{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
534 visninger | Oprettet:

Foder? {{forumTopicSubject}}

Jeg er totalt blank på foderområdet, og har altid bare fodret med, hvad staldejer fodrede med, men nu hvor jeg kommer ud i en stald - forhåbentlig - hvor de fodre med havre, så har jeg bestemt mig for, at det vil jeg altså ikke fodre med igen. Det har vi prøvet før, og det blev hun hysterisk og spooked af.

Anyhow, hvad giver man så kræet? For nu bliver hun fodret med noget müsli, men hvad giver man den spookede, overenergiske, lidt nervøse hest? Hvordan fodre man bedst på sådan en? Planen er, at hun skal have travo som de andre heste i stalden, men hvad skal hun så have som fuldfoder?

Hun bliver reddet nærmest hver dag med et par enkelte ugentlige pauser, maks 3, men ikke altid hårdt eller i alle gangarter. Hun bliver reddet i dressur, spring og i skoven. Hun er bestemt ikke svær at holde hul på, har faktisk snare en tendens til at blive lidt tyk i det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder?
  • #1   3. feb 2016 Hvad er travo, og hvilken form for foder er det?
    Jeg har selv en dame, som absolut ikke mangler energi på nogen måde. Hun fodres med horselux easy og hø ad lib i boks. For hende er det rigeligt på det niveau hun er på nu.


  • #2   3. feb 2016 Jannie: Travo er vitaminer, så vidt jeg har kunne læse mig frem til.
    Umiddelbart ser horselux easy da fornuftigt nok ud med det lave indhold af sukker og stivelse, måske man skulle prøve det?


  • #3   3. feb 2016 Travo er vit/min tilskud - så hvis de giver det, så kan du give en håndfuld lucerne, eller lidt fiberpiller eller roepiller ved siden af.

    Horselux easy har mine heste også gået på - den ene gik MB dressur til stævner på det, og han var nemlig nem at holde huld på. De så begge rigtigt godt ud på det, men det er bedst til easykeepere.

    Mvh Charlotte


  • #4   3. feb 2016 Charlotte: Hvordan ser det ud med sukker/stivelsesindholdet i lucerne, fiberpiller osv.? Jeg er ikke rigtig bekendt med det som foder smiley

  • #5   3. feb 2016 Hvis travo er vit og min er hesten jo dækket ind og skal ikke have andet end grovfoder.
    Jeg er fan af easyen netop fordi den er lav på stivelse og sukker, og min hest er altså bare blevet bedre af ikke at få så meget af det. Pt er jeg dog lidt ked af den, fordi de har ændret på den så den pt er lidt smuldret. Har snakket med min foderleverandør, der siger, at Horselux er opmærksom på det, og regner med at have fikset det senest til hingstekåringen.
    Inden jeg fodrede med easyen prøvede jeg regulator complete. Personligt var jeg også glad for det grundet virkelig lav tilførsel, og at det var et meget koncentreret produkt. Hest var desværre ikke glad for det.


  • #6   3. feb 2016 Det kommer an på om hesten er let og holde huld på, svær og holde huld på. Hvilke fodermærker du har mulighed for at købe, har du analyse på grovfoderet - og hvor meget får den af grovfoder.

    Og hvad er Travo?


  • #7   3. feb 2016 Hvis du vil fodre med minimalt stivelse og sukker, så ville Jeg gå efter travo sammen med fiberpiller eller lucerne. Det indeholder nærmest ingen sukker og stivelse, og kan doseres op og ned efter hestens træning.

  • #8   3. feb 2016 Har skrevet, at hun er nem at holde hul på.
    Travo er, som Charlotte også skrev og som jeg også har skrevet, vit/min tilskud smiley


  • #9   3. feb 2016
    Hvis det er et vitamin/mineral tilskud, så skal du udover det give noget som ikke indeholder vitamin/mineraler dvs. IKKE et fuldfoder.

    Og Horselux Easy er et fuldfoder.

    Så hvis hesten er nøjsom, så vil den kunne nøjes med en slat lucerne oven i vitaminerne. I lucerne er der ikke store mængder stivelse, vil man helt holde sig fra det så find en lucerne uden melasse.


  • #10   3. feb 2016 Okay så, dvs. at jeg bør give den lucerne? Der står, at de også fodre med melasse på hestepensionen, men er det overhoved godt for hesten?

  • #11   3. feb 2016 Personligt vil jeg ikke give den melasse - det er ren sukker!
    Du skal enten vælge at give den travo ELLER et andet foderprodukt (ex. easy), men ikke begge dele. Det er noget rod, hvis man begynder at blande.
    Vælger du at fodre med travo KAN man tilsætte roepiller, fiberpiller, lucerne, grøntpiller eller lign.. Det er som udgangspunkt ikke nødvendigt, men kan anvendes hvis der eksempelvis ønskes længere tyggetid, mere fylde i maven mm.


  • #12   3. feb 2016
    Melasse er rent sukker :o)

    Men hvis du giver den Travo ( som er vitamin/mineraler ) og hesten er nøjsom, så burde den kunne have det fint på lucerne og vitaminer.


  • #13   3. feb 2016 Jannie: Hermed noteret, godt I gider udpensle det for en dummernik som mig smiley

    Krikken: Noteret. Den skal så ikke ha' melasse. Ved ikke om jeg vil kalde hende nøjsom, men hun bliver i hvert fald let fed, så hvis det er nøjsom, så ja. Så er hun nøjsom. Men det vil jeg så prøve, når hun kommer hjem smiley


  • #14   4. feb 2016 Hippie, jeg vil fortælle dig en historie. *rækker popcorn og varm kakao, for det er slet ikke en sær blanding.*

    I tidernes morgen, that is, for en del or siden, stod jeg med min første pony i hånden - Silver. Jeg var sølle 10-11 år gammel, og viste ikke en døjt om fodring eller sygdomme eller noget som helst. Hun fik bare, hvad de andre heste fik derude, for jeg havde ikke mod på selv at tage stilling.
    Vores "uddannede staldmester" var med på, at der også fandtes hobbyheste blandt de hårdtarbejdende dressur- og springheste, men de fik alligevel op til 2 l. havre hver dag.

    Af gode grunde kunne jeg ikke lide at ride på Silver, når veninderne i stalden spurgte, om jeg ville med i skoven. Men jeg kunne godt lide skoven, og jeg var sikker på, at Silver bare var dum! Hun var så ilter ... Hun løb hjem med mig adskillige gange, og jeg endte med at få "Tarzan-arme" fordi jeg måtte hive sådan i hende!

    Tiden går, og jeg flytter fra SIR af personlige grunde, men også fordi Silver bare ikke trives der - hun er stresset og vred, og så er jeg jo begyndt at forstå, at heste ikke kan være frække, ergo må der være et problem.
    Sjovt nok ændres hendes adfærd ikke - altså, når vi var på tur. Hun var på ingen måde sur i boksen det nye sted, og begyndte faktisk at få lyset tilbage i øjnene.

    Jeg kigger på foderet: Op til 2 l. havre stadigvæk. Jeg fjerne havren. Det bliver lidt bedre, men müslien indeholder stadig 29% stivelse. Hmm ... Back to scratch. Jeg skifter til Amequ Omega 3 Easy (stivelsesprocent på ca. 5,7)

    HOOOOLD NU KÆFT en hest jeg fik!!
    En pony, der tidligere var anspændt og let at forskrække på tur, var nu HELT cool, samarbejdsvillig og tålmodig. Shizzle my dizzle. At være påstående overfor staldejer, der mente, at jeg var stivelsesforskrækket, viste sig at være det helt rigtige for mig.

    Lige nu får hun bare vitamin-bricks + lucerne. Hvis du gerne vil fodre med et fuldfoder, så kan jeg med glæde henvise til: http://www.foderdata.com/mindre-end-10-stivelse-0---15-kg.html

    Det har virkeligt gjort alt muligt fantastisk for mig at skifte til et foder med mindre end 10% stivelse i. Jeg håber inderligt, det vil hjælpe for dig - og jeg er faktisk 99% sikker på, det vil!


  • #15   4. feb 2016 *at spise popcorn og drikke kakao*
    Tak for den lange tekstmur smiley - tror jeg vil prøve med noget lucerne og så det der travo. Håber det virker for hende smiley


  • #16   4. feb 2016 Så ville jeg bare gå med vitaminer og mineraler, måske lidt müsli for hyggen skyld og bare hø. Og hvis du for problemer med hun taber sig, tørrede ærter (proteiner) og alm raps olie.

Kommentér på:
Foder?

Annonce