{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
633 visninger | Oprettet:

Fået overdraget to shetlændere - hvilken kost?? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG

Jeg har lige fået overdraget to shetlændere - det var ikke min plan, men ellers skulle de slagtes- jeg har fundet et sted til dem og de vil komme til at stå i løsdrift. De er vant til at stå ude og de vil have massere af græs at gå på og et fint læ skur.... MEN!!! Skal de have noget udover? Tænker om det er nødvendigt med foder eller kan de nøjes med nogle mineral brikker eller sten? De er i fin stand, så de skal ikke fedes op eller noget. Den ene er 8 og den anden er 5.
Jeg er ikke vant til de der ponyer, da jeg jo har hest smiley
Håber der er nogen som kan hjælpe mig lidt?

Smider lige et billede ind.


Kommentarer på:  Fået overdraget to shetlændere - hvilken kost??
  • #1   5. okt 2015

    profilbillede
  • #2   5. okt 2015 De ser ellers søde ud smiley

    Men jeg ville nu være lidt varsom med "masser af græs" -shettere er jo oftest særdeles nøjsomme og har ofte tendens til EMS/forfangenhed.

    Så hellere ingen græs og så adgang til hø (evt i slowfeeder) end en fold med masser af græs


  • #3   5. okt 2015 men ja, derudover burde vit/min kunne gøre det

  • #5   5. okt 2015 Jeg holder selvfølgelig øje med dem mht græs smiley
    Men altså, de er jo vant til det, så det er ikke noget nyt for dem, men der bliver selvfølglig holdt godt øje med dem.


  • #6   5. okt 2015
    Bare nøjes med vitaminer - og hold øje med fedtdepoterne, græsset er lumsk i øjeblikket.


  • #7   5. okt 2015 Jeg holder øje med dem smiley De kommer også i noget træning af den ene eller anden slags. Hoppen har gået rideskole,små hun er vant til at blive redet (hende der er 8) den lille fyr er 5 år og er vist ikke tilredet, men jeg vil lave noget jordtræning og longearbejde med ham - også hoppen for den sags skyld smiley

  • #8   5. okt 2015 Halm hø og vitamin mineral græs smiley lyder som de får det godt. Evt kan du overveje wrap hvis de skal have mere næring vinter.

  • #9   6. okt 2015 Vi har erfaring med shettere. De tåler ikke særlig meget græs - især ikke forår og efterår.
    Derfor er mit råd, enten at lave stribeafgræsning, så du kan bestemme deres indtag eller lukke dem på jordfold med hø/halm det meste af dagen og så kun give dem 2-3 timer på græsfold pr. dag. Alternativt må du give dem mundkurv på, hvis de skal gå på græs hele tiden.

    Mine fungerede bedst med at begrænse græsset, sætte dem i boks for natten og fodre dem morgen og aften.
    Jeg gav mine enten 1 håndfuld Safe & Sound fra Brogaarden samt vitaminer 2 x dagligt eller Suregrow med lidt lucerne 2 x dagligt.
    Derudover fik de 3 skiver hø om dagen - 1 skive morgen, aften samt på folden og så lidt græs eller på græsfold med mundkurv på.

    Brogaarden udarbejder gratis foderplaner, men du skal tage dig i agt, da det oftest er for meget for de små, hvis de skal følge sådan en plan.

    Sørg altid for at trække dem henover grus hver dag. Så vil du meget hurtigt opdage, hvis de bliver ømtåede. Mærk også gerne efter, om mankammen bliver tyk og hård. Hvis det er tilfældet, så skal du begrænse foder og græs endnu mere og give mere motion til dem.

    Det slider meget på dem at blive longeret. Det er faktisk bedre at bruge 2 liner og "køre" med dem i stedet for. Så har du mulighed for at øve at de skal gå ligeud også, lave tilbagetrædning, stoppe, træde til siden, gå over bomme, osv, Det er også rigtig godt at gå tur med dem i bakket terræn.

    Held og lykke med dine små shettere smiley



  • #10   6. okt 2015 Der vil kun blive adgang til løsdrift med græs, men jeg kan jo evt lukke noget af det af, hvis jeg syntes at de får for meget græs smiley
    Og ellers må min trav hoppe ned og hjælpe med at æde noget af deres græs smiley
    De vil komme til at gå på både grus og asfalt, da vi skal gå et lille stykke for at komme op til ridebanen, så det passer fint smiley
    De kommer til at stå inde i en skov nærmest, hvor der er rigtig fine tur muligheder, så de vil få gode chancer for ture med bakker osv smiley Vi har heller ikke ret langt til vandet, så det vil de også komme til at opleve smiley


  • #11   6. okt 2015 Det lyder som et rigtig fint sted til dem smiley Du skal nok få megen glæde af de små uldtotter smiley
    For resten, så undlad at give for mange gulerødder, æbler, pærer, roepiller. Der er nemlig mere sukker i end man lige regner med...
    Det vil også være fint, hvis du får hø fra 2. slet, så der ikke er så meget næring i.


  • #12   6. okt 2015 Har lige snakket med hende som har dem nu, og hun siger de har stået på græs de sidste 3 år og de har ikke været forfanget smiley

  • #15   6. okt 2015 Har desværre ikke mulighed for jordfold smiley

    Men som sagt, så har de gået ude på græs de sidste tre år uden at være forgangne.


  • #16   6. okt 2015 Nu der forskel på græs. Ikke stresset græs. Er sjældent et problem, hvis hesten ikke har problemer. Men nedbidt græs som kæmper for at skyde, igen og igen indholder meget sukker. Og ja tidligere passet heste, hvor de røg ud på enge og fik hele sommeren. Der forskel på græs. Så man kan også lave et problem ud af noget, der faktisk slet ikke er et problem smiley held og lykke med dem.

  • #17   6. okt 2015 Det græs de skal ud på, er ikke stresset smiley

  • #18   6. okt 2015
    Desværre er det ikke til at sige, at bare fordi de har gået på græs uden at blive forfangene så kan de sagtens tåle det.

    Stresset græs er ikke godt nej, men fx er efterår og forår slemt fordi nattemperatur er lav og dag temperatur høj = meget sukker i græsset.

    Så bare ha' det i baghovedet og vær opmærksom på de små ting. Generelt, så er vi desværre vant til at se shetlændere være alt for tykke og betragter det som normalt.


Kommentér på:
Fået overdraget to shetlændere - hvilken kost??

Annonce