{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.098 visninger | Oprettet:

Vinterdækken eller overgangsdækken NU? {{forumTopicSubject}}

Hvad bruger i til jeres heste af dækkener lige nu?

Jeg er selv lidt i tvivl om hvad jeg skal lægge på min hoppe, da jeg ikke helt kan finde ud af hvad der fungere pt.
Lige for tiden går hun med fleecetæppe og 150 g overgangsdækken på, men fleecetæppet slider meget på pelsen foran da det bliver trukket tilbage under dækkenet.

Ville det være bedre med et overgangsdækken med halvlang hals og uden fleecetæppe under eller med et 300 g vinterdækken?

Hun er en slank dame som ikke er klippet (og bliver det nok heller ikke) smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterdækken eller overgangsdækken NU?
  • #2   28. nov 2015 Min har 100g på, han er ikke klippet smiley

  • #4   29. nov 2015 Min går med 350 g nu og er blevet fuldklippet (inkl. hoved, ben og sadelleje) en gang, jeg fuldklipper den igen her inden for de nærmeste dage og der får den 500 g og hals på smiley
    Det er en DV som er lidt en frossenpind smiley


  • #5   29. nov 2015 Jeg ville helt klart nøjes med de 150 gram. Det er ikke specielt koldt endnu og hvis du allerede nu lægger vinterdækken på, hva så når det bliver rigtig vinter og minusgrader?

  • #6   29. nov 2015 mærk på hesten - er den kold ja så skal du op i gram
    den må ikke være brand varm - lunken, så er det fint.

    mine går med 150 g nu.


  • #7   29. nov 2015 Læg et overgangs på den, at den har fleece inden under er ikke optimalt.

    Min der er fuldklippet går med 300 G. uden hals. Hun er Svensk Varmblod.


  • #8   29. nov 2015 Min går med 200g lige nu og er klippet på den ene side (ja, klipperen blev sløv sidste weekend, men er lige kommet tilbage, så han skal klippes færdigt imorgen) smiley

    Jeg overvejer kraftigt at give ham 300g på ud imorgen, da det skal blæse en del og være ret koldt samtidig.

    Han går ude fra 5:30 morgen til ca. 19-20 stykker om aftenen.


  • #9   29. nov 2015
    Kig på din hest, mærk på din hest, kend din hest.

    Andet er der ikke og sige. Jeg har en pjevs af en hest der har 300 gram på med hals, men hun står altså og fryser når det blæser. Hun er bare en pyllerrøv, så hun kommer ikke ud når det er øv vejr, fordi hun bare står og fryser.

    Men derfor kan andre heste jo trives glimerende med 150 gram.

    Men nej, fleece under er aldrig optimalt som permanent løsning, så havde nok købt fx 200 gram til den :o)


  • #10   29. nov 2015 har mine heste i løsdrift, fjordhesten er fuldt klippet (ikke ben og hoved) og han har 300g vinterdækken m. hals og stalddækken m. hals under.
    min varmblod er ikke klippet og har regndækken på når det regner da den våde pels for ham til at fryse smiley
    den unge har intet på smiley


  • #12   29. nov 2015 Min går med 110 gr og får hals på her i dag da han skal klippes på halsen. smiley
    Jeg ville nok smide 200gr på sådan en som din men mærk på hesten det er det bedste. smiley


  • #13   29. nov 2015 Han får alibitum hø da han har tabt sig og ikke må tabe sig mere.:)

  • #14   29. nov 2015 Heste er forskellige.

    Min DV'er bliver aldrig klippet, men er så tynd og fin i pelsen at alle tror han er klippet. Han må ikke tabe sig, og går fint med 200 g med hals på.

    Den anden er en ollebolle som ligger pels som en isbjørn, så han blev klippet for 6 uger siden. Pelsen er groet ud igen. Han har også gået med 200 g med hals, men begyndte at hoste - så han fik et 100 g underdækken på, så han nu går med 300 g, og så stoppede han med at hoste.

    Fleese under etandet dækken er hos mig kun en nødløsning - det rutsjer rundt og ligger ikke godt. Jeg har flere forskellige grams dækner, og har så købt dækner hvor jeg kan putte underdyner ind i dæknet og sætte det fast - og det fungerer rigtig godt.

    Jeg køber mine dækner på tilbud, for jeg ved jo jeg skal bruge dem om vinteren - og dæknerne billige om sommeren smiley

    Mvh Charlotte


  • #15   29. nov 2015 200 g på fuldklippet trakehner, regner ikke med at han skal have mere på.

  • #18   29. nov 2015 Min går med 350 gram nu. Han er ikke klippet og sætter heller ikke noget videre pels. Han får 200 grams overgangsdækken på når temperaturene holder sig under 15 grader og han får 350 gram på når temperaturene er nede under 7 grader. Har aldrig klippet mine heste. Får de dækkener på i tide, sætter de ikke mærkbar pels, hvorfor klipning ikke er nødvendig.

  • #19   29. nov 2015
    Ja det er jeg Lock Horses. Hun har grovfoder ad libitum på fold og i boks :o).
    At hun så ikke vælger og stå og spise af det konstant når hun er på fold, det kan jeg jo ikke bestemme. Men eftersom hun er vant til ad libitum, så har hun aldrig været typen der står med snotten nede i maden konstant, fordi hun ved den altid er der.

    I dag frøs hun ikke selvom det regnede og blæste, men der var vinden heller ikke nær så kold som i forgårs hvor hun frøs.


  • #20   29. nov 2015 Min går med 100 g dækken og 150 g hals og er ikke klippet smiley han har det pt fint indenunder og er ikke kold smiley når vi har en konstant på minus grader om dagen så får han 350 g dækken og 150 g hals på smiley

  • #21   29. nov 2015 Min DV er fuldklippet (4 gange denne sæson indtil videre) med 1 mm skær, han har 100 gram på, går ude fra 5.30 til ca 18... Han får 40 gram på når vejret er tørt/over 5 grader om dagen... Om natten er han i boks og derfor er det kun dagstemperaturen/nedbør der er relevant for ham, da han ikke er en kuldeskær hest overhovedet... Ad libitum grovfoder inde som ude....

    Fleecedækken under et andet dækken er en skod løsning og det har du så også erfaret nu smiley Prøv at tage det af og så mærk om ikke hun er tilpas under de 150 gram... Ellers ville jeg max gå op til et 200 grams....


  • #22   29. nov 2015 Men Tina, de sætter jo ikke pels ordentligt fordi du giver dem så mange gram på, så de går og har det varmt.
    De sætter pels efter gener og lys.

    Men næsten alle heste sætter en form for vinterpels. Om man så stopper dem i det ved at give dem så meget på at de har det for varmt, ja det er jo så noget andet...


  • #23   29. nov 2015 Cecilie - Når temperaturen falder begynder hesten at sætte pels og når den stiger begynder den at fælde. Min hest sveder ikke eller er overophedet når han går med dækken. Når det bliver rigtig koldt, sætter han mere pels på halsen end resten af kroppen.
    Der var et år, hvor jeg skiftede tilbage til overgangsdækken for tidligt. Jeg troede det var ved at blive forår fordi temperaturene begyndt at stige og det ærlig talt passede med kalenderen. Men som man kan forvente at det typiske danske vejr faldt temperaturene igen og forblev lave et godt stykke tid. Som følge heraf satte min hest mere pels fordi overgangsdækkenet ikke var nok. Så den der med lyset giver jeg ærlig talt intet for.


  • #24   29. nov 2015 Iøvrigt giver jeg min dækken på at han ikke skal sætte pels. Derudover er han gammel (22 år) og en gammel hest bruger mere energi på at sætte vinterpels. Fryser en hest, så sætter den pels. Så det der med at give en hest dækken på fordi den fryser er noget sludder. Er det koldt sætter de pels og så kan de sagtens holde varmen på egen hånd.

  • #26   29. nov 2015 Alle mine heste gennem de sidste mange år, har alle fulgt lyset og deres gener, gør ham jeg har nu også... Nu er lyset stagneret og det er hans pels så også smiley

  • #27   29. nov 2015
    Heste sætter pels efter lyset ;o) Når den fælder, så er det fordi der kommer flere lyse timer i løbet af dagen. Og når temperaturen falder, så begynder der også at blive færre lyse timer om dagen :o).


  • #29   29. nov 2015
    Igen temperaturen og lyset følges ad - eller, det har det tidligere gjort, men vi får en varmere og varmere vinter. Derfor står mange heste også og sveder, fordi de har sat pels efter lyset, en kæmpe bamepels - fordi i følge lyset, så skal det jo være mega kold om vinteren, men lige pt. er det ret varmt og det gør at en del heste står og sveder, fordi de har sat for meget pels i forhold til hvor varmt det er, netop fordi de har sat pels efter lyset.


  • #31   29. nov 2015
    Nanna - Jeg læste et eksperiment med det, men jeg kan desværre ikke finde det igen. Hvor man havde haft lys 24/7 på stald og fold - og det havde givet hestene mindre pels :o)


  • #32   29. nov 2015 Temperatur er jo langt fra stabil nu Tina smiley
    Men til gengæld er dagene nu ens i lyset i forhold til solop/nedgang.... Giver jo ingen mening hvis din model holder stik, så skulle min jo netop fortsætte med at sætte pels fordi temperaturen falder, men tværtimod er den stoppet med at vokse siden sidste klip for nogle uger siden smiley


  • #33   29. nov 2015 Fra Dyrlægevagten.dk

    Kuldepåvirkning
    Hvis en hest pludselig udsættes for et vedvarende fald i lufttemperaturen, så vil der udløses en række reaktioner, som primært har til formål at nedsætte eller formindske varmeafgivelsen. Blodgennemstrømningen i huden nedsættes, hvorved hudens temperatur falder, hvilket medfører, at varmeafgivelsen også falder.
    Hvis hesten udsættes for negative temperaturer i så lang tid, at hudens temperatur kommer under frysepunktet, så vil blodgennemstrømningen til huden igen øges med det resultat, at hudens temperatur stiger. Herved hindres hudens temperatur i at falde under frysepunktet.
    Hvis hudens temperatur alligevel kommer under frysepunktet, kan der opstå frostsår.

    Skulle kuldepåvirkningen langsomt strække sig over en længere periode, så vil omtalte afværgemekanismer gradvist afløses af andre reaktioner. Hesten vil øge energiomsætningen, hvilket muliggøres ved at øge foderindtagelsen. Endvidere vil pelsen og det underliggende fedtlag i huden begynde at vokse. Hårlaget får en større isolerende virkning og hermed nedsættes varmetabet.
    Hvilken temperaturgrænse der betinger en øget varmeproduktion kan variere fra hest til hest. Hestens alder og huld (fedningsgrad), samt tildeling af fodermængde kan også have indflydelse på den kritiske laveste temperaturgrænse. Generelt vil en kraftig fodertildeling medføre en større energifrigivelse, hvorved den kritiske temperaturgrænse vil være lavere.

    Temperaturintervallet mellem den fysiske øverste og laveste zone kaldes den komfortable zone. Det betyder, at hesten befinder sig bedst inden for dette temperaturinterval. Der kan mellem hesteracerne være en betydelig variation f.eks. har islandske heste og shetlandsponies en lavere grænse end mere tyndhårede heste, som f.eks. fuldblods heste.

    Hvad kan jeg gøre?
    For at hindre hesten i at komme over den fysiske øverste grænse, må man sørge for at hesten ikke overanstrenges under høje lufttemperaturer. Det er også vigtigt, at hesten har mulighed for at komme af med overskudsvarmen evt. ved mekanisk ventilation f.eks. under transport. Rigelig drikkevand skal være til rådighed for at kompensere for væsketabet, som finder sted, når hesten sveder.

    Det bør tilstræbes, at hesten har mulighed for at søge skygge.

    For at hindre hesten i at komme under den fysiske laveste grænse, skal hesten have adgang til at søge læ for vejret. Endvidere skal hesten have mulighed for at indtage et energirigt foder i rigelig mængde. Det kan også hjælpe at bruge dækken, som kan være med til at nedsætte varmetabet. Man skal dog huske på, at et dækken i mange tilfælde vil forhindre hesten i at sætte pels, fordi hesten ikke tilpasser sig den vedvarende lavere temperatur.


  • #34   29. nov 2015
    Dyrlægevagten anbefaler krybbebiderrem eller operation for at få hesten til at stoppe med at krybbebide. Og andet viden der forlængst er blevet fornyet og hvor man ved, at det ikke længere holder stik. Ligesom deres beskrivelse af mavesår, er mangelfuld og slet ikke opdateret med hvad man ved.

    Så det er aldrig en hjemmeside jeg søger info på :o)


  • #36   29. nov 2015 Hvis man gider nørde på google er der masser af videnskabelige artikler om hestens pels hvor det videnskabeligt bevist står beskrevet hvorfor hesten som udgangspunk sætter-smider pels efter lyset (og hestens generelle velfærds tilstand) og genetik, men det som jeg syntes er interessant er en der skrev dette en gang på HN....

    profilbillede
  • #37   29. nov 2015 Så fordi de anbefaler en krybbebider rem så ved de intet om hestens pels og fedtlag?! OMG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Jeg kom lige i tanke om hvor jeg har holdt mig væk fra HG i flere år. Jeg er ude.


  • #38   29. nov 2015
    Nej, fordi deres viden ikke er opdateret på mange områder, finder jeg ikke det som en valid kilde. Men nu læste du så åbenbart også kun halvdelen af kommentareren ;o)


  • #39   29. nov 2015 Det er stadig lys de sætter pels efter, som Krikken har skrevet.
    Mange tager fejl af det, fordi det ville være meget realistisk at det var temperaturen, men det er det ikke. smiley


Kommentér på:
Vinterdækken eller overgangsdækken NU?

Annonce