{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
637 visninger | Oprettet:

Godt foder til arbejdende heste? {{forumTopicSubject}}

Jeg synes min hest er blevet lidt sløv i det her på det sidste, og jeg vil jo gerne give hende de bedste muligheder for at yde max til træning!
Da jeg har erfaret at det der færdigblandede Musli-blandinger tit er meget dyre, vil jeg lige høre om i kan anbefale nogle kornsorter blandet med noget grovfoder hen ad lucerne.
Ligenu får hun valset byg og lucerne, men udover at hun er lidt sløv, synes jeg heller ikke at hun gufler det i sig smiley

Hvad kan i anbefale? smiley
Helst så billigt som muligt, men dog med nok energi til at yde på! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godt foder til arbejdende heste?
  • #1   4. okt 2015 Hvad med en god olie?

  • #2   4. okt 2015
    Hvis hesten ingen vitamin/mineraler får, kan jeg godt forstå at hesten mangler energi :o). Der udover fordøjer heste byg elendigt = de har svært ved at optage det = kan gøre en hest uenergisk.

    Det er lettest at hjælpe, hvis du fortæller hvor meget grovfoder hesten får, hvilke mærker du har mulighed for at købe og hvor meget hesten laver.


  • #3   4. okt 2015 Hun får også vitaminer. Det et vist nok sommer vitaminer hun får ligenu, og så elektrolytter når hun har arbejdet intenst.

    Hun bliver reddet mindst 4 gange om ugen i western, dvs krævende arbejde, så ikke bare tur.. smiley

    Ligenu får hun faktisk kun foder når vi har været ude og ride, hun står på døgnfold, men der er ingenting i græsset.. Hun kommer dog på stald snart og vil da få regelmæssig mad.


  • #4   4. okt 2015 ¨
    De fleste hobby heste præstere ikke videre hårdt - det er først når man kommer op på M niveau i dressur, galopløb, miltary mm. man begynder at snakke om hård træning.

    Hvor let holder hesten huld?


  • #5   4. okt 2015 Okay

  • #6   4. okt 2015 Det lyder som et typisk tilfælde hvor hesten ikke får dækket sit vitamin/mineral behov, både gennem krybben og gennem grovfoderet (græsset).... Og så kombineret med den sætter vinterpels og smider sommerpelsen, går den død, da det tærer på energidepoterne...

    Byg er virkelig ikke en dyt værd som hestefoder medmindre det er forspiret og varmebehandlet korrekt.. Uden er det yderst svært fordøjeligt...

    At du rider western på en bane 4 gange om ugen, siger intet om hvor meget den arbejder, for definationen af intenst og hårdt er meget forskellig.... Jeg rider f.eks på tur 2 gange om ugen ca, gerne omkring 15-20 km indenfor 2 timer, med trav og galopintervaller der får de fleste baneheste til at korse sig smiley



  • #7   4. okt 2015 Enig med Krikken...!
    Jeg vil anbefale dig at finde et tilskudsfoder med lavt stivelsesindhold og lav fodermængde, og så supplere med lidt lucerne og evt olie hvis hesten mangler energi eller taber sig.
    Og så alt det hø den kan tykke i sig,.


  • #8   4. okt 2015 Hvad foreslår i til en hest i moderat træning?

  • #9   4. okt 2015
    Det kommer an på om den holder let huld eller er svær og holde huld på, men eftersom den ikke har problemer med vægten nu, tænker jeg den holder let huld.

    Du kan vælge en simpel løsning alla vitamin/mineral produkt også tilføje lucerne, roepiller e.l til alt efter behov.

    Eller et fuldfoder til nøjsomme heste fx Dangros Struktur 100, Hippolyts Natur Müsli, Horselux Easy, Pavo Care4Life. Flere findes også, jeg har bare ikke mere kendskab til flere mærker :o)


  • #10   5. okt 2015 Holder den let huld ville jeg give den Hippolyts Naturmüsli og fri grovfoder smiley

  • #11   5. okt 2015 brogaarden har et skema på deres hjemmeside, med en oversigt over hvad de anbefaler til forskellig former for træning, der kan du prøve at kigge. Det har andre producenter sikkert også smiley

  • #12   5. okt 2015 Horselux er fint hvis man er ligeglad med GMO i ens hests mad smiley

  • #13   5. okt 2015 Da jeg havde hest, som blev redet dagligt og var med til stævner a og til fik han wrap ad libitum og regulator complite

  • #14   5. okt 2015 Det nemmeste er at fodre med en vit/min blanding fx Salvimin grøn e.l. Ved siden af kan man så kombinere med roepiller, fiberpiller, lucerne eller havre udfra hestens huld og energi, samt ejerens ønsker om stivelsefattigt foder eller ej.
    Og så skal grovfodret være den største kilde til energi smiley

    Men når det er sagt, så skal man selvfølgelig forholde sig til at heste er forskellige.
    Jeg har to vallakker, som begge går M-dressur til stævner og træning, en slank DV'er på 7 år og en kraftig ollebolleblanding på 8 år.
    Ollebollen er den nemme at fodre på - lige nu går han på græs ca 10 timer dagligt, får 3 kg hø til natten, horselux plus 2 kg dagligt. Ekstra e-vit og ekstra elektrolytter de dage han knokler rigtig meget.
    DV'eren går også på græs i 10 timer dagligt. Han får 7 kg hø dagligt. Horselux plus 2 kg dagligt. Horselux extra 0,5 kg dagligt. Koompeed 300 g dagligt. Ekstra e-vit og ekstra elektrolytter de dage han knokler meget.
    Så der er stor forskel på de to heste, selvom de knokler på samme niveau.

    En anden ting, som andre også nævner, er at tjekke om energimanglen skuldes pelssætningen - her kan man forsøge sig med en B-vit kur. Har hesten sat stor pels kan en klipning hjælpe på energien. Ormekur - ved stort ormepres bliver hesten sløv.
    Og så helt banalt - 4 dages ridning om ugen er ikke så meget. Så er hesten i form ? Måske skulle man overveje noget konditionstræning ?

    Mvh Charlotte


  • #15   5. okt 2015 Dangro har lavet et musli fuldfoder der hedder omega.3 strutur 100 som er 100 g pr 100 kg hest smiley Det er hvertfald ikke så dyrt at fodre med og det er virkelig lækkkert og fungere smiley Du kanlære om det på dangro.com eller ringe til dem for gratis vejledning smiley

  • #16   6. okt 2015 Tak til folk som har givet eksempler på godt foder smiley
    Og til jer andre, så jaja det er godt i er så kloge, men jeg kan ikke bruge det til noget når konstaterer at det ikke er foderet det er galt med, eller at hun ikke bliver trænet nok... Sku da utroligt, men jeg har fundet noget foder nu smiley


  • #17   6. okt 2015
    Jeg ved ikke om du hentyder til mig, men man er sådan set bare nød til at spørge for at rådgive om foder - ellers nytter det intet, så hjælper man i blinde.

    Lad da være med at blive fornærmet over at folk forsøger at hjælpe dig - tag det som en mulighed for at blive klogere på foder.


Kommentér på:
Godt foder til arbejdende heste?

Annonce