{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.115 visninger | Oprettet:

Hjælp min hest taber sko! {{forumTopicSubject}}

Hej alle jeg har det problem at min islænder hoppe Elva bliver ved med at tabe sin højre forsko. Første gang hun tabte den var i starten af december efter en tur på asfalt hvor jeg i pt red med klokker (så der giver det mening at hun tabte den). 2. gang det skete var også på tur, men en lille skovtur uden klokker ca 3 dage efter første gang hun tabte skoen.
3. Gang var på folden hvor hun ikke havde klokker på heller, så derfor foreslog min smed at jeg kunne have klokker på både når jeg red og på folden (det gjorde jeg så)
4. Gang hun tabte den var så i dag på folden igen, men der havde hun klokker på.

Hun går i løsdrift og der er meget mudder, så det kan jo være grunden, men hvordan kan jeg så forebygge det?

Elva er også en ret utålmodig hest, og når man strigler hende, eller hun står i boks skraber hun med hoven (jeg lagde mærke til at hun tabte et søm pga det en dag)
Kan det være pga det?

Dagen inden hun tabte sko nr 4 lagde jeg mærke til at hun manglede 2 søm i hoven.

Håber i kan hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp min hest taber sko!
  • #1   23. dec 2015 Min fjordhoppe, taber også sko en af en kant. Hun går med klokker på fold og under ridning. Her i efteråret slash vinteren, er hun ikke blevet redet regelmæssig og har derfor gået uden sko.
    Ellers plejer vi at bruge boots, hvis det er meget slemt smiley


  • #2   23. dec 2015 Min tabte også 4 sko på 2-3 uger, men det var fordi vores faste smed havde brækket hånden, så vi var nød til at bruge en anden smiley
    Ligeså snart vores egen kom tilbage, stoppet hun med at smide skoene, så måske i i skulle prøve en anden smed, som et forsøg smiley


  • #3   23. dec 2015 Jeg tænker også at du skal prøve en anden smed smiley

  • #4   23. dec 2015 Det kan også have noget at gøre med hun måske kunne bruge at blive set igennem af en kiropraktor eller fys. Olivar er meget slem til at træde skoene af selvom han har klokker på, og efter sådan en omgang træder ham dem ikke af mere smiley

  • #5   23. dec 2015 Jeg ville prøve en anden smed.
    Begge mine går med 4 sko og vi har mega meget mudder og der er heldigvis igen af dem der nogen sinde er komme ind med løse sko eller uden sko. Og de går uden klokker smiley


  • #6   23. dec 2015 Jeg tænker at det er meget fornuftig at skifte smed:) kiropraktor ville måske også hjælpe, men det er jo ikke ligefrem gratis:-)
    Tak for hjælpen


  • #7   23. dec 2015 Du kunne jo prøve med en ny smed først og hjælper det ikke kan du jo overveje om du vil have den tjekket igennem smiley

  • #8   23. dec 2015 Har du prøvet ShoeSecure?

    http://www.pegasusrideudstyr.dk/produkter/4-til-hesten/1127-shoesecure/


  • #9   23. dec 2015 Min egen hoppe kan selv god finde på at tabe en sko, når det er meget mudret. Min smed forklarede at når hoven fik konstant fugt, så kunne sømmene løsne sig. Så derfor kan man selv, for at forhindre hesten i at tabe sko, banke sømmene på plads igen uden på hoven med en hammer. Det er dér det går galt smiley

  • #10   23. dec 2015 Med alle de gange, blir det heller ik nemmere, at få den til at sidde fast.
    Sidste år og i starten af året, bøvlede jeg meget med tabte sko.
    6 på 5 uger, forskellige sko.
    Efter jeg har fået den gamle tilbage, har jeg ik haft problemer, selv om der stadig er mudder.

    Så måske en anden smed er en to ide..


  • #11   24. dec 2015 Haft to eller tre tabte sko. Og vi snakker smed hver 4-5 uge i omkring to år nu. Inden havde jeg mellem 1-2 tabte sko i hver smed periode. Der hed det så hver 6 uge. Men stadig jeg havde virkelig mange gange en hest der ventede på smed, skulle sætte sko på igen.
    Men men som en skriver, når skoen først har været af en og to gange, begynder hullerne de sømmer i, at være ret store smiley
    Hvis din hest står lidt fugtigt i boks, vil det i denne tid hjælpe med den står tørt. Jeg står på halm, men bruger pt lidt halm piller i bunden af halmen, så er min boks altid dejlig tør. Kan anbefales hvis du står på halm altså.


  • #12   24. dec 2015 Altså det lyder som om du bare skulle pille skoende af for en periode og lade givende vokse ud så der senere er noget at banke søm i eller bruge boots i stedet for metal sko generelt.
    Så er problemet løst smiley


  • #13   25. dec 2015 Min hest smed 3 forskellige sko inden for 5 uger.
    Vores folde er ikke slemt mudderet. Og de går faktisk på en sandbane.
    +så fik jeg afvide at det kun var min hest der smed sko i stalden.

    Så prøvede jeg en anden smed. Han beskar hesten lidt anderledes og gav ham nogle andre sko på.
    Nu venter jeg så spændt på at se, om det har været det rette at gøre.

    Især fordi min hest ikke kan gå uden sko. Han hove flækker og flosser. Og for hver gang han smider en sko, bliver hovene bare værre.


  • #14   25. dec 2015 Ja jeg er enig i at hoven får det værre og værre når hun hele tiden taber sko. Der er flere der siger at hun kunne gå uden sko i en periode, men det ville betyde ingen ridning, og det vil jeg jo helst undgå:)
    Sandra N: banker du bare sømmene i selv med en hammer?

    Elva går i løsdrift døgnet rundt (jeg sætter hende nogen gange i boks en 30 minutters tid), og hun er underhest så hun står meget ude i mudderet.


  • #15   25. dec 2015 Hvis du rider meget grus og asfalt skal du selfølgelig have bootes eller sko på, men rider du i blød skovbund, ridebane eller ridehus så kan de fleste heste gå uden sko. Og kan de ikke det med det samme går der ikke lang tid før hovens vækst sætter igang og de kan.
    Hvis den for lov at gå uden sko bliver hovende sundere og hestens ben har flere leve år, idet at en sko låser hovens fjeder mekanisme og lader stødet gå up i benet.
    Så hvis du vil blive ved med at ride på din hest på længere syntes jeg du skal skifte til barfod.
    Det bland andet billigere i smed da den langt sjældnere skal beskæres.


  • camilla J
    camilla J Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #16   25. dec 2015 få den på tør bund, selvom det kan være rigtigt trælst! men endnu mere træls hvis hvene begynder at rådne. Smør med en god hovolie, der gør dem faste og giv tilskud. jeg giver solanum biotin og maks 2 to timer på våd fold, ellers har jeg ingen hest med hove. træls men nødvendigt for nogle.

Kommentér på:
Hjælp min hest taber sko!

Annonce