{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
398 visninger | Oprettet:

Strøelse til en aktiv hoppe {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hoppe der er meget aktiv i sin boks. Hun går på halm og bunden bliver bare så rodet og ujævn. Jeg hat forsøgt at muge i den jævnligt, men hvis jeg misser én dag, bliver den for tung for mig og jeg får ondt i min ryg. Derfor tænke jeg på at give hende en anden slags strøelse. Hvad har i af erfaringer? Og hvad er priserne i forhold til hinanden? Tænker på en bund af træpiller, spåner, tørv og lign.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Strøelse til en aktiv hoppe
  • #1   13. dec 2015 Jeg har helt samme problem med min hoppe, jeg har prøvet det meste. Nu er hun kommet tilbage på halm igen da det er nemt at muge i bund hverdag smiley

  • #2   13. dec 2015 Jeg har været rigtig glad for træpiller.

    Men man skal helst ikke misse en dag med det, da de så kommer til at stå i lorten om natten.

    Med halm er det lettere at strø over med en ny omgang halm, hvis man har travlt.

    Dog tager det naturligvis ikke særlig lang tid at muge i en træpillebund. 10-15 minutter, så er man færdig.
    Kunne nemt bruge en halv time, da jeg havde halm.

    Det er billigere i længden at bruge træpiller, dog dyrt i opstart.


  • #3   13. dec 2015 Jeg bruger træpiller til min som også roder rundt...
    Til at starte med fik jeg fyldt for lidt ind fordi jeg tænkte at hun jo svinede det til i løbet af ingen tid, men på den måde blev der aldrig lavet en ordentlig bund som er alfa og omega for at det skal lykkedes at give hende en ordentlig boks...
    Fyld godt med træpiller ind og evt. fugt dem lidt for at det giver en hurtig god fast bund....sørg så for at fyld efter med en pose træpiller fast en gang i ugen så holder det super godt. Lad være at rode rundt i bunden som de fleste gør...det duer kun til de heste som ikke selv gør det arbejde smiley sørg for når du så fjerner pærer lige at rive det lidt så bunden bliver jævn og pæn....så kan du holde en rimelig bund og det er nemt for ryggen og dejlig tørt for hesten smiley


  • #4   13. dec 2015 Vi bruger tørvemix. Det er super lækkert at arbejde med smiley
    Det er dog vigtigt, at man får lagt en god bund fra starten af, men så kan den også blive liggende længe smiley


  • #5   13. dec 2015
    Med alt andet strøelse end halm, kan man ikke misse en dag. Og misser man en dag med halm, skal man gerne strø den dag, man så ikke muger.

    Jeg rider en hest der står på halm, ham bundmuger jeg ved HVER dag - han roder også i det og er en stor hest, så der ryger meget ud i den anden ende både det ene og det andet.


  • #6   13. dec 2015 Snittet halm kan varmt anbefales smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #7   13. dec 2015 Vi bruger halmpiller de har lige vundet i en test og min egen erfaring siger at de er klart bedre end træpiller.

    Træpiller suger ca. 2,7 gange deres egen vægt, halmpiller 5-6 gange deres egen vægt, princippet er det samme, vi betaler det samme for halm og træpiller som der kommer i fyret.

    Men med en boksgris så er det vigtigt at du ikke bruger for lidt men får bygget en tyk og fast bund som ikke bliver til huller, hø eller wrap skal helst ikke ligge i bunden da det er et helvede at muge i, og der går en masse til spilde da mange heste skraber det ind midt i boksen så det ender som toilet.


  • #8   13. dec 2015 Bunden bliver hurtigt tyk og fast, men også meget ujævn og det er jeg ikke så glad for. Jeg er ikke i stalden hver dag, og derfor er det ikke muligt for mig at muge hver evig eneste dag.

  • #9   13. dec 2015
    Så ville jeg holde mig til halm. Træpiller og andet bliver meget ulækkert, hvis ikke man muger klatter hver dag.

    Også ville jeg nok alliere mig med en der kunne strø halm de dage jeg ikke var i stalden. Ellers kan jeg godt forstå den bliver våd :o)


  • #10   13. dec 2015 Der bliver muget en gang i måneden med en minilæsser, men det er bare ikke nok for min :-)?

  • #11   13. dec 2015
    Som nævnt; det ville nok være bedst, hvis du kunne muge dagligt. Men det kan du ikke så derfor hold dig til halm og find en der kan strø de dage du ikke er der, eller muge.

    Skrumlet jeg rider, hans boks er en omgang sop og vådt rodet rundt hvis jeg ikke får bundmuget men bare strøger - eller hvis jeg ikke muger hver dag på halm.


  • #12   13. dec 2015 Hvis der kun bliver muget en gang i månedet skal du holde dig væk fra alt andet end halm.

    De okse der ikke er strøet med halm, kræver meget mere opmærksomhed dagligt i forhold til mugning. Det vil blive en stor lortebunke, hvis ikke du får ordnet det. Og det er ikke fair smiley

    Og som sagt, de dage der ikke muges i halmen, er det en rigtig god ide at strø.


  • #13   13. dec 2015 Der bliver strøet hver dag, så det er ikke noget problem smiley

Kommentér på:
Strøelse til en aktiv hoppe

Annonce