{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.505 visninger | Oprettet:

Hvad lægger I vægt på - opstaldning? {{forumTopicSubject}}

Hvad lægger I allermest vægt på når I vælger opstaldning?

Er det afstanden fra jeres bopæl
Faciliteterne; ridebane/ridehus, springbane?
Turmuligheder
Om der er nogle at ride/hygge med i stalden

- Andet?

Er der noget der SKAL være der, og er der noget der kan gås på kompromis med?
Er det jer eller hesten der kommer i første række?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad lægger I vægt på - opstaldning?
  • #1   26. nov 2015 For mig er det vigtigt at afstanden fra mit hjem skal være forholdsvis kort, godt staldmiljø, søde mennesker, daglig foldtid samt gode faciliteter med minimum et ridehus smiley

  • #2   26. nov 2015 Jeg lægger vægt på om der er folk jeg kan med, om jeg kommer til at føle mig som en "freak". Og så er det vigtigt for mig at der som minimum er et stykke hegnet ind man kan ride på.

  • #3   26. nov 2015 - Ville I fx være villige til at cykle 14 km, hvis stedet var HELT rigtigt?

  • #4   26. nov 2015 Tror mest jeg kigger på faciliteterne og afstanden fra hvor jeg bor, og så selvfølgelig om der er pænt og "rent" og ordenligt. Stod et pisse lækkert sted, men synes det var så besværligt hver gang jeg skulle i stalden. Så fandt min mor og jeg en gård 300 meter fra hvor vi bor, og der er der også pisse lækkert, med en udebane, ridehus, en kæmpe mark vi må ride på om sommeren, og skoven ligger 10-15 min i skidt derfra smiley

  • #5   26. nov 2015 For mig er afstanden dertil, samt faciliteterne stort set altafgørende.

    Hvis ikke stedet har en 20x60 ridehal, så er det ikke et sted jeg vil stå opstaldet.
    Og så skal der selvfølgelig være ordnede forhold i staldene..


  • #6   26. nov 2015 Et godt staldmiljø (både for heste og mennesker) gode fold, rigligt med foldtid, minium en ridebane, minimum et ridehus. Det er virkelig noget jeg ikke mener man skal gå på kompromis med. Også gider jeg virkelig ikke at skulle slås om pladsen med rideskoleelever, så ingen rideskole. I forhold til vaskeplads og opsaldning er jeg rimelig large. Kan godt "nøjes" med at de skal vaskes ude og at man må "slås" om opsadlingspladsen.
    Står langt væk fra min bopæl, men offentlig transport går lige til døren. Også er der altid skide hyggeligt i stalden.


  • #7   26. nov 2015 Jeg ville ikke køre 14 km på cykel, så ville jeg tage bilen smiley
    Jeg cykler hver dag nu, og der er lige omkring 2,5 km hver vej smiley Min hest står opstaldet på et nybygget ridecenter som blev færdigbygget i Juni måned i år. Stedet opfylder alle mine kriterier og mere til mht. faciliteter smiley


  • #8   26. nov 2015 Jeg ligger vægt på stalden og afstand. Har som sådan ikke nogle krav til faciliteter, dog skal der enten være turmuligheder eller en ridebane/Ridehus smiley

  • #9   26. nov 2015 Jeg har 14km ud til hestene, og det har jeg cyklet - en enkelt gang :P.
    Men stedet er det helt rigtige, både for mig og hestene. Vi stortrives alle tre derude, og så må jeg betale det ekstra i benzin.


  • #10   26. nov 2015 Nu har jeg ikke råd til en bil, da hestene æder alle pengene smiley

    Men har gjort det før også dog.


  • #11   26. nov 2015 Foldtid (og kvalitet) og kvalitet af halm og wrap er noget af det vigtigste for mig. Har egentlig aldrig brudt mig om de steder hvor hopper og vallaker går opdelt, det virker så unaturligt. Og ud fra mine erfaringer, er der også flere kampe når de går opdelt.. De skal være ude så meget de kan, og når de er ude, skal de selvfølgelig også have plads til at lave noget, så de ikke bare står.
    Afstanden er ikke så vigtig for mig, så længe stedet er godt. Faciliteterne er heller ikke så vigtige, bare der er en indhegnet bane. Størrelsen er også ligegyldig.Dog, hvis ikke der er en stor bane, ser jeg helst at der så er gode turmuligheder i stedet smiley


  • #12   26. nov 2015 Den kender jeg godt Jeanette :b.
    Jeg er lykkelig over jeg har knallert, OG kan låne mine forældres bil og betale lidt benzin her og der *lykken ved stadig at bo hjemme*.


  • #13   26. nov 2015 Åh ja Sacha! Lykken ved at bo hjemme smiley

    For at være lidt mindre offtopic, så betyder det meget for mig at der er ridehus smiley og at hesten fungerer i stalden.


  • #14   26. nov 2015 Det er fantastisk :P.

    Nå, sorry for off topic smiley


  • #15   26. nov 2015 At hesten står tæt på mig. At staldforholdene er gode. Behøves ikke at være topclass, men store bokse, samt en tør fold hvor hestene har mulighed for at gå i læ.

  • #16   26. nov 2015 jeg selv ligger meget høj vægt på at på hest og ejer er omgivet af et godt og venligt staldmiljø med mange foldtimer.
    Og så siger det mig ellers ikke en dyt om luksus-facsiliteterne som ridehal osv. smiley


  • #17   26. nov 2015 Jeg er rimelig skeptisk med de opstaldingssteder dér, min hest trives ikke i store stalde eller travle stalde - så derfor, da jeg ledte efter opstaldingssted her i sommers, var det vigtigst for mig at det var en lille stald - med få heste/mennesker (både fordi min hest stresser i store stalde, og fordi vi kom fra en stor stald med rigtig meget fnidder og drama....), forholdsvis tæt på mig, med lange foldtider, lys stald - forholdsvis store bokse, også skulle der være kraft-og grovfoder, samt strøelse med i prisen. Derudover skulle det helst ikke koste en bondegård.

    For mig er det også vigtigt at der er et godt staldmiljø, nu er vi kun staldejer, en enkelt opstalder også mig - og vi fungere alle sammen super godt sammen, til trods for aldersforskellen - de er begge oppe i 30-40'erne, og jeg er 18 - men jeg kan meget bedre li' at stå i stald med dem, end med et par unge hestetøser.

    Faciliteterne er jeg egentlig i bund og grund ligeglad med, hvis der var en ridebane var jeg glad. Men kan godt mærke at jeg savner den oplyste ridebane, ridehuset, og roundpennen en gang imellem - men min hest stortrives, så må jeg sgu bare knibe ballerne sammen. smiley


  • #18   26. nov 2015 Jeg flyttede min hest i foråret og der var det vigtigt for mig at det var et mindre sted med store folde og lang foldtid. Dernæst var det også vigtigt for mig at det ikke er et krav at jeg er nød til at komme hver dag, samt der var fri benyttelse af hø. Der var også væsentligt at der var ridefaciliteter på stedet -udendørs helt ok og bare der var ridehus i rimelig rideafstand. Jeg bruger naturen en del også, så det var klart også et plus med ridestier, men ikke det der stod allerhøjst. Jeg søgte desuden også et sted med mere end enkelt opstalder, da jeg kom fra det og savnede lidt mere selskab.
    I forhold til afstand var det et plus hvis det var i kort cykelafstand, men ikke det altafgørende.


  • #19   26. nov 2015 Afstand kommer til at have en stor betydning når jeg flytter hjemme fra til sommer, og forhåbentlig skal have hesten med (ellers bliver jeg boende hjemme).

    Der ud over er det vigtigt for mig, at hestene er langt tid på fold, og har wrap eller hø ad libitum. Der ud over skal jeg kunne tage mit eget foder med, da min hest har nogle specielle behov, og jeg har et ønske om selv at vide hvad min hest spiser.
    Der skal kunne købes ekstra hø/wrap til natten, hvis ikke det indgår i prisen, og det skal kunne hænges ind i høposer, og gerne lige inden sengetid (21-22 tiden)

    Jeg gider ikke ind- og udlukningsvagter.
    Jeg kan nok godt nøjes med en ridebane, men min far ser helst at jeg står et sted med ridehus, så vi har lidt svært med at blive enige om, hvor hesten skal stå smiley


  • #20   26. nov 2015 Vigtigste for mig er at min hest trives.

    jeg har 6,9 km der ud. Vi har en udebane som drukner meget nemt. Absolut ingen skove, stier eller lignende til at ride tur på. Og er kun heldig hvis en ven/veninde kan tage med der ud, Vi har 1 km. hen til nærmeste hal, på en mindre trafikeret vej.

    Har haft hesten opstaldet 4 steder i alt, og dette sted har været der, han har haft det som blommen i et æg. Står ude døgnet rundt om sommeren, og står ude i alle de lyse timer om vinteren. Banen og stalden er ikke fantastisk men har sin egen charme. Og så er det bare en bonus at jeg må lege med de andre ponyer i stalden smiley Knabstrupper (brun.. komplet brun) pony Lala som min veninde har part på. Og lille søde Shetlænder hingst Rocco, som jeg bruger til tricks og gør i køreliner med smiley
    Er hesten glad, så er jeg bestemt også smiley aldrig er han faldet så godt til, og haft så fredfyldt et sted at stå smiley


  • #21   26. nov 2015 - Medbringe eget foder
    - Grovfoder ad libitum i boks og på fold
    - Mulighed for ene fold, hvis flokken ikke fungere optimalt
    - Ridebane og ridehus
    - Mulighed for jordfold med grovfoder sommer
    - Ind/udluk med i prisen

    Det er noget jeg ikke fraviger. Jeg vil heller ikke kører mere end ½ time i bil, cykel er ikke aktuelt. Foldtiden er ikke noget jeg vægter højt, det er jeg gået på kompromis med på nuværende sted og det fungere super - mit kræ er bare ikke til lang foldtid, især ikke på dage med elendigt vejr.

    Også elsker jeg stedet pt. for at det meste kan lade sig gøre, folk er super flinke og bruger øverste etage og lader fx min blive inde, hvis vejret er elendigt. Samt er venlige og proppe hals på dækkenet, uden det koster ekstra.

    Stedet skal fungere for os begge to, ellers hjælper det ikke en dyt. Er jeg ikke glad, er hesten ikke glad og omvendt. Så jeg vil ikke stå et sted hvor jeg æder ting i mig, fordi hesten trives. Og omvendt skal hesten ikke "finde sig i noget" fordi jeg trives.


  • #22   27. nov 2015 Afstand er det absolut vigtigste. Staldmiljøet er nr. 2 og ridehus er tredje.

  • #23   27. nov 2015 Jeg tror aldrig jeg kommer til at stå opstaldet et sted med alverdens faciliteter.

    jeg vil selv bestemme, foldtid, foder, træninger ja faktisk alt.
    jeg er ligeglad med ridehus og ridebane, og den slags.
    jeg vil gerne have et godt stald miljø, fold fra morgen til aften, store blandede flokke.
    kunne aldrig være på et stort ride center.


  • #24   27. nov 2015 Foldtider, foder, staldmiljø og faceliteter vægter jeg meget højt.

    Jeg har en hoppe der ikke dur til døgnfold, så det er enormt vigtigt for mig at hun kan komme på stald om natten, om vinteren og i dårligt være dur hun ikke til at stå ude fra tidlig morgen til sen eftermiddag/aften, hun dør af kulde. Desuden er det vigtigt at flokkene funger og ikke er for store, og at der er sygefolde hvis det skulle være nødvendigt(min har pt gået på sygefold siden maj/juni).
    Foder er vigtig enten at de foder med ordenligt foder af god kvalitet eller man selv har mulighed for at medbringe. Og så godt grovfoder i passende mængder. Min er sværd at holde huld på derfor er det vigtigt at hun kan få hvad hun har brug for.
    Staldmiljøet er vigtigt da jeg ønsker en rolig stald med faste rammer/foder tidspunkter ikke for meget larm osv.
    Faciliteterne er vigtige da jeg gerne vil kunne ride/træne dagligt uanset vejr og tidspunkt. Desuden vil jeg meget gerne at der er skridtbånd på stedet da det er god afveksling i den daglige træning. Så ridehus, ridebane og gerne skridtbånd er et must for mig.


  • #25   27. nov 2015 Det vigtigste er så mange foldtimer som muligt.
    Gode tur muligheder og ridebane smiley
    Altid hyggeligt at have en at ride med smiley


  • #26   27. nov 2015 Bane/ridehus, der skal være unge mennesker, og ingen helt mudrede folde.

    Jeg ville gerne have 14km derud! Lige nu har jeg 1,5 time med offentlige smiley


  • #27   27. nov 2015 Bare der er ridehus og turmuligheder, så tager jeg gerne en længere tur for at komme derud, men maks en halv time.

  • #28   27. nov 2015 At de har mulighed for at opstalde hingst, på en ordentlig måde. Det vil sige boks ved siden af andre, folde med ordentlig højt hegn og ved siden af de andre heste, hvor de selvfølgelig også går ude mere end 2 timer, samt at de selvfølgelig kan håndtere hingste, uden at være voldsomme ved dem.
    At de tilbyder grovfoder af libitum er også vigtigt, og så vil jeg have ridehus smiley
    Pris og afstand fra mig er ikke nær så vigtigt, så længe stedet er helt rigtigt.


  • #29   27. nov 2015 Det absolut vigtigste for mig er, at jeg kan cykle i stalden, godt stald miljø (god luft, tilpas med lys osv), at min hest får hvad den skal have af grovfoder og MASSERE af fold tid! smiley
    Det er de 4 vigtigste ting for mig, alt andet kan jeg gå på kompromis med. smiley

    Jeg har været på heldig, at finde en lækker stald, med store lyse bokse, god luft og generelt godt indrettet, som er selvpas hvor vi selv skal sørge for hø og halm, så jeg bestemmer helt selv hvor meget han får at spise, hvor længe han står ude, ja faktisk alt. smiley

    Vi har desværre ikke ridehal, men 3 middel baner, gode tur muligheder, og så står jeg sammen med nogle kanon søde folk! smiley
    Klart et af de bedste steder jeg har haft hest! smiley


  • #30   27. nov 2015 Afstanden fra min bopæl er ikke så vigtig for mig. Vi kører gerne langt, for det helt rette opstaldningssted.
    Nu har jeg mine heste hjemme, så deror er det ikke noget jeg behøver at tage stilling til. Vi har dog nogle år opstaldet ridehestene et sted med ridehus, så vi stadig kan ride kontinuerligt uanset vejr og lys.

    Det vigtigeste for mig;
    - At staldejer/folk håndterer og behandler mine heste ordenligt.
    - Fodring skal ske mere end 3 gange dagligt, hvis ikke de har wrap/hø/andet grovfoder ad libitum.
    - Massere af foldtid, med gode foldkammarater.
    - Rolig stald, med god udluftning, lys og højt til loftet.






  • #31   28. nov 2015 At min hest har det godt! Jeg har nogle udfordringer med stedet han står. Men jeg har ikke råd til at flytte ham og jeg kan bestemme rigtig meget selv. Kunne jeg ikke selv bestemme de ting og gøre som jeg gør ville jeg bestemt flytte ham. Jeg holder dog ud så længe ting ikke går på kompromi med hans velfærd.. Så må jeg bide tænderne sammen og lukke ørene...
    Ja afstand og pris er afgørende da jeg er delvis selvpasser (de lukker ud ind og giver morgenmad).

    Mvh TT


  • #32   28. nov 2015 TT, jeg forstår dine prioiteringer.

    Her går jeg selv rigtig meget op i at mine har det godt. Men de har det godt hvor de er nu, og jeg har det hele som jeg vil have det, da jeg bestemmer det hele selv.
    Men det gør så også at jeg har en masse arbejde ved stedet, da det er mig der står for alt, fodre, samle møg, reparere hegn osv. De står dog i løsdrift, så ingen ud/indlukning dog.

    Men nu har jeg fundet en anden løsdrift, hvor jeg stadig har en masse medbestemmelse, men jeg har ikke nær så mange arbejdsopgaver.
    Og der ville endda være en oplyst ridebane, samt turmuligheder et par hundrede meter derfra OG nogle at ride med.

    Dilemmaet har bare været for mig, at jeg ville få 14 km derud på min kære cykel, og det synes jeg er langt smiley


  • #33   28. nov 2015 Jeanette - så er spørgsmålet om de 14 km på cykel kan svare sig ift arbejdestimerne på nuværende sted... Det er godt nok et dilemma.. Er det 14km en vej eller til sammen?
    Og hvor meget betyder ridebanen og turmulighederne for dig? smiley
    Jeg har heldigvis bil så de kilometer havde jeg nok taget da turmulighederne er vigtigt for mig smiley

    Mvh TT


  • #34   28. nov 2015 TT, ja det er et dilemma.

    Men har egentlig besluttet, at selvom det er 14 km hver vej på cykel, så i alt 28 km, er det nok det værd.
    Jeg har en 4-års jeg startede tilridning på i foråret/sommer, men er ikke kommet særlig langt da jeg ingen faciliteter har til det.
    Har dog en indhegning, vi har trænet på 18x30 ca. Og til skridtarbejde har det været fint nok. Men den er for lille til højere gangart, på en urutineret unghest, og ikke særlig jævn. Der er fordybninger og små buler over det hele hun snubler over.
    Derudover er det vigtigt for mig at kunne komme på tur - det nyder jeg rigtig meget smiley

    Men jeg har haft rigtig svært ved at tage beslutningen, da hestene trives hvor de er.


  • #36   29. nov 2015 Jeg lægger vægt på:

    - Store bokse med god udluftning
    - Eget foder må medbringes
    - Lang foldtid hver dag
    - Ud - og indluk alle ugens dage
    - Fodring tre gange dagligt
    - Frøgræs på fold
    - Forholdvis lille opstaldningssted (ingen rideskole+mindre børn)
    - Skal ligge i cykelafstand fra min bolig
    - Og vigtigst af alt, så SKAL der som minimum være ridehus.

    Heldigvis opfylder mit nuværende opstaldningssted ovennævnte krav.


  • #37   29. nov 2015 Marie: hvor står du henne? smiley

  • #38   30. nov 2015 CAHV: Min hest er opstaldet på Stutteri Vilard i 2635 Ishøj

  • #39   2. dec 2015 Det aller vigtigste for mig er godt kvalitets grovfoder ad libitum, eller minimum 2,5kg pr 100kg hest.

    - Udover det kommer lange foldtider (helst løsdrift) og store folde med mulighed for læ.
    - Menneskerne på stedet skal selvfølgelig være søde, til at stole på og nede på jorden + kunne acceptere forskellige former for ridning/træning.
    - Gode omgivelser til tur ridning, gerne skov el. lignende.
    - Så må der godt være en ridebane (evt hus.), men slet ikke noget jeg ville have som et krav, det ville bare være et plus.


  • #40   3. dec 2015 Det vigtigste er helt klart at mine heste har det godt - det vil sige enten fold fra morgen til aften eller løsdrift, hvis der er mulighed for det. Og hvis de står i boks skal de i det mindste kunne komme på døgngræs mindst 3 måneder om sommeren. Det er også vigtigt at hestene ikke går i små flokke, 5-6 heste er et minimum. Det er også et plus hvis hopper og vallakker går sammen. Derudover skal boksene og/eller løsdriften være stor og lys nok og de skal have nok grovfoder at spise(pt. står de i løsdrift og får hø ad libitum). Det er også vigtigt at foldene er store så der er plads til at hestene kan bevæge sig, og hele folden ikke bliver til en mudderpøl om vinteren. minimum 5-10000 m2 ser jeg gerne at foldene er. Det er også et kæmpe plus hvis foldene er lidt kuperede(gerne med bakker og træer osv.)

    Der SKAL være skov/natur meget tæt på, og det skal være et stort nok område til at man sagtens kan ride 2-3 timer hvis man har lyst til det.
    De resterende faciliteter er ikke så vigtige, dog ser jeg helst at der mindst er en 20x40 fungerende ridebane. Ridehus er ligegyldigt, selvom det selvfølgelig er et plus hvis der er et i nærheden. Det er også rart hvis man fx. kan ordne hesten indenfor hvis det øser ned, og at der er en decent stald, men vi kan godt klare os uden. Man skal også have nok plads til sine ting(et skab, nogle hylder eller lign.) .

    Ellers skal der bare være hyggeligt, god stemning og søde mennesker. Foretrækker også et sted hvor der ikke er alt for mange mennesker, så der er lidt ro. Gider heller ikke stå et sted hvor en rideklub hører til eller et ridecenter. Undgår også steder hvor 95% af rytterne er konkurrenceryttere, især her i mit område(kbh/nordsjælland), hvor folk i forvejen har en stor tendens til at være snobbede og arrogante smiley

    Afstanden er ikke det vigtigste, så længe det ikke tager mere end 30 minutter i bil. Min mor har også en hest, og vores heste følges jo ad, så vi tager alligevel altid afsted sammen(i bil).

    Men ja, long story short, det vigtigste er at hestene har det godt, stedet ligger tæt på noget skov og der er en ridebane og søde mennesker! smiley


  • #41   3. dec 2015 At hesten kan få grovfoder 24/7, foldordning, fuldpas (måske muge selv), ridehus på 20x60 (uden rideskole) springbane eller mulighed for ofte at opsætte dem, skov tæt på med gode ridestier, vaskeplads, foder uden havre/stivelse og et kæmpe plus ville være en terrænbane :3 Alt dette er umuligt at finde her tæt på KBH, så jeg er villig til at undvære terrænbanen xD Resten har jeg heldigvis fundet :3 Hun får dog ikke grovfoder på folden, men hun står der også kun 4 timer smiley Og så skal det selvfølgelig ikke lægge længere væk end at det tager 30 min at cykle, måske lidt længere når jeg får kørekort :3

  • #42   3. dec 2015 Hov og hvis jeg kunne få alle de ting i en løsdrift ville jeg blive lykkelig smiley

  • #43   20. feb 2016 1. At min hest har det godt
    2. At der ikke er ret langt (max. 15 km)
    3. Prisen, da jeg desværre ikke har råd til den store udbetaling hver måned
    Faciliteter er da rare at have, men det er luksusproblemer, lige pt. står min i løsdrift med hø adlibitum, der er ingen faciliteter så vi klarer os med at gå på vejen og stubmarker, hvilket der heldigvis er mange af omkring os.


Kommentér på:
Hvad lægger I vægt på - opstaldning?

Annonce