{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.446 visninger | Oprettet:

Snakken om at fodre med halm {{forumTopicSubject}}

I min søgen efter et foder der ikke indeholder en masse stivelse og sukker, faldt jeg over dette foder.

https://www.landogfritid.dk/Hesteblandinger/Equsana_Recover_15_kg/V401389

Det indeholder halm? har læst mig til at halm er dårligt for hestenes fordøjelse,kan give mavesår, kolik, osv.

Jeg fodre ikke selv med halm mere, det skal så lige siges jeg har gjort det førhen, uden problemer, men vil ikke løbe nogen risiko.

Men det er da lidt uholdbart at der er halm i, de kunne nærmest ligeså godt putte pap i så? Hvad er jeres mening?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snakken om at fodre med halm
  • #1   29. nov 2015 Jeg tænker ikke der indeholder en ret stor del af halm. så det burde ikke give problemer, men det er bare fyld uden nogen form for energi eller protein.
    hvis det skal være equsana har jeg kun hørt godt om islænder blandingen, som skulle være uden for meget sukker og stivelse.
    ellers ville jeg kigge andre mærker.


  • #2   29. nov 2015
    Halm er svært fordøjeligt for maven ja. Heste har ikke decideret behov for det og det træstof der er i halm, er heste dækket ind med via foder og grovfoder medmindre man fodre med klask vådt kowrap.

    Nogen bruger så halm til tykke heste - om end man risikere og få en halmvom istedet for en tyk hest. Samt nogen bruger det som tidsfordriv på folden, hvor halm er bedre fremfor de ingenting har og tygge i.


  • #3   29. nov 2015 Men halm er som nr. 4 på ingrediens listen, det betyder der er mere i i forhold til de efterfølgende ingredienser. Syntes bare det er lidt underligt at putte halm i foder til heste, da det jo ingen værdi har i sig og især når heste ikke har særlig godt af det.

  • #4   29. nov 2015 Der er 20 % stivelse i deres islænder blanding smiley jeg søger noget der max har 15 % smiley men jeg ender nok med at købe regulator complete, hvis jeg kan få fat i en forhandler.

  • #5   29. nov 2015 Hvis du gerne vil bruge Equsana så vil jeg anbefale dig Champ eller Rocky - Det er også lav på stivelse og sukker og har en lav daglig dosering.

  • #6   29. nov 2015 Kris- pigen

    Kan se det kun er tilskudsoder, skal man så ikke give mineraler ved siden af? for de er vel kun dækket ind, hvis det er et fuldfoder? smiley


  • #7   29. nov 2015 Nej, Rocky kan bruges som eneste foder ud over grovfoder selvfølgelig.
    Jeg bruger den selv og er rigtig glad for den. De perioder hvor jeg ikke får redet så meget så får hun kun 0,7 kg Rocky dagligt og når jeg rider mere får hun Body Boost ved siden af.


  • #8   29. nov 2015 Horselux Easy er super lav på stivelse og sukker, mener det er 2-4 pct men kan ikke helt huske det. Den koster kun 149 kr.

    Hvis du ikke har noget imod at bruge lidt penge på foder, så er EquiGard fra st hippolyt bestemt også et kig værd.

    Ellers er der noget der hedder Dengies Healthy Hooves, melassefri, den har kun 1,5 pct stivelse og 2,5 pct sukker så ultra ultra lav, og koster vistnok i omegnen af 199 kr dog synes jeg hesten skal have en stor portion af det, 500 g pr 100 kg hest, hvorimod på horselux easyen skal de lun have 100-200 g pr 100 kg hest smiley


  • #9   29. nov 2015 skulle lige til at anbefale horselux easy. stivelse og sukker ligger på 7-8% jeg ville dog altid her til vinter give vitaminer for en sikkerhedsskyld

  • #10   29. nov 2015 Både Equsana og Horselux bruger GMO i deres produkter, det skal man lige overveje om man vil give ens hest...

    De bruger halm i deres foder som fylde, det er billigt for producenten smiley

    Du kan kigge på Hippolyt StrukturE eller Naturpellets SOLO, hvis du gerne vil have noget der er iorden og fornuftigt % på stivelse... Der er også andre muligheder, men kræver du skriver lidt om din hest og dens hverdag/brug/behov smiley


  • #11   29. nov 2015
    Der er en masse muligheder vdr. lav stivelse men det kommer an på hvad hestens behov er :o).

    Ved Horselux Easy fx skriver de også at det er tilskudsfoder, men jeg har skrevet til Horselux og spurgt hvorfor de skriver det, når jeg vil kalde det fuldfoder - i og med det dækker ind på vitamin/mineral.
    Men det er noget EU lovgivning der siger at hvis man kalder det fuldfoder så skal det være det eneste hesten kan leve af - dv.s ikke have behov for grovfoder heller. Derfor skriver Horselux tilskud selvom det dækker helt ( det står også på deres PDF filer hvis det dækker ind med vitamin mineraler smiley ).


  • #12   29. nov 2015 Af hvad jeg har forstået, så er der vidst nogle ting i halmen som hestene kan have brug for, men hvis man giver halm i al for store mængder så kan det have konsekvenser. Jeg læste engang på facebook - skal nok lige prøve at se om jeg kan finde det igen - at der var nogle der var i gang med at lave nyt grovfoder, og det var faktisk wrap blandet med halm. Jeg kan huske at ligeså snart jeg så det, tænkte jeg: "Hvad er det for noget??????" og der var rigtig mange der havde kommenteret på det og spurgt om halm ikke var dårligt at fodre med. Damen der var i gang med at producere den her blanding, kom med nogle gode svar. Jeg prøver lige og ser om jeg kan finde det og linke til det smiley

  • #13   29. nov 2015 Jeanette H

    2 års frieser/pinto
    20 årig shetlænder

    De går i løsdrift¨
    får mere eller mindre wrap og hø adlibitum

    Viktor min shetlænder får ca. 1-2 timers gå/løbetur om ugen.


  • #14   29. nov 2015
    Sandra - Det er wrap blandet med halm de har lavet. Dette er til nøjsomme heste. Heste har som nævnt ikke behov for halm, i og med der er rigeligt med træstof i hø eller wrap, medmindre man foder med vådt kowrap.

    Men istedet for at blande hø/wrap med halm, kunne man finde noget grovfoder med analyse på lavt FE og sukker indhold istedet - det er mere optimalt for maven, men ikke alle der har den mulighed :o)


  • #15   29. nov 2015 Krikken: Så findes der jo ikke fuldfoder hvis man kan undlade grovfoder?? De fleste producenter skriver jo også i deres fodervejledning at hesten skal have x antal kg hø/wrap ved siden af.

  • #16   29. nov 2015
    Havde givet shetlænderen vitamin/mineral blanding og evt. en bette slat lucerne, plagen havde jeg givet føl/plag foder. Horselux har Grow der er lav på stivelse, indeholdet muligvis GMO men synes ikke der er bedre alternativer på markedet.


  • #17   29. nov 2015
    Kris - Nej, det gør der i følge den formulering ikke nej :o)
    Derfor skriver de også at der skal grovfoder til ved siden af, fordi det ikke kan undværes.


  • #18   29. nov 2015 Min opfattelse er at forskellen på fuldfoder og tilskudsfoder er at man ved at bruge tilskudsfoder selv kan tilsætte den mængde energi man ønsker. Om det så er havre, olie eller hvad man nu er til..
    Den daglige dosering på tilskudsfoder er jo også væsentlig mindre end på fuldfoder..


  • #19   29. nov 2015
    Tilskudsfoder er for mig = uden vitamin/mineraler i der kan tilsættes efter behov
    Fuldfoder er = giver du x antal af det så dækker det hesten ind vitamin/mineral mæssigt.

    Men det er myndighederne så ikke enige i ;o)


  • #20   29. nov 2015 Det er sgu noget af en jungle. Man vil jo gerne have det bedste til dem, men at det så sammentid er økonomisk.
    Jeg vægter lidt mellem horselux eller den fra st. hippolyt.


  • #21   29. nov 2015 2 års ville jeg give Naturpellets SOLO, efter forventet voksenvægt
    20 års ville jeg give Gemüse krauter mineral

    Nemt, sundt og dækker super godt ind smiley


  • #22   29. nov 2015 Hvis det er helt rigtigt, må ingen producenter skrive "fuldfoder" ved et krybbefoder produkt... Det vil skulle indeholde alle de kg grovfoder en hest skal have om dagen for at dække hesten korrekt ind... Og det er fysisk umuligt smiley
    At nogle vælger at kalde et produkt fuldfoder, er fordi det er det folk kender, selvom de ikke må... Men fuld og tilskudsfoder er det samme, begge dele bør indeholde de vitaminer og mineraler hesten skal bruge UD OVER grovfoderet smiley

    Forvirringen er totalt når et produkt ikke indeholder de vit/min en hest bør have, kaldes et tilskudsfoder... Man bør altid læse hele indholdsfortegnelsen på produkterne, der står det anført om der skal tilsættes vitaminer ved siden af eller om anbefalet mængde dækker ind...


  • #23   29. nov 2015 Krikken: Hvorfor skulle man så give tilskudsfoder? Hvis der ikke er vit/min i..

  • #24   29. nov 2015
    Tilskudsfoder er for mig = havre, fiberpiller, roepiller, grøntpiller, lucerne osv.

    Altså noget man giver udover det der indeholder vitamin mineraler :o)
    Nogen bruger fiberpiller til at fede op fordi fuldfoderet ikke kan alene, andre bruger havre til at give energi og nogen bruger lucerne for tyggetiden - men ingen af delene er tilsat vitamin/mineraler for at dække hesten ind.


  • #25   29. nov 2015 Nårh på den måde.. smiley
    For mig er et fuldfoder et tilskudsfoder for de ting du beskriver som tilskudsfoder allerede er tilsat.
    Kan godt forstå der kan opstå forvirring omkring fodring smiley


  • #26   29. nov 2015 Tilskudsfoder er i min optik foder man tilsætter for at få det ekstra vit/min/korn man tænker hesten behøver. Et fuldfoder indeholder alt det hesten normalt behøver i sin daglige ration for at være dækket fuldt ind (minus grovfoderet)
    Jeg bruger Easy og Tindur fungerer rigtig godt på det smiley

    Mvh TT


  • #28   29. nov 2015 Brogaardens Safe and Sound har 5% stivelse og 5% sukker smiley

  • Fogh
    Fogh Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 30
    #29   29. nov 2015 I min verden er tilskudsfoder da netop vitaminer og mineraler mm - altså det man giver som tilskud til, hvad man ellers fodrer med af wrap/hø, havre, roepiller, osv.
    Fuldfoder er så hele pakken - minus grovfoder. smiley

    .... Og, halm i et foderprodukt lyder lidt skørt.


  • #30   29. nov 2015 Fodrer man med kun tilskudsfoder så behøver man at tilsætte havre, byg, sojaskrå e.l. For at hesten er dækket ind. smiley

    Mvh TT


  • #31   29. nov 2015 TT: Så i din optik så kan man ikke udelukkende bruge et tilskudsfoder og hø/wrap?

  • #32   29. nov 2015 Jo men så er det kun en vitamin/mineral blanding fordi man har en nøjsom hest smiley
    Dette bruges oftest når man har en analyse af høet og kan sætte sammen en foderplan der "passer" hesten. smiley

    Mvh TT


  • #33   29. nov 2015
    Vitamin/mineraler kan sagtens bruge alene og kun med grovfoder til.

    Det har min fået igennem sommeren, sammen med en mikro, mikro slat lucerne uden melasse - eftersom 40 g vitaminer pr. måltid ikke fylder særligt meget :o)


  • #34   30. nov 2015 Tja min ridehest lever af wrap ad libitum og vitaminpiller med en lille håndfuld lucerne blandet i, så det kan de nu sagtens smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #35   30. nov 2015 Hvorfor det hedder tilskudsfoder uanset er fordi EU har bestemt at producenterne ikke må kalde det når det ikke dækker hestens behov for grovfoder, det er en del år siden det blev lavet om.

    Fuldfoder betyder alt hvad hesten spiser, der er ingen der har grovfoderdelen med i deres foder.

    Så med mindre du vælger et produkt uden vit. Og mineraler så er hesten dækket ind ved indtagelse af den anbefalede daglige dosis, der må ikke gives ekstra vitamin og mineraler hvis du allederede giver dem i et "fuldfoder" produkt.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #37   30. nov 2015 En stor hest bør ikke spise mere end max 2-3 kg dagligt, de kan i fordøje mere, tyggetiden bør de få via hø eller wrap.

  • #38   30. nov 2015 DanishWarblood
    Men der er vel bedre de får tyggetiden og træstof fra hø eller wrap ? smiley syntes bare det er underligt at putte i, når det intet foderværdi har og det muligvis ikke er sundt for hesten.


  • #40   30. nov 2015 Danish Warmblood: Men det er ikke en sund løsning og det bør vægte højere end økonomien... Giver fylde? Ja det kan virke forstoppende og give kolik, så det har du ret i... Halm bidrager ikke med noget sundt eller nødvendigt, det gør hø, græs og wrap....

  • #42   30. nov 2015 Ja det har jeg også, men de har ikke spist af det fordi de fik deres behov dækket korrekt.....

  • #43   30. nov 2015 Danish Warmblood - har dine heste gennemgået en gastroskopi siden du ved at de ikke har taget skade af at spise halm i stedet for hø/wrap/gres?

    Mvh TT


  • #44   1. dec 2015 Halm kan sagtens fungere som supplement til hø, wrap og græs, hvis hesten er den trivelige type som ikke bare tåler ad libitum.
    Der giver halmen tyggetid, beskæftigelse og fylde i maven.
    Man skal selvfølgelig være obs på om hesten tåler det, men det gør de fleste

    Jeg kunne dog ikke drømme om at give overpris for foderblandinger der indeholder halm, eller græs(hø) for den sags skyld. Jeg køber mit grovfoder i baller smiley


Kommentér på:
Snakken om at fodre med halm

Annonce