{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.757 visninger | Oprettet:

Skal alle heste reddes eller sælges videre ? {{forumTopicSubject}}

Efter min mening så nej, det skal de ikke. Af og til er mest humant at aflive, for det gør ikke ondt at være død, men det kan gøre rigtig ondt at leve.

Nogen gange undres jeg enormt over at visse heste bliver forsøgt solgt i stedet for aflivet. For ikke så længe siden stødte jeg på en annonce hvor en 24 år gammel hest med astmatisk bronkitis var til salg. Det synes jeg var utrolig synd, og det lugtede rigtig meget af at ejer ikke ville tage det ansvar på sig at få hesten aflivet.

Der er simpelthen så mange heste til salg, og rigtig mange ender som kastebolde.

Og så må jeg indrømme at jeg bliver dissideret forarget når hopper med kissingspine, OCD eller andre arvelige skavanker bliver solgt til avl. Nej, det er ikke sikkert at føllet får lidelsen, men hvorfor tage chancen? Det er jo ikke fordi heste er en mangelvare....

Er jeg alene med min holdning ,eller hvad mener i ?

PS: Hold nu lige en ordenlig tone, ik. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal alle heste reddes eller sælges videre ?
  • #1   8. feb 2016 Helt enig!!

  • #2   8. feb 2016 Du er absolut ikke enig, langt fra! smiley
    At en hest går rundt syg er ikke ansvarligt, at man vælger at sælge en syg hest fordi man ikke har ansvaret til at have et dyr er ikke ok.
    Så ja, så er aflivningen det bedste, for som du selv siger har man ikke ondt/er syg når man er død! Mén, jeg har selv haft en hest med astma, ikke noget du bemærkede overhovedet og han blev også solgt som ridehest uden noget og han fungerede og gør det stadig, det er jo også lidt om hesten se hårdt ramt af det eller lidt! smiley

    Men en hest der går rundt og er syg/dårlig og tilstanden er kritisk så ja, så ejerne der sælger dem sku uansvarlige smiley


  • #3   8. feb 2016 Min egen erfaring med luftvejslidelser hos heste er desværre ikke god, men det betyder ikke at andre ikke har mere positive erfaringer end jeg. Og der er også heste med OCD eller KS der lever gode liv. Mit problem, hvis man kan kalde det er den der tendens til at "alt" skal reddes/ sælges videre.

  • #4   8. feb 2016 En hest med kritisk sygdom skal ikke sælges videre, selvom man i god tro gerne vil hjælpe den fordi man tror man ikke har pengene til evt. Medicin eller operation smiley
    Man har et ansvar som ejer uanset dyr! smiley


  • #5   8. feb 2016 Sygdom kan jo også være psykisk, om det så er medfødt eller forårsaget af menneskelig dumhed.

  • #6   8. feb 2016 Nogen tænker jo kun på penge når det kommer til heste.
    Og hvad vil du helst?

    - Have 3000 eller at skulle af med 5000?

    Jeg er helt enig med dig. Men tror pengene er en af de steder problemet ligger. Specielt efter det er blevet så besværligt at få slagtet en hest smiley


  • #7   8. feb 2016 Er helt enig. Ser tit annoncer hvor jeg krummer tæer over hvad folk sælger og forsøger "rede".

    Synes tit det lugter langt væk af at enten tænker folk kun på pengene ellers har de ikke mod nok til at tage det ansvar og den svære beslutning.

    Personligt vil jeg heller aflive mine to end at sælge dem videre. Kunne måske overveje salg af den "unge" på 16 hvis det blev så jeg ikke kunne have dem mere da hun ikke fejler noget men min anden på 19 har for det første et lidt særligt sind, har været en del skadet så tager nogle hensyn som jeg ikke ved om egentlig er nødvendigt men ville ikke kunne bære at tænkte på om de nye nu ville passe godt nok på ham hvis han blev solgt.


  • #8   8. feb 2016
    Min mening er at mange af de heste fx Nyt Hesteliv holder liv i, burde være aflivet. For nej, man skal ikke holde liv i en hest for en hver pris.

    En gammel hest med diverse sygdomme, ser jeg ingen pointe i kommer videre medmindre man ved hvor den kommer hen og man kender folk - eller fx udlåner.


  • #9   8. feb 2016 Jeg er medlem af en gruppe på facebook hvor heste under 10.000 kr bliver forsøgt solgt, og ærlig talt så synes jeg at en pæn del af dem burde blive aflivet i stedet.

  • #10   9. feb 2016 100% enig! Min unghoppe skal også aflives hvis jeg ik længere kan have hende! Hun er blevet Psygisk/fysisk ødelagt på under 1 år pga voldsomme ejerskift. Aldrig om jeg vil tilbyde min Diamant sådan en oplevelse igen!

  • #11   9. feb 2016 Helt enig! Man kan virkelig undre sig nogen gange over hvad der står til salg rundt omkring. Jeg har selv en vallak på 11 år som er født hos mig, og kan jeg en dag ikke have ham mere så bliver han aflivet i stedet for at forsøgt solgt. Der er så mange gode heste til salg derude og mange ender desværre som kastebolde fordi de bliver solgt til "de forkerte" og det vil jeg ikke byde min. Nu har han så også tendens til mavesår, og jeg ville ikke have det godt med at sende ham afsted med tanken om at der måske ikke ville blive taget hensyn til dette.

  • #12   9. feb 2016 Hvor er jeg enig med TS
    VH
    Annette


  • #13   9. feb 2016 Sådan synes jeg det er med mange dyr - ALT skal reddes!
    Diververse mega syge og ejerløse katte ofres der flere tusinde på.
    Stærkt mishandlende heste skal også reddes for enhver pris..
    HVORFOR??
    Ja de kan måske få et godt liv, men hvorfor ikke afslutte det og så bruge alle de penge på at forebygge nye mishandlinger?

    Selvfølgelig skal dyr have en chance - inden for rimelighedens grænser...

    Men "vores" samvittighed har det bedst med at vi har reddet noget..
    Det er svært for mange at være stolt af en aflivning.
    Mennesker kan man forklare hvorfor de har ondt, hvorfor de skal opereres osv. Det kan du ikke med dyr, dyr viser sjældent smerte, så ved vi reeltset hvad det er vi sender dem igennem?

    Jeg havde da selv håber jeg kunne sælge min hoppe til avl, men dyrlægen siger hun har smerter, og skaden kun vil blive værre.
    Det gør at jeg lige nu venter svar fra nogle forskellige dyreparker..

    NEJ alt skal ikke reddes! Nogle gange må vi tage ansvar på dyrenes vegne - selvom det gør ondt på os selv


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   9. feb 2016 hellere aflive en hest for meget, end en hest for lidt smiley

  • #16   9. feb 2016 Hm jeg synes at heste som har ondt/psykiske problemer skal væk. Men har også oplevet heste, som andre mente der ikke kunne redes af den ene eller anden grund blive fine familieheste. Så både og. Har en hest fx været forgangen eller haft let kolik mener jeg nu godt man kan sælge dem. Blot der gøres opmærksom på dette ved salg. Men ved KS mener jeg aflivning er nødvendigt

  • #17   9. feb 2016 Min unghest er pt skadet i hans bækken og herhjemme har vi aftalt at hvis han ikke kan blive ridehest som jeg skal bruge ham til så bliver han enten aflivet eller kommer til at gå som selskabs hest hjemme ved mig smiley han er blevet hele familiens lille kæledægge og han skal ikke udsættes for noget der kan ødelægge ham !! Han skal ikke forsøges som ridehest et andet sted eller hvad han ellers kan blive budt.

  • #18   9. feb 2016 Nej, en død hest lider ikke, så vi er da af sammen mening.
    Min gamle fuldblodsvallak siger fra under ridning og jeg overvejede hvad jeg skulle stille op med ham efter beslutningen var taget..
    Hvis min gode veninde ikke havde stået og manglet en selskabshest og jeg kendte de forhold han kom ind under, så var han blevet aflivet, fordi han ikke skulle igennem mere.

    Nu står han så samme sted som min plag og venindes hoppe, og nyder livet som foldbums. Aftalen er, at hvis hun ikke kan have ham mere, og jeg hellere ikke har mulighed mere, så rejser han over regnbuebroen. Better safe than sorry, og nu ved jeg/vi, at han har haft det rigtig godt siden jeg fik ham og efterfølgende.


  • #20   9. feb 2016 jeg er fuldstændig enig

  • #21   9. feb 2016 Nej alle heste skal ikke reddes - og det samme gælder sådan set for mange andre klappedyr.

    Tendensen med at ville gøre hvad som helst for dyret er jo fin nok, men hvis det betyder at en hest ikke kan leve et smertefrit og fornuftigt liv, så er det ikke ok. Har desværre set mange, der forsøger alt muligt, mens hesten står og hænger og tydeligt ville have bedre af at komme herfra.

    Og så kan det gøre mig aldeles arrig, når syge gamle heste sættes til salg. En ting er at holde sin hest i live, når man selv har den. Men at sende aben videre er i min verden bare ikke ok.



  • #22   9. feb 2016 Nu avler jeg heste og nogle af disse skal sælges. Men det er sunde og raske heste, med de bedste betingelser for at få et godt liv et andet sted.
    Vi sælger heller ikke til alle, er vores mavefornemmelse der ikke, så er vi måske ikke så ivrige efter at få solgt.
    Men nej ikke alle heste skal sælges. Vi har nogle stykker som ikke kommer herfra. En lille fræk shetlænder, min gamle 1'er pony, vores første avlshoppe (12år), hendes første datter (7 år) og en anden hoppe vi har i avlen (7 år). Ponyerne bliver pga alder, første hoppe fordi hun kan være lidt svær bl.a kan hun ikke læsses af alle, hun har ikke været redet kontinuerligt pga føl, hun er i starten meget hys omkring hendes føl, hendes datter fordi hun er helt speciel for mig, og den sidste hoppe fordi det har jeg lovet tidligere ejer og hun har haft lidt skader der gør at hun trods talent og lyst ikke skal rides hårdt og det vil jeg ikke risikere hun bliver.


  • #23   10. feb 2016 Vi har 3 heste, og de to af dem skal ikke videre herfra.

    Den ene er min lille varmblodshoppe. Hun er lettere utilregnelig, af flere årsager, og kan nogle gange være direkte livsfarlig. Samtidig har hun tætsiddende torntappe, og bliver der ikke holdt fokus på hendes ryg under ridning er der alt for stor chance for, at de vil komme til at sidde og gnide op ad hinanden = kissing spines. Desuden bliver hun direkte livsfarlig når hun har ondt i ryggen, og det er ikke noget jeg ville have god samvittighed over at sende videre. Hverken for hestens eller nye ejeres skyld.

    Den anden er vores shetlandspony, en ældre pony på nu 18 år. Han har støvallergi og blev sidste år forfangen, han kan ikke rides og var i sin tid som rideskolepony kendt for at trække store, voksne mænd på røven og smide alle børnene af. Han plejer ellers aldrig at være syg, men sidste år var han rigtig hårdt ramt, og specielt et sår på hornhinden var alt, alt for lang tid om at hele i forhold til hvad sådan et normalt gør. Man kan godt mærke at han er ved at være en ældre herre og man begynder så småt at kunne mærke, at han er på "lånt tid." Så han bliver her, indtil han ikke længere trives, og så bliver han lagt til at sove. smiley

    Jeg vil så sige, at jeg ikke bebrejder dem, der forsøger at sende deres gamle, men ellers sunde, heste videre til ny ejer for nærmest ingen penge. De priser DAKA fører for at hente en død hest er fuldstændig ud af denne verden.


  • #24   10. feb 2016 I forhold til "kastebold-hestene", så tror jeg det ville hjælpe ganske gevaldigt hvis man holdt op med at avle på alt hvad der kan gå.

    Her mener jeg ikke seriøse avlere, som har et klart formål med deres avl. smiley





  • #25   10. feb 2016 Anne Julie F: min hoppe er skam en fin en. Efter elite hingst og hele molevitten.
    Hun er bare speciel. Derfor endte hun som kasteboldt inden jeg greb hende.


  • #26   10. feb 2016 Jeg ville bare være ovenud lykkelig hvis man stoppede med at lave hul-i-hegnet hest med lille Lotte og naboen "vildt overdrevne lækre hingst" (hvis den er så skøn, hvorfor er den så ikke kåret...)



  • #27   10. feb 2016 Isært shetlændere er uheldige...

  • #28   10. feb 2016 Og blandinger af forskellige tunge typer, og travheste

  • #30   10. feb 2016 Tror i ikke prisen hos Daka og dyrlæge er med til hestene bliver solgt for en slik, selvom de ikke er sunde og raske?

  • #33   10. feb 2016 For Saaaaaaaaat*n!! Er LIGE blevet tilbudt en miniature... Typisk!

  • #34   10. feb 2016 Jeg er fuldstændig enig.
    Men jeg synes også dyr skal have en chance. dem som kan komme til at leve et godt og normalt liv uden smerter ser jeg ingen grund til vi skal aflive. om hesten kan rides eller ej er da fuldstænig ligegyldig hvis hesten har det godt. det skam det vigtigste og jeg beholder da også sonny trods han en dag nok ikke kan rides mere. Han er min ven, ikke et brugsdyr.

    Jeg er selvfølgelig enig i at dyr som vil få kroniske smertefulde skader som ikke kan smertedækkes skal aflives. det er simpelthen ikke okay at holde sådanne dyr i live for menneskets behov smiley


  • #35   10. feb 2016 Syns i rundt regnet 4000,- til Daka og dyrlæge er billigt? Hvad tror i landmænd betaler for samme omgang bare med klove og horn?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #36   10. feb 2016 merete: landmænd betaler under det halve af at få hentet en ko ved daka - en hest koster omkring 2000 hvor en ko kun koster omkring 700

  • #37   10. feb 2016 Og alligevel syns I det er billigt+ landmanden fører dyret på tabs kontoen. Jeg tror det er noget af årsagen til heste kastes rundt


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #38   10. feb 2016 merete: jeg syntes ikke at det er billigt.
    .daka har nærmest råderet over deres "service" og kan derfor sætte priserne som det passer dem smiley


  • #40   10. feb 2016 Så er det jeg bliver en sur mokke smiley Heste er husdyr-ikke kæledyr. Jeg er ikke i tvivl om heste ejere bliver udnyttet på det groveste p.gr. vores forhold til de dejlige heste. Man kan hver gang noget sidder ved hjertet tvinge love og regler igennem-der er penge i vores kærlighed til heste. Vi skal overholde div. regler om heste hold, men kan jo ikke som landmændene hive tilskud til stald indretninger. Køer er også store husdyr-kommer de på fold?

  • #41   10. feb 2016 Der er ikke et problem med uridelige heste, såfremt de har det godt, hvis de bor hos nogen der acceptere dette. Problemet er hvis de bliver solgt igen og igen. Så er det bedre at aflive.

  • #43   11. feb 2016 Ja dyrlæge til fx kvæg og grise er billigere. Men dette er pga det er ethverg, samt mængden af dyr er større. End fx private med 1-2 heste. Ja priserne er skruet i vejret for os heste ejere. Men dyrlæger ser ikke heste som produktions dyr men som et nytte dyr.,.

  • #44   13. feb 2016 Nej heste ( og andre såkaldte kæledyr ) skal ikke reddes eller sælges for en hver pris . Hos os slagter /afliver vi vores heste eller de kommer til Zoo hvis /når de ikke har det godt mere pga alder eller sygdom . Og ja DAKA ´s priser er total urimilige . havde jeg været 30 år yngre havde jeg startet et firma der kunne give DAKA kamp . Problemet er jo at de har monopol på at hente døde dyr så de kan jo te sig som de vil . De VED jo at vi ikke må og kan begrave vores døde heste i baghaven .

Kommentér på:
Skal alle heste reddes eller sælges videre ?

Annonce