{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
987 visninger | Oprettet:

Hestens føde, årstider og huld. Og ens egen lomme teori. {{forumTopicSubject}}

Ja som vi alle hestemennesker jo nok kender så har vi jo ret meget styr på vores heste ift. Hvordan de er, hvad de indtager, hvad der påvirker dem osv. Og jeg der er meget omkring min hest og går vildt meget op i ham, har opdaget dette med ham.
Først lidt baggrund information.
For nogle år siden lærte jeg jo at hesten ikke måtte gå uden stråfoder i mere end maks fire timer(dengang seks) så kom jeg også over en forskningsartikel om overvægtige heste og hvad dette oftest skyldtes. Så jeg tog en beslutning for et par år siden at han bare ikke skulle gå uden hø/græs i mere end maks fire timer.
Jeg har ham jo opstaldet jo. Og når de ikke har interesse i denne form for fodring blev der ret interessant. Jeg krævede så at når han kom ind fra græs i efteråret så skulle han have sin gamle boks tilbage. (han havde gået i deleboks.) så forsøgte jeg at han stadig måtte få gå på døgngræs (de har sidste år på døgngræs som 3 års) men det måtte han ikke. Så jeg krævede så at få en lille enefold til ham om natten således at han altid havde hø. Det måtte jeg godt.
Jeg opdaget så her ifb.med at han ikke måtte på døgn så spiser han rigtig meget græs de timer han går på det. (som også er almen kendt at de jo så gør) og han bliver altid sommertyk når efteråret nærmer sig.
Så kommer min egen lommeteori som også er i tråd med hestens natur igennem tiderne og så spørger jeg Jer om nedenstående er sandsynligt, en tifældighed eller hvad I tænker.

Jeg har opdaget at når sommeren nærmer sig slutten så begynder Tindur at spise mere og tager på. Han holder så et stabilt indtag af hø i kg helt indtil det skal blive koldere så spiser han lidt mere. En/to kg. Så når vi så nærmer os foråret så falder hans indtag med 4-5kg og han begynder at tabe sig. Så når tiden til græs er kommet er han bare i perfekt stand, og så flot at se på.
Så jeg bilder mig ind at han instinktivt lagrer op til vinteren og sørger for at være klar til at kunne tåle sommergræs. At han simpelthen er den type hest der er meningen at skal være i god stand om vinteren.
Hvad tænker I?
Har I nogle lignende lommeteorier om jeres heste? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestens føde, årstider og huld. Og ens egen lomme teori.
Kommentér på:
Hestens føde, årstider og huld. Og ens egen lomme teori.

Annonce