{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.228 visninger | Oprettet:

Sikkerhedsvest, din holdning? {{forumTopicSubject}}

Hej Derude:)
Jeg har længe gået og tænkt over hvad folk mener om springveste/en
jeg springer selv med den til stævner. Det jeg egentligt gerne vil frem til er om hvor mange af jer der egentligt tager den på ?
jeg har nu fået flere klager haglet ned over mig fordi at jeg Ikke altid rider med Den. ved der står en masse i DRF reglementet omkring det og hvordan en rideklub/skole skal håndtere det. Men mit spørgsmål er bare om der er andre herinde der heller ser at vesten ligger på bænken udenfor banen, eller simpelthen ik tør a ride uden?

som i kan se springer jeg fint uden smiley


Kommentarer på:  Sikkerhedsvest, din holdning?
  • #1   1. maj 2016 Da jeg red havde jeg det lidt blandet med det. På min egen havde jeg sjældent vest på, dog havde jeg den på til undervisning og når vi skulle springe nye højder. Men ellers var jeg ikke så god til at få den på. Jeg havde så en periode hvor jeg ind i mellem blev bedt om at springe andres heste, ofte heste uden meget erfaring med spring. Jeg er 2 gange blevet smidt af hvor jeg har tænkt, at jeg godt kunne lade vesten ligge, for det var jo ''bare'' bomme eller små kryds. Men derfor var det jo stadig heste der ikke var vant til det, og det fik jeg at mærke. Jeg begyndte derefter at være lidt mere opmærksom på at huske vesten når jeg red andres heste, men på min egen har jeg aldrig redet med den fast.

  • #2   1. maj 2016 Okay smiley Sys bare der er rigtigt mange holdninger ligesom med hjelm som jeg også altid rider med smiley

  • #3   1. maj 2016 Hjelm kunne jeg heller aldrig drømme om at ride uden, heller ikke på min egen.

    Dertil skal også siges, at jeg altid vil respektere reglerne de steder hvor jeg rider. Så er der påbud om vest, så ville jeg ride med vest smiley


  • #4   1. maj 2016 hos er der uskreve regler vil jeg sige.. fordi der er andre på min alder (16 år både under og over)
    som heller ik altid har den på.
    dog er vores bestyrelse meget korrupt (altså dem de kan lide bli'r favoritiseret) så derfor er det kun mig der får de her klager.


  • #5   1. maj 2016 Tror der er påbud om vest på selve klubben, men det står ikke på skrift

  • #6   1. maj 2016 Nu står jeg opstaldet i en privat stald og DRF's reglement gælder ikke, så jeg bestemmer helt selv på det punkt. Rider man i en klub under DRF, så kan man jo blive nødt til at ride med hjelm altid (i hvert fald på klubbens grund) og sikkerhedsvest når man springer, i hvert fald hvis klubben følger reglementet - hvilket de jo bør gøre hvis de ikke vil risikere eventuelle problemer med DRF.

    Min egen holdning - jeg rider ikke altid med vest. Jeg bruger den ved springning og hvis jeg skal en god tur i terrænet med mere tempo - eller hvis hesten bare er lidt ekstra fjollet. Hjelm altid. Og jeg er 28 år.


  • #8   1. maj 2016 okay smiley har aleig sat mig på på en hest uden hjelm undtagen kort til billedet til min konfirmation. så hjelm er ik det som det drejer sig om idag smiley vores sted er en klub under drf. og alle SKAL ride med hjelm. Men den over 18 behøver ik a springe med vest

  • #9   1. maj 2016 Jeg synes personligt, at det er vigtigt at ride med vest, når man springer. Ligesom man også gør i skoven. Eftersom spring er "farligere" end dressur, så synes jeg man bør have den få, da man kan have nogle rigtig grimme fald smiley

  • #10   1. maj 2016 Ja jeg red havde jeg den altid på, er faldet af så mange gange og den har redet mig et par gange, plus jeg kunne aldrig finde på at springe eller ride tur uden, har en veninder der brækket ryggen 3 steder.

  • #11   1. maj 2016 Jeg rider med den på længere ture ellers ikke smiley

  • #12   1. maj 2016 Jeg har den kun på, hvis jeg springer eller, hvis det er en ny hest jeg ikke kender, som er "vild" (I dette tilfælde en unghest, som ikke svar tilredet) smiley

  • #13   1. maj 2016 Der er mange delte meninger i hesteverdenen smiley Nu er jeg selv springrytter, og er aktiv på stævnebanerne, hvor man jo skal have vest på, hvis man er under 18.. I vores rideklub er der samme regel. Ville ønske, at jeg kunne være fornuftig nok til, at sige, at jeg fortsat ville ride med vest, når jeg fylder 18.. Men jeg kender alligevel mig selv godt nok til at vide, at det nok ikke kommer til at ske. Jeg hader min vest, men når uheldet er ude, er den sku god nok smiley var selv ude for, her for et par uger siden, at blive kastet af midt i et spring, hvor jeg røg direkte ned i bommen med min ryg først. Der var jeg glad nok for den.. Jeg køber en airbag i stedet, når jeg fylder 18.. Den kan man da holde ud, at have på smiley Folk på kalde mig dum og ufornuftig alt det de vil, men det får mig ikke til, at ændre holdning. og ja, hvis reglen om sikkerhedsvest til folk under 18 blev fjernet, ville jeg heller ikke ride med den..

  • #14   1. maj 2016 ja præcis! hader min vest inderligt men til stævner skal man jo han den på. og de gange jeg selve er styret er jeg da glad for a jeg har haft den på smiley

  • #15   1. maj 2016 Når jeg skal springe, venter jeg altid til aller sidste øjeblik med, at tage den på! smiley

  • #16   1. maj 2016 Jeg ride med vest når jeg springer, rider tur og når jeg rider dressur på min 5 årige, når jeg rider dressur på min 6 årige og 19 årige samt uden sadel på de 2 gør jeg ikke smiley Jeg rider altid med vest til spring stævner både på opvarmning og på banen smiley

    Er begyndt at ride fjordheste stævner og der har de lavet en regel med at ALLE der skal springe SKAL have vest på, det synes jeg også er helt fair, af hvilken grund de har valgt det ved jeg ikke (måske fordi nogle fjordheste er lidt klodsede?) , men jeg synes det er fint at der ikke er forskels behandling smiley

    Til pony stævner ser jeg dog tit at mange ryttere under 18 undlader vesten når de skal til præmie overrækkelse, hvilket jeg ikke synes er okay da de skal være reglementeret påklædt, ja den sidder og irriterer når man rider rundt, men så må man lige vente det minut det tager til man er helt færdig med at tage den af smiley Det synes jeg man skal stramme lidt op om, da rytterne stadig kan komme til skade, selvom at det "bare" er en æresrunde smiley


  • #17   1. maj 2016 Har den på til springundervisning og springstævner. Tager den på, når jeg skal op på min unghest og et par måneder frem efter hun er tilredet. Ellers har jeg den aldrig på :).

  • #18   1. maj 2016 har den heller ik altid på til præmieoverakelse men langt de fleste gange da jo er på opvarmningen og sidder på hesten smiley

  • #19   1. maj 2016 Nu springer jeg ikke og har aldrig gjort det grundet højdeskræk... og det slår sig altså ud ved spring. Men jeg ville ride med vest. Nu ved jeg at vestene kan være enormt irriterende og gøre at man ikke føler at man kan følge med ligeså hurtigt hvis hesten hopper til side (sådan har jeg det i hvert fald når jeg har haft min på), så hvis jeg var springrytter ville jeg undersøge den der air vest, om den vil være god nok til springning. Men jeg ville aldrig selv, eller lade mine piger springe uden en vest.

  • #20   1. maj 2016 Stald Solbakken: Til præmieoverrækkelsen står du stille med et halvt minuts æresunde i kort galop. Hvad bliver det næste? på dressurbanen skal man også ride med vest eller hvad? smiley Der kan du komme lige så meget til skade.

  • #21   1. maj 2016 okay smiley
    har over flere gange/stævner set piger både riders alm vest også de der airbags ud over


  • #22   1. maj 2016 Emilie&Ricardo:
    Når man er under 18 år SKAL man ride med veste i spring altså være reglementeret på klædt, det samme SKAL du til en præmieoverrækkelse smiley Desuden kan dommeren vælge at sende dig ud fra banen hvis du ikke er reglementeret påklædt (Hvilket sker meget sjældent) smiley

    I dressuren rider du ikke galop æresrunde (på nær lige ved en cup eller et mesterskab) ligesom i spring, hvor en hest kan stikke af og få de andre heste til at gå i panik, har set sådan et uheld ske, rytteren faldt af ned i hegnet (så vidt jeg husker) Heldigvis havde hun sikkerheds vest på og der skete ikke det store, jeg tænker bare godt det ikke var en lille pige på 10 år uden vest smiley


  • #23   1. maj 2016 Mener heller ikke til en dressur præmieoverrækkelse smiley Jeg mener på banen. så bare fordi der står et spring på banen, som man ikke en gang skal over, og man kun er ved i ca. 1 min, er det mere "farligt" end hvis der ikke gør og du er på banen i 6-7 min?

  • #24   1. maj 2016 Nej, JEG mener bare at spring er farligere end dressur, i spring må der også gerne være flere på banen ad gangen, i dressuren er der kun 1 rytter og 1 hest inde smiley

    Hvis den ene hest på spring banen stikker/bliver bange for noget, kan den anden vælge at følge med, det vil ikke ske på en dressur bane smiley
    Desuden har jeg ikke set mange dressur heste stikke af uden grund og der er ikke lige så mange skade i dressur som i spring smiley


  • #26   1. maj 2016 Har aldrig sagt, at spring er mindre farligt end dressur! ik misforstå mig. jeg sammenligner SPRING PRÆMIEOVERRÆKKELSE med et DRESSURPROGRAM..

  • #27   1. maj 2016 Jeg har ALTID (!) vest på når jeg springer, og jeg mener virkelig altid, også selvom det er et lillebitte prøvespring, og også selvom jeg har redet privat. Jeg føler mig simpelthen ikke sikker uden fordi det bare er blevet en vane.
    Dog rider jeg kun med sikkerhedsvest hvis det er springning, så der kan man jo så diskutere om en skovtur ikke også kan være lige så risikabel. Men lige med springning synes jeg faktisk man burde have vest på om man så er under 18 eller voksen smiley


  • #28   1. maj 2016 Stald solbakken. Hvis du læser reglementet står der, at præmieoverrækkelse gerne må foregå uden vest.

  • #29   1. maj 2016 jeg havde en ridevest som lille som jeg ikke brugte så meget men kan huske at jeg har brugt den (ca. ved 8-9 års alderen)

    da jeg skulle ride en pony som jeg ikke kendte som er 8 år (vi havde og haft en snak med damen der ejer den og der kom vi ind på ALTID ridehjelm på som jeg altid har på og EN GOD IDE med sikkerhedsvest) , var jeg ude og købe en sikkerhedsvest med min mor , lige et par dage inden jeg skulle ride , for min mor synes ikke at jeg skulle sætte mig op uden - sååh tror jeg bruge vesten i starten sådan meget og senere hen smide den (måske) det kommer an på hvordan og sådan smiley

    men tænker det er godt at have vesten på når man prøver nye heste/ponyer men ellers også godt at have den på ellers smiley

    før i tiden da jeg selv havde ponyer der red jeg uden vest (på nær da jeg havde vest omkring da jeg var 8-9 år) men med hjelm - men dem kendte jeg jo ud og ind smiley

    nå ja jeg har faktisk også sprunget for 1 år siden uden vest da jeg ikke havde en der men det var kun små spring på ca. 30-40 cm så intet vildt der og jo jeg faldt skam også men en gang ud af mange (tror vi havde baner/et spring ca. 10 gange) og slå min skulder/nakke/ryg på den der holder (den der træ stykke der vender ud nederst) det var ikke slemt der gik en dag og så var jeg smertefri smiley


  • #30   1. maj 2016 Nej nej har ikke misforstået dig, tror jeg er nogenlunde med smiley Der er stadig flere heste på banen til præmie overrækkelse end i et dressur program smiley

    Men når man rider på spring banen kan hesten også hoppe til side, måske for et banepersonale der står bag et spring? rytteren kan miste balancen ryge af og næste hest kan være uheldig at træde på rytteren smiley


  • #31   1. maj 2016 Beklager Jannie G havde læst forkert så, men jeg synes stadig at alle ryttere under 18 der er på spring banen skal have veste på da det er med i påklædningen og beskytter dig smiley

  • #32   1. maj 2016 Niko, jeg er forresten sikker på at du springer rigtig fint uden vest, men for mig handler det slet ikke om hvor god/forsigtig/rutineret man er - lidt ligesom jeg ikke forstår det med "jamen jeg rider/kører/cykler jo forsigtigt og holder øje med trafikken" - det afgørende for mig er risikoen for at komme en del mere til skade end et normalt fald smiley

  • #33   1. maj 2016 Jeg bruger vest når jeg springer, eller næsten altid. Jeg føler mig ikke begrænset i en vest og har den også på i opvarmningen. Skal jeg øve bomme og cavalitis så kan jeg sagtens finde på at undlade den. Jeg har en hest der enden springer ind i springet eller løber uden om, den har aldrig stoppet, så jeg føler mig ikke udsat uden, det er bare en vane at ride med vesten.

    Skal jeg på en alm tur i skoven så har jeg den altså ikke på, det synes jeg er for dumt når hesten går så fint på sine ben, det ville svare til at ride dressur med den smiley

    Hjelmen kan jeg også sagtens undvære hvis jeg bare hopper op på dækkenet og skridter i grime og træktorv. Det har jeg hørt lidt for i stalden, men det tager jeg ikke så tungt smiley


  • #34   1. maj 2016 Jeg rider aldrig med vest... Og har aldrig gjort det. Heller ikke da jeg sprang lidt.
    Rider også tit uden hjelm..
    Er det dumt?? Ja så absolut!! Men cykler også uden cykelhjelm og har heller ikke knæbeskyttere på når jeg går til købmanden.
    Der kan altid ske noget og vi kan ikke beskytte os selv for alt.. Jeg kan også falde i badet i morgen og slå hovedet, eller jeg kan vælte på cykel, og jeg kan også risikere at komme voldsomt til skade når jeg trækker hestene på fold.
    Jeg syntes det er et spørgsmål om risikovurdering.. Jeg kan også komme til skade selvom jeg har vest på.


  • #35   1. maj 2016 Jeg rider faktisk altid med vest.. Jeg fik min vest til min fødselsdag sidste år(juni) og inden da havde jeg aldrig redet med vest. På trods af at jeg har redet i ti år.
    Jeg tager ikke engang en skridttur længere uden min vest, og når min kæreste rider på min pony, så får han den på. Jeg springer ikke..
    Jeg arbejder også på en rideskole om onsdagen, hvor jeg sommetider skal krudte nogle heste af, inden de skal bruges til handicapridning. Der kan jeg mærke, at det er helt underligt at ride uden vesten, fordi jeg er så vant til at ride med. Det føles helt forkert.. smiley


  • #36   1. maj 2016 Da jeg gik på rideskole (for rimelig mange år siden) red jeg med den da jeg sprang. Men efterfølgende har jeg sprunget nogle heste uden, og ser intet problem i at gøre det uden, så længe højden er lav. smiley

  • #37   2. maj 2016 Kunne simpelthen ikke drømme om at tage en vest på. Måske hvis det var en af de der air back.
    Men ellers ikke. De er noget så grimme og helt stive man kan jo knap bevæge sig. smiley


  • #38   2. maj 2016 Stald solbakken: fair nok, at du har den holdning. Dog synes jeg, det er lige overmodigt nok at sige, at en springvest redder rytteren hvis en hest træder på en XD det er korrekt, at det gør knap så ondt, hvis man falder ind i spring fx..

  • #39   2. maj 2016 Jeg har redet uden vest 4-5 gange efter at jeg rider selv..
    Jeg har en rygskade i forvejen, og jeg dår SÅ ondt hvis jeg ikke har den på og jeg så falder af.
    De gange hvor jeg har redet uden var da jeg var i praktik og på en ridelejr (vi skulle i vandet). Ellers har jeg ikke redet uden. Føler mig ikke tiloas når jeg ikke har vest på smiley


  • #40   2. maj 2016 Jeg kunne aldrig drømme om at at tage til springtræning uden at tage vesten på når jeg har varmet op i gangarterne eller taget den på fra start alt efter hvor meget jakke osv jeg har på.

    Herhjemme kan jeg godt finde på at tage nogle små kryds uden vest og har kun vest op ved bomtræning hvis jeg ved at jeg også skal springe.
    Dog kommer det meget an på hvor godt jeg kender hesten, nogle heste ville jeg ikke drømme om at tage selv et lille kryds på uden vest. Ligesom jeg altid har vest på de første mange nye ture på en hest og når jeg så synes jeg kender hestens typiske reaktioner og føler mig tryg så har jeg sjældent vest på når jeg rider tur.

    Kommer aldrig til at droppe vesten når der skal springes mere end et lille kryds og synes faktisk heller ikke den har generet mig i det jeg har sprunget. Har været faldet af en del gange hvor jeg landede i forhindringerne og der tager den altså en del af slaget fra at få en bom i ribben eller ryg. Og har været styrtet en gang hvor jeg er lykkelig for at jeg havde den på, da ponyen rullede henover mig i styrtet og tror ikke jeg var sluppet uden andet end hudafskrabninger hvis jeg ikke havde den på.


  • #41   2. maj 2016 Jeg rider næsten altid med vest, ligegyldigt om det er spring, dressur, tur osv. Enkelte gange får jeg ikke lige taget vesten på ;). Jeg rider dog ikke med klappen nede, da den så støder mod sadlen hele tiden, så jeg konstant får små stød op gennem ryggen smiley

  • #42   2. maj 2016 Hvis man rider på en klub under DRF så er det ret simpelt. Det er ikke op til klubben om man skal eller ikke skal have vest på ved spring når man er under 18. Det er noget rideforbundet har bestemt og hvis der er officials der observerer ryttere der springer uden vest på en klub så har de indberetningspligt. Klubben får så en bøde for ikke at overholde reglerne.

    Det sagt så må i købe en bedre vest hvis ikke i kan holde den ud. Jeg rider military og har derfor et hav af veste og airbagvest også. Jeg føler mig bedst tilpas i en Komperdell, men både Aerowear og Tipperary laver også veste jeg kan holde ud og som er godkendte. Racesafe kan jeg ikke trække vejret i, men ligesom med hjelme så er vi alle bygget forskelligt og det er vigtigt at man får valgt en der sidder godt og ikke generer. Alt for mange køber vest og hjelm efter hvad der er på mode.


  • #43   2. maj 2016 Jeg har det sådan lidt både og med vesten. Jeg gik i gang med tilridningen af min unghest uden vest, han blev bange for noget og jeg var tæt på at blive smidt af lige i hegnet fordi han hoppede så kraftigt til siden. Der fik jeg flashback på dengang jeg gjorde det sidst (ca. 8 år før det) der landte jeg over hegnet med ryggen uden vest. Ren held den ikke brækkede, men fik en del skadede nerver, der resulterede i pludselig lamhed på de mest irriterende tidpunkter med varing op til 20 minutter... (faldt simpelthen bare sammen uden føling til benene). Heldigvis er jeg blevet 'rask' og har ikke haft det i godt 3 år nu. Efter det chok og flashback fik jeg en sikkerhedsvest af min veninde, og den blev brugt godt i starten (dressur og almen tilridning) indtil min nervøsitet blev dæmpet. Nu har jeg fået så meget mod at jeg rider dressur (på lukket bane) uden vesten, da hesten også er blevet mere nervefast og stabil. På tur har jeg den på, og også når jeg springer (ca. 2 gange om måneden).
    Her for et par uger siden glemte jeg min vest og havde mod nok til at tænke, 'pyt'. Efter første lille spring på 50cm, kunne jeg mærke min egen uro, og følelsen af at det hele bare føltes forkert. Bad min kæreste hente vesten inden jeg fortsatte. Havde han ikke været til stede, havde jeg trukket hesten ind i stalden for at hente vesten.
    Derefter følte jeg mig igen 100% sikker og vi sprang hele 60 cm XD Min dreng er ret tung så vi springer ikke særlig højt eller tit smiley
    For mig er sikkerhedsvesten en ekstra tryghed, og det bliver den nok ved med at være altid i springningen. For dælme nej om jeg vil have flere skader!


  • #44   2. maj 2016 På min rideklub er den obligatorisk, når der springes - for alle aldersklasser. Det er nemlig ikke ungerne, der falder af - det er som regel dem som er over ponyalderen smiley
    Det har jeg ikke nogen holdning til - sådan er kravet, og så kan man springe eller lade være.

    Jeg bruger den oftest i forbindelse med kørsel - kunne aldrig drømme at træne maratonforhindringer, eller for den sags skyld spænde en tilkørselshest for uden vest (og hjelm).


  • #45   2. maj 2016 Da min stod på rideskole og var babyhest, så red jeg med den, til jeg mente han var forsvarlig, men jeg sprang altid med den.
    da vi flyttede hjem, red jeg altid uden. siden sommeren 15, har jeg ikke haft vest på, alene af den grund, jeg brækkede kravebenet og måden der groede sammen på, gjorde vesten ubehagelig og gav smerter.
    Jeg stoppede med den til stævner, præcis den dag jeg måtte i følge reglementet.

    Jeg bruger kun vest på ungheste, og bestemt ikke med velbehag, da der er ubehageligt og smertefuldt for mig.


  • #46   2. maj 2016 har på når jeg rider ung heste eller når jeg springer.

  • #47   2. maj 2016 Nej. Har aldrig haft en sikkerhedsvest på, faktisk. Nu er jeg så også dressurrytter, men nej, hverken på tur eller hvis jeg skulle få mod på at hyggespringe lidt igen.

    Hvis jeg skulle tilride en hest eller springe lidt mere seriøst (Hvilket aldrig kommer til at ske, så who cares), så røg den nok på.

    Jeg gider ikke have den på, jeg har ingen grund til det. Hatten har jeg dog altid på smiley


  • #48   2. maj 2016 bevares jeg kan da også sagtens springe uden vest, eller nej i dag kan jeg nok ikke kunne få mig selv til det. Jeg har det ligesom at køre uden sele i bilen, om så jeg skal 100 m. ned af en grusvej kommer selen også på. Jeg føler mig simpelthen så nøgen og utilpas uden, hvad enten det er selen, hjelmen eller vest når det gælder spring/ungheste.

    for 8 år siden skulle jeg jo bare lige ud og have nogle 30 cm. på den gamle garvede og jeg havde ikke lige min vest med. Jeg falder af og ryger med lænden lige ned i bommen, trykker 2 hvrivler. Jeg bøvlede derefter med min ryg i 1½ år. har så gået i 6 år uden at have nogle sådan gener af det.
    I november får jeg så en diskusprolaps, samme sted, at ryggen i forvejen har været svag, har været skubbet dertil.
    Jeg har bøvlet med det lige siden november og har 3 gange måtte sygemelde mig på arbejdet, fordi jeg bare har haft så ondt. de eneste 3 sygemeldinger jeg har haft på 8 år.

    I dag kunne jeg ALDRIG finde på at springe uden vest, heller ikke 20 cm. det har jeg mærket konsekvenserne af. Jeg kunne heller aldrig finde på at ride unghest uden vest igen. Selv de gamle ellers rolige er jeg faktisk begyndt at ride med vest på selvom jeg bare skal på tur.

    Naaah, min vest er sammen med min hjelm i dag noget af mit kæreste eje. Og jeg vil helst ikke ud i at, hverken kunne gå, stå eller sidde igen. så jeg siger ja tak til vesten til hver en tid smiley


  • #49   3. maj 2016 Jeg bruger ikke sikkerhedsvest- men jeg har en smiley Jeg er ridelærer, og nogle af mine elever rider med vest. Jeg lader det være op til forældrene om deres børn rider med vest.

  • #50   3. maj 2016 Emilie&Ricardo: Sagde ikke den redder dig, men du kommer ikke så meget til skade som hvis du ikke har den på smiley

  • #51   4. maj 2016 Her er der skrevet partskontrakt på, at min part SKAL ride med vest når hun springer. Jeg er ligeglad med om hun synes den er træls eller whatever, på er den.
    Bomtræning er noget andet, mest fordi vi som regel har en 1-3 bomme på ridebanen som bliver brugt til træning i ligeudretning, korrekte former på volter og lignende.

    Hun plejer at have den på under strigling og opvarmning, for så giver den sig bedre for hende, så hun ikke synes den er træls.
    Ridehjelm er forøvrigt også altid et krav her.

    Jeg rider selv med vest når der skal springes eller når jeg rider ungheste.


  • #52   4. maj 2016 jo, det var det du sagde smiley


  • #53   5. maj 2016 Jeg er lidt dobbeltmoralsk overfor mig selv her.. Det håber jeg er indforstået når dette svar læses smiley

    Men i mine øjne hedder det ridehjelm under hver ridt hos folk under 18. springvest under hver spring-ridt hos folk under 18. dette burde i mit hovede være lov og så kan der selvfølgelig undlades hvis personen desværre har lidelser som gør det risikabelt at bære hjelm og vest.

    Når dette er sagt har jeg altid sprunget med vest da jeg var under 18. jeg synes der var en meget god grund til, da faldene i spring kan være voldsomme eks. når man bliver smidt ind i en bom som er et mere typisk fald end hos dressur.

    Jeg har dog aldrig kunne lide at springe med vest. jeg føler min balance bliver forsyrret med det klodsede vest, trods jeg ejede ej "anatomisk" vest sad den alligevel dårligt på mig. jeg har svært ved at trække vejret i en vest. jeg har aldrig vidst hvorfor, måske er mine lunger bare dårlige, men selv en sportsbh kan gøre jeg føler mig irriteret og helt kvalt.

    Så jeg foretrækker selvfølgelig at springe uden vest hvilket jeg har gjort siden jeg blev 18.



  • #54   5. maj 2016 Det er bare for dumt ikke at have den på man kan brække ryggen hvis man falder og så kan det jo ske at man aldrig kan ride mere men æhh jeres valg??

  • #55   5. maj 2016 Sara:
    Det kan også ske hesten sparker dig i ryggen og den brækker. Bære du den altid i omgang med alle heste?
    Det kan også ske du bliver skudt af en sindssyg på gaden. Bære du altid skudsikker vest.
    Det handler jo om risikovurdering smiley


  • #56   5. maj 2016 amen det har jo ingen ende mht beskyttelse.... sara husker du også at løfte den sadel rigtig? Man kan få flere forskellige sygdomme i ryg og skuldre ved at løfte forkert.
    husker du aldrig gå bag ved hesten
    Husker du ikke at må ride i trafikken fordi der er så mange idioter der burde blive hjemme?


  • #57   6. maj 2016 Du kan brække ryggen alligevel.......

    jeg ejer ikke en vest, og jeg kommer heller ikke til det.
    hjelm bruges altid


Kommentér på:
Sikkerhedsvest, din holdning?

Annonce