{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  hvad kan man gøre for at hjælpe eller forbygge skab ved jyde.
  • #1   6. okt 2015
    Sørge for en ren boks. Hvis hesten står på halm, så skal der bundmuges hver dag.


  • #2   6. okt 2015 okay. hun ståe godr nok på halm men hvad strøelse vil du anbefale. kunne være at jeg ville overveje at skifte.

  • #3   6. okt 2015
    Hvis hesten står på halm, skal der bundmuges HVER dag - alt vådt skal ud, alt. Og hellere for meget nyt halm ind igen end for lidt.

    Men alt andet er egentligt bedre end halm, fordi de fleste andre ting suger bedre og hesten ikke står i samme "sop" som let kan ske ved halm.
    Så uanset om det er træpiller, tørv eller andet er det bedre.


  • #4   6. okt 2015 ja det kan nemig ske og kan jo godt se at det måske ville gøre det være. mider elsker jo fugtigt miljø. har selv brugt træpille smuld til min tidligerr oldenborger og det er fantastisk godt tim at suge

  • #5   6. okt 2015 Sørg for dens imunforsvar fungere, tør boks, orden hovskæg hver dag smiley

  • #6   6. okt 2015 hun er blevet klippet total i bund i dag. hvad kan hjælpe på immunforsvaret

  • #7   6. okt 2015
    Prøv med en microvital kur :o)


  • #8   6. okt 2015 Rød solhat og hyben skulle være godt smiley

  • #9   6. okt 2015 I forhold til boks vil jeg anbefale raps/halmpiller smiley de suger 10 gange mere end træpiller/tørv/spåner. Jeg står selv på det og er super glad for det

    Evt skriv en pb til mig vil du vil vide noget mere smiley

    Men ellers det som de andre siger, tør boks, orden hovskæg/det der er tilbage hver dag


  • #10   6. okt 2015 jeg skriver lige til dig michelle

  • #11   6. okt 2015 Jeg ka anbefale Think Mud.
    Men ellers, jo mindre hår jo bedre.
    Men det er jo mider, så man ka nok aldrig forhindre det helt.


  • #12   7. okt 2015 tja, vi har været igennem stort set alle slags strøelse med vores belgiere. Intet andet end halm har fungeret -de slæber ganske enkelt for meget med rundt når de bevæger sig, og dermed ender de med at ligge på beton... og det vil jeg ikke byde dem.

    I øvrigt har jeg ualmindeligt svært ved at se hvad forskel strøelsen skulle gøre i forbindelse med skab -så længe boksen holdes ren og tør (og det kan man altså sagtens med halm -vores belgier står på halm med madras, den er langt mere tør end hvis der bundmuges dagligt).

    Nå, men ang skab vil jeg som andre nævner, anbefale at boost til immunforsvaret, idet det menes at et dårligt immunforsvar KAN være medvirkende årsag til at nogen koldblods får skab igen og igen, mens andre spraktisk talt aldrig har problemet.

    Derudover kan der fås en speciel ormekur som kan hjælpe på skabsmider osse. Jeg kan pt ikke lige komme på navnet, men må lige gå i tænkeboksen og se om ikke det dukker op.

    Tjek ben HVER DAG -og begynd behandling ved selv den mindste smule. Hvis man er flittig når det kun er en lille bitte smule, er det hurtigt at slå ned, og når sjældent at give nævneværdige gener. Vær osse obs på om hesten stamper eller klør benene på alverdens ting (ben i vandkar, krybber mm. er ganske normalt smiley ) det kan osse være tegn på at noget er undervejs.

    Vi behandler med en glycerinblanding vi får fra dyrlægen -hvad der præcist er i, skal jeg ikke kunne sige, men det er hamrende effektivt (interesseret kan du evt kontakte dyrlæge Marianne Grønn Prior, hun behandler en del koldblods med skabsproblemer med god effekt -men god hjælp kan self fås andre steder fra osse smiley )

    Vores gamle dyrlæge foreslog frontline og det har vi osse brugt med god effekt på 2 belgiere, mens effekten har været knapt så god hos ham vi har nu -det tager det meste men ikke det sidste.
    Bruger man frontline er det super vigtigt at man fortsætter behandlingsforløbet til det er slut, og ikke bare stopper når benene ser ud til at være ok.

    Sebacil er osse en mulighed -det er hårde sager, men mange oplever god effekt. Igen er det en af de der, enten virker det, eller osse gør det ikke. De fleste oplever markant forbedring, men af og til er problemet det samme som ved frontline, at det kun tager NÆSTEN det hele.

    Think mud har vi osse prøvet, men for den meget begrænsede effekt vi oplevede, var det ikke pengene værd -men det fungerer rigtig godt for andre, så bestemt et forsøg værd.

    Har man hest med tenden til skab, må man forvente at det vender retur med jævne mellemrum og at det er noget man skal være obs på hele hestens liv.

    Den bedste forebyggelse er at være opmærksom på det når man køber hest, og undlade at købe en med tendensen smiley
    Det er jo så for sent når man har den -og så må man prøve at holde benene tørre og lade luft komme til, og så ellers sætte ind med behandling det sekund man opdager noget smiley


  • #13   7. okt 2015 det var noget af et indlæg hehe. ,en masser af god viden og gode råd. tusind tak.
    ja jeg har næsten lige købt hende troede det var muk selv. har aldrig haft en hest med skab før. det med halm syntes jeg også selv ville være den bedste metode især når det er de tunge racer.


  • #14   7. okt 2015 vores varmblods kan stå på det meste -pt er de på spåner. Men belgieren er altså fortsat op halm, det er det eneste der virker for os... men det er jo nok en smagssag. Hovedsagen er at boksen holdes ren og tør smiley

    Og ja, det blev lidt langt -sorry smiley

    Hvad blev der er belgieren?



  • #15   7. okt 2015 der mange der får en sprøjte med ivermectin. min fik noget helt andet. det var noget der dræber mider og parasitter.
    hvor kan man få fat i hende dyrelægen henne?

    jamen ham blev jeg nød til at sælge. han ville tage magten til sidst og jeg gik jo høj gravid. smiley


  • #16   7. okt 2015 google hende, så får du hendes hjemmeside (og dermed kontaktoplysninger)

    Aaaarh vil tage magten -det er en hest, de har sjældent de store ambitioner om verdensherredømme smiley
    Mon ikke det bare var manglende opdragelse og træning... et problem du osse vil rende i med en jyde, hvis ikke du får grebet det rigtigt an fra start denne gang.
    -i øvrigt ikke ment som en anklage eller noget, men huskede jo bare lige at du havde nogen problemer med den, og tænkte hvad der mon var blevet af den smiley

    Kan se se du har haft endnu en hest i mellemtiden -håber din jyder er en keeper... du skal være obs på at fremtiden for de svære koldblods sjældent tegner særlig lys. Gode og blivende hjem er der ikke mange af, og ofte lever de et liv som enten kastebolde eller bare lidt halv-forsømte foldbumser rundt omkring... af samme årsag er ikke bare salg men i HØJ grad osse anskaffelse af den type hest en ekstra overvejelse værd... at komme af med dem er ikke svært, men at komme af med dem til et godt hjem, er lidt af et lotteri


  • #17   7. okt 2015 når jeg gik høj gravid og en hest der ville bide, sparke og stejle. så tænker jeg på mit barn. ja selvfølgelig kunne have sendt ham i opdragrlse men når man er bange for hesten og de andre opstaldere ikke engang turde at gå på marken så syntes jeg at det var bedre at han kom hen til nogen som kunne håndtere ham.

    min jyde er en keeper. jeg har redet på hende inet par m9neder inden jeg købte hende da jeg har taget ved lære ved at kåbe forsømte heste,0. pintoen købte jeg af medlidenhed da hun var blevet udsultet 8g var radmager og det kumme jeg ikke klare at se på.


  • #18   7. okt 2015 Goliath -jeg bebrejder dig skam ikke at du solgte ham... jeg håber blot at denne gang er det en keeper. Bliver så ked af det hver gang de store skifter hjem, fordi det netop sker så ofte at sådan en anskaffes og så ret kort tid efter ryger videre... og det er jo desværre ikke så ofte at hverken hjem nr 2, 3 eller 4 der er blivende... så igen, det var ikke et angreb, det var slet og ret nysgerrighed omkring hvad der blev af ham, og en opfordring (ikke dig specifikt men alle der anskaffer de tunge drenge) til at overveje det grundigt inden anskaffelsen, så man kan undgå den slags så vidt muligt

  • #19   7. okt 2015 jeg er helt enig med dig. jeg græd også som sindsyg og hvis jeg ikke havde været gravid havde jeg også haft sendt ham i opdragelse.

  • #20   8. okt 2015 Jeg har selv haft en jyde med skab. Vi vaskede hans ben i Cibacil, som fås ved dyrlægen samtidig fik han en indsprøjtning - mener det ved Ivomec, det er også en bredspektret ormekur, som bruges til pels- og skabsmider. Jeg selv har haft bedst gavn af Cibacilen. Pøj pøj, jeg håber du kommer det til livs.

Kommentér på:
hvad kan man gøre for at hjælpe eller forbygge skab ved jyde.

Annonce