{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.655 visninger | Oprettet:

Min hest bider, hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Min hest bider...
Hvis du går forbi ham, så bider han, når du lukker dæknet foran, prøver han også at bide, når du renser hove, jeg kunne blive ved...
Jeg har prøvet flere forskellige metoder, men jeg kan snart ikke holde det ud mere.. smiley Jeg føler mig magtesløs. Har i nogle tip?

Han er ikke sur når han bider, han har ørene helt fremme som om han syntes det er sjovt. Og har fået tjekket tænder, og hele kroppen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest bider, hvad gør jeg?
  • #1   9. feb 2016 Med fare for at blive lagt for had, for denne udtalelse gør jeg det alligevel.
    Var det min hest, havde jeg klappet den sådan en på kassen hvergang den gjorde det. De er store dyr, og skal kende grænserne for de kan hurtigt blive farlige at omgåes. Går på ingen måde ind for at man skal slå dem, men vil de bide må de ha tilbage af samme skuffe. For lige gyldigt hvor hårdt du slår den, vil det aldrig gør ondt på den som når de bider og sparker hinanden på fold. Så mit svar til dig er, klask den en så den forstår det, hver gang den ligger an til at bide.


  • #2   9. feb 2016 Enig med Christine.. Det er simpelthen for farligt hvis den får lov til sådan noget! Det skal stoppes og straffes omgående..

  • #3   9. feb 2016 Jeg er enig. Det er et dyr og den læser dit kropssprog. Lap den en over snuden. Det gør de også på fold, for at dominere hinanden, og den gør det klart for at undertrykke dig smiley min bed som ung, og den lærte at lade være, da jeg gav igen smiley det stoppede meget hurtigt. Du skal tænke på, hvad ville en anden hest gøre? smiley

  • #4   9. feb 2016 Helt enig. Heste forstår nu engang bedst hestes sprog, at sige nej hjælper sandsynligvis ikke, havde din hest bidt en anden hest på folden havde den svaret igen, og det syntes jeg også du skal gøre.

  • #5   10. feb 2016 Jeg er med de andre, klap den en når den gør det, og ros den når den står pænt og lader være. Den skal have respekt for dig og sine omgivelser! ellers bliver de hurtige alt for farlige

  • #6   10. feb 2016 Den gør det fordi den har lært det kan betale sig. Den er ikke ved at prøve at "undertrykke" dig . Heste ved godt at de er heste og vi er mennesker.

    Jeg tror jeg ville prøve en kombi af flere ting. Dels ville jeg prøve at forhindre hesten i overhovedet at kunne komme til at bide ,for ligsom at bryde vanen. Altså sørge for at den ikke kan stikke hovedet ud på staldgangen osv. Dernæst så ville jeg altså også sige klart fra over for den slags adfærd, men det kræver god timing. Hesten skal vide præcist hvad den bliver irettesat for, ellers bliver den forvirret.


  • #7   10. feb 2016
    Såfremt det ikke er grundet smerter - hvilket lukning af dækken og surhed ved og løfte hove kan være. Så ignorer hesten når den gør det uønskede og ros den når den gør det ønskede :o)

    Slår du, så viser du kun hesten hvad den må, du viser den ikke hvad den godt må.


  • #8   10. feb 2016 Surhed ved dækkenlukning, ka sagtens være fordi det ikke er passer ordenligt.

    Jeg har set heste blive bokssure, fordi nogen gav hesten et dask, når de gik forbi, bare fordi den stod med hovedet ude.
    Så det endte med, at hesten bed efter folk der gik forbi.

    Men er der ingen oversag til det, ville jeg endte gi hesten et dask, eller gi en høj tone (det reagere min egen på)



  • #9   10. feb 2016 Lad være at slå hesten. Den gør det af en grund - om det er smerter, fordi den er vant til du har godbidder, eller det er noget helt andet. Jeg ville sørge for, den ikke kan komme til at bide, og så rose og klø den for at stå pænt/ikke bide.
    Min vallak har været næsten 5 mdr om at finde ud af, at jeg ikke har godbidder i hånden eller lommen (det var han vant til fra tidligere ejer). Han snappede ud efter min hånd hver gang, den kom i nærheden af hans hoved. Jeg ignorerede adfærden, viste ham, at mine hænder var tomme, og nu gør han det aldrig mere.
    Giver jeg godbidder, er det altid i krybben.
    Jeg bliver så ked af det på hestenes vegne, når folk råder til at "klappe den sådan en, fordi det kan blive farligt". Slår man hesten, viser man den blot, det ikke kan betale sig at have tillid til mennesker.


  • #10   10. feb 2016 når du nu ved hvornår den bider, må du være på forkant, og venligt men bestemt fortælle den at det vil du ikke have.
    jeg mener heller ikke at du skal slå den, men gå imod den med den del den vil bide i, altså hvis det er din højre hånd, så puffer du din højre hånd mod dens mule, ikke slå, men puf den væk, og sig tydeligt nej. så snart den ser den anden vej så ros den


  • #13   10. feb 2016 problemet er jo lidt at det er blevet en "tilladt" adfærd at bide dig. Normalt ville jeg fra dag 1 af, når jeg kunne se hesten overhovedet gøre antydning til at den vil bide, sige at det kan den godt glemme, hvis den bider ud efter mig, lave en grim høj lyd, hvis den får fat, klaske den en. Så kender den mine grænser fra start af og ved præcis hvad den kan regne med. Nu da den jo "godt må" bide dig, og så du flytter dine grænser helt over i den anden grøft, hvis du vælger at klaske den, så får du nok en hest der til at starte med, ikke helt vil forstå hvad der lige sker, enten er du heldig og den holder op, men mine erfaringer er bare an den til at starte med vil sætte antallet af gange op.

    Min gamle hoppe kunne godt finde på at bide slut på dækkensæsonen, når hun fik dækken på, for hun gad ikke at have det på når vi nåede hen i februar/marts, men det var så dækkenet hun bed efter, ikke mig.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   10. feb 2016 Du er kommet så langt ud I problemet, at hesten ikke ved at dens adfærd er forkert - derfor er det en forkert handling af dig bare at vappe hesten en.

    at vappe den en, kunne du havde gjort hvis hesten ved at det er forkert, men det gør den tydeligvis ikke i denne situation.

    du ved hvornår hesten gør det, så du skal være på forkant, få en til at aflede dens opmærksomhed, eller gør det selv


  • #15   10. feb 2016 Først vil jeg gerne høre hvad du har prøvet, som ikke hjælper?
    Dernæst må du for guds skyld ikke tro på at hesten gør det for at "undertrykke dig" eller at du skal opføre dig som "hestene på folden", det er en MYTE at hestene kan dominere os og som Anne Julie siger, så ved hestene godt at vi IKKE er heste og vi kan derfor ikke indtage en rolle som en anden hest.
    Så nej, din hest prøver ikke at undertrykke dig eller andet i den stil smiley
    Det kunne jo tyde på at det er ubehageligt at få spændt dækken, renset hove eller lignende, og det måske er blevet en vane - hvornår er din hest begyndt på at bide og hvad gjorde du for at stoppe det i starten?


  • #16   10. feb 2016 Måske du kunne have gavn af at læse Marianne Florman`s blog : Hvorfor bider Miloh ?

    Der er måske noget du kan bruge der.

    Min den store Money, hader at få dækken på, og det er ligegyldigt hvilket dækken, jeg tror det er fordi hun elsker at rulle sig på folden, og man kan ikke gnubbe sig ordentligt i et dækken.
    Hun lægger an til at bide, ikke rigtig, hun bider i sin boksdør, og tager forsigtig fat i mit ærme og hiver lidt i min trøje, eller nullere min arm, for at fortælle mig at hun ikke gider have dækken på. Endnu har hun ikke hapset mig, tror jeg heller ikke hun gør, hun er simpelthen for velopdragen til at bide.
    Jeg snakker med hende, fortæller hende at hvis ikke hun har dækken på, bliver hun syg og våd, og slutter af med en lille godbid. Jeg hæver ikke stemmen når hun ter sig, jeg holder en venlig tone, griner lidt af hende, og som sagt snakker med hende.


  • #17   10. feb 2016 http://hesteforstand.dk/?p=957

    https://hesteforstand.wordpress.com/2010/12/01/lad-vaere-med-at-slas-med-din-hest/

    Ville ikke kunne se mig selv i spejlet hvis jeg slog sådan en dejlig haflinger smiley


  • #18   10. feb 2016 Jeg er slet ikke tilhænger af at slå hverken hest eller hund.
    Jeg mener man kan komme langt med venlighed, og at være bestemt.
    Og man skal altid huske at sætte sig ind i hvad det er for et dyr man har med at gøre, deraf opnår man forståelse for hvorfor de reagere som de gør.
    uønsket adfærd skal arbejdes væk, ikke bankes på plads.


  • #19   10. feb 2016 Det er ok at slå igen, en på mulen lige når den vil bide er ok så hårdt som muligt så behøver du kun gøre det en gang.
    Og så skal du ikke give godbidder fra hånden af, det kan også lære den at bide fordi de så tigger.
    Det der sludder med at tale til den, forstår en hest ikke.


  • #20   10. feb 2016 Peter L. Ja, din måde at gøre tingene på får man kun en ting ud af, og det er en hovedsky hest smiley

    Og nej hesten forstår ikke det pladder vi står og lire af os, men den forstår vores toneleje, og at vores stemme kan virke beroligende.

    Det du forslår kan jeg slet ikke se at vi skal lære de unge ryttere, at det er ok at tæve dyret såfremt det ikke retter ind smiley


  • #21   10. feb 2016 Min hest er ikke hovedsky, men den bed i starten jeg havde den, det gør den ikke mere, og jeg kan også give godbidder.
    ,


  • #22   10. feb 2016 Hvis man har en hest der bider fordi den tigger så er det fordi man har lært hesten, at det kan betale sig at tigge. Det er ingen grund til at advare mod at give godbidder fra hånden, men selvfølgelig, hvis man ikke evner at lære hesten at den ikke skal tigge, så er det selvfølgelig et problem smiley

    Det der med at skulle slå hesten så hårdt man overhovedet kan for at den bliver så pisseskræmt over at gøre det igen, den er jeg slet slet ikke tilhænger af. Må være et træls forhold man opbygger til sin hest, hvis det er bygget på frygt og vold.


  • #23   10. feb 2016 jeg er er ikke fan af at slå - min hest bider bare endnu mere om hårdere ! Fik at vide da jeg begyndte at ride ham at jeg bare skulle vappe ham en ?? Nu er vi nået rigtig langt ved at jeg skubber hans hoved væk og siger klart nej eller giver et lille ryk i træktovet. og så får han kun godbidder i boksen.

  • #24   10. feb 2016 Hvis hesten ikke har ondt, så har du to muligheder. At klappe den en eller skubbe hovedet væk. Jeg har personligt bedst erfaringer med mulighed to, men bruger også mulighed et, fordi jeg har en tendens til at klappe den en af ren og skær forskrækkelse.

  • #25   13. feb 2016 Han har været meget sky i hovedet, så jeg vil på ingen måde slå ham. Prøvede det i en periode, men det tog 3 måneder før jeg kunne have mine hænder i hovedet på ham igen....
    Jeg har fået nogle ting jeg kan prøve, så må vi se. smiley


  • #26   14. feb 2016 Når en hest napper, så er det et spørgsmål om manglende respekt og den genvinder man IKKE ved afstraffelse som slag, klask, lap, bank eller ligende.
    Hesten skal ikke frygte os, men respektere os.

    Det handler om håndtering af hesten, så den altid ved, hvad den må og ikke må - og det skal være ens altid og hver gang ingen undtagelser. Så er det nemt, at være hest og ejer.

    Vi får hele vinteren heste i adfærds træning og der er nogle gange nogle rigtig "sjove" hingste i mellem, der virkelig går til angreb og det er bestemt ikke kun fordi de vil nappe. Normalt kan vi indenfor et par uger ændre hestens adfærd alene ved vores daglige håndtering og i nogle tilfælde lidt tilpasset adfærds træning. Så er der kun tilbage, at lærer ejeren af håndtere deres hest, så problemet ikke kommer tilbage, når hesten igen kommer hjem.

    Så en hest, der napper har faktisk kun en "usikker" ejer, den ikke respektere.


Kommentér på:
Min hest bider, hvad gør jeg?

Annonce