{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
898 visninger | Oprettet:

Er jeg erfaren nok? {{forumTopicSubject}}

Hej HG jeg har et spørgsmål smiley jeg går og tænker på snart at købe en hest. Men er jeg erfaren nok? Er det noget man bare kan mærke man bliver eller skal man ha' redet et specielt antal år. Jeg har redet i 8 år nu men nogle har sagt til mig at man skal ride i 12 år før man skal købe hest. Hvad syntes i? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg erfaren nok?
  • #1   25. nov 2015 Når man er klar til ansvaret der følger med.
    Jeg havde redet i 6 år da jeg fik min første pony.


  • #2   25. nov 2015
    Det det mest handler om er om man er villig til at lære, villig til at lægge den tid og penge det kræver. Det nytter ikke noget og have forældre der ikke vil få kiropraktor, sadelmager eller andet ud hvis hesten har behov for det - hvis altså det er forældrene der står for betaling.


  • #3   25. nov 2015 Jeg skal selv betale selve hesten men ellers smed og alt det andet hjælper mine forældre selvfølgelig med. Men jeg er tit blevet hakket ned på ride skoler osv fordi de mente jeg ikke var klar

  • #4   25. nov 2015 Jeg var 6-7 år da jeg fik min første pony - havde også 100% forældreopbakning. Det handler ikke om hvor mange år man har redet, men om hvor meget man har omgået heste. Jeg fik først min rigtige ridehest i 2012, og inden da red jeg ikke specielt meget, der foregik det fra jorden smiley

  • #5   25. nov 2015
    Well, igen; hvis dine forældre er med på at man kan stå med en forfangen hest hvor man er nød til at få dyrlæge akut på en søndag til mange penge.

    Eller halthed der tager flere måneder og koster mange penge. Eller man kan være nød til at flytte opstaldnings sted osv. osv.

    Bare de er klar over det og vil ofre de penge.

    Der er desværre rigtig mange grimme eksepmpler på teenagere herinde hvor forældrene betaler, men ikke vil have sadelmager, andet foder, anden opstaldning, dyrlæge og andet når der er behov.


  • #6   25. nov 2015 Og ja - man skal være foreberedt der lige pludselig kan komme en meget dyr regning ind ad døren...!

  • #7   25. nov 2015 Jeg ville ikke have en hest hvis ikke vi havde penge til det så den ville ikke bare stå uden dyrelæge og en saddel der ikke ligger rigtigt osv smiley

  • #8   25. nov 2015 Hvis dine forældre mener du er klar, og du med dig selv ved du ikke kører træt i ansvaret og det at have en hest om nogle måneder eller år, så synes jeg du skal gøre det smiley

  • #9   25. nov 2015 Uanset hvor dygtig og erfaren man er som 13 årig, er det ikke nok.
    Men hvis dine forældre er med inde over, generelt og økonomisk, så ser jeg intet problem i at i anskaffer jer en hest, ingen ved alt når de får en hest, så så længe man åben over for at lære, så er det fjong, hvis du spørger mig smiley


  • #11   25. nov 2015 Tusinde tak for hjælpen! smiley

  • #12   25. nov 2015 Hvad med at starte med en part??

  • #13   25. nov 2015 Jeg har allerede en part smiley

  • #14   25. nov 2015 Jeg har viet mit liv til mine heste - jeg har sagt nej til utrolig meget socialt, fester, osv osv fordi hesten vil altid komme i 1. Række - og det bliver man nødt til at forstå når man anskaffer sig den. Den forstår ikke, du "lige" skal hjem til en veninde og derved ikke bliver trænet, fodret, kommer på fold mm

    Jeg har også sagt nej til gymnasiel uddannelse pga jeg ikke ville have tid til hestene - og tager derfor en vej uden så mange lektier og derved mere tid til dem
    Det handler altid om at handle på hestens vegne, og ikke ens egen. Når man får en hest, opgiver man retten til at være egoistisk smiley


  • #15   25. nov 2015 Jeg har aldrig forstået det med, at man skal have redet x antal år, eller være x antal år gammel, inden man kan "tillade" sig, at købe hest.. Erfaring kan man ikke regne ud i år. smiley

    Jeg fik næsten kastet min første i hovedet, da jeg var knapt 11 år gammel, jeg kom på weekend hos min far, og fik afvide jeg havde fået en hest, haha. xD
    Jeg havde så en stedmor der selv havde heste og var opvokset med dem, og min far stod for regningerne i mange år, og hjalp efterfølgende med dyrlæge og betalte for hendes medicin da hun blev syg, hvilket jeg egentlig kun synes er fair nok, når nu jeg ikke selv havde valget. smiley

    Skal man stille det sådan op, så nej, så havde jeg bestemt ikke nok erfaring til at få hest i den alder, men jeg voksede med opgaven, og var omgivet af støtte og folk med livslang erfaring med heste. smiley
    Og går man efter, at man skal have redet i x antal år inden men er erfaren nok, ja så er jeg nok endnu ikke erfaren nok, idet jeg ikke rigtig har redet de sidste 10 år, men alligevel er det gået meget godt med, at have hest i 11 år. smiley

    Så gå efter din mavefornemmelse, og husk, der er meget man ikke kan forberede sig på, inden man står med egen hest, og søg for, at have nogle du kan læne dig op af, som du kan spørge til råds. smiley


  • #16   25. nov 2015 Når man er klar på ansvaret og har råd til evt uforudsigelige dyrlæge- og smede regninger. smiley
    Jeg havde redet i 5-6 år, da jeg fik min første pony, de 4-5 af årene var på rideskole og så havde jeg en enkelt part inden, så havde ikke den største erfaring udover grund rydningen smiley


  • #17   25. nov 2015 jeg red i lidt mere end 1 år inden jeg fik pony O_O såå nej ingen bestemte år.. men det kræver dog at man prioritere, man skal jo ikke kun ride men også passe dem, så tiden og lysten skal være der til det smiley

  • #18   25. nov 2015 jeg have redet hos en veninde der jeg var 8 år gammel fik min første hoppe der jeg var 10 år gammel. den gang betale min mor. for min hest. men efter nu hvor jeg er blive 23 år gammel måtte jeg selv betale for alle ud gifterne på mine heste- men jeg stod for alt selv. muge foder luk ind og ud alt selv der jeg var 14 til 15 år. og jeg har aldrig lært at ride på en rideskole heller af andre rytter. det lærer jeg helt selv fra bunden af smiley

  • #19   25. nov 2015 Det handler ikke om hvor mange år man har redet.. Der kan være folk der aldrig har siddet på hest der er langt bedre til at tage ansvaret for en hest end en der har redet i 20 år..

    Det handler om at du føler dig rustet til at tage ansvar for en hest. Sætte dig lidt ind i de mest basale sygdomme - kolik, tarmslyng, muk, hovbylder, sur stråle mm.. Og så skal du være klar til at kunne tage selv de værste beslutninger..

    Så er det også en god idé at sætte sig lidt ind i hvordan hestens mave lyder, hvordan man ser om den er halt, hvordan man behandler lette ting - bl.a. sur stråle og muk. Din dyrlæge vil sikkert være behjælpelig. Der er selvfølgelig altid 100 forskellige måder at gøre tingene på, derfor skal du starte et sted, og danne dig dine egne erfaringer..


  • #21   25. nov 2015 Kommer an på hvor erfaren du er - men også hvor ansvarlig du eller dine forældre er. Jeg ser folk som har redet i 2 år, som er klar til sin første hest, og folk der har redet i 14 å, som bare stadig ikke er klar. Men prøv at hør dig ved din ridelærer, om h*n syntes om du er klar til din første hest.

  • #22   25. nov 2015 Jeg kender en del der kun havde redet i et år da de fik deres første hest. Til gengæld er de omringet af erfarne hestekendere og fagfolk. Så det er mindre ridning mere alt det andet:)

  • #23   25. nov 2015 nu er jeg nok et '1 ud af 1000' eksempel, men jeg havde reddet i 7mdr. da jeg fik min første hest. jeg var altså HELT klar! smiley det handler om at ville det...!

  • #24   26. nov 2015 Man kan ikke sætte år på. Så længe du bruger fornuften og dækker hestens behov kan du have hest smiley

  • #25   26. nov 2015 En ting skal altid huskes på
    hvis man er ville til og give sin hest videre i livet heller et farvel
    så er man klar. i 2014 måtte jeg tag det store vælg at sælge min
    elskede traver vallak Legenir. det var svært men man må lærer
    at det osse kan være utrolig svært at give slip igen efter så mange
    år sammen


  • #26   26. nov 2015 Føler du dig klar, og har dine forældres støtte osv, så go for it! der er sgu ikke en regelbog der siger at du skal have redet i så mange år for at måtte købe egen hest smiley

  • #27   26. nov 2015 Liva det er jo ikke alle som der betaler for deres børnes. dyr smiley
    og lidt forstand skal man have inde man køber sådan et stor dyr


  • #28   27. nov 2015 Jeg tænker at du evt kunne få en part, for at prøve det. Men hvis du fx har en ridelærer der mener, at du ikke er klar ville jeg lytte til ridelæreren, da han/hun ved bedst. 13 år er ret ungt i mit hovede, og der følger et stort ansvar når man har hest.
    Men prøv evt at finde en part, det havde jeg selv utrolig meget glæde af da jeg var yngre. smiley


  • #29   27. nov 2015 Jeg har allerede en part smiley

  • #30   27. nov 2015 Så synes jeg du skulle blive ved den, hvis du er det mindste i tvivl. smiley

Kommentér på:
Er jeg erfaren nok?

Annonce