{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
683 visninger | Oprettet:

Træpiller og spåner {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley er der nogen der har erfaring med at blande træpiller og spåner? Min 4 års vallak har nemlig fået en bækkenskade og derfor vil jeg gerne gøre bunden i boksen ekstra tyk så han ligger godt smiley
Kom gerne med erfaringer og bud på hvad der er godt men stadig billigt da jeg er på SU og har baby på vej smiley


Kommentarer på:  Træpiller og spåner
  • #1   5. feb 2016 Jeg har kun gode erfaringer med det. smiley

  • #2   5. feb 2016 Okay det bliver ikke noget grat at muge ud i? smiley

  • #3   5. feb 2016 Mange bander det og det giver også en bløder bund, men køb spånerne så fint snittede som muligt da det ellers er super trælst at muge i..

  • #4   5. feb 2016 Ikke hvis du bruger de spåner, der er fine. smiley Jeg bruger dog ca 1/3 spåner og 2/3 træpillesmuld ("affald" fra træpiller, men samme koncept)

  • #5   5. feb 2016 Altså ligenu har han træpiller som bund og så havde jeg tænkt at blande en pakke eller to i med spåner for at det skulle blive lidt blødere for ham smiley

  • #6   5. feb 2016 Har ikke erfaring med at blande det, men har gode erfaringer med en super blød bund på rene træpiller.
    Jeg har ca 15 cm fast bund i min boks og ovenpå har jeg så ca 10 cm løs og blød bund. Det er et spørgsmål om at du får nok piller ind i boksen, og sørger for at holde overfladen blød og "smidig".

    Nu ved jeg ikke hvordan din bund ser ud nu, men hvis den ikke er så tyk vil jeg anbefale dig at smide en 4-5 sække piller ind, kun tage klatter de næste dage og hvis der evt kommer lidt vådt op til overfladen så dæk det til med toplaget. Om 3-4 dage skraber du ned til det våde og tager et par grebfulde ud, dækker til igen og fordeler toplaget i hele boksen, og så en 2-3 sække piller ind. Så får du stille og roligt bygget en god bund op og bibeholder det lækre toplag som er rart for hesten at putte i.
    I løbet af et par uger kan du nøjes med at tage tis ud en gang om ugen og smide en enkelt sæk piller ind.. Det er både billigt og dejligt for hesten smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #7   5. feb 2016 Kun dårlige erfaringer den pakker sig ikke ordentlig og da spåner suger forfærdelig lidt bliver bånden hurtigere ulækker, har brugt træpiller og været tilfreds er dog skiftet til halmpiller der suger dobbelt af træpiller men ellers samme koncept.

    Bundens beskaffenhed hænger uløseligt sammen med mængden, du skal opbygge en tyk bund som også skrevet på mindst 15-20 cm og ikke pille for meget så bliver der en fast membran og et løst toplag, pøj pøj med hesten.


  • #8   6. feb 2016 Altså jeg har en blanding af spåner og træpiller og det går fint jeg bruger ikk eret mange spåner flest træpiller da jeg sepelhen er igang med at bygge op og han er et kæmpe svin.

  • #9   6. feb 2016
    Bryder mig ikke om det, hver gang jeg køber spåner og blander i, i et momentalt anfald af vandvid så hader jeg mig selv for det dagene efter.

    Det er elendigt og muge ud i, i forhold til træpiller - man får meget mere rent med ud, spåner suger elendigt, klistre sig til halen


  • #10   7. feb 2016 Tak for alle jeres erfaringer jeg vurderer lige om jeg bare skal smide nogle flere poser træpiller ind til ham istedet smiley

Kommentér på:
Træpiller og spåner

Annonce