{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.609 visninger | Oprettet:

Ellen K
Ellen K
Tilmeldt:
28. feb 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Hjælp min hest trives ikke i flokken, hvad skal jeg gøre. {{forumTopicSubject}}

Jeg har for ni måneder, siden flyttet min islænder til nyt sted, et støre sted med ca. 20 islandske heste.
Jeg er rigtig glad for det nye sted, folk er super søde, og jeg trives godt.

Men det gør min islænder vallark ikke rigtigt !!!
Han er glad når han er ude på tur' og i det hele taget når han er uden for folden. men PÅ folden, virker han så trist, han står tit for sig selv og han er ikke rigtigt social i flokken.

Før han for snart 3 år siden blev min, var han leder i en stor flok. Det var en blandet flok med både hopper og vallaker, de var 7-8 islænder i den flok. da jeg så købte ham, blev han en del af en flok på 3, to islænder og en ældre nordbakke. i denne flok blev han med det samme igen leder.
Njörfi som han hedder, er en rigtig god og blid leder. han har aldrig ledet flokken med hård magt, altså bid og spark, og det er jeg rigtig stolt af.

Jeg har så for 9 måneder siden flyttet ham til det nye sted. I den første tid i den nye flok var de øverste i hierarkiet meget hårde ved ham, han fik mange bid og sår men heldigvis ikke noget alvorligt.

Jeg har hele tiden tænkt, at han og flokken nok bare skulle have noget tid til at vende sig til hinanden, og at Njörfi skulle havde tid til at finde sin nye plads i hierarkiet. men nu 9 måneder senere er det ikke blevet bedere, han for sjælent bid nu, og det er jo godt. men ellers er det bare blevet værre, i starten var det kun de to øverste i flokken der var efter ham, men nu er der kommet to mere oveni. han er Gået fra at ligge nummer 3 i toppen af hierarkiet i den nye flok, til nu at ligge anden sidst.

Det med hvad plads han har i hierarkiet har ingen betydning for mig, det vigtigste er bare at de behandler ham ordenligt, men det gør de ikke!!!!!

Jeg er ret ked af det.
det virker som om de fuldstændig har knækket ham,
Og jeg savner at se den gode gamle njörf, der altid var glad og havde det rigtig godt i flokken.
Han har også altid været meget glad for at stå og nusse med sin tidligere flok, det gør han ikke i sin nye flok, jeg har aldrig set ham gøre det med en eneste af dem.
Og Han virker altså bare ikke som en del af flokken.

på stedet jeg har ham stående, er der 3 flokke. to vallark folde, hvor den ene er for hingstede vallaker (min går i den IKKE hingstede flok) og en hoppe flok.

Her i næste uge skal jeg havde Njörfi af sted i træning i en måned, og jeg tror flokken vil give ham en masse høvl når han vender tilbage når måneden er gået. jeg er bange for,om det kan knække ham enu mere en han allerede er!!!

Og jeg har nu i noget tid, gået og tænkt på om det ville være bedre at spørge om jeg må rykke ham ind i en af de andre flokke.
Jeg havde tænkt på at spørger, om jeg kunne prøve og rykke ham ind i hoppeflokken, da han jo har gået i blandet flok før. og da floklederen i den flok virker rigtig god. ud fra hvad jeg har hørt minder hun meget om Njörfi som folkeleder, hun tager sig rigtig godt af ALLE flokmedlemmerne,og bruger ikke grove træk for at holde sin lederposition.

Jeg har for kort tid siden været på tur med ledern af hoppeflokken,
Og det var rigtig hyggeligt at havde hende og Njörfi ude sammen. når Njörfi gik forrest havde hun intet imod det,og omvendt havde han heller ikke noget imod, når hun gik forrest. når de gik tæt op ad hinanden, var det også bare med ørene fremme, og de virkede bare i det hele taget glade for at være på tur sammen.

Så mit spørgsmål er

Skal jeg bare lade ham blive i den flok han er i nu,
Og håbe det en dag vil ændre sig.???

synes i overhoved han lyder som om han har det dårligt i flokken???

Skal jeg spørge om jeg må prøve at rykke ham over i hoppeflokken når han vender hjem fra træning.???































Kommentarer på:  Hjælp min hest trives ikke i flokken, hvad skal jeg gøre.
  • #1   28. feb 2016 Jeg synes helt klart, når nu muligheden er der, at du skal flytte ham i den anden flok hvis det er muligt!

  • #2   28. feb 2016 Det er jo svært at bedømme når vi ikke kender ham og jeg vil altid mene at det er bedst at gå efter sin egen mavefornemmelse hvad det angår.

    Hvis du gerne vil have ham flyttet, tror jeg ikke det er et problem om han ikke må komme ind i hoppeflokken. Jeg håber det vil hjælpe ham til at få hans styrke og glæde igen smiley


  • #3   28. feb 2016 Det skader vel ikke at spørge og hvis han kan komme til at trives af det. Du skal jo også have det godt med hvad du oplever omkring din hest smiley

  • #5   28. feb 2016 Det er synd at holde ham i en flok hvor han ikke trives. En tidligere flokfører vil sjældent tage til takke med sidstepladsen, men egentlig er det positivt at han ikke tager kampen op.
    Hvis han ikke springer på hopperne skulle der vel ikke være noget problem i at sætte ham derind. Jeg ville helt sikkert spørge ad om det kunne være en mulighed


  • #6   29. feb 2016 Vil klart kæmpe for at få ham rykket. Du kender ham bedst, og har han det ikke godt i flokken, er det trist.
    De færreste hoppe ejere er interesserede i vallakker på deres hoppefold, men du kan jo altid prøve ad. Ellers ville jeg forsøge at ham venner med nogle af de hingstede og så rykke ham derover.
    At de hingsted betyder ikke at han ikke vil kunne falde super til hos dem. Det sikkert også en lidt mindre flok.

    Held og lykke, ikke fedt når ens hest er trist. Min gamle bød jeg alt for mange tæsk på et tidligere sted, ked af jeg ikke flyttede ham tidligere. Eller fik sagt fra. Hesten kan jo ikke gøre ret meget på en lukket fold.


  • Ellen K
    Ellen K Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #7   29. feb 2016 Det kan være, at jeg så skal havde den hingstede flok med i tankerne også.
    Måske vil Njörfi havde en bedere chance for at blive glad igen hvis, han kunne komme ind i den flok i stedet.

    Jeg har i noget tid holdt øje med den hingstede flok,
    og de virker som om de tager sig bedere af hinanden, end de gør i min vallarks flok. jeg ser dem tit lege med hinanden, nogle gange er de helt op på at leje 6 sammen, på samme tid.
    Så de virker også som om de er en god flok, hvor de behandler hinanden ordenligt.

    De er 9 vallaker i den hingstede flok, og 6 vallaker i min flok.
    De var oprindeligt 7 men, den syvende blev flyttet til nyt sted for ca. En måned siden.


Kommentér på:
Hjælp min hest trives ikke i flokken, hvad skal jeg gøre.

Annonce