{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
865 visninger | Oprettet:

Hvad laver i på fri dagen? {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley
Jeg tænkte egentligt på, hvad folk laver med deres heste på den såkaldte fri dag. smiley
Jeg ved ikke hvorfor, men når mine heste får en fri dag, så får de altså også fri. Jeg muger eller ligger halm ind også køre jeg igen, også går de ude hele dagen.
Men hvad gør i med jeres på deres fri dage?
Tænkte nemlig på at en fri dag jo kan være mange ting, det kan være en fri dag fra det normale træning såsom tur eller hygge ridning? Og nu er jeg virkelig nysgerrig hvad i laver med jeres hest/heste på deres fridage.

Er der så andre herinde der slet ikke holder en fri dag? smiley

Selvfølgelig er der dage hvor man skal ting hvor man måske ikke kan nå hesten, men nu tænker jeg mere en planlagt fri dag smiley


Andre forumemner med "Hvad laver i"
Hvad laver I
med jeres føl :-) ?
Skrevet af: ELKJÆR med lækker hypper - 22. nov 2015
Hvad laver I
Hvad laver I med jeres føller :-) ?
Skrevet af: ELKJÆR med lækker hypper - 19. nov 2015
hvad laver i??
Hej :-)hvad laver i ? Jeg keder mig helt vildt ! :-) så...
Skrevet af: Bolette & Halkærhus ponyen - 30. sep 2014

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad laver i på fri dagen?
  • #1   17. mar 2016 På fridage har de fri, og jeg ordner kun stald og lukker ind/ud og fodrer.
    På hyggede går jeg tur, rider tur uden sadel eller andet stille og roligt arbejde smiley


  • #2   17. mar 2016 Det er nok ala det samme jeg gør smiley
    Der er seriøst, hygge også har de en fri dag 1 gang om ugen smiley


  • #3   17. mar 2016 Min hest har kun helt fri hvis jeg skal noget..
    På de "planlagte" fridage så tager jeg hende med i hallen og leget lidt med hende, eller går en turhvor vi hygger lidt og hun får lov at græsse lidt. Nogle dage strigler jeg hende bare eller giver hende den helt store tur med bad, vask af hale, rykke man osv..
    Så sådan 100% fri har hun kun hvis jeg skal noget og ikke kan nå at lave noget med hende smiley


  • #4   17. mar 2016 jeg rider ikke på min, men når min hest har fri har den fri. altså ingen træning eller leg smiley

  • #5   17. mar 2016 lige nu så holder de fri (og jeg holder fri smiley )
    På den gamle, skridtede eller gik vi bare en den lille tur rundt på 4 km. smiley


  • #6   17. mar 2016 Tænker nemlig at når vi siger vi har "fri" vil det jo også være at have fri og tage i wellness, så er det at vaske og ordne hesten vel også fri? smiley

  • #7   17. mar 2016 Altså min kan blive ret ulidelig at være i stald med hvis der går for mange dage hvor jeg ikke laver noget med hende..
    Hun kan slet ikke forstå hvorfor jeg ikke kommer og laver noget sammen med hende som jeg plejer så derfor begrænser jeg hendes totale fridage så meget jeg kan.


  • #8   17. mar 2016 Altså hende den gamle jeg har herinde på HG, hun har intet imod fri dage, men har fået ny hest i søndags og han ELSKER at komme ud og røre sig og generelt få noget opmærksomhed da han er meget enspænder ude på folden pt. Da de andre ikke har godkendt ham helt endnu, udover den ene, så han går kun over til frøgræsset på folden når han har mulighed for det og de andre står lidt væk og græsser.. Derfor tænkte jeg det måske vil være fint med ham ikke at give ham heeeelt fri men f.eks ride uden sadle, tur eller noget arbejde fra jorden så han ikke bare stod alene og kedet sig dagen lang. Han leger dog fint med den ene vallak på folden, men han kan også sammen med de andre så det er ikke lige hver dag de leger smiley

  • #9   17. mar 2016 Når min har fri, så har han fri, får et kys på mulen og det er det.

    For mig betyder en fridag, at de får fri, en hygge dag er en dag hvor man går en tur, leger eller lign.


  • #10   17. mar 2016 Vi har ikke som sådan planlagte fridage. En "fridag" hvor jeg er ved min part er det altid en gå tur (min. 30 min) striglning, og så boksen.
    Tulle har spat i bagbenene så selv på fridagene skal hun helst gå en hel masse


  • #11   17. mar 2016 Det gør jeg også med den gamle, der er hygge og så er der fri, men hun fungere så også alt for godt med hoppen hun går sammen med og er aldrig alene som sådan, selvfølgelig står de og æder hver for sig osv. Men de står klods op af hinanden konstant. Men ham den nye er ene spænder, men det er nok bare mig der tænker at han har behov for lidt ekstra nu hvor han er lidt alene om det hele på det nye sted og så er det jeg tænker lidt at det er synd at lade ham stå en hel dag uden nogen form for opmærksomhed fra mig eller andre heste smiley

  • #12   17. mar 2016 En fridag er vel en fridag, så en velfortjent dag på folden. Så kan de gøre hvad de selv lyster smiley jeg har dem først i hånden, når de skal i seng..

  • #13   18. mar 2016 Jeg har i mange år kørt et hårdt program til mine heste men efter at have fået en plag så er der lidt forskel i mine uger... plagen laver noget 2-3 gange om ugen. og min ridehest laver meget forskelligt.. nogle uger laver vi noget 6 dage (alle mine heste har holdt fri om søndagen) andre uger laver vi noget 1 dag det hele afhænger af ham og hvor meget han tager i mod og hvor meget han bliver presset og altid fri Søndag

  • #14   18. mar 2016 Min har sjældent helt fri det er kun hvis jeg slet ikke kan komme ud til hende. En fridag er entet en skridttur, en gå tur for hånd eller en tur på skridtbånd, normalt har min 1-2 dage om ugen hvor hun holder fri fra den normale træning.

  • #15   18. mar 2016 Jeg muger, fylder wrap i poserne, skylder ben og renser hove. smiley
    Ellers får hun fri. smiley

    Grunden til at hun har helt fri, er fordi at vores skema ser sådan ud:
    Mandag: Dressur.
    Tirsdag: Spring.
    Onsdag: Fri.
    Torsdag: Dressur/tur.
    Fredag: Dressur.
    Lørdag: tur/dressur.
    Søndag: Dressur undervisning.

    Vi laver selvfølgelig forskellige ting i dressuren, så det ikke altid er det samme.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #17   18. mar 2016 Da min var yngre var "fridag" en skridttur i skoven eller i skridtmaskine

    Ridefridage var hvis jeg en sjælden gang ikke havde mulighed for at komme, men foldmulighederne var begrænset så var den nødt til at komme ud hverdag og røre benene, på et decideret ridecenter med fokus på stævner og mange "kunder" udefra var det begrænset hvor meget alternativt arbejde der kunne laves, ridebane og ridehus var forbeholdt ridning.

    Dette ligger 13 år tilbage og foregik i en tid hvor man som kunde i stalden ikke havde ret meget at skulle have sagt i forhold til stald og foder, det har heldigvis ændret sig smiley


  • #18   18. mar 2016 Jeg tror på at den bedste træning består i 4 dages træning og 3 dages fri. (forskudt så det er træning - Fri - træning, træning, fri, fri, træning.)

    Under fridagene ligger en fuldstændig fri dag.
    En hvor sindet får en pause (skovtur eller sådan noget, i hvert fald hvor hesten ikke skal lære noget nyt. Men gerne får brugt sig selv. Let fysisk. F.eks. en skridt tur i skoven)

    En dag hvor fysikken får Pause men der arbejdes med hjernen. I form af jordarbejde. Det betyder ikke i skal lære den at kysse og smile. Men det kan f.eks. være træning i at gå i trailer. Træning i at flytte bagpart. Træning i at gå forbi en paraply eller andet hvor hesten skal tænke rigtig meget smiley


  • #19   18. mar 2016 Nu er min kun et år så ham har mange fri dage, men enten har han helt fri fra mig ellers tager jeg ham ud så han kan få lov at spise noget græs smiley

  • #20   18. mar 2016 Absolut intet smiley
    Når mine har fri, så er det enten fordi jeg selv vil holde fri og lave noget andet. Eller også er vejret ikke til udendørs ting, så bliver det maks til en gang striglning smiley


  • #21   18. mar 2016 Tindur har fri som i helt fri, fire dage om ugen og som oftest er det tirsdag, torsdag, lørdag og søndag. En sjælden gang imellem kan min datter få en træktur eller jeg sidder på ham og hygger smiley men ellers er fri altså fri. smiley

    Mvh TT


  • #22   19. mar 2016 Hvis hesten har en fridag, så kommer den på græs og intet andet.
    Ellers er det jo ikke en fridag?


Kommentér på:
Hvad laver i på fri dagen?

Annonce