{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
835 visninger | Oprettet:

tyk hest og wrap på fold. hjælp!! {{forumTopicSubject}}

hej alle hg'er. har lige brug for et godt råd!

der hvor min hest står opstaldet er der wrap på folden. det er er privat sted hvor der kun er 4 heste i alt.
min hest er virkelig blevet tyk og er simpelthen bange for hun går hen og bliver forfangen. hun står ved den wrap balle hele dagen.
jeg har spurgt om vi kunne lave en ekstra fold også sådan at hun kan se de andre heste hvor hun kunne få noget hø.i stedet men det vil ejern ikke da min hest bliver flyttet nyt sted her den 25 så hun gider ikke at putte arbejde i det.
så den eneste mulighed er at hun kommer list tidligere ind på boks men er meget i tvivl.

hvad syntes i? jeg tør næsten ikke at lade hende stå ved den wrap balle mere for jeg er virkelig bekymret.
skal siges hun kun får vitaminer og mineraler og en håndfuld foder i maden sådan at hun vil spise det.
har ikke kunne ride ret meget på hende pga frost og flytning.

Hold pæn tone.


Kommentarer på:  tyk hest og wrap på fold. hjælp!!
  • #1   14. feb 2016 det kun indtil den 25. det nye sted for hestene hø på fold i stedet for wrap

  • #2   14. feb 2016 Har hesten ikke tynd mave ville jeg nok lade den spise.
    Motion vil naturligvis være godt for mave og tarme hvis den fylder sig godt. Må være godt wrap hvis de kan spise alt de lyster uden at få tynd mave.


  • #3   14. feb 2016 ingen tynd mave. Men jeg må.ærlig indrømme at jeg simpelthen ikke tør at lade hende stå så.længe ved den wrap balle for hun er virkelig tyk. hun er selvfølgelig også.en jyde og meget mad glad.

    men jeg er så meget i tvivl..det er heldigvis kun til den 25 hvis det endelig var sa det ated hun.kommer.hen ikke er langt til.ridehal heldigvis. så skal vi til igang med at komme i form.


  • #4   14. feb 2016 Man siger at hvis en hest har adgang til at spise frit i 6 timer, så kan man lige så godt lade dem spise hele døgnet, for hvis de bliver sat i begrænset adgang (6 timer) vil de stå konstant og æde når de har adgang, hvor at har de fri adgang vil de gå fra og til. Så 6 timers "fuld ædning" svarer til 24 timer.

    Så syntes du skal lade hende gå de 10 dage, jeg har selv været der, altså problemer med fedme pga fri wrap, og mine blev også fjernet og sat i form.


  • #5   14. feb 2016
    Hø er ikke bedre og mere slankende end wrap :o) Få det evt. proppet i slowfeeder, man kan få et net til en hel balle, men det er dyrt.
    Eller find grovfoder med analyse på - det er bedst til en tyk hest, så man finder noget med lavt Fe og sukker indhold.


  • #6   14. feb 2016 jeg vil også sige at hø kan være ligeså fed som wrap, det kommer helt an på hvad der er i det forskellige smiley hvis det kun er til den 25 går det nok, jeg kan godt forstå at staldejer ikke vil Gøre en masse for 10 dage smiley



  • #7   14. feb 2016 krikken. ved godt det ikke er meget bedre end wrap men de får i begrænset mængde. hun kommer til ar gå sammen med to fjordbamser. og der har jeg bedre mulighed for at ride hende mere sådan at hun.kan komme i form.

  • #8   14. feb 2016
    Ligesom begrænset mængde også kan være lige så "slemt" så og sige, fordi det hesten får, så indeholder flere FE = feder mere.
    Samt hesten ofte ved at det er begrænset og derfor æder løs også ender med at stå uden grovfoder længe.


  • #9   14. feb 2016 det jo lige vidt hun gør jo det samme nu. hun står ved wrap ballen hele tiden. ?? men det der bliver bedt er at jeg kan gøre mere med hende der hvor hun kommer hen.
    det var bare råd jeg søgte da jeg er meget bekymret


  • #10   14. feb 2016
    Kan sagtens forstå at ejeren ikke gider gøre mere i det når hesten flyttes om lidt.
    Du kan godt hive hesten på boks, men hvis den så står uden noget og tygge i - så er det jo ikke nødvendigvis bedre.

    Grovfoder gør ikke en hest forfangen, det KAN det gøre hvis det indeholder en del sukker og hesten fx har EMS eller tidligere har været forfangen.


  • #11   14. feb 2016 det er rigtig.
    wrap har der ikke været analyse på så aner ikke om der er meget sukker i men hun har ikke været forfangen før. smiley


  • #12   14. feb 2016
    Der kan være meget sukker i hø, end i wrap og omvendt så det har man desværre ingen idé om uden analyse :o)


  • #13   15. feb 2016 når hun er faldet til i den nye flok og har fundet sin plads, tænker jeg at du evt kunne prøve at tilvænne hende mundkurv. hvis hun spiser så meget, vil hun ikke blive tyndere af hø med mindre kvaliteten er anderledes og der derfor er mindre FE i høet.

  • #14   18. feb 2016 Jeg ville give hende mundkurv på, det vil begrænse hendes indtag uden at hun slet ikke får noget.
    Min skal selv til at gå med mundkurv da han er fed og går i løsdrift med 3 andre hvor den ene er for tynd, de har hø ad libitum og er nødt til det pga. ham der er for tynd. Derfor er mundkurv den eneste måde, for mig, at begrænse hans indtag.
    Det var mit råd, jeg håber du kan bruge det.
    Held og lykke med hende smiley


  • #15   18. feb 2016 Sørg for at din hest får hø/wrap der er ordentlig skredet igennem. Jeg køber mit hø/wrap (det ekstra jeg køber til min så han har ad libitum) af en maskinstation. De har flere forskellige typer og jeg beder altid om hø der er skredet igennem da dette indeholder mindre næring end hø/wrap der ikke er.

    Mvh TT


Kommentér på:
tyk hest og wrap på fold. hjælp!!

Annonce