{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.315 visninger | Oprettet:

Ride hesten til det nye opstaldningssted? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg søger lidt råd, vejledning, tips og tricks omhandlende overskriften smiley

Jeg står (forhåbentlig) og skal have flyttet min unghest ca. 12 km tættere på mig. Da det er så møg besværligt med transporten (da jeg ikke selv kan eller kender nogle der kan), har jeg leget lidt med tanken om at ride der til.
Vi er vant til ca. 1 gang om ugen at ride både i skov, i by og ved trafikkeret vej (ca. 10km tur), og han er vel omkring 90% trafiksikker, hvilket vil sige at han fryser fast når der kommer store lastbiler og han er meget opmærksom på traktorer med læs. Al andet trafik er han 100% ligeglad med inkl. larmende skolebørn (store som små), gøende hunde, folk der skal hilse og klappe osv. osv.
Størstedelen af turen kan jeg ride i skov, men der er lige 1-2km i by og 2 km ved vej ca.
Vi vil begge være fuldt udstyret med diverse reflekser og sikkerhedsudstyr.
Grunden til at ride og ikke trække, ligger i at hesten simpelthen er mere rolig med rytter på ryggen end med rytter på jorden.

For og imod, gode råd, ting jeg skal huske og lignende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ride hesten til det nye opstaldningssted?
  • #1   1. dec 2015 Det er da bare rid afsted.

  • #2   1. dec 2015 Det er også min mening, men har bare hørt så mange skrækhistorier, så vil hellere have for mange gode råd, tips og ideer, end en for lidt smiley

  • #3   1. dec 2015 Hvis i alligevel er vant til, at ride tur en gang om ugen, så er dette da ikke anderledes.

  • #4   1. dec 2015 Vi har aldrig redet længere end 1 km af traffikeret vej og vi skal igennem en by hesten aldrig har været igennem før. (Jeg bor der og der er forholdsvist roligt, men alligevel). Vi skal også ud på en vej han heller ikke har været på før.
    Vi rider hovedsaligt i skoven, men for at komme til skoven er der ca. 1km vej, en vejkrydsning, og 500-1000m by.
    Vil det måske være en god ide at tage nogle testture ud på den mere traffikerede vej og ned til den nye by i ugerne op til, så hesten bliver vant til den rute?


  • #5   1. dec 2015 Jeg har de sidste 4 steder jeg har stået, reddet derhen når jeg skulle flytte. Men jeg har så også maks haft 4km til stedet :).
    Synes det er fint. Hvis den er vant til at ride lange ture, så se på det som at det er en normal ridetur, bare uden at I kommer tilbage til den gamle stald :P.


  • #6   1. dec 2015 Hvis det er muligt så gør det en dag i weekenden, da der er færre lastbiler og du helt sikkert kan ride i dagslys. Måske du kender en der kan cykle med? som ekstra sikkerhed, men som der står ovenfor det er jo ikke anderledes end anden turridning, og sikkert mindre stressende for hesten end hvis den skulle i trailer.

  • #9   1. dec 2015 Jeg ved ikke hvor vant han er til de lange ture, vi har kun redet de lange ture i ca. to måneder nu. Men han er vant til at ride tur generelt det sidste halve år, både korte og lidt længere ture i skridt og trav. Vi er så småt også begyndt at galloperer på ture, men hele turen til det nye opstaldningssted bliver højst sandsynligt kun i skridt smiley

  • #10   1. dec 2015 Planlæg det så I skal afsted når der er mindst trafik og naturligvis i dagslys smiley Ellers er det bare afsted med jer smiley

  • #11   1. dec 2015 De skrækhistorier jeg har fået fortalt har være med såkaldte trafiksikre heste, der så ikke var ligeså trafiksikre i de nye omgivelser alligevel. Både med en hest under en lastbil, ryttere smidt af i vejkanten, hest stukket af, ramt af biler, 'dumme' billister og lignende.

  • #12   1. dec 2015 Vi har også planer om at gøre det en lørdag smiley

  • #13   1. dec 2015 Hverken jeg eller hesten har redet i mørke (på tur) før, så det tør jeg slet ikke når vi skal ud på vejene XD

  • #14   1. dec 2015 Afsted med jer, det kan i sagtens.

  • #15   1. dec 2015 Tak for tiltroen smiley
    Vi skal nok opdatere engang i januar (og måske i løbet af december når vi rider længere ture på 'de store' veje).
    I mellemtiden vil jeg prøve at overtale min kæreste til at gå ved siden af. Han elsker at vandre men hader at cykle, så mon ikke han kan overtales til en god gåtur smiley (og måske lille ridetur i skoven på vejen)


  • #16   1. dec 2015 Hvis du ikke er helt tryk ved det så kan du jo også hører om nogle vil cykle ved siden af jer? Så du har en med hvis det så går helt galt.
    Det var sådan min hest blev trafikvant igen.

    Jeg slutter mig personligt også til at du bare skal afsted smiley


  • #17   1. dec 2015 Hvor gammel er hesten? Og hvor langt er det du skal ride den? smiley
    Bliver den kun redet den ene gang om ugen? smiley

    Bare lige relevante spørgsmål for mig smiley

    Men ja tilslutter mig de andre, afsted, måske gør det tidlig formiddag i weekenden, der er der ikke særlig mange på vejene oftest smiley


  • #18   1. dec 2015 Hesten er 4,5 år, og det var 12 km smiley
    Han rides pt. 3 gange i ugen (grundet mørke og mangel på lys på opstaldningsstedet).
    Han er vant til at blive redet 4-5 gange om ugen over sommeren. i foråret også de ca. 3 gange om ugen, da han skulle have opbygget muskler og lige blive vant til det at skulle rides ordentligt smiley
    Han har så også haft nogle voksepauser imellemtiden, den sidste i september måned smiley
    Han har været på veje og togskinner (og et par gange på en lille togstation for at møde de store toge og de 'mange' mennesker) og blandt larmende mennesker siden han var 1 år ca. Han har været i byen siden sommers (både med og uden rytter).
    Håber det var informationer nok, ellers spørg bare smiley


  • #19   1. dec 2015 Jeg har en hest der lyder til at være lidt som din mht. trafik. Da jeg stadig red hende kunne jeg godt ride ved vejen, det var ikke noget problem. Men tunge køretøjer gjorde hende lidt nervøs, og jo længere tid vi skulle opholde os på vejen efter at have set et stort køretøj, jo mere blev hun kørt op.

    Så hvis jeg var dig, ville jeg nok vælge at ride, men de få km. hvor du skal ride ved vej vil jeg alliere mig med en hestekyndig, som møder dig her (eller bare cykler med hele ruten), for så har du en ekstra sikkerhed i, at den person kan tage fat i hesten, hvis den begynder at blive nervøs.


  • #20   1. dec 2015 Der vil højst sandsynligt være en med mig hele vejen af sikkerhedsmæssige årsager.
    Når min bliver nervøs/bange så stivner han bare og står stille, når det farlige (køretøjer) er væk, så er han lige så rolig som han var før. Han gejler ikke sin nervøsitet op. Vi har tit bare redet op og ned af vejen efter vi har mødt 'farlige' køretøjer, og der har ikke været noget.
    I starten indøvede vi bare at han først fik lov til at skridte på marken eller dreje ned af grusstier væk fra vejen, når han var helt rolig og afslappet, så i starten gav det en del timer på vejen, indtil han lærte at slappe 100% af. Han har altid stået nær veje (hvilket det nye sted også er), så det var bare et must af gøre ham trafiksikker fra dag 1 smiley (Og samtidig engang i fremtiden skulle han helst også kunne køres for vogn på veje, markeder og lignende, som bundstabil hest) smiley


  • #21   1. dec 2015 Det lyder jo generelt ikke som om der er noget at være vildt nervøs for, men jeg synes nu stadig det lyder som en god ide, at have en med smiley

  • #22   1. dec 2015 Jeg vil bare ride derhen smiley

  • #23   1. dec 2015 Vil også klart være mere tryg hvis jeg kunne få en med smiley
    Er lidt nervøs for at skulle ride så langt i så fremmede områder alene, så også gerne en der har kort med, så jeg ikke farer vild i skoven smiley
    Jeg har mulighed for at ride alle 12 km af vej, men det synes jeg er at presse skæbnen, så vil hellere være på den sikre side og tage en god skovtur, selvom den er lidt længere smiley


  • #25   1. dec 2015 Af sted med jer.
    Da min part blev flyttet i sommers blev hun redet. Der var en rytter på der kender hesten rigtig godt, ejer ved siden af og så gik de ellers de 9 km der var. Min part er ikke videre tur vant men med den rette rytter kan hun godt. Så hvis din er vant til det så er det da bare at tage fat i en der er lidt heste vant og så ellers der ud af (evt på cykel ved siden af hesten). Det kan jo blive en helt hyggelig tur i skoven hvis vejret er okay


  • #26   1. dec 2015 Jeg ville bestemt ikke ride på/til det nye sted før selve turen (med Tindur) da han er mere nervøs og ser alle de farlige ting hvis han har prøvet turen før smiley første gang vi rider et nyt sted er han fantastisk smiley så bare afsted med Jer smiley 12 km er ikke ret langt og gøres på ca 2 1/2 time i kun skridt smiley

    Mvh TT


  • #27   1. dec 2015
    Har redet til to steder :o) Det ene sted 15 km - som det meste af vejen foregik ind igennem Odense by, havde valgt en lørdag tilfældigvis så der hvor der var vejarbejde, var der ikke nogen.

    Og det andet sted var 7 km hvor vi en del af vejen red langs en to sporet ret befærdtet landevej.

    Det har jeg absolut ingen problemer ved og gøre :o). Det på 15 km tog omkring to timer med primært skridt.


  • #28   1. dec 2015 Synes da bare du skal ride - har du ikke en som har lyst til at gå med jer? smiley

  • #29   2. dec 2015 Prøver at overtale kæresten. Ellers har jeg ikke nogen der har tid til det, eller har fysikken til det smiley
    Og så er det ret begrænset hvem der gider tidligt om morgenen d. 1 januar -.-'


  • #30   3. dec 2015 Jeg syntes godt du kan ride, der er ikke så meget trafik i weekenden, så god tur


  • #31   7. dec 2015 Hvis du inviterer på kage og varm kakao kan det være du kan overtale en tosse fra HG. Lige pt kender jeg ikke mine nytårsplaner (som højest sandsynligt bliver meget stille og rolige) - så strengt taget kan jeg vel godt lokkes alt efter hvor i landet det er smiley

Kommentér på:
Ride hesten til det nye opstaldningssted?

Annonce