{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.896 visninger | Oprettet:

Lovkrav for hestebokse - 30 år siden {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen. smiley
En veninde og jeg har projekt uge, og skriver om "Verden i forandring". Vores emne er Dyrevelfærd.
Lige nu skriver vi om lovkravene hos hestebokse. Vi mangler bare at finde ud af hvordan lovkravene var for 30 år siden, med hensyn til kravene. smiley

Kan nogle af jer huske hvordan kravene på størrelse/lys/højde var "dengang"?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lovkrav for hestebokse - 30 år siden
  • #1   12. feb 2016 Der var da ikke rigtigt nogen regler. Hestene måtte jo også stå i spiltov

  • #6   12. feb 2016 Stald Z: Hold da op, jeg er opvokset på en luksus rideskole kan jeg høre. smiley
    Stor ridehal, store bokse (kan ikke mindes der var bare et spiltov), og alle heste kom på kæmpe store græs folde dagligt. smiley
    Dette er 15-20 år siden. smiley

    Men nej, regler var der ikke meget af dengang. smiley


  • #8   12. feb 2016 30 år siden, der red jeg på et par lokale rideskoler, og hos en oldenborgavler smiley

    Alle steder var der spiltov til nogle af hestene, mens andre stod i bokse. Boksene var enten hjemmebygget, og så skulle de jo bare passe ind i stalden mht størrelse, andre steder var det indkøbte standard boks, som var 3x3 M.

    Hestene stod på halm - alle sammen. Jeg tror ikke nogle kunne overveje at bruge andet. Hestene fik hø - wrap var ikke noget man brugte. Mængden af hø var ca 4-6 kg/dagligt. Vit/min tilskud, samt havre - og så fik de hos oldenborgavleren og på den ene rideskole sukkerroer, som vi unger stod og rensede og skar i stykker hver aften smiley Roepiller som i dag fandtes ikke.

    Dækkener var kun noget de meget dyre rideheste gik med - et enkelt tontungt newzealandsk lærredsdækken var der i stalden til evt syge heste.

    Om vinteren kom hestene ikke så meget på fold - om sommeren røg de på døgnfold 1 maj, og sked grønne kokasser i flere uger, fordi de jo selvfølgelig ikke blev indgræsset først.

    Hos oldenborgavleren var der 6 sadler og 6 hovedtøj og 12 rideheste - man tog bare den sadel og det hovedtøj man bedst kunne lide. Om det passede hesten betød ikke noget, det passede nogenlunde og det var godt nok.
    Sadelunderlag var i filt med læderkant - de blev aldrig vasket med bare "striglet" for tørt snavs smiley

    Mvh Charlotte


  • #9   12. feb 2016 Nope ingen regler.. Rideskolen jeg startede på havde ca 10/11 bokse. De var til privat hestene. Rideskolehestene stod i spiltov og kom ikke på fold. Det gjorde privat hestene. Dog ikke mere end halve dagen. Foldene var nogle små firkanter på ca 16x16 kvm.(4 bokse) de levede på hø(wrap fantes ikke) havre og de vitaminer man fodrer køerne med i dag..

    Mvh TT


  • #10   12. feb 2016 I 70'er/80'erne stod min mors første pony hjemme i villakvarteret - i cykelskuret. Det var ikke et sjældent syn, for der var flere af ungerne på vejen der havde hest. Så kom ponyerne over og græsse på spejdernes engareal - i kæde med en pæl.

    Billedet her er fra vinteren 84/85 og er af bla. den pony der boede i cykelskur (den sorte islænder) og plagen er shagya araben Gamina, som også er herinde smiley


    profilbillede
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #11   12. feb 2016 Der var ingen, jeg fik min første pony for 33 år siden, den købte jeg fra min rideskole der skulle lukke, der stod alle på nær 1 hest i meget små spiltov.

    Vi flyttede den hen på en nærliggende gård der havde bokse, efter datidens forhold store, min pony var 115 cm så den havde store forhold, men hø brugte man ikke der, halm og krybbefoder og lidt græs, som jeg husker det var de på fold ret længe efter datidens standarder.

    Den næste stod også i boks men hø var stadig ikke blevet standard, den var krybbebider men der var jo heller ikke fokus og viden om hvordan dette kunne minimeres smiley

    Her stod de også ok lang tid på fold, min i særdeleshed den kunne først fanges når sidste hest var taget ind smiley men ingen græs, de folde man havde på det tidspunkt hvor jeg var, var små og slet ikke nær store nok til det antal heste der stod på dem.

    Senere flyttede vi til en går der tilgængæld havde 30 Tønder land fold med græs om sommeren, hurra når man har en pony der ikke kan fanges og ved fangst smutter igen smiley

    Det var først da jeg flyttede på,ridecenter i 87 og nogle år derefter i 92 at wrap blev noget man kunne købe sig til, den gang var det ensilage og ekstremt hårdt for de små maver og mængden vil I dag fornærme en hamster i mængden.

    Men når man står på fuldpension så er rammerne udstukket på forhånd og indflydelse havde man ikke, og har ikke haft behovet for at anfægte det, det kom først senere da jeg flyttede privat igen og faktisk fandt ud af at alt hvad jeg tidligere bare havde accepteret uden at stille spørgsmål, var fortid og ny viden var fremtiden smiley


  • #12   12. feb 2016 Ja og stadig utroligt at mange ikke har kommet længere end hvad de er ift dagens vidensdeling... Men igen.. Uvidenhed er den dummes lykke.. smiley

    Mvh TT


  • #13   12. feb 2016 Jeg har fundet en bemærkelsesværdig lov fra 1924. Den handler om indkvarteringsstalde af indkaldte heste til garnisonen.
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=52009


  • #14   12. feb 2016 SJov tråd.. smiley
    Mindes da jeg arbejdede fuldtids på den lokale rideskole, hestene fik vrinsk og halm og ikke andet.. De fik aldrig hø/wrap.. og det var altså i 2003, så det er slet ikke så længe siden at tingene har ændret sig.. smiley
    Fik hestene andet foder var det enten korn, melasse, eller raket, der var ikke mange valmuligheder den gang.. smiley
    De kom på sommergræs i Juli måned, uden at ha' taget hensyn til sarte hestemaver..

    Jeg kan også godt huske udstyret fra den gang, det var hvad de havde i harald nyborg (Grøn, marine, bordeaux, sort og hvid) og en sadel passede alle heste..

    Jeg synes at ku' huske at rideveste (sikkerhedsveste) var en by i rusland og det var meget få der i de senere år fik en, men kun til springningen om tirsdagen. smiley

    Det var lidt andre standarder den gang end nu..
    Boksene var der godt nok nogen af på den lokale rideskole, men alle elevponyerne og hestene stod i spiltov, boksene var forbeholdt privat hestene og de "finere" heste.. smiley

    En af de absolut hippeste ting man kunne få den gang var Golden Stripe tæpper, havde man sådan et så var man lidt vigtig.. (Jeg købte et sidste efterår, dog brugt sammen med nogen andre ting, men jeg må indrømme at der følte jeg mig lidt vigtig smiley )


  • #16   12. feb 2016 Haha det tæppe var bare det største! hold nu op hvor jeg ønskede mig det i mange år, for det havde alle de fine heste jo smiley

  • #17   12. feb 2016 Hehe, jeg får stadigvæk kriller i maven når jeg ser et.. Der kom nogen nye på markedet for et par år siden men det var bare ikke den tykke lækre kvalitet som et originalt Golden Stripe..
    Jeg har lovet manden at når jeg finder et sted til at købe et sprit nyt i samme gamle kvalitet så ryger det ind i sofaen.. smiley


  • #18   12. feb 2016 Jeg kan bare huske hvor misundelig jeg var på dem der havde det, for det var jo så dyrt og alle de fine heste på ridecenteret havde et, så det skulle min lille tykke islænder altså også, haha fik det dog aldrig et smiley smiley smiley

  • #19   12. feb 2016 Vil I ikke lægge et billede op af det? smiley

    Mvh TT


  • #23   13. feb 2016 Nå okay..jeg fik flash back da jeg så det..Men jeg har aldrig syntes det var pent så jeg har aldrig ønsket mig det smiley

    Mvh TT


  • #24   13. feb 2016 Haha det er heller ikke noget jeg ville eje nu smiley

  • #25   13. feb 2016 Uha ja - udstyret før i tiden, hehe. Jeg kan godt huske for ca. 15 år siden da en veninde havde en masse Wendy blade og jeg fik kigget i Hööks kataloget - Nøj jeg syntes ridetøj var grimt! Godt nok er jeg vokset op med hest, men jeg red altid i jeans (mine første ridebukser med fuldskind fik jeg som 21 årig). Jeg syntes godt nok det var noget specielt med lange ternede sokker udenpå bukserne smiley

  • #26   13. feb 2016 Jeg fik mine første ridebukser som 12 årig inde fra den butik der engang låne Kbh, jeg synes selv jeg var SÅ smart! Før det red jeg i jeans eller strømpebukser, men alle de store piger red i ridebukser og så ville jeg os smiley

  • #27   13. feb 2016 Mine første ridebukser fik jeg i gave af min far sammen med ridestøvler og ridehjelm. Dette var tilbage sidst i 80'erne.. De var grå, og jeg kan huske at jeg blev lidt skuffet da de ikke havde fuldskind da det var det seje at have. smiley

    Mvh TT


  • #28   13. feb 2016 vedrørende boks størrelse. Der var ingen direkte lovkrav før loven om hestehold blev vedtaget. Men i Hestens røgt og Pleje trykt i 1973 oprindeligt 1951 på engelsk står der: I en stald med mange heste kan det være svært at forsyne dem alle med bokse på grund af manglende plads, større omkostninger m.v. Det er særdeles gode og fornuftige grunde til at lade være, men det er også de eneste grunde; forsøg ikke at overbevise Dem selv om, at hesten har bedst af altid at stå bundet.
    Gennemsnitsstørrelsen for en boks er ca. 3x4 m. Ved almindelige bokse behøver man aldrig gå ud over 4x5 m, og boksen bør aldrig være under 2,75x3 m, selv ikke for en pony. Også spiltove bør i bredde og længde rette sig efter hestens størrelse. En gammel regel siger, at bredden skal være lig hestens højde, altså fra ca. 1,50 m til 1,70 m for almindelige rideheste. Længden kan variere fra 2 til 2,5 m. Stalden bør være så lys og luftig som muligt. Den bør derfor forsynes rigeligt med vinduer. Hestens stald skal have en lav temperatur, være godt ventileret, men absolut fri for træk, og den skal være tør, mere tør end bunden normalt er i engen eller i folden. Madrassen skal være tør,blød, elastisk, absorberende overfor væske og ilde lugt, renlig i brug.
    Det er virkelig interessant læsning fra den tid. Der står faktisk alt anbefalet, som er ved lov nu, men der skulle lige gå over 30 år. Håber det kan bruges.


  • #29   13. feb 2016 Højden mellem boksskillevægge 2 m.

  • #30   13. feb 2016 Fik min første hest for 46 år siden. Det var en newforrest hingst på knap 1 år. Han stod opstaldet ved siden af landsbyskolen, og når jeg havde fri gik jeg ind i stalden og hentede ham. Vi gik hjem og vi var sammen hele dagen. Skulle jeg på toilettet gik han bare med, han var ikke så stor jo. Min mor var dog ikke begejstret for ideen for han efterlod markante fortrin på parketgulvet. smiley
    Hvis vi kunne finde et stykke jord med græs stod han der med en pløk i jorden og i et tov. Det fungerede fint. Jeg tilred ham selv, havde kun en gjord i lærred med stigbøjler og et meget intermistisk hovedtøj. Det eneste udstyr jeg havde var en ridehjelm og gummistøvler. Så det var ikke så fancy. Han stod i spiltov, der var ikke andet. Om vinteren fik han byg og gulerødder og hø. Han stod på halm. Jeg gik 2 km hver morgen inden skole og hver aften for at fodre og muge ud, det skulle jeg selv klare. Så i dag er det vist luksus påmalet fronter i forhold til dengang. smiley


  • #31   13. feb 2016 Mit er ikke den "rigtige" farve og derfor en kopi, men kvaliteten er den samme.. smiley
    Jeg elsker mit tæppe.. smiley


    profilbillede
  • #32   13. feb 2016 Da jeg startede til ridning i 2003 der fik hestene havre og hø.
    Om vinteren kom hestene ikke ud i flere måneder hvis det var glat eller frost.
    Hvis ponyerne var små kunne der sagtens stå 3-4 ponyer i 1 boks.
    Næsten alle de små ponyer stod i spiltov.
    Det var en normalitet at rideskole-ponyerne red med gennemslidt ultra-brugt rideudstyr (hvilket de også gør idag) Dvs udstyret var lige det man havde i gemmeren. så størrelse-mæssigt passede 65% af deres udstyr ikke..

    Man var SÅ sej en rideskolerytter hvis man havde gamacher til den rideskole pony man red på. Og man var ultra cool hvis man som lille fik lov til at ride en af de store heste/1'er pony smiley

    Shetlænderne var ude hele sommeren, stod inde hele vinteren

    Man var en af de seje hvis man ejede en golden stripe dækken
    Proffesional choice var mit gennembrud da jeg var ung smiley

    Hvis man kunne få hesten til bidet så var men meget erfaren.

    ja det er lige hvad jeg kan huske fra min meget unge dage smiley


  • #33   13. feb 2016 Jeg begyndte på en lille gård i 94, der var det de to avls hopper der stod i boks, resten stod i spiltov eller ude på marken. Shetlænderne stod i et skur sammen, de gik vist 5-6 heste sammen. Alle kom på fold fra 8-17. Resten af hestene gik ude året rundt. Der var ikke fast udstyr til hestene, man tog bare noget fra en bunke, de fik hø og korn og stod på halm. Alle havde ridehansker fra Harald Nyborg og alle red i deres almindelige tøj. Hvis man kunne få hovedet ned på hesten var man dygtig og kunne vi lægge seletøj på, kunne vi også køre vognen smiley

    I 96 begyndte jeg på rideskole, der red de i rideskolens trøjer og ridebukser. Udstyret passede ikke rigtig, alle heste undtagen 3 stod i spiltov, mindes ikke de rigtig kom på fold, der var ihvertfald kun en lille bitte en og der gik ejers egne heste mest. De kom dog på sommergræs. Hvis hesten var "doven" eller "fræk" skulle man bare slå den med pisken, det kunne den alligevel ikke rigtig mærke. Den blev senere lukket og hestene blev flyttet til et ridecenter i byen.


  • #34   15. feb 2016 Tak for alle jeres svar! I var til en stor hjælp!! smiley

Kommentér på:
Lovkrav for hestebokse - 30 år siden

Annonce