{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.158 visninger | Oprettet:

Ændret adfærd hos drægtig hoppe {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er

Håber at der er nogle herinde der kan give mig nogle svar, da jeg virkelig er frustreret og i tvivl om hvad jeg skal gøre.

Sagen er den at min hoppe er drægtig og hun er 2 måneder og 8 dage henne. Jeg har lagt mærke til at hun har ændret adfærd en smule både fra jorden og under ridning. I torsdags longerede jeg henne, og hver gang jeg tappede hende på bagparten med pisken for at få hende til at træde ordenligt i gennem, så sparkede hun sådan lidt ud efter pisken, for det meste var det kun i den ene side.

I går var jeg ude og ride en god lang tur sammen med en veninde. Hun havde en tendens til at kigge meget bagud, stort set hele tiden. Mest når hun skulle gå op ad bakker uanset hvor stejle de var. På et tidspunkt som min veninde også til at strejfe hendes mave/bagparti med hendes schenkel og der blev hun også meget irriteret og sparkede lidt bagud. Da vi kom hjem prøvede jeg at røre hende overalt på kroppen og der var ingenting. Men hun har aldrig reageret sådan før, men at hun sparker ud efter pisk eller ting der strejfer eller røre hende blidt. Kan det have noget med hendes drægtighed at gøre?

Har nemlig også langt mærke til at hun er blevet større. Hvert fald i den sidste uges tid. Der er ikke blevet ændret noget hverken fodermæssigt eller andet. Hun går på døgn på nedbidt græs, så kunne ikke forestille mig at hun var fed pga mad, da hun ingenting får udover vitaminer. Jeg kunne også TYDELIGT mærke hendes mave da vi red i går. Hendes vejrtrækning er blevet langsommere og tungere og hun bevæger maven på sådan en sjov måde. Kan det virkelig være følle der får hende til at reagere sådan, så tidligt i hendes drægtighed?

Vil også lige nævne at vi for en uge siden, havde et mindre uheld i hestetraileren, hvor hun gik under bommen og bakkede ud ad traileren. Efterfølgende har hun haft nogle enkelte hudafskrabninger hen over ryggen. Men der har ikke været nogle alarmklokker der har ringet over at hun har haft rundt i ryggen eller noget, udover ovenstående. Problemet er bare at min massør siger at hun ikke kan gøre noget for at hjælpe hende før føllet har sat sig fast, og at det kan have en risici for føllet. Spørgsmålet er om det kan være føllet der ændrer hendes adfærd, eller om det er ryggen hun er øm i. Hun siger INTET til at jeg trykker hende på ryggen eller sidder på hende. Det er virkelig kun ovenstående, der har fået mig til at tænke og gruble.

Hvad synes I og hvad ville I gøre?

Billedet nedenunder er taget i går.

Mvh Sandra


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændret adfærd hos drægtig hoppe
  • #1   4. okt 2015 Billedet herunder er fra da hun var en måned henne. Der er virkelig sket meget med hende fra dengang smiley

    profilbillede
  • #2   4. okt 2015 Du kan ikke se på hoppen hun er drægtig, den er bare tyk. Følle er jo altså stadig meget lille, hovedet er kun et par centimeter nu smiley Når hun er 4-6 måneder henne kan man begynde at ane den er drægtig, og når den er 8/9+ måneder henne kan man begynde at mærke føllet.

    Men det er nu her der er en større ændring i hormonstatussen, som kan påvirke hesten. Ofte giver det blot udslag i en roligere hest, men det kan selvfølgelig være anderledes. Dig er det nogle bitte småting det du beskriver, kan være hun bare har haft en træls dag, og oveni købet er hormonerne anderledes smiley


  • #3   4. okt 2015 Tak for svar. Jeg synes heller ikke at det giver mening at det er følle, men jeg kan ikke komme med en anden forklaring på hvorfor hun er tyk. Jeg skal ned og ride senere i dag, så må vi se hvad hun siger til det. Men synes godt nok at det er underligt, og ja det er småting, men man er vel altid lidt bekymret for sin hest smiley

  • #4   4. okt 2015 Nedbidt græs, er stresset græs. Dvs. Det har et højt indhold af sukker/stivelse.

    Også især nu når det er så koldt om natten, og varmt om dagen. smiley


  • #5   4. okt 2015 Line - Okay, tak for svar. Folden var vokset til og blev brugt her i sommers hvor 2 islænder har bidt det meste af det ned. Da de så ikke længere skulle stå på sommergræs, kom min hoppe og en anden over på folden. Der er ikke så meget tilbage derude og det ser også lidt tørt ud. Men det kan godt være at det snyder lidt så smiley

  • #6   4. okt 2015 Prøv evt. Lige at Google det på nettet engang. Der findes mange gode forklaringer på hvordan det egentligt fungerer med det græs der. smiley

    Mit næste gæt er om den kunne have orm? Er den tjekket for det? smiley


  • #7   4. okt 2015 De er tjekket for orm og havde også alm orm og de fik kuren i går også smiley

  • #8   4. okt 2015 Så ville jeg da lige vente og se om det så ikke hjælper smiley

  • #10   4. okt 2015 Gry - Min hoppe har skam været i fol en gang før, så tvivler på at hun ikke ved hvad der foregår smiley

  • #12   4. okt 2015 Nogle hopper skifter adfær ja nogle bliver mere hysteriske over nogle ting. Det meget forskelt med hver enkelt hoppe. Sys ikke mine ændre sig ynderligt ud over at de kan som oversåtende være lidt mere hys. også med berøring omkring mave og under maven nå de kommer længere hen. Jeg kunne også mærke på min den ene hoppe da hun kom længere hend 4-5 måneder at hun passede mere på sig selv overfor andre heste og nye heste der kom ind. Men nej du kan hverken se hoppen er ifol endnu eller mærke føl nå hun kommer 4-5 måneder henne kan man begynde og lænnge lidt mærke til det på nogle.

  • #13   5. okt 2015 Opdatering herfra - Var en tur i skoven på hende i går og ALT var helt normal igen og hun var som hun plejede at være - sød og frisk! Så hun har nok bare lige haft nogle dårlige dage smiley

Kommentér på:
Ændret adfærd hos drægtig hoppe

Annonce