{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

Udlån {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley
Jeg har overvejet at låne min dejlige hest ud for 1-2 år og vil høre om i gider dele lidt ud af jeres erfaringer og gode fif om hvordan i greb det an.
Hvordan fandt i jeres låner og hvad skal jeg være OBS på?

Mit tanker og ønsker er klart at han bliver stående i sin nuværende stald (ikke et krav, dog skal han blive i Nordsjælland) og låner overtager ham som sin egen og passer ham derefter, så står jeg selv for forsikring og de faste dyrlægebesøg - vacciner, tandlæge....samt står for at hans grundudstyr er tilpasset...resten må ny låner stå for.
Jeg har dog nogle krav som skal indfries i form af at han SKAL gå med ringsko og have stivelsesfrit ordenligt forder, skal på fold minimum 5 timer dagligt og rytter som minimum skal kunne ride på LA niveau og gerne højre smiley
Og sidst, jeg vi have lov til at besøge ham - ikke bruge ham, men bare hilse på ham i ny og næ, og have løbende kontakt med låner smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udlån
  • #1   13. nov 2015 Jeg har haft lånt min hest ud, og sørg for guds skyld for at der i din kontrakt står at du kan tage den hjem uden opsigelsesvarsel altså fra dag til dag hvis hesten ikke trives på stedet..

    Min hest var udlånt og efter 2 måneder valgte jeg at tage ham hjem da han ikke var glad for at være hvor han var, han blev jagtet af de andre heste og allerede på anden dagen gik han i gennem hegnet 2 gange fordi han flygtede fra de andre heste..
    Han stod derefter over 1måned alene hvilket han ikke måtte men havde ikke fået skrevet det i kontrakt, og så var de dumme nok til at forsøge at sætte ham sammen med dem han ikke kunne med, med det resultat at føre hoppen fik temmelig mange sår overalt på kroppen fordi min hest ikke gad mere..
    så stod han igen alene og da han endelig blev sat sammen med nogen han kunne sammen med og på lækkert sommergræs valgte han at stå oppe på jordstykket og hænge med hovedet og han er normalt en meget social og madglad hest..

    måtte så lige betale 2600kr for at kunne tage ham hjem så han ikke skulle stå et sted hvor han tydeligvis ikke var glad smiley

    så virkelig ALT skal i kontrakt og især alt der omhandler opsigelse det er så vigtigt..


  • #2   13. nov 2015 Hej milse
    Jeg har lånt både hest og pony ud et par gange og det har ingen af gangene været nogen susse så jeg ville virkelig være både kræsen og kritisk hvis jeg var dig. Og ja som nævnt i andet svar - skriv ALT ned og sørg for du kan tilse og følge med på sidelinien og ikke mindst kunne hente hesten uden længere opsigelse/varsel ved misligholdelse. Jeg har måtte hente min pony hjem uden varsel i samråd med en dyrlæge for en del år tilbage. Ikke alle behandler andres dyr som hvis de var deres egne.. Jeg ved der findes gode lånere men jeg personligt har ikke haft god erfaring med det de gange jeg har lånt ud. Men har haft en pige der fik helpart (hun betalte boks/foder) hvor hesten blev i stalden-hun havde hende et år og det var en super løsning for både mig, hest og part.


  • #3   14. nov 2015 Jeg har haft lånt ud, da min økonomi ikke var til 3 heste. i første omgang var hesten lånt ud for et år, og aftalen ophørte uden yderligere varsel, på en bestemt dato.
    Dog blev kontrakten forlænget og forlænget, og jeg tror det er 8år vi køre på at Natasha låner min ene hoppe.

    jeg er og har altid været super glad for ordningen, min hest er blevet passet til ug, og blevet knus elsket......
    jeg har lige fået den hjem på vinter ferie fordi låner gerne vil ud og rejse, og hesten skal have nogle behandlinger. men regner da med at den skal tilbage når låner vender hjem til DK igen.


  • #4   14. nov 2015 Det er heller ikke altid nemt at være låner! Jeg lånte en hest, og der endte det med at ejer tog røven på mig og skylder mig penge!
    Man skal på kontrakt på skrevet ALT ned!


  • #5   14. nov 2015 Hej.
    Vi så i en af grupperne på facebook,
    At Ronja en etter pony skulle udlånes,
    Vi var heldigvis de heldige som fik lov at tage hende med hjem,
    Min datter har passet hende som var det en prinsesse på ærten,
    Hun har fået undervisning 1 gang om ugen af en berider,været på ridelejrer.
    Vi har stået for alle udgifter.
    Efter at vi har haft lånt hende i 1,5 år,har vi lige købt hende.
    Så for os har det været en solstråle historie,
    Vi skrev kontrakt,men havde heldigvis ikke brug for den.:)


  • #6   14. nov 2015 Jeg har haft låne hest med tanke på køb. Vi havde ikke en kontrakt og alt forløb som det skulle. smiley
    Jeg tænker på at evt have en lånehest en periode feks indtil man finder sig en hest mere, men jeg vil ikke være med til at hesten pludselig hentes fra dag til dag således at jeg feks står med en hest der går alene. Jeg er nu ikke en der kunne finde på at behandle en hest dårligt e.l. Så den aftale ville jeg hoppe udenom. Men en kontrakt på hvem der betaler hvad osv. Er en god ide smiley

    Mvh TT


  • #7   14. nov 2015 Team Tindur
    men hva nu hvis hesten bar ikke trives på stedet ?? er det så ikke for hestens bedste at den bar bliver hentet hurtigst muligt, f.eks. min hest han ville slet ikke spise fordi han ikke fungerede på folden..
    så ville han stå og ikke få noget og spise indtil han engang kunne få lov at komme hjem..


  • #8   14. nov 2015 Maria - så ville da jeg være den første til at sende den hjem... Faktisk lidt skuffet over at I der faktisk har kendt mig i nogle år her inde tror at jeg ikke ville sætte hestens tarv over noget andet... smiley
    Jeg sætter ALTID hesten først, og det sætter jeg stor ære i! Utrolig at det ikke har blevet opdaget endnu.. smiley

    Mvh TT


  • #9   14. nov 2015 Virkelig svært. Set og hørt meget blandet. Hvorfor låner man ud, skal man virkelig overveje og hvad forventer man af hesten når man efter udlån får den hjem. Det jo ikke en bil, men et dyr, som lagre oplevelser, som lader sig påvirke af både miljø mad og mennesker. Hvis folk har tanken for salg, men vil sikre sig hesten kommer et godt sted hen, syntes. Jeg det super, da man så kan hive hesten retur, hvis det ikke går. Forventer man at folk rider ens hest op, og giver den top dyrt foder og aflevere en hest, som blot er top tunet efter lån,
    Nej vel det jo naivt, har folk råd til top tunet foder smed, undervisning osv så spare folk op eller låner pengene og køber deres egen. Så folk der låner, har jo normalt køb for øje, stramt buget men vil gerne have en god ridehest. Eller ja enkelte har måske lige måneder tilbage inden de skal rejse eller andet. Men disse dygtige mennesker, vil jo oftest kunne låne i deres egen kreds hvis de er dygtige. Gennem nogle som kender nogle.

    Har set og oplevet folk, der af godt hjerte da fodret på deres lånehest men de havde den til låns for at ride. Ikke for at den skulle holde for evigt. Dette var tydelig, når man kikkede på hvor hurtigt hesten kom i træning efter sygdom, hvad der blev brugt af penge på udstyr, vedlighold og dyrlæge og hestens almene vel.
    Søde mennesker, men der forskel på hvordan folk behandler en hest de ved koster dem penge på langt sigt hvis de ikke sikre sig den blir passet tip top. Og en de ved, kan sendes tilbage hvis det ikke længere går.

    Det sørgeligt men gir jo god mening, når man tænker det igennem. Held og lykke med at finde de rigtige lånere.


  • #10   14. nov 2015 Jeg vil bare lige gerne komme med min egen tanke og holdning til min lånehest..
    Hvad jeg tilbyder på det aktuelle tidspunkt : løsdrift med egen boks hvor den selv vælger ude eller inde medmindre stormvejr hvor jeg bestemmer at hestene skal være inde. Hø ad libitum og foder med lidt stivelse og sukker. Evt noget andet hvis hesten har det behov. Boksen bliver muget ud hver dag og okay str fold. Står privat så ingen larm af andet end familien og vores hund.
    Ønsker af hest: en rolig hest der er rutineret spring hest. Trafikvennet, læsses i trailer uden problemer. Grunddressuren på plads.
    Jeg forventer at ejer betaler og kommer med: tilpasset sadel/er og andet udstyr. At ejer betaler årlige forsikring, vaccine og tandbehandling og evt sadelmager.
    Jeg betaler foder, smed og dyrlæge/kiropraktor regninger der er nødvendige hvis hesten får skader, låsninger e.l. I min varetægt. Ejer skal dog betale for kiropraktor hvis hesten reagerer på noget indenfor den første måned, da sandsynligheden for at låsninger/smerten er opstået før overdragelsen er meget stor.

    Synes I dette urimeligt og usandsynligt som låner?

    Mvh TT


  • #11   15. nov 2015 Jeg har netop lånt en af mine heste ud, men kun i en prøveperiode på 2 mdr., så ny ejer ved, om det er en hest for hende. Kun fordi jeg kender vedkommende, lavede jeg denne ordning, ellers ville jeg personligt ikke selv udlåne en hest.
    Selvom jeg kender vedkommende, har jeg lavet en kontrakt. Dette er både for hendes og min skyld. Jeg er ikke i tvivl om, hun ikke kunne finde på at gøre noget, hun ved, jeg ikke vil synes om, men for mig er det vigtigt, at begge parter har alt på det rene. Hvis man har alt på skrift, så ved begge parter 100%, hvad de er gået ind til, og så kan der ikke opstå misforståelser smiley


  • #12   15. nov 2015 Team Tindur
    regnede jeg også med var blot måden du skrev det på der lige fik mig til at tvivle lidt om du virkelig mente det så hårdt eller om du som du plejer self. ville sende den hjem hvis den ikke trivedes smiley
    Så var nød til lige at spørger


  • #13   15. nov 2015 Jeg har haft lånt 2 af mine ponyer ud
    første gang gik det meget godt, lige indtil jeg skulle have hende hjem, da jeg manglede en masse udstyr som hun havde fået med. Hun plejede at kunne gå lige så stille og roligt op i trailer men da vi fik hende hjem ville hun bare ikke op i den, eller ud af den.

    anden gang jeg udlånte en pony er det også gået meget godt, vi har selvfølgelig haft lidt opstart problemer med hvad man kan tillade sig at gøre med andres heste, men vi fik snakket ud om det, også gik det meget godt fremover.
    hun har nu været lånt ud i et halvt år, og jeg er ved at få hende tilbage da låner gerne vil have støre hest.
    så syns mit sidste udlån er gået okay. smiley


  • #14   15. nov 2015 Den som låner ud, må jo lige som den der sælger, bestemme hvad "prisen" er. Så hvis man som udlåner ønsker divs ting opfyldt så som ringsko, foldtid ect, ja så skal man da forlange det, og få det skrevet i kontrakt.

    Generelt tro jeg, at det er svært at finde M-ryttere, som ønsker at betale for at uddanne andre folks ungheste, og stå for alle udgifterne. Personligt ville jeg ikke smiley
    Men hvis man er heldig, så skal man da satse på det.

    Jeg ville gøre meget for, at hvis hesten skal lånes ud, at den kommer til at stå "tæt på", så jeg kan kigge forbi nemt. Og jeg ville reelt nok meget meget kraftigt overveje at sælge hesten, hvis overvejelserne er på at låne ud 1-2 år.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Udlån

Annonce