{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.168 visninger | Oprettet:

Sælge eller beholde min plag? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i en rigtig lorte situation.. Jeg har haft min hingste plag til salg i lidt tid, da jeg gerne vil lidt ned i antal af heste, da jeg er gravid og ikke føler jeg har samme tid bagefter. (Barn nr. 3)

Jeg har egentligt fået ham afsat, planer er at han skal afsted på lørdag. Dog ingen kontrakt eller penge er inde i billedet endnu. Så han er stadig min smiley

Jeg er bare ved at fortryde... Jeg købte og hentede ham hjem fra tyskland da han var 7 mdr, nu er han næsten 2. Han er drømme hesten type, sind, farve, krop osv.
Der går alligevel 1 år før han skal trænes. Men han trænger til at komme i hænder. Han står i øjeblikket hos min forældre sammen med en anden plag jeg har lånt til selskab.
Han bliver ikke håndteret som jeg gerne vil, da min far ikke kan da han er blevet opereret. De bliver selvfølgelig passet.
Jeg har ikke plads hjemme til begge.

Jeg betaler pt til 7 heste. Den ene er solgt og blir hentet om ca 14 dage. 3 er låne heste, hvoraf 2 skal retur da låne perioden udløber. Så er jeg nede på 4. Det er vidst også mere rimeligt....
Og så vil jeg ha mulighed for at have ham hjemme.

Hvis jeg beholder ham er det på bekostning af jeg ikke kan få bedækket min ene hoppe. Planen var at begge hopper skal bedækkes.

Jeg er bare sådan i tvivl, får jeg ordenlig tid til ham? Ny baby på vej koster både tid og penge, og 4 heste er meget....

Nogle gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælge eller beholde min plag?
  • #1   3. feb 2016 Hvad med at finde en passer, så han kan komme i hænder, plus du får lidt penge ind på kontoen ved at have en passer? Det har jeg i hvert flad rigtig god erfaring med. Du skal jo bare finde en, der kan hjælpe, på den måde du vil smiley

    Det vil også give dig tid til at tænke, hvis du først sælger er det for sent.


  • #2   3. feb 2016 Åhh - det er bare sådan et svært valg. Og stort tillykke med maven. smiley

    Min erfaring er at der med 4 heste er for meget pasning for mig - når jeg også har baby. (Mor til 4)

    Da vi fik vores yngste valgte vi "kun" at have 2 utilredne ungheste. De skulle selvfølgelig passes og håndteres - men jeg slap for dårlig samvittighed over manglende rideture. Så passede det med at vi kunne starte tilridning da jeg fik lidt mere tid.

    Men følg din mavefornemmelse - det er det vigtigste. Især når du skriver at han er din drømmehest. Så vil det være ærgerligt at fortryde om et år - når du er kommet ud af din "baby-boble".


  • #3   3. feb 2016 Jeg tvivler på at finde en der vil passe, her i området er det svært at finde parter. Og så oveni betale for det. Han er kun knap 2 og der går et 1 år før han skal begynde med udstyr.




  • #4   3. feb 2016 Ja det er lige det med tide smiley
    Jeg har 2 hopper der skal beholdes. Den ene rider jeg ikke på da hun er ret varm, så hun skal kun bruges til avl.
    Så har min datter en pony, den rider hun og hjælper med at passe. Så de 3 er "nemme" nok smiley
    Det er bare med ham den lille hingste-mand... Jeg havde store drømme og ønsker med ham da jeg købte ham.


  • #7   3. feb 2016 Jeg er også bange for at jeg vil fortryde det. Heste er grunden til vi bor her hvor vi gør. Pladsen er der, både fold og stald. Og han tager jo ikke skade af at bare gå og hygge sig og være ung.
    Jeg har jordens bedste mand der deltager på lige fod med pasningen (han passer nok mere i øjeblikket end jeg) men uden ham kunne jeg ikke klare det.

    Denne lille hest er bare noget specielt smiley


  • #9   3. feb 2016 hvor er du evt fra ? smiley

  • #10   3. feb 2016 Vil lige starte med at sige at jeg ikke ønsker at lave et angreb på dig! Det kan for nogen måske virke sådan smiley Men ønsker at hjælpe dig til at få øjnene op for situationen, og at jeg har nemmere ved at forstå din situation, dine midler og ønsker smiley

    Af hvad du beskriver; at han er alt hvad du søger i din "drømmehest", så synes jeg da at det ville være helt vildt ærgeligt at opgive ham!

    Dernæst skriver du at det koster mange penge - JA! Det kan jeg sørme godt se med 7 heste smiley Og som du selv siger - ved at gå ned på 4 sparer du da en del, men 4 heste er stadig rigtig meget - både økonomisk belastning men også fysisk/psykisk med en lille baby og to andre børn (selvom du tydeligvis har en fantastisk hjælpsom mand! Det er vel for din skyld at han gør det? Jeg går ud fra at det er dig der har valgt at have hestene, og at han bare accepterer/respekterer, fordi han ønsker at give dig det bedste, og af samme grund hjælper til - stor respekt til ham i øvrigt!)
    MEN tilbage til hvad jeg ville sige..
    Du skriver, at hvis du beholder din plag, så må du undvære at sætte en hoppe i fol, og at du i øvrigt havde i sinde at sætte to i fol?
    Her må jeg så spørge - hvorfor???

    Hvorfor er det at du vil have dem i fol? smiley Er det for at beholde? For hyggens skyld/fordi det kunne være sjovt? Med henblik på salg, eller noget helt andet? smiley

    Det er jo en KÆMPE bekostning at sætte en hoppe i fol - og JA det ved jeg udmærket - jeg har nemlig selv avlet min egen unghest og betalt samtlige udgifter for dette smiley Min bliver 3 år i år. Jeg har været så "heldig" at jeg kun har haft hende at koncentrere mig om, da hoppen kom til skade og min mor herefter har overtaget hende. MEN på trods af at jeg kun har haft hende, synes jeg heller ikke at jeg har fået brugt nok tid på træning, på trods af at hun kan næsten alt. Til gengæld kan jeg også hurtigt regne ud hvad jeg har brugt på hende! Nu kan du selvfølgelig muligvis have dem hjemme (jeg har dog også haft min stående "hjemme" med få eller ingen udgifter til selve opstaldningen - har i knap 2 år kun betalt hvad den skulle have at spise osv.) - Vi snakker altså små 300.000 kr! Ja.. Den er god nok.. 300.000 kr, som jeg kunne have lagt til side og købe en fantastisk hest for den dag i dag!

    Så på baggrund af dette - hvorfor sætte i fol? Når du skriver at du har "mangel" på tid og økonomi, så ville jeg lade være.. Selv når føllet er fravænnet og evt. kunne sælges, så har du hurtigt brugt 75-100.000 (det havde jeg, trods jeg brugte en ny hingst, som derved var billig i sæd-omkostninger). Vil du kunne sælge føllet til 75-100.000, så du i det mindste ikke har tabt penge på det? Uden at vide noget om dine hopper ELLER evt. valg af hingst (for ikke at snakke om at føllet kan ende med at blive langt under forventet), så med det marked vi har i dag er det ekstremt svært at afsætte især føl.

    Jeg HÅBER at du har set dette som en øjenåbner smiley
    Du er velkommen til at svare på nogle af mine mange mindre spørgsmål, som kunne hjælpe til forståelsen fra min side smiley
    Har forsøgt at dele nogle synspunkter og erfaringer, som jeg har draget med mig smiley


  • #12   3. feb 2016 Du har vidst ikke læst min indlæg ordentligt igennem smiley
    Skriver jo netop at jeg ikke har sat mig ind i, hvad det er hun avler, og til hvilket formål.
    Men du skal jo tænke på at det ikke kun er hvad føllet spiser der koster.. Det er faktisk det mindste af det. Tvært imod er det alle omkostninger for dyrlæge - både når den skal i fol, mht. vaccineringer, prøver, scanninger osv. Evt risiko for nødvendig dyrlægehjælp ifm. foling etc. evt opretning af benstilling - her kommer smeden ind over osv.
    Jeg brugte de der ca 75.000 kr indtil mit føl var 6 mdr. Der er jo ikke tale om 6 måneder (altså delt ud på 12.500 pr måned) men 1½ år, fra der bliver taget svaberprøve på hoppen, den sættes i fol med en eller anden hingst (bare med hingsten varierer priserne ekstremt meget!).
    Så nej, det er faktisk ikke overdrevet..
    Min fik da bestemt ikke guld at spise! Næh nej.. Grovfoder af libitum og suregrow passende til dens størrelse smiley


  • #13   3. feb 2016 Jeg er meget enig med søholms heste terapi.
    Hvordan kan du Twin Hors, bruge 75.000 på 6 mdr på et føl?? Hvilke test og undersøgelser har den været igennem? Hvor dyr en opstaldning har du haft?? Hvad har du lavet med den siden du har brugt så mange penge??? Det lyder vanvittigt i mine øre.


  • #15   3. feb 2016 MEN uanset hvad, så er det jo heller ikke pointen, hvad enten 75.000 er sat højt, lavt eller tilpas..

    Vi er vel alle i dette forum for at hjælpe TS med gode råd og indblik. Når alt kommer til alt er hun jo i vildrede om, hvad enten hun skal beholde sin plag eller ej smiley

    Mit råd er (stadig) - hvad jeg selv ville gøre - behold plagen, hvis du (TS) mener at han opfylder det, som du søger! Så vent med at sætte i fol - der er jo ingen der siger at du ikke kan gøre det om et år eller to i stedet, hvis din situation ændrer sig - det kan du jo tage til den tid smiley


  • #16   3. feb 2016 Twin Hors. Jeg tror du har været uheldig med dit føl, eller valgt at ofre penge på en masse undersøgelser som måske ikke var nødvendige?
    Tror ikke der ville være opdrættere i dk hvis de alle skulle sætte så mange penge til selv og intet tjene på at avle smiley


  • #17   3. feb 2016 Det har jeg skam ikke. Min har ikke haft behov for en masse vildt.
    MEN lad nu for pokker være med at blande jer i MIN sag for pokker, og så forstå hvad søren det er vi er her for - nemlig at råde TS og hjælpe hende til at træffe en god beslutning, når nu hun er i tvivl! smiley

    Der er også forskel på, hvordan og hvorledes man kan have hestene. Større opdrættere får ofte gode tilbud på alt og kan gøre det noget billigere, da de kan tage store partier ind af foder f.eks, da de nemt kan få det brugt ifm. et stort antal heste


  • #18   3. feb 2016 Twin jo din pris er jeg nødt til at kommentere på, for det kunne jo være en uvidende hygge avler der lavede opslaget og det kunne være hun traf et forkert valg på baggrund af frygten for din pris var korrekt.
    Jeg synes også ts skal beholde hesten hvis han er drømmen. Det andet kommer du helt sikkert til at fortryde, jeg fortryder stadig salget af min Frederiksborg og det er vel 6-7 år siden nu.


  • #20   3. feb 2016 Natasia - jeg skriver jo netop ikke at det er hvad MAN bruger - men hvad JEG har haft omkostninger for - der er meget stor forskel, så drop din "beskyldning" for at lade TS tage et dårligt valg pga min kommentar - den er unødig.

  • #21   3. feb 2016 Men det jo grotesk du har brugt så mange penge, jeg kan slet ikke forstå det. Men det er jo en anden snak. Som sagt du skrev det selv også bliver der altså kommenteret på det. smiley

  • #22   3. feb 2016 Synes godt nok at I rotter jer sammen, som om jeg er en uviden dum tøs! Det kan ærligt talt godt gøre mig sur..
    Der er forskel på sindssygt meget, JA!!

    TS ved sandsynligvis nok hvad hun bruger på SIT opdræt - som i øvrigt er en helt anden type hest! Min indlæg er lige så meget ment som en opfordring til at regne på, om det kan betale sig for TS.

    Jeg slutter den her. Nu har jeg hørt nok om mine "urealistiske omkostninger"..


  • #23   3. feb 2016 Twin nej vi rotter os ikke sammen. Jeg er oprigtig nysgerrig på hvordan du har brugt så mange penge. Hun ser rigtig flot ud, går udfra det er den første hest på din profil. Men der ville ikke eksistere avlere hvis det kostede så mange penge normalt. Det ville jo være en enormt dårlig forretning.
    Men vi er heldigvis enige i at ts bør beholde hendes hingst smiley


  • #25   3. feb 2016 Ja, det er hende.
    Jeg kan kun svare dig på mine omkostninger ved at opsummere kort:
    Dyrlægeregninger ifm. ifoling (opstaldning 3 dage på stutteri kom oveni, da egen dyrlæge ikke kunne få hende i fol), scanning osv.
    Behandling af føldiarre én gang, foder (krybbe), grovfoder og opstaldning.

    Så er det på plads - og så er der ikke mere i det, okay? smiley
    God dag til jer alle og held og lykke til TS med at træffe det rigtige valg! (pssst - så lige din plag på din profil - er du gal, hvor er han charmerende!) smiley


  • #26   3. feb 2016 Søholm : kunne jo lige så godt have skrevet "x" antal kroner - ideen er jo om man kan få dækket sine omkostninger - uanset om beløbet så er 10.000 eller 1.000.000 smiley

    God dag - gider simpelthen ikke diskutere mere - fair nok, hvis mit indlæg er blevet misforstået lidt i forhold til pointen - det beklager jeg - men det er jo det fantastiske ved sådan noget her på skrift smiley


  • #29   3. feb 2016 Hold da op smiley

    Jeg avler haflinger. Deraf jeg gerne vil ifole de 2 hopper. Vi plejer at have 1-2 føl om året. De bliver solgt som 6 mdrs, plejer de hvert fald. Det er en lille race og vi ønsker at fremme racen og der er som regel rift om dem.

    Det er jo nok mest økonomien der sætter en grænse for at ifole en ekstra hoppe. De penge for ham var tiltænkt den anden nemlig.

    Min mand deler heldigvis også interessen for haflingeren som jeg gør og deltager også i kåringer og på skuer. Så han bliver ikke tvunget smiley

    Jeg tror jeg er nået frem til at beholde ham, og så beklage "køber" om at jeg simpelthen har fortrudt.
    Så må jeg se hvordan min tid ser ud når baby er kommet smiley

    Tak for alle jeres gode svar smiley


  • #30   3. feb 2016 Det lyder som en god plan! smiley
    Held og lykke med det hele


  • #31   3. feb 2016 Jeg vil lige sige at jeg ikke har læst de andre kommentarer.

    Mine tanker er

    1 - man ved hvad man har, ikke hvad man får. Jeg ville beholde ham, og undlade et føl. Du ved som sagt ikke hvad du får, så hvis han er så dejlig er det, i mangel af bedre formulering, dumt at tage den "chance"

    2 - Den nye baby er nok ikke hvad der vil kræve mest tid, med mindre du er uheldig. De sover jo meget, og jeg plejede at tage min datter med ud i stalden i barnevognen omkring de tider hun normalt sov, og trænede så hest imens hun stod, så jeg kunne se og høre barnevognen, men selvfølgelig i forsvarlig afstand fra hesten.

    Som det mindste ville jeg vente til at lånehestene var sendt retur, og se om det nu også var for meget med ham også


  • #32   9. feb 2016 Hvad med udlån? Jeg er gravid, dog med 1 barn så jeg har nok haft de samme tanker som dig, selvom jeg kun har 1 hest, men mine og daddy-to-be's forudsætninger er indkomst på SU.

    Jeg har tænkt tanken med udlån, og ved at det er muligt. Måske lidt sværre med en hingst, men jeg ku godt forestille mig at det er muligt. Vil du bruge ham til avl på sigt, ellers er han nok nemmere at udlåne som vallak + hingstenykkerne går af.

    Men ja.. hvis han er drømmehesten, så mærk efter og find en løsning, ellers fortryder du det..


Kommentér på:
Sælge eller beholde min plag?

Annonce