - tilgengæld har de fri adgang til både hø og wrap hele vinteren. Deres blodprøver er desuden altid fine - tvivler på at de mangler noget smiley

    Men det giver mening for mig med sukkeret - tænkte også mere om det at han skal skifte pels, kunne kræve noget bestemt vitamin, som han så kom til at mangle - og som gav ræsermave smiley


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #16   1. okt 2015 Jeg har en der hvert år ved denne tid får dårlig mave både fine pærer men også vandigt til sidst i år har jeg givet ham Divet fra Vetcur og det har virket, han har den fineste mave også selvom han nu får wrap det er et fantastisk produkt han får kun 15 ml dagligt du kan læse om det her jeg havde ellers prøvet alt tror jeg og dyrlægen har undersøgt ham uden held, han var også frisk trods den dårlige mave
    http://www.vetcur.dk/product/divet-2/


  • #17   1. okt 2015 Lene: Det tjekker jeg da lige ud - Shreks skifter mellem det som du beskriver: fine pærer med lidt vand til sidst og så regulær splat-mave, hvor han også får ret klamme ben smiley Det er dog blevet meget bedre de sidste år - da jeg fik ham var det meget værre og i længere perioder. Så noget må da ændre sig smiley

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #18   1. okt 2015 De er meget gode til at rådgive i år er første år hvor min ikke har møg i hale og ned af benene helt fantastisk at han nu er helt tør og laver de fineste pærer smiley
    Måske skal du starte op med lidt mere hvis han har lidt dårlig mave nu jeg var ude i god tid for at forebygge hun sagde at tit så kommer folk først når problemet er opstået


  • #19   1. okt 2015 Ja det giver jo rigtig god mening, at man skal starte inden problemet er der - der er en forhandler tæt på mig, som dog kun har det til hund og kat, men måske de kan få det hjem til hest også smiley

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #20   1. okt 2015 Men min havde så ikke noget mønster det varede hele efterår og vinteren

  • #21   1. okt 2015 Åh øv smiley Shreks var faktisk også det meste af vinteren de første par år... Det er så blevet mindre og mindre. Men det er møg frustrerende når det varer så længe. Personligt var jeg også nærmest kronisk angst for om hesten nu pludseligt stod med kolik - men han viste aldrig tegn på mavesmerter smiley

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #22   1. okt 2015 Jeg tror heller ikke min havde ondt men det var meget frustrerende og da han på et tidspunkt skulle have penicilin gik det helt galt så vi fik noget der var meget skånsomt og halverede tiden da det stod ud af ham nu håber vi at vi i år får så meget styr på hans mave så vi undgå at skulle give ham noget til næste år hvis vi tør lade være

  • #23   1. okt 2015 Åh bette pus da smiley

  • #24   21. okt 2015 Så har der været besøg af dyrlægen - og for de nysgerrige, mente hun sagtens at den dårlige mave kunne skyldes pelsskiftet, inddirekte. At når der går meget energi til at skifte pels, så ryger der energi fra tarmsystemet, hvor han måske var en smule mere udsat end andre heste. Hun oplevede det også med astmaheste ex - at de fik tendens til at hoste her i overgangsperioderne forår/efterår. Hun kom ikke med noget endegyldigt "det er derfor og det hænger sådan sammen", men mente helt bestemt at det nemt kunne handle om hans immunforsvaret smiley Og foreslog hun at give den max gas med nogle kraftige vitaminer - ex. en vitaminkur fra Hippolyt, måske en måneds tid før han får dårlig mave smiley

  • #25   21. okt 2015 Håber det hjælper således at foråret ikke giver tynd mave smiley
    Giv os et pip til foråret om det hjalp smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Pony får dårlig mave med pelsskifte

Annonce