{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
923 visninger | Oprettet:

Bedst for irriterede luftveje?? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu har vi i 2-3 uger kørt på inhalator maske før ridning, og mucolyt fra hippolyt

Det lader til at ha en gavnlig virkning
Han puster tydeligt mindre under ridning.

Dyrlægen mente det ku skyldes mange ting.
Virus, støvallergi, svampespore allergi og i den stil
Det er svært at vide uden at få lavet en prinktest (koster kassen)

Hvor og hvordan, og på hvad ville du stille din hest hvis det var jer?
Ville i overhovedet ændre noget??

Han står på halm og i alm stald.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedst for irriterede luftveje??
  • #1   30. nov 2015 Ville stille den i løsdrift, med støvfri bund. Det plejer at have en enorm virkning på allergi heste smiley

  • #2   30. nov 2015 Løsdrift.. Gjorde vi med tidligere allergi hest og det havde en ekstrem god effekt på ham..

  • #3   30. nov 2015 Jeg har astma hest med allergi for støv, svampespore osv. Min går i støvfri løstdrift og får wrap. Gør din hest en tjeneste og skift underlag fra halm til et mere støvfrit. Det bedste vil afgjort enten være udeboks eller løstdrift, har du ikke mulighed for det, så er et så støvfrit staldmiljø det bedste du kan gøre. Men tag ikke fejl, bare fordi din hest har en støvfri boks, og en hest som står 3 bokse derfra ikke har støvfri boks - det alene kan godt påvirke din hest. Allergi er en hovedpine, min pony er i hvert fald sindsyg overfølsom og det bedste jeg har gjort var at rykke ham i løstdrift smiley

    Held og lykke med din hest!


  • #4   30. nov 2015 Men hvordan vidste i at det var en allergi hest?

    Jeg vil ik flytte ham, hvis det ikke er det


  • #5   30. nov 2015 Inden min hest slog voldsomt ud, så hostede han kun om morgnen når han kom ud af stalden - bare en enkel gang. Desværre reagerede jeg ikke hurtigt nok, og efter en måned eller to, begynde han at hoste konstant. Hans vejrtrækning var/er skidt og på de dårlige dage, kan man se han bruger hele maven til at trække vejret med (luften skal presses ud) Han er sløv, når det er meget slemt. Men i den normale dagligdag, er han fuldstændig som han plejer - glad og frisk. Men han taber pusten hurtigere (skyldes også dårlig form) og kan sagtens hoste en enkel gang eller to efter en galop. Susser han for meget rundt, kan man høre ham trække vejret. Men det er sjældent, han løber så længe hehe smiley
    Det var dog dyrlægen der gav dommen om at han nu var allergi hest.


  • #6   30. nov 2015 Han er ikke astma hest - det siger dyrlægen

    Men måske er han allergi hest, når han nu reagerer positivt på luftvejs-medicin


  • #7   30. nov 2015 Jeg fik også først at vide at min pony var allergi hest, men da han ved et uheld kom i kontakt med dårlig wrap og noget hø, så fik jeg af vide at det nu havde udviklet sig til astma. Og at han var færdig som normal ridehest. Jeg siger bestemt ikke at din hest er en astmahest. Men allergi skal man passe på med, i værste tilfælde udvikler det sig til det der er værre.

    Held og lykke med din hest - jeg er sikker på du nok skal tage den rigtige beslutning, det er trods alt dig der kender din hest bedst! smiley


  • #8   1. dec 2015 Ville skifte bunden til en mere støv venlig bund.
    Hvordan er udluftningen i stalden?
    Hvor mange timer er den på fold.

    Min kan sagtens stå i alm. stald men der er også god udluftning og de går på fold mange timer.
    Vask boksen ned og støv den af.
    Undgå foderet er i forbindelse med støv.
    Undgå at feje når hestene er inde, eller ihvertfald omkring din hest.
    Så vidt det er muligt altså. smiley


    Så vil jeg igen anbefale Secreta Pro max som renser op i luftvejene. Det er er natur produkt, som gives i foderet.
    Så findes der en spray som også er et naturprodukt. Det sprøjtes i næsen før ridning eller ved indluk til stald.
    Det afholder støv fra at komme i næsen.

    Begge produkter er nogle jeg selv anvender på min multiallergiske hest. Begge dyrlæger der har været på ham er forundrede over der ikke behøves bruge mere end det. smiley


  • #9   1. dec 2015 Min pony står i ugeboks på spåner og får wrap hvis han får hø hoster han.
    Vi havde dyrlæge ude fordi han en dag næsten ikke kunne få vejret pga hoste


  • #11   1. dec 2015 Jeg ville sætte den på træpiller, og hvis muligt så opbevar hø / wrap i en anden bygning. Hvis den får hø, så vand det inden den skal have det.. f.eks. sætte det i en trillebøre om morgenen og fyld den med vand..

    Nu ved jeg ikke hvilket foder den får, men hvis det f.eks. er valset korn, så lige hæld en skovlfuld vand i også, inden du fylder i krybben, så undgår du også støv derfra..
    Og så kun feje staldgang når hesten ikke er inde. Eller vand staldgangen inden fejning, så der ikke hvirvler så meget støv op fra gulvet. - det gør de blandt andet på den rideklub jeg rider i og har haft hest stående, og det giver et helt andet staldmiljø.. De går lige en tur op ad staldgangen med en vandkande og svinger lidt vand ud.

    Hvis ikke det er nok, så måske overveje udeboks eller løsdrift. Det andet er bare lidt lættere at starte med at prøve..


  • #12   1. dec 2015 Jeg skal flytte stald hvis jeg skifter bund

    Alle andre bokse i stalden er halm, så det vil ik batte noget.

    Men kan evt flytte til mere luftig stald, med en endeboks (kun een nabo), og et boksvindue ud til det fri. Der er max 4 andre heste på halm.

    Han får musli, Linamix og fiberpiller
    Så ingen støvende korn.
    Han fodres med wrap på gulvet i boksen
    Denne er på halm


  • #13   15. dec 2015 En lille opdatering

    Han puster mindre end da dyrlægen var her, men så er det ligesom stagneret, og den løbende forbedring er udeblevet. Så han er bedre end da dyrlægen var her, men ikke blevet bedre og bedre...
    Derfor skal han ha lavet en endoskopi og skylleprøve, for at se hvilke celler der måtte være til stede.

    Håber jeg får et endegyldigt svar på hvad der er med mit hjertebarn.
    smiley

    Om det er det ene eller andet, pest eller kolera - bare jeg får et svar, så jeg evt kan tage mine forholdsregler...


  • #15   18. dec 2015 Tak smiley
    Jeg ved ik rigtigt hva jeg håber på - begge dele er lige træls smiley


Kommentér på:
Bedst for irriterede luftveje??

Annonce