{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.150 visninger | Oprettet:

Succes historier? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg søger som overskriften siger nogen succes historier mht. at have købt en hest hvor det bare ikke går godt fra starten af. For jeg er virkelig ved at miste håbet med min hoppe derhjemme, siden jeg købte hende i november er det bare gået ned af bakke og alt jeg høre er at jeg bare har brug for succes oplevelser men det får jeg ikke, lige meget hvor små mål jeg stiller for mig selv ender jeg altid enten med at være blevet i dårligt humør/sur så jeg er nødt til at stoppe med at arbejde med hende for jeg får jo ikke noget godt ud af det når jeg ikke er positiv, eller også ender jeg i tårer og så er det heller ikke så nemt at få nogen succes oplevelser. Så er der nogen der ligesom mig har købt en hest som lød perfekt til jer og så bare er endt med en masse uoverskuelige problemer og hvordan løste i dem hvis i gjorde det?
Man må også godt fortælle hvis man har ikke succes historier, hvilken beslutning i så tog? Jeg er virkelig i syv sind for vil virkelig nødigt sælge hende igen men har godt nok heller ikke meget tro på jeg nogensinde for den ridehest/ven ud af hende som jeg havde brug for.. smiley
Vedsætter lige et billede med den eneste gang for nyligt hvor det lykkedes at få en succes oplevelse, men havde heller ikke et større mål med dagen en lidt fold hygge og gode billeder.. og på folden er det eneste sted jeg ikke har haft problemer med hende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Succes historier?
  • #2   1. feb 2016 Jeg ville sige gå helt tilbage... start med at hygge løst på banen eller i ridehuset. Hav ikke nogen mål. Når det bliver en fornøjelse, så longer 5 minutter på hver side, og så brug tid bagefter på hygge igen... byg det op på den måde, så du kræver mere og mere. Jeg ville give det til midt/slut på sommeren. For selvfølgelig er det bedre for jer begge to at komme videre, hvis det virkelig ikke fungerer, men personligt havde jeg prøvet, som beskrevet, at starte forfra, og så lige tage en forhåbentlig god sommer med, hvor vejret, døgnfold osv måske hjælper en smule smiley

    Hvis du i forvejen har en dårlig dag, så lad være med at arbejde med hende, for som du selv siger, skader det mere end det gavner hvis der i forvejen er et ikke så godt forhold. Hvis du allerede når du skal afsted tænker åh nej, hvad bliver det så i dag, så tag en dyb indånding og ryst det af dig og tag afsted med et positivt sind smiley


  • #3   1. feb 2016 Altså det er godt nok ikke min egen hest, men jeg har en succeshistorie om en jeg kendes hest.
    Han var helt vildt dominerende og bed for et godt ord. Ejeren havde konstant blå mærker fordi hesten nappede hende dagligt. Hun havde hesten hjemme, men valgte at sende ham i træning, der hvor min hest står opstaldet. Det er derfra jeg kender dem smiley
    Herude fik hesten hurtigt øgenavnet satan (ment på en kærlig måde haha), fordi han bare var så slem smiley Ikke kun overfor ejer, men også en bisse på folden.
    Træneren gik så i gang med ham fra jorden. Han var faktisk så slem i starten at han
    angreb, hvis man pressede ham, men allerede efter en måned var der stor forbedring. Tror han var ude ved os i lidt over ½ år før ejer tog ham hjem og der kunne han rides og var fuldt ud håndterlig. Og nu er han bare den sødeste, dejligste hest.
    Så hvis "satan" kan blive en dejlig og nem hest, så er der håb for alle smiley Her krævede det bare en erfaren træners håndelag af få gjort en engel ud af ham smiley


  • #4   1. feb 2016 Dingle- Har hverken ridehal eller ridebane (eller jo men ridebanen er ikke så brugbar) Ville gerne bare kunne tage gå ture for hyggens skyld men jeg når meget sjældent at få hende ret meget mere end ud af leddet før jeg får problemer. Hun går i løsdrift så hun er jo allerede på døgnfold. Jeg håndtere hende aldrig mere end højest nødvendigt (hun bliver trukket ind og får mad dagligt) når jeg har en dårlig dag og sørger altid for at være positivt indstillet når jeg går ud til hende smiley Men det hjælper desværre ikke så meget indtil videre smiley

  • #5   1. feb 2016 Sibo- Der er desværre ikke tale om en problematisk hest.. jeg er desværre 100% klar over at næsten alle vores problemer kommer fra at jeg røg af hende og blev bange for at ride hende, så blev jeg usikker i mig selv med alle former for håndtering af hende. Og da jeg købte hende fik jeg at vide at da hun er en ældre dame skal man lige vise hende at man bestemmer, dette kan jeg ikke så godt så hun begynder mere at mere at ville skubbe rundt med mig. Det er ikke noget andre end mig kan gøre noget ved, min mor kan uden problemer sætte sig op og ride hende ud, eller trække hende rundt uden problemer. Det er bare mig hun har fundet ud af ikke er helt selvsikker omkring hende. Og jeg ved ikke om det bare skal have tid eller hvad jeg skal gøre smiley Men ja det er utroligt at selv den værste hest kan blive så sød smiley

  • #6   1. feb 2016 Altså en dygtig underviser, træner jo både hest og rytter. Både i forhold til at komme af med angst og med dagligdags ting så som hvordan man bevæger sig og handler overfor hesten.
    Jeg får undervisning af samme træner, som jeg nævnte, og 50 % af det jeg får at vide går på mig selv. Fx træk vejret, drej ikke din krop så hurtigt, ros din hest, slap af i skulderne, osv.
    Det kunne jo være du kunne finde en lignende underviser, der også har fokus på dig og ikke kun hesten smiley


  • #7   1. feb 2016 Sibo- Jeg har desværre ikke råd til en træner, eller mulighed for det. Havde håbet jeg kunne få hende ned hvor jeg har ridning og måske få hjælp fra min ridelære men det er ikke muligt desværre smiley Men ja det er selvfølgelig ikke kun hesten der bliver trænet når man får træning/undervisning smiley

  • #8   1. feb 2016 Min købte jeg april 2013 hun kunne ingenting udover stejle sparke og bide
    Hun var blevet slået og vejede ALT for lidt
    Jeg begyndte horseman ship og hun begyndte at blive bedere dsv blev jeg dårligere psykisk og blev anbragt og måtte ikke se hende men så en dag kom jeg endelig derud. Hun var blevet så agressiv at jeg blev bange faktisk angst , men så trænede jeg hende op igen på laaang tid så blev jeg så hjemgivet det gik fremad og vi kunne ride i skridt og trav .Så nåede vi længerr så blev jeg tvangsanbragt og nu er vi nået til hvor vi er nu, hun er en super dejlig hest der ikke sparker eller bider smiley hun kan godt stadig stejle


  • #9   1. feb 2016 Og desuden skal stole på hesten hvis det er muligt tillid kommer man langt med også men horseman ship og leg gør mirakler

  • #10   1. feb 2016 Mai-brith- Det er skønt du har fået hende dertil selv med en lang kamp smiley

  • #11   1. feb 2016 Ja smiley

  • #12   1. feb 2016 Jeg "fandt" først min hest efter jeg havde haft ham i 2 år smiley Så det kan vare lidt tid før man rigtig finder ud af at samarbejde og forstå hinanden

  • #13   1. feb 2016 Hvis du er bange/ utrykg ved hesten, så køre den om hjørner med dig. Heste er super til at iagttage mennesker og de mærker med det samme hvis man er bange for dem.
    Så det første du må gøre er at sætte dig i respekt over for din hest, evt når du strigler og renser hove. Du skal vise den at du ikke er bange for den, evt hvis den ligger øre af dig. Så skal du sige " øv " til den, med en bestemt stemme. Måske med et hårdt klap med flad hånd på hesten. Ikke i hovedet, men på halsen eller eller et andet sted. Og det skal du gøre hver gang den er slem. ALDRIG med andet end flad hånd. Når den så opdager at den ikke kan komme igennem med det den vil, så kan du se hvordan den reagere når du vil ligge sadel og trense på. Er den stadig slem, så igen " øv " med bestemt stemme.
    Den skal opdage at den ikke kan løbe om hjørner med dig. Lær den at kende så du kan se hvornår den er på vej til at blive slem. Kom den i forekøbet, for så vil den efterhånden opdage at den ikke kan komme igennem med at sine forsøg på at skræmme dig. Men pas på du ikke straffer den unødigt. Det er vigtigt at du er helt sikker på den er på vej til at blive slem, før du retter på den.
    Når du så kan ligge udstyr på den uden at den er slem, så brug lidt tid på at longere den. Ikke for længe første gang. Før den sætter dig på prøve, stopper du.
    Byg lidt længere tid på hver dag. Husk at rose hver gang der er noget at rose. Også når du bare strigler og renser hove.
    Held og lykke


  • #14   1. feb 2016 Anna- Det er jo der jeg ved at det kan tage lang tid, men føler ikke helt jeg har tiden til at vente, for nogengange fungere det jo bare aldrig, og hun er jo allerede en ældre dame min hoppe så føler ikke jeg helt har flere år til at vente og se hvordan det bliver, hvis det nu ikke går og hun skal have et nyt hjem smiley

  • #15   1. feb 2016 Sunshine- Nu har jeg aldrig sagt hun er slem, hun er ikke slem, har aldrig haft at gøre med en så nem hest at håndtere på staldgangen og hun ser glad ud hele tiden (selv når man spænder gjord) hun har kun en gang lagt ørene ned af mig hvor jeg gik tur med hende og hun forsøgte at få mig til at flytte mig for hende, hvilket jeg bestemt ikke gjorde, jeg skubbede hende bare væk og gik videre og roste hende så da hun gik pænt. Det er også det der gør det lidt svært for det er ikke store ting hun gør, det er bare at hun ikke vil følges pænt med mig når jeg prøver at trække med hende, og hun ikke vil vende sig om når jeg føre hende ud af leddet (hesten skal jo gå igennem ledet, og så vende mulen imod mig mens jeg lukker leddet) dette gør hun altid ved min mor, men for mig skal jeg altid bruge ekstra tid på at bede hende om at vende sig. Det gør det også sværere at få hendes respekt for hun gør jo ikke det helt store og laver egentlig ikke de store unoder hun har bare ikke respekt for mig og virker ret ligeglad med mig smiley

  • #16   1. feb 2016 Jeg har købt en hoppe for 3 måneder siden. Da jeg prøvede hende bukkede hun, kastede vildt med hovedet og stak af. (Skal dog lige siges kendte hende fra tidligere) nå men, jeg købte den tossede hoppe. Jeg er gået lidt back to basic. Jeg er gået så langt tilbage i hendes træning så hun kan følge med i hovedet(hvilket har været et tidligere problem). Dvs for hendes tilfælde var det noget som at blive trukket og stoppe når hun blev bedt om det fra jorden. Og fra ryggen at slappe af. Hun mestre efter 3 måneder sidste nævnte og mestrer første til 80% smiley ting tager tid og nogle gange må man tage den lange vej for at nå derhen, som man gerne vil. Mit råd er at gå tilbage til hvor det går galt for jer, også starte der og sørg for hesten hele tiden er med smiley

  • #17   1. feb 2016 Med hensyn til respekt, havde jeg samme problemer. Jeg får undervisning i akademisk dressur for at styrke vores respekt og tillid til hinanden og det har virkelig hjulpet! Nu har min været udsat for vold men gælder for alle heste: de vil helst have ros. Derfor skal du endelig huske at rose når selv de små ting er rigtige smiley

  • #18   1. feb 2016 Ham har den lille smuk sak fik min mor.
    Nogle af vores gode venner avler isheste og sælger dem. Nogle de troede var super søde og rigtige heste mennesker viste sig nærmest at være mishandlere.
    Así (den lille smuk sak) er en hest man skal arbejde med men dem der havde købt ham kan ikke på nogen måde ride. De tror at man bare kan site sig op på hesten og gøre ingenting og så gør hesten lige hvad de vil have den til.
    Men da lille Así skal som sagt arbejdes rigtig meget med mente de at han bar kunne stå på en mark med nogen meget stride heste hvor han på ingen måde var en del af flokken.

    Efter et par år mente ejerne at de ville af med ham og ringede til dem de havde købt ham af (vores gode venner smiley ) og sagde at de bare kunne sælge ham. De kom ud for at se hvorfor at ejerne mente at der var noget galt med ham og kunne se at han var så tynd at man kunne tælle hans ribben uden at røre ham.

    De år de har haft ham...
    - er han aldrig brugt = ingen muskler
    - har han ikke fået ormekur = han var mega tynd
    - er han blevet forfanget = en virkelig syg og dårlig hest

    Det ender med at han bliver fjernet og står faktisk bare til aflivning men min mor spørger om hun ikke må prøve om hun kan få en rigtig hest ud af ham igen.
    Det ender med at han kommer hjem til os at stå (vi er så heldige at have plads til selv at have heste her hjemme) og bare blive nusset om det første stykke tid.

    I starten havde han næsten ingen tillid til mennsker, min mor turde næsten ikke at give ham mad fordi hun var bange for at han skulle blive mere syg end han var.
    Han bliver hurtigt en del af flokken (min hest Snepill og min nabos hest Glenur) og stod kun en gang i mellem for sig selv men ellers var de to andre gode til at have ham med.

    Efter noget tid, en masse hygge og et par gå ture begyndte min mor med lidt bane træning. I starten var det svært fordi han blev bange for ALT.

    I dag:
    I dag har vi det modsadte problem med at han var så tynd han er en tyk lille bamse som der kan stå et glas vand på og han er så menneske glad.


    Håber at det lykkedes for det er så fedt at tænke tilbage på at det ikke var så godt i starten men så at man ved at det er lykkedes.


    profilbillede
  • #19   1. feb 2016 Lea- Der hvor det gik galt var desværre efter kun at have haft hende i en uge, jeg red hende ud alene (som var hvad hun er købt til) og da jeg forsøgte at få hende hende i parade satte hun i galop og løb hjem, og jeg røg af, det er for mig meget vigtigt at jeg kan stoppe en hest altid, så dette har gjort mig meget bange for at ride hende. Og derefter er der så kommet flere problemer, som det ovennævnte at hun bare ikke respektere mig og så at hun ikke har virket interesseret i at tilbringe tid med mig, tror så det også har at gøre med at hun ikke kan lide dårligt vejr.. overhovedet! så snart der blæser eller regner det mindste bliver hun en diva og vil i hvert fald ikke gå med hovedet imod vinden så tror/håber at bedre vejr også vil hjælpe lidt.. smiley og jeg har det med at ignorere dårlig opførsel og rose så snart hun gør det rigtigt.. hun får ros hver gang jeg har fået hende til så meget som at vende om når hun er trukket ud af leddet smiley

  • #20   1. feb 2016 Caroline- Det er skønt han fik det godt igen smiley desværre er mit problem jo ikke at hun ikke har været brugt, eller er blevet forsømt eller er bange.. for tror egentlig jeg nemmere kunne håndtere den slags problemer end jeg kan med min hoppe som jo egentlig ikke er noget galt med, andre folk kan sagtens ride hende, jeg er bare kommet skævt fra start og ved ikke om jeg kan få det rettet op igen med de forhold der nu er smiley

  • #21   1. feb 2016 Har et enkelt råd til dig. Giv aldrig op!
    Min araber købte jeg i december 2011, og efter sommeren 2012 gik det hele ned ad bakke simpelthen fordi jeg begyndte at interessere mig for faktisk at kommunikere med hesten og opbygge et lidt dybere forhold til den. Det i sig selv er jo en god ting, men på det tidspunkt var jeg uerfaren og vidste egentlig ikke ret meget om heste når det kom til stykket. Det troede jeg, så jeg gik bare i gang og forventede en hel masse fra dag 1. Selvfølgelig skete der ikke ret meget, for sådan noget tager tid, men jeg oplevede det som en kæmpe fiasko og blev SÅ sur på ham fordi han ikke "gad" at samarbejde og lytte til mig. Og dengang havde jeg også lidt af et temperament, så det hjalp ikke ligefrem på det hele. Jeg endte med slet ikke at gide ham fordi han bare var en dum hest. Arbejdede (som regel red jeg) med ham en eller to gange om ugen når min mor var med, ellers gad jeg ikke have noget med ham at gøre. Tog derud og mugede, det var det. Jeg hadede ham og ville bare af med ham til den første der ville tage ham. Sådan var det i flere måneder indtil vi flyttede dem og jeg fik hjælp til trailerlæsning. Og de par gange ændrede alt! Ikke så meget selve trailertræningen men mere det jeg fik af vide. "Vær lige så hård mod hesten som den er mod dig." - og omvendt selvfølgelig, hvis hesten er blød er jeg blød. Samt "Vinder hesten, mister du 10 point. Vinder du, får du 1 point", forstået på den måde at hvis hesten vinder én gang skal jeg altså vinde 10 gange før vi er lige igen. Det fik mig virkelig til at tænke over tingene, og jeg lærte endelig at blive konsekvent! Og det manglede han.
    Jeg bruger ikke de to råd bogstaveligt mere fordi jeg er kommet videre med ham og ikke behøver dem mere på den måde. Men det fik virkelig skudt det hele i gang, og de er gode at have i baghovedet alligevel. Nu har jeg omskrevet dem en smule, så det egentlig bare handler om at hænge i og være konsekvent smiley
    Jeg har haft ham i lidt over 4 år nu, og det er faktisk først i løbet af det sidste år jeg faktisk har kendt ham. Og det er alt sammen fordi jeg har givet efter og ladet ham være min lærer, i stedet for at jeg er hans.
    Har fået en masse erfaring af ham, både i forhold til heste, men sandelig også livserfaring!
    Du får lige et af mine yndlingsbilleder med smiley Det skal lige siges at træne i liberty har været min største drøm i flere år, og jeg havde faktisk opgivet at den drøm skulle gå i opfyldelse med ham. Men det gjorde den smiley


    profilbillede
  • #22   1. feb 2016 Frida- Kan bestemt genkende følelsen af at hesten bare er dum og skal sælges.. jeg har tit den tanke efter at have håndteret min hoppe, mest fordi hun virker så ligeglad med mig.. og det er jeg ikke vandt til fra nogen heste, alle vores 3 shetlændere vil jo så gerne have opmærksomhed og med ud og gå tur osv. så er det træls at arbejde med en pony som faktisk virker til den hellere bare vil være på marken end være sammen med mig smiley jeg har ikke helt givet op endnu men føler også at nogen andre måske kunne have mere glæde af hende, for har jo også dårlig samvittighed over at jeg jo altid ender med at blive sur på hende.. og at hun måske kunne passe ind bedre et andet sted.. men at sælge hende ville være et kæmpe nederlag for mig psykisk og tror lidt at jeg nok aldrig ville turde købe hest igen, og derfor ville det sætte lidt en stopper for min ridning, men det sætter jo også en stopper for min ridning at jeg ikke kan ride min hest smiley

  • #23   1. feb 2016 Jeg købte i marts 2014 en pony, Napirai. Da jeg prøvede hende var hun helt vildt sød.

    Jeg fik hende hjem, og hun var VIRKELIG utryg. Tænkte at hun bare skulle have tid til at falde til.
    Efter 3 dage prøvede jeg så at ride hende let i ridehuset. Har aldrig siddet på en hest der har bukket så højt og mange gange i træk...
    Vi prøvede igen nogle dage efter, men det samme skete, dog lidt mildere.
    Det gik ikke godt med hende, kun i longe. Hun var også hoved/nakke sky.

    Så fik vi en BBH underviser ud, og derfra gik det bare frem af! Det var en fantastisk udvikling der skete.
    Hun blev så rolig og sød, og efter 4 måneder begyndte vi at springe igen.

    Men vi havde dyrlæge ude, og hun havde en gammel skjult skade, så derfor måtte vi efter 6 måneder sende min elskede pony tilbage...

    Vi havde fået et virkelig stærkt bånd. Jeg turde ride hende uden sadel, i grime.
    Hun var ikke længere sky, og hun var den dejligste pony. Men desværre havde hun den skjulte skade...


    profilbillede
  • #24   1. feb 2016 Cecilie- Nej hvor synd du var nødt til at sende hende tilbage, det er hårdt når man skal af med en hest man har knyttet sig til smiley

  • #25   1. feb 2016 jeg håber det BEDSTE for jer, virkelig inderligt, alle heste ejere fortjener succes oplevelser med deres heste.

    Når men jeg (normal rideskoleelev) startede (lidt over et år siden) men at springe en 4 års vallak (fjordglimts galliano hot shot) 137 cm høj nu, vi sprang sammen og han havde en rytter som red dressur på ham. Men ligeså snart jeg begyndte at springe ham (stort talent for både dressur og spring) begyndte det at gå dårligere og dårligere med dressurrytteren til ham, der skete nogle ting og så red hun ham ikke mere, så begyndte jeg at ride både dressur og spring på ham 3 gange om ugen. vi fik tilbudt talenthold, og sagde self. ja og jeg red ham 6 gange om ugen, vi startede nogle stævner og vandt dem alle.

    nu rider jeg ham stadig, han er gået fra LD2 til at gå LB1 til stævner og træner la1 til daglig. vi har lige startet vores første udestævne og vandt både LC3 mod 9 andre til 71,000% og LB1 mod 15 andre til 70,000% jeg er LYKKELIG for at ride ham, han er FANTASTISK.


  • #26   1. feb 2016 Det jeg gjorde, ubevidst dengang, var at vende situationen for ham. Jeg tog ham med alle mulige steder, udsatte ham for en masse sikkerhedsmæssige ufarlige ting, men som han fandt meeeeget farligt, sådan at han egentlig blev lidt afhængig af mig. Jeg ville stadig bevare hans uafhængighed da den faktisk godt kan være nyttig, men der skal være en god balance så det ikke bliver for meget af det ene. Personligt vil jeg heller ikke have en hest som er FOR afhængig - den skal kunne tænke og finde på selv smiley
    Hvis jeg havde været klogere dengang ville jeg have gået en masse ture med ham - det gjorde jeg ikke, desværre. Men så ville jeg have taget ham med ALLE steder! Har jeg glemt noget i stalden? Ja, så skulle han da med i stedet for måske at parkere ham alene udenfor. Alle de små ting!
    Desværre kunne jeg ikke se det dengang, så havde det nok gået lidt hurtigere smiley
    Kender godt den følelse af at det nok ikke går, og de kunne få det bedre osv. Men du skylder dig selv at det går godt! Så lad være med at give op - bliv stædig! smiley


  • #27   1. feb 2016 Frida- min hoppe er desværre ikke typen der har brug for mennesker i ret mange situationer, hun bliver virkelig ikke ret nemt bange for ting, og gør hun er det somregel bare et lille hop så er det glemt igen smiley Den eneste gang hun er blevet bange hvor hun fandt tryghed i mig var da jeg satte vores juletræ ud på folden, der var hende og de andre ponyer bange så jeg var nødt til at følge hende over og vise at det ikke var farligt smiley jeg prøver at gå ture med hende men med vejret som det har været den sidste måneds tid har det ikke været så muligt at få succes ud af når hun bare ikke vil gå. Jeg er desværre ikke god til at blive stædig, det stresser mig bare og når jeg går og bekymre mig og bliver ked af det nærmest dagligt over problemer med min hest er det at jeg ikke kan finde ud af om det er det værd, for det påvirker mig meget og jeg har det i forvejen meget dårligt psykisk.. hun var købt til at give mig mindre stress og gøre mig mindre deprimeret men giver desværre bare mere stress indtil videre smiley

  • #28   1. feb 2016 Emilie: har du prøvet MEGET små ting som bare nærkontakt, det kan være en start for nogle at få den tillid fra hesten til at du kan røre hesten næsten alle steder på kroppen?

  • #29   1. feb 2016 Min var også fløjtende ligeglad med om jeg var til stede eller ej i laang tid. Men det blev bedre og bedre lige så stille. Der er altid en vej ud af mørket! smiley Selvom hun ikke er bange som sådan, er nye ting generelt en god øvelse. Og hvis hun slet ikke er bange kan du måske gå lidt hurtigere frem så du lige når at skabe det moment hvor hun ikke er sikker på om hun tør, før du giver hende trygheden smiley

  • #30   1. feb 2016 Jeg købte Costa, fordi jeg havde ondt af hende, hun var slet ikke en hest for mig! Hun var min første hest, og på det tidspunkt var hun 3 år. Vi havde noget af en kamp!
    Efter jeg købte hende, fik jeg arbejde i en stald og hun var selvfølgelig med. Jeg var ikke så klog den gang, som jeg er nu smiley
    Men hun var mildeste talt ustyrlig! Hun var øresky, ville ikke have rørt ben og meget andet.
    Hun begyndte at vende røven til, i boksen når hun skulle have grime på, stak af når hun skulle på fold. Så min chef sagde at jeg skulle aflive hende eller sælge hende, for hun var skudt i bolden.
    Jeg satte hende til salg, efter hun havde smidt mig noget så grusomt af, der var mange der var intra, havde flere aftaler, men der dukkede aldrig nogle op.
    Sagde mit job op, og hun kom i ridning, det bedste jeg har gjort!
    Jeg var stadigvæk ikke inde i varmen, men nu kunne hun rides, og begyndte at stole på hende, hun var i ridning i 1 måned, og 14 dage efter hun kom hjem, sadel jeg op og red tur smiley

    Jeg begyndte at bruge lang tid på hende, snakke med hende, bare komme og nusse, og ikke altid forlange noget, begyndte at lytte på hende og se hvad hun ville! Efter 2 år, havde vi det stærkeste bånd!
    Har haft hende i 5 år til oktober, og der har været mange op og ned ture med hende, men hun er den jeg stoler mest på, og jeg ved altid hvor jeg har hende.
    Jeg er også den eneste der kan ride hende, alle andre smider hun af.
    Så synes selv der er kommet noget godt ud af det - og hun er helt klart min drømme hest ?


  • #31   2. feb 2016 Synes lige du skal have denne med på vejen: https://www.youtube.com/watch?v=EyhOmBPtGNM

    Når det så er sagt...
    Jeg har aldrig prøvet at købe hest (vi har avlet i familien, så min har jeg selv avlet) MEN.. Det har bestemt været en kamp (og er det stadig)..

    Min hest er knap 3 år og en rigtig bølle - men samtidigt den største charmetrold!

    Indtil hun var et halvt år gammel var ALT fryd og gammen. Vi puttede på folden, snakkede, nussede osv - det var "drømmen"...

    Hun begyndte så at komme i trodsealderen, og da hun var knap 1 år begyndte jeg at blive utryg ved hende.. Hun var ikke til at gå med, stak af, bed, sparkede, stejlede op ad mig osv. Det var et rent helvede.. Måtte have hjelm og sikkerhedsvest på, for bare at give hende foder..

    Siden da er hun jo kun blevet større og stærkere.. Mange dage har jeg haft det ligesom dig, hvilket også har gjort at jeg i perioder ikke har gjort andet end at sige hej til hende og tage hjem igen..

    Min erfaring siger mig, at du skal finde ro i dig selv.. Tro på at du godt kan, og find lykke i den mindste lille ting - det kan f.eks være hvis den vender ørerne imod dig og ser venlig ud. Så kan det gå nok så skidt - lad være med at tænke på det dårlige - tænk tilbage på den lille gode ting du bemærkede. (det lyder tosset, men det virker på sigt!)
    Derefter - spring ud i det.. Vær afslappet HELE TIDEN (selvom det er enormt svært). Hvis det hjælper dig til at slappe mere af, så kan du snakke meget med hende eller endda synge en god sang du kender. Det vigtigste er at DU er afslappet - så skal trygheden nok komme med tiden, men det kan være en lang process...

    Sidste år havde jeg min med på dyrskue (da hun var 2 år) og det første hun gør torsdag aften er at stikke af med mig, hvor jeg bare hænger i et tov efter hende... Værste oplevelse med hende EVER!!! Derefter turde jeg SLET IKKE at gå med hende... Heldigvis havde jeg allerede aftalt med en meget erfaren mand at han skulle fremvise hende. Til min store lykke var han så fantastisk at han kom og hjalp med min hest både lørdag og søndag morgen kl 5... Til sidst lykkedes det mig med hjælp fra ham, at longere min hest søndag morgen (jeg havde hidtil ALDRIG kunnet longere hende!)
    Han har så også givet mig en del teknikker til at håndtere min "skøre krikke" smiley
    Måneden efter tog jeg til et andet skue med hende, og kunne nu selv gå med hende (selvom det sommetider var svært at holde hende) men bare det at hun blev hos mig var en kæmpe sejr! Vi fik desuden makspoint, så det var jo skønt!!

    Generelt har vi ekstremt mange nedture, og få opture - det er altid "et skridt frem og to tilbage" - men vi bliver ved! smiley

    Så ja.. Bliv ved med at kæmpe - tro på dig selv og spring ud i det smiley

    Held og lykke! smiley


  • #32   2. feb 2016 Caroline A- Jeg kan sagtens røre hende overalt å kroppen, men det har ikke så meget med tillid at gøre, hun er en rigtig børne pony der finder sig i alt ligemeget hvem det er så det hjælper ikke så meget smiley

    Frida N- Jeg kan ikke ligefrem få hende til at gå hurtigt, og der er ikke så mange oplevelser hun ikke har haft, men ja nye oplevelser er altid godt smiley

    Simone- Det lyder skønt at du fik en god hest, det er skønt at have fundet sin drømmehest smiley

    TwinHors avl & sport- Jeg gør også hvad jeg kan for at finde gode ting hver gang jeg omgås hende, det er nogen gange lettere end andre smiley Må indrømme jeg godt nok er glad for at hun ikke er voldsom eller farlig på nogen måde, så ville jeg nok miste håbet, men tilgængeld ville jeg så nemmere kunne se hvad det er der er problemet, og hvad der skal gøres for at løse det. For det er lidt svært at stå med en ældre, egentlig sød hoppe der ikke rigtigt gør noget slemt men som man bare har små problemer med der gør det ikke fungere.


  • #33   3. feb 2016 Nu hvor jeg har læst alle kommentarer og fundet ud af lidt mere om hvad du gerne vil have hjælp til... rammer jeg helt forkert hvis jeg siger at du allerede ved hvad du skal men ikke helt ved hvordan? (Hvis det gav mening)

    Du vil gerne have selvtillid og vilje så du kan ride din hest uden at den bare løber om hjørner med dig. En hest læser dig med det samme og den er dit spejl, slap af hvil i dig selv når du er sammen med hende. Ved det kan være utrolig svært når du her haft nogle kedelige oplevelser med hende. Men læg det hele bag dig, begynd forfra.

    Igen ved at mit råd ikke er lige til, det er noget der skal bygges op over noget tid. Du kan arbejde med din selvtillid alle steder: på skolen, (fritids) arbejde, med din familie og venner.

    Som andre også skriver begynd måske bare med at nusse med hende, ved godt du skrev at det var en gammel hoppe men det kræver arbejde og at du VIL arbejde for det. Ellers kommer det aldrig til at gå, for sådan som jeg forstår det så er det dig selv du mener at der er noget galt med, og ja, det er nemmere at lave om på hesten og alle andre (havde en selvtillid på 0 engang, hvor jeg snakkede meget med min lære og hun blev ved med at sige: "Det er så nemt at lave om på andre, men når det kommer til en selv er det som at skulle bestige Mount Everest").


    Håber at det kommer til at virke for det vil på ingen måde hjælpe at give op og sælge.


  • #34   3. feb 2016 Caroline- Ja, jeg ved jo godt det er mig selv der skal ændres på for at det kommer til at fungere. Jeg tror bare ikke helt på det er muligt, ikke med de forhold jeg har lige nu i hvert fald. Og så tror jeg også der er kemi problemer mellem mig og hende, i form af at hun bare ikke er den slags hest jeg normalt kan sammen med, for må indrømme hun desværre er meget ligesom den slags heste jeg plejer at finde kedelige, og ikke rigtig får noget specielt forhold til, noget af det er selvfølgelig fordi jeg ikke har de bedste oplevelser med hende men tror desværre ikke det er det hele smiley

Kommentér på:
Succes historier?

Annonce