{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.163 visninger | Oprettet:

Hovbyld alvorligt...? {{forumTopicSubject}}

Hej
Min pony er stokhalt på et forben, han er meget hævet og varm på benet og hoven, vi bader hoven 2 gange dagligt i sæbespåner, og det ser ud som om der er kommet en form for pus ud to steder i kronranden, men han er stadig halt...

Nogen der har prøvet det?
Hvis ja, blev den ridevest igen..? Og hvorlang tid gik der før den var halt fri..?

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hovbyld alvorligt...?
  • #2   28. nov 2015 Har haft kontakt med dyrlæge, som siger det er for højt oppe til han kan gøre noget

  • #3   28. nov 2015 Vi har hest ude ved os som har stået i snart 2 måneder, badet hver dag, smed og dyrlæge ude for at grave og give antibiotika.
    Det kan tage super lang tid smiley


  • #4   28. nov 2015 En hovbyld der er sprunget i kronranden? Ja, det er oplevet her også. Og ja, hesten er stadig ridehest og går stadig stævner. Haltheden forsvinder når bylden er væk. Der går som regel et par dage til en uges tid. Bare sørg for at holde rent, der hvor pudset kommer ud, så der ikke kommer bakterier ind i 'hullerne'. smiley

  • #5   28. nov 2015 Hvor længe har det stået på?
    Først og fremmest vil jeg råde jer til at ligge vådforbindinger om Hoven, som kan hjælpe med at suge pudset ud. En dyrlæge/smed er også en god ide hvis han/hun fortsat er halt. Min pony fik en hovbyld og stod på 3 ben, hendes tog godt og vel en uge at komme ud, og der kunne dyrlægen heller ikke gøre noget fordi den sad så højt. Den havde desværre nået at skade hoven, og resterne ville ikke ud. Så efter hun ellers var begyndt at være i genoptræning/bedring blev hun aldrig helt rengående ! Det viste sig at det havde udviklet sig til en hornsøjle, som vi bøvlede med et helt år før hun blev frisk igen! Og en enorm dyrlæge smiley så vær opmærksom på om det ellers forløber som det skal, og tag kontakt til dyrlægen smiley


  • #6   28. nov 2015 Bare rolig. Din hest har ondt, men døende er den ikke.

    Dengang min DV havde hovbyld virkede det også som om at hun var ved at dø. Hun støttede overhovedet ikke på hendes ben.
    Men i løbet af ca. 2 uger var hun klar til kamp igen smiley

    Det farlige er ikke hovbylden. Det farlige er (som med alle andre sår) hvis der kommer bakterier i, og der går betændelse eller sådan noget i.


  • #7   28. nov 2015 Min hest fik en hovbyld der gik hul på ved kronranden, og hun endte på penicillin og med boksro i 2 måneder.
    Jeg vil anbefale at få en dyrlæge ud, så du kan få antibiotika eller penicillin til den.
    Hos min gik der desuden betændelse i huden omkring der, hvor hovbylden gik ud, så det vil jeg anbefale dig at holde øje med smiley
    Når der går hul ved kronranden kan betændelsen ikke selv løbe ud, som hvis man lavede hul under hoven. Jeg blev anbefalet at anvende animalintex, som er et omslag/vat, man ligger på såret, og sætter fast med bandage, som så kan trække betændelsen ud. Ligesom en vådforbinding smiley


  • #8   28. nov 2015 Det begyndte først på ugen
    Har stået med hævet ben, dagen efter var han stok halt, han fik metakam så han ikke havde smerter, og foden badet i sæbevand 2 gange dagen,
    næste dag fik han igen badet foden og lidt matacam, dagen efter helt rengående og man kunne se der var kommet noget ud af kronranden,
    Næstedag var han rengående og man kunne se der var kommen noget ud et andet sted i kronranden, han stod i sæbe vand og var på fold og var halt da han kom ind igen, og stokhalt da jeg senere tog ham ud af boksen, og havde et dobbelt så tykt ben, havde hans fod i sæbe vand og fik noget mere metakam, så han ikke har ondt
    Idag to gange fodbad og metakam

    Smeden kommer først i næsteuge, da han ikke kunne komme nu det er weekend

    Dyrlægen sagde at der ingen grund var til han kom, da han ikke kunne gøre noget alligevel, og man skulle holde sig fra at give pencellin, hvis det ikke var nødvendigt, da det kunne gører ham halt i 3 måneder.


  • #10   28. nov 2015 Min part har lige stået halt med hovbyld smiley
    Hun stod med den i ca 2 måneder, hun blev halt fra den ene dag til den anden og det blev bare værre og værre, derefter var hun til dyrlæge og fik sådan en sok på hoven for at holde skidt ude smiley

    I mandags tjekkede jeg hende igen og der var hun haltfri, jeg har ikke planer om at ride hende lige med det samme, vil træne hende op fra jorden igen nu hvor hun har stået stille så længe smiley
    Men ja det kan se rigtig slemt ud med hovbyld, men er ret sikker på din hest nok skal blive ridehest igen, ligesom jeg også er helt sikker på min part nok skal blive det smiley


  • #11   28. nov 2015 Det er godt med metacam så den ikke har smerter, men samtidig giver det dig jo ikke det rigtige billede af hvor ondt han rent faktisk har eller om han faktisk er i bedring. Vores dyrlæge siger at når det er en hovbyld, skal de kun have smertestillende hvis den er i meget store smerter, fordi det ellers kan være svært at se evt bedring. Bliv ved med at bade den og forbind den med vådforbinding, så du sørger for at der ikke kommer skidt og snavs der ned smiley vi havde en pony der stod mwd hovbyld fra i sidste weekend af, han har først fået forbindingen af her til aften, fordi vi ville sikre os at der ikkw kom svans i hullet:) (hans kravlede heldigvis selv ud i hoven)

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #12   29. nov 2015 Hvis din hest skal på fold med hovbylder i kronanden, så er den pakket ind så intet jord, vand, mudder eller andet kan sætte sig i dem.

    Vi har døjet med samme problem på den ene hest og med den rette behandling tager det ikke mere end en uge, første gang havde vi dyrlæge, fik antibiotika salve som sprøjtes ned i hullerne efter sæbebad, hesten skal helst ikke være ret meget halt når først der er hul på bylden.

    Vores dyrlæge kan mange små fif, vi bruger en babyble som nederste indpakning, derefter vetflex og til sidst den dyre gaffatape, husk den skal dække helt op over kronranden.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #13   29. nov 2015 Fandt lige et billede så du får en ide om hvordan den ser ud på, ville dog lade den gå lidt højere op ad kronranden, jo renere du holder hullerne jo hurtigere er det overstået.

    profilbillede
  • #14   29. nov 2015 Mange tak for alle svarene smiley

  • #15   21. feb 2019 Min dyrlæge rådede mig til at lægge grødomslag på.
    Så jeg kogte havregrød uden salt hver dag og lagde det i et viskestykke med vettape og gaffatape udenom - grøden skulle så trække pudset fra hovbylden ud af hoven. Det lignede det på billedet herover bare lidt tykkere og så lidt længere over hoven.


  • #16   21. feb 2019 Basse fik en høj siddende hovbyld i januar, dyrlægen skar hul op til den, og han fik en skrap pincilin kur. Han var helt rengående 2 døgn senere, også måtte jeg ride ham igen, da de bærende elementer i hoven var intakte og fordi han går uden sko.

    En uge efter sad jeg igen på ryggen af ham, og han har været ok siden.

    Han blev ikke pakket ind, “kun” fodbad 2 gange om dagen.


Kommentér på:
Hovbyld alvorligt...?

Annonce