{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.661 visninger | Oprettet:

Ihh...! Hvor jeg synes at det er svært at have hest! {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg bliver lige nød til at komme lidt ud med mine tanker!

Jeg vil ikke sige jeg er ny ny i at have hest, men jeg er alligevel ny nok til at jeg endnu ikke har fundet den rigtige trænings metoder/ridning jeg skal gå efter!
Jeg har fået mig en ny hest mest nok primært pga min gamle hest overtog lederskabet og jeg kunne ikke få sat mig igennem igen. Dette gjorde han er jeg ret sikker på, pga den træning jeg lavede med ham dengang.
Jeg har så fået en ny hest og har så også lært at mine fejl, og er så også endt i det med hvilke metode/ridning skal jeg gå efter nu!
Min nye hest er så en der meget gerne vil være med over det hele! Jeg har fået undervisning af en BBH instruktør et par gange og føler ikke rigtigt at min hest koncentrere sig om ridningen når det er vi rider som 100% siger, men hvis jeg vælger og prøve at lave en kombi så lytter han meget mere og er meget mere følsom/lytter hel vildt meget i forhold til før.
Jeg vil gerne ride/træne ham inde for den træningsmetode noget som BBH men det er som om min nye hest er for ''stærk'' til at gide at samarbejde med mig..?
Fra Jorden af har jeg virkelig svært ved at komme i rigtig kontakt med ham, bare der sker det mindste uden for banen.
Hvis jeg vil longere så smider han alt i ringen og løber bare rundt i cirklen, men det er jo ikke lige det bedste for hans krop. smiley
Jeg har forsøgt mig med en kapsun også ''trækker'' jeg i ham hele tiden hvis han mister fokus også lytter han jo og er med mig det meste af tiden, men han er utrolig ''flyvsk'' når vi laver noget fra jorden, fra ryggen vil han godt søge fint ned osv, men ved det mindste så har han så også fokus på dette.
Ja jeg har lige brug for at komme ud med lidt frustrationer, og måske håbe nogen vil komme med lidt input eller lign. smiley Jeg har næsten lyst til at opgive, men alligevel ikke. Jeg elsker min hest og vil gerne træne den på den mest bedste og naturlige måde der er fundet frem til, men stadig ''bestemme'' over den.. smiley

Der skal nok også lige skrives at jeg også skriver dette indlæg da jeg ikke har råd til undervisning mere pga personlige årsager og en meget lav SU smiley

Jeg søger bare viden/råd og det kan være lidt svært at finde sig til rette i denne verden nogen gange, da folk jo tit kikker på en og dømmer en hurtigt smiley

Nå ja nok for denne gang smiley
Håber du gad og tage dig tid til at læse mit indlæg smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ihh...! Hvor jeg synes at det er svært at have hest!
  • #1   12. apr 2016 Jeg kender alt for godt det der med at ned prioritere undervisningen, når økonomien er stram, det har jeg i perioder også selv været bød til. Men har oplevet at det bider sig selv lidt i halen, fordi udviklingen så hår lidt i stå og så mister man hurtigt motivationen for at fortsætte. Jeg træner også selv efter BBH principperne. Der ligger mange gode videoer med træningsmetoderne og ideer til alverdens udfordringer hvis man søger på youtube på blueberry Hill smiley Det med at han mister fokus, det er jo også meget individuelt for hesten hvor længe den kan holde fokus af gangen, især hvis der sker meget rundt om den. Ligeledes tænker jeg på hvor længe i har trænet? Om det kræver lidt ekstra tålmodighed af dig at få ham med på det der skal ske. Og hvilket tempo foregår træningen i, altså er der mange nye øvelser i træningen hver gang, eller mange gentagelser af gamle øvelser. Har du overvejet at ligge nogle bomme ud når du longere? Altså først en bom du longere ham hen over, og så langsomt bygger på, det kan hjælpe på at hesten fokusere på hvor den sætter benene og får ryggen op smiley der findes rigtig gode børe om det (proprio træning) smiley

  • #2   12. apr 2016 Undskyld stavefejl smiley min mobil er ikke enig med mig smiley men det er bøger jeg mener til sidst i det jeg skrev smiley

  • #3   12. apr 2016 Hej Nana smiley hvor længe har du haft din nye hest?

  • #4   12. apr 2016 Først og fremmest må man som hestetræner forstå at ingen måde er den rigtige bare fordi nogle fancy mennesker (f.eks. ute lehmann)får det til at fungere. Det er en anden hest de arbejder med. Og du ser kun en brøkdel af deres træning. Du ser ikke hvad der forgår bag kulissen. Så jo mere du forsøger at følge en linje. Jo længere væk kommer du fra hvad der er rigtigt for dig og din hest.
    Du er nød til at droppe alt det med at skulle gøre tingene rigtigt. Du er nød til bare at arbejde med din hest og lad den vise dig den rigtige vej. Så vil du lave en masse fejl undervejs. Men forstår du at lytte til din hest så vil den guide dig på rette vej.

    Jeg kender sagtens frustrationerne. Jeg står og skal lave show på fredag. Og lige nu gider min hest ikke stejle. Sidde eller springe.
    Så står man lidt "Hvad gør jeg forkert" forsøger at tænke hvad de store stjerner vil gøre. Men det hjælper ikke noget. Jeg er nød til bare at lytte til min hest. Det resultere i jeg har droppet elementet spring i mit show. Og så prøver jeg at redde stejle hjem inden showet ved at arbejde med min hest og få hende til at forstå hvad jeg ønsker. Går jeg først i panik over at det SKAL vi kunne på fredag så går det galt.
    Så du skal slappe af. Trække vejret og bare lade træningen gå den vej den går.
    Prøv at gå til din træning helt uden forventninger og bare tag i mod det som din hest tilbyder dig. smiley

    Med hensyn til andres forventninger og blikke. Så er det en af de sværeste ting for mig at arbejde med. Jeg bliver rigtig nervøs når jeg er på. Til sidste show blev jeg så tør i munden så jeg ikke kunne fløjte. Det var ret problematisk når det er sådan jeg kalder min hest til mig i løsarbejde smiley
    Men det må man bare lære at arbejde med. Til pågældende show gik det virkelig dårligt. Og alligevel var folk henne bagefter og var dybt imponeret. Så jeg havde jo ikke noget at være nervøs for smiley
    Og selvom man så er dårlig. Hvad så? Ja folk de kan grine af dig. Sige du er dårlig. Sige du gør det forkert.
    Men så længe du ved i dit hjerte at du gør det bedste du kan for din hest. Så lad andre grine. Sladre. Snakke og kritisere. Det vil der ALTID være folk der gør uanset hvordan du træner. Så dem må du bare skyde ud af hovedet smiley



  • #5   12. apr 2016 Helle og Late..
    Bomme i longen er han pisse ligeglad med han har sænket ryg og traver så bare over. Hvis jeg ikke har kontakt med små nyk hele tiden så er han slet ikke til stede....
    Vi træner i trav/skridt, vi har trænet meget i 8 taller og volter osv, BBH instruktøren har givet mig sidst jeg så hende en lille øvelse, men det er kun en enkel øvelse som hurtig bliver kedelig for ham. Jeg træner lidt forskelligt tidsrum.
    Altså jeg føler hvis jeg har mere kontakt til ham både med rytter og uden rytter så føler jeg at han arbejder meget mere samt har meget mere fokus på mig, jeg har den kontakt og siger han skal gå nede og slappe af med hovede og næsen fremme/nede, for at bevare den træning fra BBH, men jeg ved ikke om det er god eller skidt at jeg gør dette:( Ja har læst og proprio træning, men har jo ikke lige de bomme de har. smiley


  • #6   12. apr 2016 Emilie jeg har haft ham siden Juli 2015

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   12. apr 2016 Hvorfor ikke bare ride en kombi, det fungere tydeligt bedre for hesten og dig, end hvad bbh instruktøren underviser dig i. smiley

  • #8   12. apr 2016 Tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed. smiley
    Det kan tage utrolig lang tid, at "finde" sin hest. smiley
    Min gamle hoppe (som også var min første hest) var prøveklud for rigtig mange ting, både at vi skulle finde hinanden og at jeg skulle finde min gren indenfor hesteverdenen. smiley
    Ham jeg har nu, har jeg haft i snart 1½ år, og det tog næsten et år inden vi ramte nogenlunde samme side, og vi har stadig et godt stykke vej endnu, både med at lære hinandens grænser at kende, men også med hvilken tilgang der passer bedst til min hest.
    Forsøg dig med nogle forskellige ting i en periode, og hold nøje øje med, om din hest giver positiv respons, selv den mindste, og tilpas stille og roligt din træning ind efter det. smiley
    Det kan være en rigtig lang proces, men holder man tålmodigheden, giver den rigtig meget pote i den sidste ende. smiley

    Håber du kan bruge lidt af det, og held og lykke med det hele, selvom de kære kan give os grå hår, så er det, det hele værd i sidste ende! smiley


  • #9   12. apr 2016 Hvordan er han trænet før du fik ham? Han er måske vant til at blive trænet på en bestemt måde, der gør at han har svært ved at holde fokus? Evt. Hvis der er noget hesten forbinder med smerter eller har haft en dårlig oplevelse med, så kan det være svært at få dem til at samarbejde, og det kræver ekstra tid og tillidsfuld træning. Jeg synes det lyder godt at du lader ham søge naturligt ned. Hvis det er svært for ham at finde balancen så kan det også være svært for den at søge ned. Så det er måske et spørgsmål om at lade ham glide ind og ud af kontakten og fokus. Evt give ham nogle skridt pauser, så han får lov at stresse ned, hvis han bliver spændt i kroppen.

  • #10   12. apr 2016 Bettemus!
    Tak for den kommentar, jeg kæmper utrolig meget med det med at folk kan tænke hvad de vild, jeg er blevet meget bedre, men den sidder stadig i en som du selv beskriver smiley
    Jeg føler efter jeg har haft en ude og ''snakke'' med min hest at vi har rykket os utrolig hurtigt ang kommenukation imellem os, jeg har læst nogen forskellige ting og min hest er simpelthen så sød ved mig, jeg har flejnet nogen gange på ham fordi jeg ikke selv har ro i kroppen til træningen, det er dog primært kun sket fra jorden da det er der han mest er ukoncentreret. Så bliver hurtigt træt af ham fordi han ikke bare gør som min tidl hest gjorde. smiley Men hestene er jo slet ikke ens! Som du selv skriver! smiley


  • #11   12. apr 2016 AMT
    Kan jeg sagtens med jeg mangler stadig en del hjælp? H
    Hvor skal jeg søge denne henne? smiley


  • #12   12. apr 2016 Pimp og ponyfyren..
    Ja sådan har jeg overvejet at gøre, men det er svært hvis jeg fx synes det er ret kedeligt bare at tulle rundt på banen i skridt trav galop også bare lave 8 taller volter osv. Jeg er desværre ikke så erfaret at jeg kan udvikle min hest mere . smiley End bare at ride rundt på div volter. smiley


  • #13   12. apr 2016 Nu skriver du selv at du et par gange er blevet træt af ham når han er ukoncentreret fra jorden osv. Jeg tænker på om du måske er med til at stresse han og gøre ham ukoncentreret når du mister tålmodigheden ? At der er et mønster der skal brydes? Husker du at rose ham når han gør bare den mindste ting rigtigt? Evt. Med godbidder eller klikker træning? Måske han stresser fordi han ikke ved hvad du vil have ham til ?

  • #14   12. apr 2016 Helle og Late, han har gået i 3 år og kikket stjerner, hvad jeg har fået af vide har tidl ejer ikke krævet noget af ham, så han har gået med hovedet højt og fået en del spændinger.
    Jeg oplever ikke han er spændt i som krop som sådan, jeg har oplevet at når jeg begynder og ''sige'' at vi skal arbejde så løfter han sig sådan ligesom op i ryggen? Og netop dette er jeg i tvivl om, om det er godt eller skidt? Altså jeg føler ikke han er spændt op på nogen måder..

    Jeg har endda fået en efter mig en succes oplevelse da jeg sprang den anden dag, jeg ser tit hestene er gennemblødte af sved, næsten inden de begynder at springe. Jeg sprang i mindst en halv time og min hest havde ikke en eneste svedplet på halsen! Det var i mine øjne! KÆMPE OPTUR! For det er jo også tegn på at han ikke stresser smiley

    Han har også får ET behandlinger 3 gange nu og får en enkel mere, og det er først efter disse behandlinger jeg har oplevet at han tager sin ryg op sådan smiley


  • #15   12. apr 2016 Helle og Late. smiley

    Jeg er så meget klar over at det er mig der gør han bliver mere og mere ''dum'' fordi jeg ikke har fokus og ro i kroppen når det er smiley
    Igår i kapsun træningen gik det af H til lige pludselig fordi jeg forventede af ham at han bare ville gå ligesom sidst, men fandt ro i min krop til sidst og stod i et par minutter og træk vejret dybt og lod ham stå selv, jeg fandt roen og jeg fik ham til at gøre det jeg ønskede. smiley
    Så der fik jeg så lige af vide af mig selv, jeg SKAL IKKE have forventninger af ham.. Jeg skal bare træne og sige at det går som det nu går også selv bevare roen smiley Nogen dage har jeg meget mere tålmodighed end andre dage. smiley


  • #16   12. apr 2016 Nu kender jeg ikke til de der ET behandlinger smiley Men gætter på det er noget kiropraktik af en art? Godt at du har så god fokus på hans krop og på om han spænder eller ej, og om han bruger sig selv rigtigt eller ej.
    Jeg synes også det var svært at vænne sig til at mærke i starten om det var spændinger eller en løftet ryg jeg kunne mærke, men når man først får trænet sig selv i at mærke efter i kroppen, så bliver det lettere. Til sidst er man ikke i tvivl når man mærker at hele ryggen løfter sig, og hesten svæver blødt afsted under ens sæde. Der kommer også meget mere rygsving. Det føles som masser af flow, uden stive bevægelser. (hvis jeg lige skal forsøge at beskrive hvordan jeg i hvertfald mærker at nu bærer hesten korrekt). Det skal så også siges at det tager noget tid - faktisk en del tid, før hesten får bygget nok muskler i ryggen til at kunne bære sig selv og rytter i samlet korrekt holdning med ryggen oppe. Så det første meget lange stykke tid skal næsen være en del foran lod, evt. lang og dyb indtil han får bygget balance nok til at kunne have hovedet lidt højere oppe, men stadig med næsen foran lod. (nu bliver det en lang smørre og jeg er i tvivl om du kan bruge det til noget). Hvis han går meget med næsen i sky, så kan det også være et tegn på manglende balance, hvor han smider hovedet op for at redde balancen. Det du skriver med at ride i bløde buer og 8 taller er rigtig godt for balancetræningen, så længe han får næsen frem og kan øve sig i at bue blødt rundt på sporet. evt. tage tøjlen lidt ud til den side du vil ride til, så du forsigtigt leder ham den vej med tøjlen, samtidig med hjælp fra sædet.
    Jeg tænker at du måske skal tillade at han smider hovedet op, indtil han får mere balance. Evt. hver gang han får hovedet op og smider ryggen, så ride ham ind på en stor volte, med bløde signaler, og så få ham til at bue sig blødt rundt, som jeg beskrev før. Det kan være svært i svarten da han skal lære at finde balancen uden at du har ret meget fat i tøjlerne. Og sørg for at du selv er i balance med din krop, lige meget vægt i begge ben, sidder roligt og afslappet også selvom han mister fokus, eller slår hovedet op.
    Det med at han ikke er svedig når i springer, og har gjort det godt er da kæmpe succes smiley Dejligt for jer. Løber han meget mod springene, eller er han i et fornuftigt flow smiley
    Ja tålmodighed han være svært, for man vil jo bare så gerne at det hele bare lykkes med det samme. Men det tager tid, både før de rigtig muskler er der, og før hesten forstår opgaven. Men det er også det hele værd når man langsomt ser og mærker de små fremskridt. smiley


  • #17   12. apr 2016 Det med ro i kroppen og fokus på sig selv og sit åndedræt er også bare guld værd, når man kan mærke at man bliver fustreret.
    Måske du har for høje forventninger til ham lige nu, og i måske skal et par skridt tilbage i træningen for at fokusere på nogle succes oplevelser før i går videre. Det er også vigtigt at hesten mærker optur eller succes med det den tilbyder dig i træningen, så den får glæde ved arbejdet, og har motivation i træningen med dig. Jeg bruger selv at rose min unghest med godbid og en bestemt måde jeg siger dygtig på, når han viser den adfærd jeg ønsker. Og lige pt. er det når han løfter ben, så jeg kan rense hove, og så får han en godbid efter hvert ben. Og ligesådan kan jeg finde på at rose ham meget og give godbider bare for at han står roligt og pænt på staldgangen. Også selvom det er noget han er vant til, for at bekræfte ham i hans adfærd. Det handler om gentagelse og atter gentagelse hvis det skal blive en vane for hesten at vise en bestemt adfærd. smiley Håber du kan bruge det til noget.
    Ellers ved jeg forresten at nogle af de piger der er under uddannelse til BBH intruktør underviser gratis lige nu, fordi de snart skal til deres afsluttende eksamen, og de skal øve sig i at undervise en masse inden.¨
    Hvor bor du? Jeg kender en i Århus der underviser gratis lige pt.


  • #18   12. apr 2016 Jeg ser ingen grund til, at begynde med det helt vilde, før end i er på samme side. smiley
    Første skridt er, at i skal lære hinanden at kende, finde grænser og tilgangen der passer til jer begge, alt det andet kommer bagefter, og så er der ikke andet for, end at bide i det sure æble og nøjes med det kedelige.
    Det kan være røv sygt, for at sige det lige ud, jeg mangler også mange gange at lave de ting jeg kunne med min hoppe, men det nytter ikke noget, at jeg kaster mig ud i at lære min hest de ting, inden han forstår mig, det kommer der intet godt ud af. smiley


  • #19   12. apr 2016 Helle og Late

    ET er ikke kiropraktik, men handler om bindevævet i musklerne! Det er utrolig god synes jeg og kan hjælpe på rigtig meget, fx med at få heste til at stå helt lige på forbenene, det er der nemlig en del heste der ikke gør smiley Det gør min nu smiley
    Når jeg mærker ryggen kommer ''op'' så er det hvor han får fokus på at hovedet skal være fremme og nede og næsten fremad. Jeg tror helt seriøst at min balance er ren lort, jeg er også i det dilemma at jeg ikke ved hvordan jeg skal fordele vægten med bøjler/knæ? Skal jeg klemme med knæene og løfte mig i trav eller skal jeg lægge vægten i bøjlerne og løfte mig? Han har den mest svingene gang EVER! Jeg har meget svært ved at følge hans trav, da jeg har fået af vide nogen år tilbage at hesten følger ens letridning. Så jeg føler jeg skal trække ham med op, da han er lidt tung og ride til tider. smiley
    Han går ikke med hovedet i skyerne længere efter jeg fik andet sadel til ham samt jeg skiftede til en tyndere bid som der var plads til i hans mund, det har gjort utrolig meget for ham. Han svinger med røven som en gal siger min kæreste når vi bare skridter derud af og jeg kommer rigtig rundt i 8 taller i sadlen når vi bare skridter smiley
    Med hensyn til tøjlerne har jeg været helt ud i at bruge en glidetøjle for at min tøjle var lang nok, da jeg ikke kan styre ham når han har hovedet helt helt nede. Men har skiftet da jeg ville havde lidt mere ''styr'' på ham omkring at jeg bestemmer agtig med hensyn til hovedet smiley altså det med at han fokus på alt andet end ridningen smiley
    Springning har førhen eller forig vi sprang blev han faktisk ret svedig og der sprang vi i mindre tid end den sidste gang her. Så tror bare han har fundet roen og ikke stresser op da jeg også bare prøver at slappe af, det er ikke særlig kønt vores spring i nu og jeg falder lidt rundt pga balancen smiley
    Jeg roser ham rigtig meget som jeg nu kan, han er DESVÆRRE en hest der ikke er interesseret i godbider -_- Jeg kan ikke motivere ham med maden smiley MEGA nederen hvis du spørger mig smiley
    Jeg har også ''lært'' det med at tage hånden ud og have hånden hel lodret og ikke klaver, for så reagere hesten 20 gange bedre smiley


  • #20   12. apr 2016 pimp og ponyfyren..

    Ja det er rigtigt nok bare at bide i det sure æble smiley Jeg ved også jeg skal have styr på min letridning da jeg ikke ærlig talt ikke kan finde ud af letridning på min nye dreng, han svinger simpelthen ALT for meget i ryggen til at jeg kan finde ud af hans rytme smiley Og ved ikke om jeg skal rejse mig ved hjælp at vægt i knæene eller ved vægt i bøjlerne? smiley


  • #21   12. apr 2016 hvad med evt, at prøve lidt forskellige træningsmetoder, istedet for bare at holde sig til én? smiley

    måske finder du ud af at du egentlig hellere vil noget andet.

    jeg vil mene at du først er nødt til at tænke over HVAD er dit mål med træningen?
    og så bagefter se lidt forskellige metoder an, for der er mange veje til Rom smiley

    jeg har prøvet BBH, og jeg syntes bogstavlig talt at det var kedeligt, og jeg syntes ikke at jeg rykkede mig en disse. Jeg er mere fan af den akademiske/klassiske tilgang smiley

    du kan evt tjekke op omkring disse og se om du finder noget interresant, du kan jo sagtens kombinere flere træningsmetoder smiley

    -akademisk (bent branderup)
    - straightness training (marikje de jong)
    - Anatomisk rigtig ridning
    - centreret ridning

    der er rigtig mange bøger omkring det, som du evt kan låne på biblioteket smiley


  • #22   12. apr 2016 Jeg får også lige lyst til at kommentere på det du skriver med at det er svært ikke at fokusere på hvad andre heste-mennesker mener og tænker. smiley
    For det kan jeg virkelig relatere til (og det kan vi sikkert alle sammen :-)) Især hvis man engang har stået i en stald hvor nogle af rytterne har meget travlt med at blande sig i hvordan andre gør tingene, bagtale, eller bare meget gerne vil presse deres egne metoder ned over hovedet på en.
    Det der føles rigtigt for den ene, kan være meget forkert træning for en anden. Hvad andre mener og synes om din træning osv. kan du ikke bruge til noget. Vær kritisk når folk kommer med gode råd (de kan jo være vel ment), stil spørgsmål til hvorfor de mener at du skal gøre på en bestemt måde. Og stå ved dig selv. Hvis du ikke mener at det giver mening for dig, så lad det ligge der. Råd er kun råd, dem kan man vælge at tage imod eller lade dem ligge. Det er dit valg.
    Det samme iforhold til en bestemt ride retning eller ideologi. Jeg vil hellere ikke mene at jeg udelukkende træner efter bbh principperne kun. Men det er dem jeg bruger som udgangspunkt.
    Jeg Forholder mig også til den enkelte hest, og hvad der virker for den. Jeg har så bare ud fra BBH inspiration, sat mig meget ind i hestens adfærd og anatomi. Derfor har jeg selv disse principper som jeg planlægger min træning ud fra:
    - Træningen skal ikke gøre ondt på hesten.
    - Hesten skal have positive oplevelser med træningen.
    - Træningen skal gavne hestens krop og sind (i form af anatomisk korrekt træning, træning i trygge omgivelser og belønning)
    - Det er min opgave som rytter at sørger for at hesten er motiveret for at udføre den opgave jeg beder den om (f.eks. i form af godbid, når hesten gør noget rigtigt).

    Jeg synes at det er rigtig givende at opsætte sine egne principper, som man planlægger sin træning ud fra. Og så kan man jo godt låne/plukke ideer fra andre. smiley
    Så længe man lytter til sig selv, sin hest, og til de videnskabelige belæg for hvordan en hest fungere både mentalt og anatomisk.
    I forhold til træningen, så kan du jo evt. sætte dig et lille mål for hver træning. F.eks. idag skal min hest gå afslappet og fokuseret bare en halv volte. Eller noget i den stil. Når det så lykkedes så masser af ros, og så stopper træningen for den dag, (også selvom det kun er 10 minutter inde i træningen, for hesten har indfriet sit mål for denne dag). På den måde kan man så langsomt bygge på. Det er bare meget meget vigtigt at de små mål er realistiske, ellers har hesten ikke en chance for at indfri ens forventninger. Og så bliver det til mere frustration og kamp.


  • #23   12. apr 2016 Okay min egen er meget motiveret for mad, det er derfor jeg hele tiden skriver det. Du skal så selvfølgelig finde ud af hvad der motivere din hest. Er det en masse ros/nus, en skridt pause for lange tøjler eller noget helt andet, der får ham til at forstå at han gjorde noget rigtigt og det var du glad for smiley
    Med hensyn til rygsving og rytme i letridningen, så er det vel en fordel at han har et stort rygsving, for så kan du lade rygsvinget skubbe dig lidt op (altså når du skal op i sædet) og så følge hans rytme ned igen (evt. ved at gøre sig lidt tung i måsen). Det er rigtigt nok at hvis hesten lytter og er følsom overfor det, så kan man styre tempoet med sin letridning, efter hvor hurtig eller langsom man vil have den. Men i første omgang ville jeg nok fokusere på balance og en rytme der føles god i flow for både dig og hesten. Mærk efter i din og hestens bevægelser når du er på hesten, og start med at følge hans bevægelser, så kan du altid øve dig i at sætte tempo op og ned når du har fundet balancen smiley
    Jeg ville sige at du ikke skal løfte med knæene, da hesten vil kunne mærke det som et tryg i ryggen, og for nogle heste er det et stop signal at der kommer et ekstra tyk fra knæer, da det er med til at forhindre hesten i at bevæge sig frit under dig, så jeg vil sige støt i bøjlerne. Men gå efter en lige fod i stigbøjlen, ikke hælen langt ned (selvom man lære det på rideskolen).
    Hvis du synes det er kedeligt at ride i 8 taller og volter, så se det som en balance øvelse også for dig. Øvelse i selv at være i balance når hesten mister den smiley Det kan være det motivere lidt.
    Ellers spørg dig selv hvad der motivere dig? er det dressur? er det nye øvelser? er det variation i træningen? er det undervisning? er det viden fra bøger eller andet der er sjovt at prøve af? Det der motivere dig, kan også hjælpe dig til at finde nye trænings veje smiley
    Du kan også træne balance hjemme i stuen med en yoga bold, eller et vippebræt man kan sidde på, og lave ride bevægelser. Det giver rigtig meget smiley Der findes også andre gode yoga øvelser.
    Jeg synes da også det lyder til at i er på rette vej, med både sadel bid og krop på plads.


  • #24   12. apr 2016 Har ikke læst alle indlæg i tråden. Men vil sige at det kræver tålmodighed! Jeg har også fået undervisning ved en BBH og det fungere for mig og Gossip, men derfor behøver det ikke at fungere hos jer. Det er også muligt at han simpelthen bare skal have tiden til at forstå hvad du vil og mener smiley
    Fra da jeg fik Gossip på efterskolen og så til nu, der har vi været vidt omkring med undervisere og træningsmetoder smiley Jeg har haft hende i omkring 8 år, og jeg har stadig en masse der skal arbejdes på, men helt i starten da jeg fik hende, brugte jeg meget af tiden på at sammenligne hende med min gamle hoppe og vi havde ikke rigtig noget bånd overhovedet. Da jeg fik lagt min gamle hoppe på hylden og gav plads til Gossip, så lærte jeg hende også bedre at kende, men det var ikke noget der bare lige skete. Jeg følte først at jeg virkelig kom til at kende hende for ca 3-4 år siden da vi omlagde ridestil og træningsmetoder, og der havde jeg alliegvel haft hende et godt stykke tid forinden.

    Jeg tror "bare" at du skal finde ud af hvad der fungere for jer. Afprøv en masse ting og find den bedste måde for jer. Det kommer sikkert til at tage tid, men jeg tror det vil være det værd! smiley


  • #25   13. apr 2016 Aimee Cú faoil

    Mit hovedsagelig mål er at få en lækker smidig hest med musklerne de rigtige steder. smiley En hest som reagere på de mindste signaler. smiley
    Jeg kan også godt hurtig blive ''træt'' af BBH lidt da man ikke laver det helt vilde. smiley
    Jeg vil prøve at kikke på de træningsmåder du har skrevet der! Tak smiley


  • #26   13. apr 2016 Helle og Late

    Jeg har også de punkter der du nævner omkring hvordan træningen skal være. smiley
    Det med de meget små mål har du hel ret i! Det er nok sådan noget i den stil jeg skal gå efter, men som du også skriver ang min balance og letridningen. Min kæreste har sagt til mig når jeg har vægten i bøjlerne at jeg så svinger dem helt ud til siderne, som om jeg slå knæene sammen, ved dog ikke om det ændre sig når jeg får fokus på de fødder der, BBH instruktøren har sagt jeg har have laaaange ben og have fokus på at jeg står på jorden så mine fødder er lige. smiley Når jeg kommer ind i rytmen og har fokusen og nok også balancen med så følger jeg ham meget, men kommer desværre hurtigt ud af fokus desværre. Det er mega svært smiley
    Den sidste gang Instruktøren var ved mig sagde hun at man kan sagtens hver gang man rider at man sagtens kan lægge bomme ud, de motivere en del mere end bare sandbanen smiley Så det vil jeg prøve smiley Skal først ride igen imorgen torsdag, og jeg synes bestem jeg har fået en hel del ud af at skrive dette indlæg! smiley Super dejligt!!!


  • #27   13. apr 2016 Emilie og Gossip .

    Hej Emilie. smiley
    Det med at finde hinanden er sket i en hurtig proces efter da jeg havde haft en ''hestehvisker'' ude, efter den dag skete der utrolig meget imellem ham og mig. Og vi lære hinanden mere og mere at kende fra hver dag jo smiley
    Ja efter alle de ''svar'' jeg har fået på dette indlæg har gjort mig i bedre humør og motiveret igen smiley Har fået en masse input til div ting jeg kan gøre og tænke over. smiley


  • #28   13. apr 2016 Sådan havde jeg det nemlig også med BBH smiley

    Det eneste hun bad mig om var at ride rundt og trække vejret. Samt firkanter i et forsøg på at få min hest til at rykke benene "udad" fordi hun var smal fortil, men det kan man jo ikke gøre noget ved, når hesten er sådan bygget. smiley

    Det syntes jeg var lidt flad at skulle arbejde med, når man allerede har en rolig afspændt hest, som er klar og faktisk allerede har lært at komme ind og bruge bagparten smiley


  • #29   13. apr 2016 Hihi, nej der er sjældent andet for. smiley
    Med letridningen, kan det være en hjælp at støtte sig til sadlen med den ene hånd (eller begge), og hjælpe sig op hvis man har svært ved, at følge hesten, indtil man har fået styrken til det. smiley


  • #30   13. apr 2016
    Hvis du gerne vil ride ved en BBH ( eller hvilken som helst anden underviser for den sags skyld ) så beskriv de ting, du beskriver her i tråden :o)
    Fx at du tænker at den er for stærk til at gide samarbejde - spørger du en BBH instruktør får du nok svar om, at hesten ikke har hjerne til at tænke sådan men at det du føler nok kommer af noget andet. Spørger du en anden underviser, får du nok et andet svar.

    Undervisning, skal i hvert fald for mig, gerne være en dialog - så ikke kun underviseren får noget sagt, men man også selv giver sine indput hvis noget ikke fungere.

    Jeg har selv været 117 steder henne. Jeg rider pt. på en måde, som jeg ikke havde forestillet mig jeg kunne finde på og ride for 2 år siden.
    Der ville den mening jeg har nu og de ting jeg gør nu, være noget jeg frarådede folk og gøre.
    Så man skal langt omkring ind imelllem :o) Det kan let sket, at jeg ændre mening igen.


  • #31   14. apr 2016 Krikken (nu som pony ejer)
    Jeg har nævnt for min tidl BBH instruktør min tanker her, hun skriver hvis han spænder i en muskler bla jeg kan kikke efter om han gør, hvis han ikke spænder der så er det super fint det jeg laver, men hvis han gør så er det ikke sundt for ham skriver hun . smiley
    Hvordan rider du da nu, som du ikke selv havde måtte forestille dig du skulle? smiley


  • #32   14. apr 2016 Dejligt at du har fået noget ud af tråden smiley det er altid motiverende at høre andres tanker smiley held og lykke med det hele. Det lyder jo til at i er rigtig godt på vej.

  • #33   14. apr 2016 Tusind tak Helle! smiley

  • #34   14. apr 2016
    Jeg er gået fra rideskole ridning med hiv og træk og " en i røven " hvis den ikke gør hvad man vil. Til frem og ned, BBH agtigt og at det er HELT forbudt at røre hesten fortil for at få den til at søge ned - kun parader og drej måtte tøjlen bruges til. Hesten skulle selv søge ned og ville med tiden få muskler nok til at bære sig selv og søge mere op og samle sig mere. Bag lod var en dødssynd og måtte aldrig ske.

    Til nu at være et sted alla mere traditionel ridning. Hvor tøjlen gerne må bruges ( negativ forstærkning ) i forbindelse med at få hesten til at søge ned. Bag lod kan være ok, ikke permanent, men ok afhængigt af situationen. Det er til at ride sig ud af.


  • #35   14. apr 2016 Okay, lyder godt smiley
    Jeg har idag fået taget noget Video af min letridning og har fået taget nogle billeder, i må meget gerne kikke dem hvis i gider? Jeg smider dem ind på hans profil (Jacob) lige om lidt og synes bestemt han går ret godt! smiley


Kommentér på:
Ihh...! Hvor jeg synes at det er svært at have hest!

Annonce