{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
891 visninger | Oprettet:

Søger folk der har ungheste erfaringer {{forumTopicSubject}}

Hej HG!
Jeg har ikke været herinde siden 2013 haha, men nu kommer jeg tilbage og håber på jeg kan få nogle gode råd.

Jeg tænker meget på at anskaffe mig en helt ung hest, omkring 2-3 år, og selv have mulighed for at forme den, tilride osv.

Vil gerne have en stor pony, eller en lille hest (evt. mellem 145-155cm), den skal helst være en god blanding af "solid og fin" haha smiley

Min sidste hest var en DV hoppe, og tænker at min kommende skal være knap så varm.

Så, er der nogen idéer til, hvilke racer jeg kan kigge efter?
Og, er der nogen salgssider der er bedre end andre, til ungheste?
Nogen der vil fortælle om deres erfaring om køb af unghest?
Hvad skal man kigge efter? Man kan jo ikke lige hoppe på ryggen af den og prøve den af, haha.

Fortæl alt hvad I ved om sagen, og har erfaret. På forhånd tak!


Kommentarer på:  Søger folk der har ungheste erfaringer
  • #1   4. feb 2016 Tror ikke du decideret skal kigge efter en bestemt race, men blot kigge efter hesten i stedet for. Men skal du have noget, som ikke er varmt, så ville jeg måske lede efter en Oldenborg, den gammeldags type, med et godt hoved smiley

    Har aldrig købt en unghest, men har haft en som part, så på den konto kan jeg ikke hjælpe, men ville løfte ben på den, se den være bundet og den slags ting. Måske gå en tur i skoven med den, for at se, hvor spooked den er smiley


  • #2   4. feb 2016 Lad være at kigge efter race. Du skal se på den enkelte individ.
    Man kan ikke skære en race over en kan. smiley


    Ungheste er altid lidt varme, men du finder også nogle der er mere kolde.
    Du skal se efter hovene, kan du se skader (ar osv.), benstillingen, bygningen og så om i har kemi.


  • #3   4. feb 2016 Tak for svar. Selvfølgelig går jeg heller ikke udelukkede efter race, søgte blot inspiration.

    Hvad jeg egentlig gerne ville med indlægget var at høre nogle erfaringer fra folk der selv har haft unghest og vil fortælle lidt om hele processen smiley beklager hvis det ikke er tydeligt nok skrevet.


  • #4   4. feb 2016 jeg plejer aldrig at kigge på racen, for mig går det ud på at finde en med det rette temperament. Men er det en ridehest (med henblik på sport osv.) kigger jeg selvfølgelig ikke på feks. en tinker. smiley salgssider er der mange gode, ridehesten hvor de ofte lidt dyre og mere seriøse er på og hestenettet er et godt sted også. generelt bare alle de der sider smiley

    hvis det var mig ville jeg kigger efter gangarter, temperament og teknik. Også bygning da jeg synes det betyder meget smiley


  • #5   4. feb 2016 Jeg har haft en 3 års i tilridning.
    Forløbet var stille og roligt, og vi øgede udfordringerne efter hvad hun var klar til. Man skal bare vide, at selvom den virker ældre engang i mellem, så er det altså en unghest. Den kan blive bange for de mærkeligste lyde og ting.

    I 2014 købte jeg en 4 års, hun bliver 6 om 2 dage.
    Det går også stille frem, efter hvad hun er klar til. smiley


  • #6   4. feb 2016 Du skal jo tænke lidt over hvad du vil bruge hesten til på sigt og så tror jeg bare du skal kigge når du ikke helt ved hvilken race du går efter. Tage ud og kigge på dem der fanger dig. Måske der er en fin blandings hest.
    Se lidt forskelligt for at være sikker på at tage den korrekte beslutning.

    Jeg købte min Haflinger som 1 års, og Fjordhest som 2 års. Har selv tilredet dem.
    Løfte ben på dem, røre dem her og der, finde lidt ud af om de har lært at stå bundet, været syge.
    Kigge på hvordan de er bygget, benstillinger, hovene. Hvordan virker sindet, se den løbe på en fold/bane. smiley


  • #7   4. feb 2016 Tak for svar. Tror også sagtens det kunne gå hen og blive en blandingshest.

    Vil bruge den mest til tur, men drømmer om en god allrounder jeg kan lave en masse forskelligt med, bl.a. bidløs ridning.


  • #8   4. feb 2016 Hvis du ikke vil ud og starte de store dressur og springstævner, så kan jeg kun anbefale islænderen ^^'

  • #9   4. feb 2016 Islænder kunne godt være et bud. Har redet en del islænder, har indtil nu bare ikke synes det var "spændende" nok. Handler nok bare om at finde den rigtige smiley

  • #10   4. feb 2016 Jeg må sige, at jeg er vild med at ride islænder, men jeg har så heller ikke det store "spændingsbehov". Jeg har bare behov for en rolig hest, der gør hvad jeg siger, og som giver en god tur næsten hver gang smiley

  • #11   4. feb 2016 Jeg kan egentlig også rigtig godt lide det, og det handler nok også om jeg har været vant til noget anderledes. Min sidste hest var en meget varm DV hoppe, så spørgsmålet er om det er for stort et spring at vælge en ismule smiley

  • #12   4. feb 2016 Altså det er min plan, at jeg skal skifte fra varm DV hoppe og over til Islænder, når jeg ikke har min DV mere, så det tror jeg umiddelbart ikke. Har også haft part på en Ishest, mens min DV er med min søster på efterskole og det fungerede fint smiley

  • #13   4. feb 2016 Hmm, godt at høre! De islændere jeg har redet, er mest min mors der går turistture, så mon ikke der nogen derude med lidt mere krudt bagi smiley

  • #14   4. feb 2016 Det må man da gå ud fra, at der er. Islændere findes jo i alle former, størrelser og temperamenter ^^'

  • #15   4. feb 2016 Jeg har lige købt en hoppe på knap 2 år smiley Hun er en blanding af den norske race Nordlandshest som er en koldblodsrace, og Dansk varmblod. Hun er meget kold i hovedet, men i kropsbygning er det varmblodsgenerne der dominerer. En kombination jeg er rigtig begejstret for, og bl.a. en af grundene til at jeg faldt for hende, selvom jeg som udgangspunkt ikke var på udkig efter en raceblanding.
    Jeg lagde primært vægt på opvækstvilkårene fra opdrætters side, dyrlægens helbredsundersøgelse, og min egen mavefornemmelse smiley


  • #16   4. feb 2016 "moderne" fjordhest? altså den sporty type?

  • #17   4. feb 2016 Jeg har haft min fra han var 3 mdr gammel.. og du skal bare være klar over at det at lave sin egen hest kræver lidt erfaring samt vilje. for der kan være hårdt at stå også alle ens venner ride rundt men man selv ikke kan ride før om 1-2 år... medmindre man self har en anden ridehest samtidigt smiley

  • #18   4. feb 2016 Jeg har fået min unghest sidste år - i år fylder hun 4. smiley
    Hun er en blanding af Pinto og Amerikansk Paint Pony - så ikke så meget dér.
    Utrolig rolig hest, af en unghest at være. Jeg har endnu ikke oplevet hende blive sådan rigtig bange for noget - altså jo, hun kan godt stivne, og pruste usikkert, men jeg har endnu ikke oplevet at hun bliver bange og løber.

    Det handler dog også om hvilke omgivelser hun kommer fra - og hvad man selv udsætter den for, det hjælper meget med hvor kold i hovedet de er.
    Hope er jeg næsten i gang med at "om-tilride" grundet lang sygdomsperiode, hvilket har ødelagt rigtig mange af de gode manerer osv. hun har haft - så dem er jeg ved at lære hende igen. smiley - Hvilket har været en stor udfordring for mig, da jeg aldrig har tilredet heste, men det går faktisk rigtig godt!

    Hope er tilredet i alle 3 gangarter, og hun er lidt over 150 cm høj lige nu - så en dejlig lille hest. smiley

    Hvor du skal lede, kan jeg desværre ikke hjælpe med, da jeg har fået Hope af min familie, i gave smiley


  • #19   4. feb 2016 Begge mine rideheste som er inde på mit galleri/præsentation, har jeg haft siden de var 1 år.
    Begge er købt med hjerte og lidt forstand smiley

    Hjerte fordi begge to var "må have hest" - sorte Pinot nem og sød, brune Caspian købte jeg uden at man kunne røre ved ham.
    Begge med bygning, udseende og gangarter jeg syntes var gode og taktfaste.

    Sorte pinot er fantastisk amatørhest - verdens sødeste pleaser overfor sin rytter, yder altid 200%. Men rent faktisk et lidt nemt nervøs hest bag hans store bundsolide ydre.

    Brune Caspian en rigtig DV dresdurmodel - høj, slank, langbenet og med et varmt temperament. Men det største nussehoved, utrolig tillidsfuld og meget modig - men også super hurtig i reaktioner, og IKKE en lalleglad amatørhest.

    Da de var små havde jeg min gamle ridehest at ride på, så før de blev tilredet som 4 års, der gik de primært og hyggede på fold.

    Fra de blev tilredet har jeg haft et tæt samarbejde med undervisning og træning hos min berider - og det er blevet to supergode dressurhest, der hhv som 7 og 8 års blev B-heste i dressur.

    Nu bliver de i år hhv 8 og 9 år - og nu er de ved at store voksne heste. Det har taget lang tid at styrke dem fysisk og psykisk synes jeg.

    Typemæssigt er det du beskriver du ønsker nok en oldenborgtype - min sorte er fx en oldenborgblanding, og de er nemmere ridemæssigt og håndteringsmæssigt end DV. Til gengæld mangler de så måske noget kapowww - men man kommer langt med en samarbejdsvilling hest.

    Men det vigtigste er hvad du vil med din ridning ? Vil du ride, eller er det fint for dig at trække lidt ture og strigle i et par år ? Kan du klare at uddanne en unghest ? Har du råd til at få god faglig hjælp ?

    Mvh Charlotte


  • #20   4. feb 2016 Jeg købte min hest da hun var 4. Hun var redet sammenlagt ca 1/2 år, og havde ikke set andet end ridehus og stald. Jeg vidste selvfølgelig godt at der skulle lægges en del mere arbejde i hende, end hvis jeg købte en der var 6-7 år. Jeg synes dog at det har taget lang tid at få hende styrket med muskler, men også at lære nye ting som bl.a. ture. Jeg fortryder dog på intet tidspunkt at jeg valgte sådan en ung hest, da det giver rigeligt med udfordringer - så det bliver aldrig kedeligt! smiley Det er selvfølgelig forskelligt fra hest til hest, men min var en kylling i starten, men er nu blevet så cool over for det meste, men det kræver tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed smiley

  • #21   4. feb 2016 Jeg købte en fuldstændig rå lige knap toårs (sports fjordhest). Da jeg kiggede på hest kiggede jeg udelukkende på kemien (og racen), og den var der allerede fra første møde.

    Du skal være forberedt på en masse "hårdt arbejde". Det kræver tid og en god portion tålmodighed at have med så en ung en hest at gøre, MEN når det så er sagt så er der intet bedre selv en af følge den fra bebs til ride hest, selv have indflydelse på dens opdragelse, selv forme den som lige præcis som DU ønsker. Jeg elsker at arbejde med så unge heste, de er så nysgerrige og legesyge. Min næste hest bliver et føl, for selvom min var fuldstændig rå (som i fuldstændig rå), ville jeg gerne kunne præge den så tidligt som muligt. smiley


  • #22   4. feb 2016 Quarterheste opfylder alle dine krav! De er typisk mellem 145-155 og er både robuste-muskuløse, men stadig meget elegante at se på. Og ofte et totalt cool temperament! smiley

    profilbillede
  • #23   4. feb 2016 Jeg har også redet varme heste, men syntes også at jeg gerne ville have en mere hygge spændende nusse føj, og jeg nåede frem til irish cob, den er robust, elsker opmærksomhed og giver en god tur altid, uanset hvad jeg gerne vil. Vi er så oveni købet blevet så glade for racen at vi nu avler dem smiley Sån udvikler tingene sig så mærkeligt smiley

  • #24   5. feb 2016 Jeg købte Tindur som 7 mnd. Han er fem år i dag smiley jeg har lige købt hest nr to. Et føl som er 8 mnd og kommer hjem når han er 11 mnd. De er/var begge hingste. Jeg havde dog arbejdet meget med føl,plage og ungheste før jeg købte Tindur så jeg vidste godt hvad jeg gik ind til smiley kig gerne indenom da der står meget på Tindur sin profil http://www.hestegalleri.dk/galleri/172786-traver_tindur

    Mvh TT


    profilbillede
  • #25   5. feb 2016 Her er min nye hest der er meget mere cool end hvad Tindur er. Han er nemlig meget nervøs smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Søger folk der har ungheste erfaringer

Annonce