{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
866 visninger | Oprettet:

Hackamore, Go eller No go? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen! Jeg har en hest som er yderst følsom i munden og jeg er derfor så småt begyndt at ride hende med en bidløs trense. Ikke kapsun eller andet. Bare bidløs. Udfordringen er så bare når jeg skal igang med at springe på hende igen, at man ikke må starte stævner med bidløs - så vidt jeg ved... Men hackamore skulle være ok...? Jeg har aldrig selv redet med hackamore og var egentlig også imod det, men jeg overvejer at give det en chance... Hvis det er det rigtige for min hest. Min hests trivsel er det vigtigste. Jeg har mange års erfaring med ridning, men jeg har ALDRIG rørt hackamore... Ville det være en god idé? Eller ville det bare være synd for hesten? Og hvis nogen har erfaring med det, så del gerne. Eventuelle fordele og ulemper og gode råd modtages med kyshånd. På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hackamore, Go eller No go?
  • #1   4. nov 2015 Jeg har redet en del med hackamore - primært på tur og har været rigtig glad for det smiley Min hoppe har fungeret super fint på hackamoren - selvfølgelig skal man ikke ride med et konstant pres (men sådan er det vel med alle trenser smiley ).

    Jeg synes at én af de fine ting ved en hackamore er at når tøjlen er helt løs, så er der faktisk ikke noget pres på næseryggen og jo mere man tager i tøjlen, jo mere strammes til om næseryggen - altså, så længe man er blød i hånden og har en god kontakt til hesten, så får den fine, bløde signaler. Bliver hesten forskrækket og løber fremad, kan man give et kraftigt signal - som man lyn hurtigt kan give efter på, når hesten så reagerer. I en bitless er "slippet" efter et stop som regel forsinket - i hackamoren kommer det med det samme og hesten får derfor hurtigt ros for at reagere på tøjlen.

    Jeg er i tvivl om hvordan reglerne er til stævner - men hackamore fåes jo også i forskellige "hårdheder" - jo længere stængerne er, jo kraftigere er hackamoren.

    Eksempler på bløde hackamorer (som jeg ikke ved om må bruges til stævner):
    http://www.barefoot-danmark.dk/produkter/6-tilbehoer-til-bidloes-ridning/574-flower---blomst-hackamore/
    http://www.barefoot-danmark.dk/produkter/6-tilbehoer-til-bidloes-ridning/584-barefootreg-bitless-bit/


  • #2   4. nov 2015
    Du må for kat 1 ride med hackamore, for hest må du ride med sidepull og hackamore - det gælder for spring.

    En hackamore har stangeffekt og er derfor at sammenligne med tre rings bid og pelham. Det skal man huske når man rider rundt med konstant kontakt og dermed konstant 2-3 gange mere pres på næserygen end det man tager med i tøjlen.


  • #3   4. nov 2015 Springning for hest må du gerne ride med sidepull smiley
    Det er den blødeste af de tilladte bidløse smiley


    profilbillede
  • #4   4. nov 2015 Prøv en soft hackamore smiley
    Jeg bruger den selv til min egen hoppe, som også er følsom i munden.


  • #5   4. nov 2015 som de andre siger.. hvis det er wn hest må du jo godt ride med sidepull smiley
    hvis det er tilfældet ville jeg ikke begynde at skifte.

    ellers så synes jeg du skal prøve med hackamore.. du skal dog være opmærksom at hackamore er stærkere pga. stangeffekt.
    og så er det ikke vildt god at korrigere med, så hesten skal Være redet godt for sæde og ben smiley


  • #6   4. nov 2015 Hackamore er kun Go, hvis man ved hvordan den skal bruges.
    Der må IKKE være konstant tøjlekontakt. smiley

    Prøv måske en af de blidere i starten, og se om det virker istedet for at smide en normal på.


  • #7   4. nov 2015 Hun har redet bidløst før jo og vil så vidt jeg forstår kun skifte for at kunne ride stævner..

    jeg er enig i at hun skal lære at ride med den, for den er hård! smiley


  • #8   4. nov 2015 Jeg rider med Soft Hackamore på Tindur og det er fantastisk for os smiley før havde jeg en hest i konflikt og nu står han ligeså fint med hovedet nede så jeg bare kan "hænge" den på smiley
    Jeg har en Eric Thomas Hackamore smiley
    og selvfølgelig rider jeg aldrig med konstant kontakt. Træk og giv efter smiley

    Mvh TT


  • #9   5. nov 2015 Mange tak for jeres gode ideer allesammen. smiley jeg vil prøve at researche lidt mere i hackamore. Jeg var slet ikke klar over at der var flere styrker.

  • #12   7. nov 2015 Cecilie - Hvordan er du kommet frem til den konklusion? smiley
    Hvad hvis jeg valgte at bestille min i brun smiley den ville jo så ikke være anderledes ; -)

    Mvh TT


  • #13   7. nov 2015 Øh, det har da ikke noget med farven at gøre?? smiley
    Så fordi min er sort, så er min hård?


  • #15   10. nov 2015 Men en brun læder Hackamore er da ikke blødere end en sort læder Hackamore smiley

    Mvh TT


  • #17   10. nov 2015 Styrken på hackamoren har ikke noget at gøre med farven eller om den er lavet af læder. Styrken kommer an på hvor lange stængerne er.

  • #18   10. nov 2015 Og selvom man tager fejl behøver man ikke at slette sine emner men blot erkende og sige. "Okay, jeg troede det var noget andet men så lærte jeg noget nyt i dag også" smiley
    Det har jeg gjort de gange jeg har taget forkert og har lært noget nyt smiley ingen af os her inde kan alt! Og vi har alle engang været nye i det.
    Kunsten ligger i, at ikke være stædig og ikke udtale sig om ting man ikke har helt forstand på. Vi er mange der spørger om hjælp og gode råd. Så er det dumt at give dette hvis man ikke rigtig ved hvad man snakker om da det virkelig kan skade hest eller rytter smiley

    Mvh TT smiley


Kommentér på:
Hackamore, Go eller No go?

Annonce