{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.537 visninger | Oprettet:

Problemer med SI-ledet {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg står med en hoppe, som har en fordrejning i SI-ledet (korsledet som sidder med bækkenet), og som både min dyrlæge og kiropraktor mener hun altid må havde haft.
Problemet med ledet har gjort hun den senere tid ikke har ville trave eller galopere, og har taktet urent på begge bagben.
Dyrlægens dom var, at vi skulle overveje aflivning, da han kun havde dårlig erfaring med SI-ledet.
Min kiropraktor som er ekspert i netop det led, mener at det er noget der godt kan rettes op på.
Vores hoppe har fået to kiropraktiske behandlinger, hvor ledet har sat sig på plads, og hun har været så glad efter og travet og galoperet, uden problemer. Der er dog højest gået 1 uge før ledet fordrejer sig igen.

Jeg vil meget gerne høre til andres erfaringer med problemer med lige netop dette led, for jeg er ved at tabe modet.

Og jeg ved snart ikke, om jeg skal tage dyrlægens ord for gode?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med SI-ledet
  • #1   2. okt 2015 SI-leddet er et led der giver mange anledninger til frustrationer hos både hest og rytter. Min har selv haft problemer med det i mere eller mindre grad.

    Mit råd til dig er at lave en masse træning til med din hest som styrker hans bagpart og udspænder den. For ligesom mennesker kan vores heste godt få fikset låsningerne i kroppen af en kiropraktor, men vi skal lave træning for at vedlige holde det.

    Jeg laver sidebevægelser med min hest fordi når han træder ind under sig med bagbenet så låser han automatisk op i muskulaturen omkring korsleddet.

    Små cirkelvolter (hvor du trækker ham rundt om dig selv) er også godt. Se på at han træder bagbenet ind under sig og at han ikke bare tramper rundt med benene ved siden af hinanden.

    Generel styrketræning af ryggen, og en masse skift af volter så du træner begge sider af bækkenet er også godt at huske på smiley samt udspænding af ben og ryg, og en god gang dybdegående striglning/massage mindst en gang om ugen, men fokus på bagpartens muskler.

    Håber det kunne give lidt inspiration.


  • #2   2. okt 2015 Jeg er selv fysiurgisk hesteterapeut, så jeg arbejder en del med SI-led på heste. Ind imellem, kan jeg godt have heste, hvor det tager et par omgange at få det løsnet, og enkelte, hvor problemet er tilbagevendende, men først måneder senere og i reglen altid i meget mildere grad end i første omgang. Jeg synes ikke det lyder godt, at det vender tilbage efter få uger.
    Jeg tænker lidt forskellige ting omkring problemet:
    Du skriver, at hun "den senere tid" ikke har villet trave og galoperer- vil det sige, at hun godt har kunnet? Hvor længe har hun ikke kunnet? Hvis hun har kunnet, vil jeg umiddelbart tro, at det ikke er noget hun altid har haft, men noget som er kommet til, eller i hvert fald akut forværret. Det kan være noget så enkelt som et styrt på folden.
    Herud over tænker jeg:
    1. Enten er det fordi kiropraktoren retter leddet, men at musklerne ikke følger med- og at de dermed trækker i leddet, så det låser igen. Så her ville jeg forsøge enten: at bestille en massør inden eller lige efter kiropraktor til at løsne musklerne omkring leddet. Eller overveje at finde en behandler, som arbejder med både led og muskler fx. fysioterapeut eller ala min uddannelse.
    2. Problemet sidder i virkeligheden et andet sted- det kan være nakke, brystben, som måske er låst og faktisk er det som er årsagen til låsningen i SI leddet. Eller det kan være skader enten i SI leddet, eller andre steder, som skaber overbelastning i SI. Hvis ikke vi snakker led, kan problemer i fx. livmoder bevirke låsninger i SI-led.
    3. Din hest har måske en bygningsfejl, som gør, at din hests led låser- fx. et ben som er kortere end et andet.- Igen hvis problemerne er noget der er kommet til tvivler jeg på dette er tilfældet.

    Så ja der er en del mulige forklaringer på problemet. Men det lyder usædvanligt, at leddet så hurtigt låser igen.
    Jeg ville personligt selv først prøve kombinationsbehandlingen dvs. både muskler og led, fordi hesten trods alt bliver bedre umiddelbart efter, så at det er løsningen, synes jeg umiddelbart lyder mest nærliggende. Herefter tror jeg, at jeg ville gå efter test af livmoder.
    Jeg har selv haft en, som var totalt låst/spændt i bagpartiet/hofte/SI, efter den blev syet sammen bag til, forsvandt 80% af spændinger/låsninger i bagparti, men smiley


  • #3   2. okt 2015 Hej, tusind tak for dit svar! Det er rart at høre fra andre der har erfaringer med SI-ledet. Jeg har haft hende 6 måneder, men kendt hende de sidste 5 år. Da jeg fik hende hjem for 6 måneder siden, havde jeg problemer med, at hun ikke ville løfte det højre bagben når der skulle renses hove. Derudover taktede hun engang i mellem ikke rent, men var heller ikke halt overhoved. Da troede jeg det havde noget med muskelspændinger at gøre, så jeg fik en massør ud, hvorefter det gik godt i måneder. En dag startede det hele forfra, og jeg fik derfor en massør ud, et par dage efter var hun rigtig halt, og da jeg fik dyrlægen ud et par dage efter, var hun ikke halt men heller ikke rengående og det var her det egentlig begyndte at gå rigtig ned ad bakken.

    Fra start havde jeg problemer med at få hende i galop, især på højre volte, men jeg troede da, at det var et spørgsmål om træning, og hun blev også en del bedre. Men nu ser jeg, at der hele tiden har været små tegn på, at der har været noget galt, og altså ikke træningsproblemer mm.

    På skovture har der aldrig været noget, og jeg er sikker på, at hvis jeg red hende i skoven nu, så ville hun ride i alle 3 gangarter.

    Man kan se på hende, når leddet sidder forkert, og når jeg kigger på gamle billeder af hende, og tænker tilbage på det første år jeg red hende, så har der været lidt af, de samme problematikker.

    Hun er blevet behandlet af kiropraktor og fået massage af forskellige uddannede, og de og dyrlægen mener, at det primære problem er i SI-ledet.

    Det med livmoderen har jeg ikke hørt noget om, men det er helt sikkert noget, jeg vil undersøge nærmere!

    Igen tak for dit svar, jeg vil helt klart overveje, at få en massør ud, næste gang vi får behandling af kiropraktoren!


  • #4   2. okt 2015 Hej Maria
    Tusind tak for dit svar! det er helt sikkert noget jeg vil gå videre med.
    Desværre er der gået så kort tid, efter at leddet er drejet tilbage, hvilket har gjort vi ikke har kunne komme rigtigt i gang med træningen.
    Men det er helt sikkert noget jeg vil tage med, når hun er blevet rettet næste gang! smiley


  • #5   3. okt 2015 Når du skriver det med halthed/urenhed, så kan jeg desværre ikke lade være at tænke, om der kan være noget i benet, som for det første gør hesten halt og for det andet skaber skæv belastning, som medfører låsning af SI.
    Jeg har endnu til gode at møde en hest med et SI- led problem, som var decideret halt af det. Jeg vil tro de ville kunne blive det i den helt akutte fase, hvis de fx falder og slår hoften, men kroppen har en utrolig evne til at tilpasse sig skævheder. Jeg har set heste som var op til 10 cm skæve i bækkenet og stadig kun havde en ganske lille taktfejl.
    Er der taget røntgen af ben?

    At den vil rides frem på tur er desværre ingen garanti for at der ikke er noget galt- hvilket du godt ved kan jeg forstå. For det første er der ikke den samme belastning som på bane og for det andet er der meget til at "aflede" hesten og måske andre heste som trækker den med via flokinstinkt.
    Jeg har selv haft hest som viste sig at have massiv gigt i et knæ, som intet ville på bane, men gerne på tur.

    Med den nytilkomne information, ville jeg klart tjekke ben først. Start evt med at få lavet bøjeprøve.


  • #6   3. okt 2015 Men det er godt nok mystisk at den bliver bedre også helt tilbage igen på så kort tid. Men jeg tror som sagt jeg ville forhøre mig hos dyrlæge/kiropraktor om det kunne have noget med benene at gøre. smiley

  • #7   3. okt 2015 Der er lavet bøjeprøve på hende, og dyrlægen var 120 % på, at der ikke var noget galt med benene. Min kiropraktor mener det samme.
    Men jeg har ikke haft hende i røntgen af benene, da jeg har "stolet blindt" på de professionelle..
    Det må måske være der næste jeg skal!
    Min mavefornemmelse siger mig dog, at der ikke er noget problem i benene.
    Det skal lige siges, at den første gang jeg så hende decideret halt, var hun det i en dags tid, og så tilbage til ikke at takte rent, og de andre gange har det været når ledet er drejet på plads igen, og så har hun været tilbage til at takte urent igen.
    Kender du en dyrlæge, kiropraktor, fys som du kan anbefale til en hest med disse problematikker? ??


  • #8   3. okt 2015 Jeg skal lige forstå det rigtigt- Har den været halt efter den har været behandlet af kiropraktor?
    Jeg har et par af mine kolleger på Sjælland, men derud over kender jeg ikke til så mange derovre. Men prøv evt. lige i første omgang at høre din vanlige dyrlæge/kiropraktor, om de finder grund til at undersøge noget yderligere. Det er jo trods alt dem der har set hesten, fordi det undrer dig, at den bliver så hurtig dårlig igen. Herefter kan du evt tage second opinion ved en anden dyrlæge eller en fys eller lignende smiley


  • #9   3. okt 2015 Den har aldrig været halt efter behandlingerne. Men hun har kun haltet, på dagen leddet er drejet tilbage igen. Derefter takter hun urent, men er ikke disideret halt.

Kommentér på:
Problemer med SI-ledet

Annonce