{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.183 visninger | Oprettet:

Udlån af utilredet unghest?.. {{forumTopicSubject}}

Godaften.

Jeg har lidt en tanke i mit hoved som jeg skal ha hørt jeres mening om.

Problemet er den at jeg i slutningen af 2015 blev nød til at fraflytte den lejlighed mig og min kæreste boede i, og så flytte hjem til min far. Det har så gjort at jeg nu har en times kørsel ud til hesten.
Jeg kan ikke flytte hende pt da vi ikke har fundet ny lejlighed endnu, og ikke vil flytte hende rundt gang på gang..

Jeg har haft hende tilsalg men ingen ville købe.
Hun er en hoppe der kræver regelmæssig træning og det kan hun på ingen måde få sådan som det ser ud lige pt.

Jeg fik så tanken omkring udlån, men eftersom hun kræver lidt træning fra jorden før tilridning slog det mig om nogen gad at låne sådan en hest?..

Hun er en meget opmærksom hest og også stædig..
Hun bliver 3 år til Mats og er egentligt næsten klar til trense og sadel tilvænning..

Jeg tænker at kontrakten ville løbe over 2 år.


Nu kommer spørgsmålet så...

-tror i der er nogen der gad at låne sådan en hest når der er rimelig meget arbejde i hende?

Man vil self få hende som sin egen hest og selv betale opstaldning ovs.

JEG BETALER VACCINATION OG TANDRASP..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udlån af utilredet unghest?..
  • #1   19. jan 2016 Nej det tror jeg ikke. Ikke når de ikke kan ride på den og de ikke får noget økonomisk ud af det. Så tror jeg du skal være meget heldig.... Desværre

  • #2   19. jan 2016 Jeg tror nu sagtens det kan lade sig gøre smiley

  • #4   19. jan 2016 Nu står der jo ingen steder at TS forventer at få en velredet, top tunet hest hjem igen.
    Jeg tror nu sagtens man kan finde en som synes det kunne være en super fed udfordring, om ikke andet så som selvskabshest og til jordtræning smiley


  • #5   19. jan 2016 Jeg siger ikk jeg vil ha en velredef hest hjem! Hun må gerne kunne rides i skridt og trav, mere stiller jeg ikke krav til?...

    At udnytte.. Wow slap da lige af?:o


  • #6   20. jan 2016
    De færreste til låne en hest der ikke er tilredet, for så at tilride den.
    I og med at det normalt er noget man bliver betalt for - at ligge et stykke arbejde i hesten.



  • #7   20. jan 2016 Det synes jeg ligger på grænsen til ren udnyttelse af låneren....

  • #9   20. jan 2016 Jeg synes det lyder fint, nu ved jeg selvfølgelig ikke om du vil stille krav til den skal tilrides og sådan. Der er jo nok også nogen der kunne bruge en ung selskabshest. Og hvem ved, måske er der nogen der også kunne tænke sig at tilride den selv om de ikke får noget ud af det, ved man aldrig.
    Synes langt fra det er udnyttelse, folk kan jo selv bestemme om de gider låne den eller ej, om de gider gå med til dine betingelser ?


  • #10   20. jan 2016 Hej
    det kan du sagtens jeg har pt lånt to ud de var ikke tilredet nogen af dem. jeg betaler vacc forsikring og tænder.
    den ene med forkøbsret vi har så lavet prisen inden da hun jo rider den op
    så held og lykke smiley


  • #11   20. jan 2016 Man kan godt, men der er få der vil låne en de skal tilride og betale næsten alle udgifter for samtidigt

    og jeg synes heller ikke det er fair, hvis man skule gøre det skulle det være hvor man betale alle udgifter og låner så tilred den i mens.. og når den så var tilredet kunne man snakke om halv halv da låner jo stadig vil fortsætte med at uddanne den men så begynder at have glæde af det på en anden måde..

    eller også skal man låne udelukkende som selvskabshest og vente med tilridningen til man selv kan eller vil betale penge for at få gjort det


  • #13   20. jan 2016 hej
    ja rigtig den anden der kun var udlån betalte jeg også det halve de første 3 mdr da hun skulle tilrides men der efter overtog hun udgifter


  • #14   20. jan 2016 Der er flere ting i sagen, nogle generelt overordnet, andre specifikt på den her hest/pony.

    Helt overordnet så forstår jeg ikke der er nogle som gider at låne en unghest/pony, for at træne med den, opdrage og tilride, ligge grundridning i - og så skulle betale for det undervejs.
    Men nogle synes det er "spændende", så måske kan det lade sig gøre ?

    Helt overordnet forstår jeg ikke, at man som ejer kan finde på, at sætte sin unghest ud til en, som så skal stå for uddannelse, opdragelse og tilridning - en som oftest ikke er specielt dygtig, en som synes det kunne være sjovt/spændende at prøve.... Hvis jeg ønsker min hest/pony en god start som ridehest, så ville jeg vælge en dygtig rutineret tilridningsrytter - og det koster på linie med at man skal købe sadel og hovedtøj, hvis man ønsker at få tilredet sin hest. Det andet er at krydse fingre og ønske det bedste, men forvente det værste - og det ville jeg ikke byde min hest/pony.

    Sidst men ikke mindst så kan jeg læse, at lige præcis denne her pony kommer fra usle vilkår, og er købt i 2015, samt forsøgt solgt igen i 2015 uden held.
    Hvis den kommer fra så usle forhold, så har den nok brug for at vokse og blive stærk i fred og ro - ikke at blive tilredet som 3 års. Og slet ikke når det er en spinkel lille araberblanding.

    Så var det min, så ville jeg forsøge at udlåne som selskabshest. Eller beholde ponyen selv, spare penge op og sætte den i to måneders tilridning her i sensommer. Så har den de bedste chancer for at blive solgt som ridehest til nogle som vil holde af den.

    Mvh Charlotte


  • #15   20. jan 2016 Jeg er meget enig med Charlotte M, og tænker, at hesten vel ikke tager skade af at gå og bare "være hest"? Rent faktisk har mange ungheste rigtig godt af det.

    Jeg tænker ikke at det er helt umuligt at låne den ud til én som vil synes at den er et "spændende projekt" - men helt ærligt, så tvivler jeg på, om en sådan låner nu også er kapabel til "jobbet"? Mon ikke det mestendels er helt unge piger, som gerne vil lege med lidt horsemanship og afprøve teorier fra de hestebøger de har læst? Måske er det blot en fordom fra en halvgammel trunte - men jeg har bare set dén konstellation mislykkes lidt for mange gange...


  • #16   20. jan 2016 Hvis den er reddet fra trange kår, er det nok din bedste mulighed, at finde nogle som vil tage den ind som selvskabs hest et år eller to give den en chance, og drop alt om tilridning osv hvis den har så store problemer, og været misrøgted.
    Tror det super for den hvis den kan få ro, tid at vokse, blive mentalt stabil. Og em et par år, når du har ro på, kan få den tilredet stille og roligt i dens temp.

    Lyder kaotisk med køb, og nu salg og du skal flytte smiley håber du finder et sted med god økonomi, som vil tage den ind. Husk lav kontrakt.


  • #17   20. jan 2016 Selvskabs hest er helt fint også!;)

  • #18   20. jan 2016 Jeg vil jo kun min hest det bedste..

  • #19   20. jan 2016 for mig personligt ville der have interesse. dog vil jeg ikke stå for udgifterne da jeg skal lægge mange timer i den før den kan rides bare lidt. udover det ville jeg kun gøre det hvis det var en hest med potentiale inden for den gren jeg nu gerne vil og ikke en blanding. jeg ville hvis jeg var dig. sende den i professionel tilridning i 2 mdr og så når den kommer hjem kunne du måske låne den ud.. men igen. som baggrunden lyder på hesten ville jeg sætte den i en løsdrift et års tid og så vente helt med at gøre noget som helst..

  • #21   20. jan 2016 ejer stårfor det meste for forsikring og jeg ville aldrig udlåne uden forsikring mine er i first hvor der så også er tegnet en rytter ulykke hvis uheldet skulle være ude

  • #22   21. jan 2016 Hvis det var udlån med forkøbsret kunne jeg sagtens finde på at låne sådan en hest, hvor det er mig som står for udgifterne og man blev enige om en pris fra start som man evt kunne købe den til senere hen. Self skulle der laves en god kontrakt på det.
    Jeg har selv en utilredet hest til lån nu, hvor det foregår på den måde. Jeg har den på prøve i et halvt år hvor jeg kan finde ud af om vi er et godt match. Hvis jeg vælger ikke at købe efter det halve år, er det hende som får en hest tilbage som kan lidt mere, og måske er steget lidt i værdi. Hvis jeg vælger at købe får jeg en hest jeg kender og er sikker på er den rette for mig.. og hun får den solgt.
    Så ærlig talt er jeg et eks på en af de skøre personer der kan finde på det, og jeg synes ikke selv det er skørt, jeg vil bare ikke stå med en hest jeg ikke er sikker på om jeg vil sælge kort tid efter fordi jeg finder ud af at vi alligevel ikke er et godt match. samtidig vil jeg også synes opgaven var spændende, at få en hest der kommer fra trænge vilkår til at stole på en. skal lige siges at den hest jeg låner ikke kommer fra trænge vilkår smiley
    Og man kan jo lade være at låne ud til helt unge piger, der ikke er rustet til opgaven.


  • #23   22. jan 2016 At udnytte låneren? Det har hun ikke skrevet var sin hensigt??
    Jeg tænker, at nogle ville synes det ville være spændende at låne sådan en hest - de forbedre da også deres erfaring. Dog ville jeg aldrig udlåne min utilredne hest, til en som ikke var meget erfaren.
    Selvskabshest var et godt bud (y)


Kommentér på:
Udlån af utilredet unghest?..

Annonce