{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.298 visninger | Oprettet:

Obs på de nye pasregler?? {{forumTopicSubject}}

Jeg blev af staldejer i dag gjort opmærksom på de nye regler.

Fra 1. Januar i år frafalder de tre timer til at fremskaffe passet. Dette skal befinde sig der hvor hesten er.

Så det skal befinde sig i stalden.

Og nej, man skal ikke have passet med på rideturen. Det står der sort på hvidt.

Selvom jeg ellers ville tage patent på vandtæt og anatomisk udformet hestepasholder, til at have på bringe af hesten, lidt ala fortøj smiley


Kommentarer på:  Obs på de nye pasregler??
  • #1   3. maj 2016 Det behøver ikke behinde sig i stalden men mener de har udtalt det skal kunne findes frem inden for meget kort tid. kan ikke huske om det var 10-20 min det snakkede

  • #2   3. maj 2016 Min pas kommer aldrig til og være i andres varetængt end min egen.
    Og man kan skrive under på papire at sker der nogen kommer og spørger efter pas og det ikke kan fremskaffes og de ikke er tilfreds med kopi så modtager den med hesten bøde. og det vil jeg personligt hellere end og aflevere mit pas til en opstalder som intet har og gøre med mit pas


  • #3   3. maj 2016 Der står at det skal ku skaffes umiddelbart, men hvad der ligger i det der umiddelbart, ved de vist ikke.
    Det ka som staldejer være et stort ansvar, at ska passe på pas, mange pas.
    Jeg har altid haft mit hjemme, ka jeg ikke ha adgang til det på opstaldningssted, har jeg det hjemme.
    Staldejer står med et problem, hvis det blir væk, ikke nok med, at der ska laves et nyt, men der er osse vacc. datoer som måske ikke ka findes igen.


  • #4   3. maj 2016 Må sige mig enig med Holic. Det er simpelthen et for stort ansvar at lægge på staldejers skuldrer. Og desværre er det sådan, i de stalde jeg har været i, at man ikke kan have sine ting liggende i sit skab, for så går andre og "nupper" ting.

    Så hvor pokker kan passet ligge tørt og uden for rækkevide af andre, men samtidig sådan, at staldejer kan komme til det ved krav om fremvisning af samme? For jeg kan umiddelbart kun finde et svar: hos staldejer. Og det er da synd for stakkels staldejer, at skulle have samtlige 50 pas liggende smiley


  • #5   3. maj 2016 Plus man få et problem hvis ens hest bliver syg og skal transportes og staldejer ikke er hjemme. så kan man så vælge og køre ulovligt med hesten

  • #6   3. maj 2016 Tænker jeg også Camilla! De har VIRKELIG ikke brugt hovedet, da de lavede d her nye lov-ting... --'

  • #7   3. maj 2016 Camilla. Ved akutte tilfælde, må hesten godt flyttes uden.
    Men det ændre ikke på, hvilket besvær der ellers er.
    På mit sidste opstaldningssted, var der aldrig snak om det, der var så heller ingen muligheder for at ligge det.
    Det forrige var der pengeskab, men ku ikke få koden, så sagde de måtte ringe.
    Det skete så en dag, og passet var der på 10 min.
    Hvis jeg ska ud at rejse, gemmer jeg det på stedet og 1 ved hvor det er.
    Det har ikke været staldejer.


  • #8   3. maj 2016 man kan bare have det i sit skab i stalden

    eller man kan lave et fælles skab med en kodelås på


  • #9   3. maj 2016 Jeg er heller ikke ligefrem begejstret for den nye regl. For, jeg foretrækker da at have passet derhjemme, og ikke ude i stalden, ikke i privaten,for at det er tilgængeligt for mig også når staldejer er på ferie eller lignende.
    Jeg priser mig lykkelig for at jeg er opstaldet privat. Og ikke på et stort ridecenter.

    Noget helt andet, kan frygte at der vil komme en del problemer. Hvor staldejer uretmæssigt tilbageholder passet af flere forskellige grunde.

    Omvendt, så kan det måske hjælpe staldejerer mod uansvarlige hesteejere, som snyder med opstaldning og så videre..

    Har de hestens pas, så har de et ekstra es i ærmet til at få deres penge, men desværre så ville jeg nok frygte flest af første eksempel. At nogle staldejerer vil udnytte det. For, ejer af hesten kan jo ikke lovligt flytte hesten, passet skal jo følge hesten.


  • #10   3. maj 2016 man kan jo bare melde passet bortkommet

    og så flytte hesten imens man venter på nyt pas


  • #11   4. maj 2016 Nu har jeg heldigvis hestene hjemme, men hvis jeg stod opstaldet, så ville jeg tage en kopi af de vigtigste sider, ligesom jeg skulle, da jeg måtte aflevere passet efter kåring for at det skulle sendes ind, og sendes hjem til mig. Under ingen omstændigheder ville jeg have det liggende hos staldejer, for det begrænser mig, hvis jeg for eksempel tænker at vejret er godt, så nu vil vi i skoven, og så er staldejer taget til rund fødselsdag eller noget. Jeg kunne evt finde på, at bare have det i min taske når jeg tog til stalden, og så enten lade tasken ligge i bilen, eller hvis jeg ikke havde bil, så hænge den i et aflåst skab.

  • #12   4. maj 2016 Dingle. En kopi af passet er bare ikk nok

  • #13   4. maj 2016 igen folksens man kan bare have det liggende i sit staldskab eller lave et fælles skab som ligger et fælles sted i stalden

    jeg siger IKKE jeg syntes godt om den nye regel men der er en løsning på hvis nu staldejer er til fødselsdag eller fys eller pil røv dag


  • #14   4. maj 2016 Fællesskab duer jo bare ikke, hvis der er nogen i stalden med lange fingrer. Det har jeg da i hvert fald oplevet, der hvor Aida stod tidligere. Det var en fjordhest, som fik stjålet sit pas...

  • #15   4. maj 2016 Jeg har oplevet at staldejer havde forlagt en hests pas, og kunne ikke finde det. Heldigvis ikke min hests. Det endte med at hesteejer selv måtte betale hvad det koster at få et nyt pas til hyppen smiley

  • #16   4. maj 2016 så kan man have det i sit eget skab

  • #17   4. maj 2016 Ina: Jamen så kan staldejer jo ikke komme til det, hvis det bliver krævet fremvist, når man ikke selv er i stalden?

  • #18   4. maj 2016 giv stald ejer koden eller en ekstra nøgle

  • #19   4. maj 2016 Uanset om mit skab er låst eller ej, så kommer mit pas ALDRIG til at ligge i stalden! Nu har jeg så hesten hjemme, så det ligger i huset - men det samme gælder hvis hun stod ude. Det forbliver hjemme hos mig. Jeg vil simpelthen ikke risikere at det bliver væk i en andens varetægt eller bliver stjålet.

  • #20   4. maj 2016 Jeg syntes det inviterer rigtig meget til tyveri at have sit pas liggende i stalden.

    I vores stald står der fx navn på alt ting. Det er en åben stald med rideskole. Så der kommer ofte folk forbi, som ikke rigtig har andet gøremål, end at ville kikke og snakke lidt med heste.
    Det behøves ikke tage mange øjeblik at lure hvordan systemet er i stalden. En boltsaks og en trailer. Og så er de næsten på "lovlig vis" stukket af med hesten.


  • #22   4. maj 2016 Enig med Fylla og Line. Det er sgu tilpas usmart til at ens hest kan blive stjålet. Jeg bryder mig ærlig talt ikke om at bryde loven heller, men samtidig kan jeg ikke lid, at passet skal ligge i stalden, for det er noget værre rod :3

    (Og jeg som endda er utryg nok ved at udlevere passet til en vognmand, når hesten skal flyttes her sidste i Maj.)


  • #23   4. maj 2016 Vi har et pengeskab i stalden. Sådan et rigtig kringlet et som 'kræver tid' at åbne med kode osv. Det er udelukkende til pas. Kun den der afleverer passet til staldejer, får instruktion, guide og kode i pengeskabet. Og det pengeskab er låst inde i sadelrummet, som også er låst med kode. Koderne skifter regelmæssigt. Staldene er ikke låst, men til gengæld er det låste bomme op til staldene. Igen med kode der også skifter regelmæssigt.
    Hvis folk skulle stjæle heste OG pas så skulle de nok bruge en hel nat på det, hvis de havde held med at få fat i det hele. Og hvordan de så koder passet sammen med den enkelte hest vil også være svært, for der er ingen liste over hestenes navne, og der står heller ikke noget på boksene XD
    Herude har vi så også hellere for få opstaldere end 'dårlige opstaldere' som f.eks. folk med lange fingre. Men man kan vist aldrig helgardere sig imod sådan nogle.
    Vi har så også alle et skab derude (igen inde i det aflåste sadelrum), som vi selv har mulighed for at sætte hængelås på.
    Ærligt talt er jeg tryg ved at mit pas ligger i stalden, da det hele er så godt sikret. Men alligevel tjekker jeg op på om det er der ca. hver, hveranden måned smiley


  • #24   4. maj 2016 Lillepigen det da vist ret nemt og kode hver hest til pas. Der er tegner aftegn og farve i alle pas. Plus har man en chip maskine Sååå det rigtig nemt.

    Og andre i opstaldere skulle overhoved ikk have adgang til mit pas.


  • #25   4. maj 2016 Camilla, så skal de godt nok have tid... Det vil være et større arbejde, og med chipmaskine osv snakker vi også professionelle. De tager typisk små gårde hvor alt er åbent og frit. Vi er naboer til et villakvarter og man skal køre op forbi hovedhuset for at komme op bagved op til stalden. Kun en meget dum hestetyv vil våge sig det, samtidig med at der er automatlys ved begge stalddøre, som kan ses fra begge hovedhuse.
    I forhold til andre opstaldere, så stoler vi på hinanden her.
    Og i værste tilfælde har vi adresser på alle opstaldere, kontrakter osv, så skulle noget gå galt så er der en helveds masse oplysninger at give videre til politiet.
    Samtidig er der næsten altid nogle i stalden, så at stå åbenlyst og lede pas igennem opfordrer til spørgsmål.
    Og Camilla, så er stedet jeg står jo nok heller ikke for dig XD


  • #26   4. maj 2016 Overhoved ikk prof. De fleste hundeejere har sådan en. De ret billige smiley

  • #27   4. maj 2016 Overhoved ikk prof. De fleste hundeejere har sådan en. De ret billige smiley

  • #28   4. maj 2016 Har nu aldrig mødt en hundeejer med en chipmaskine, og nu har jeg både arbejdet i træningsklubber og privat med hunde, samt kendt en hel del igennem mine egne hunde 0.o
    Det har altid heddet: Gratis chiptjek hos dyrlægen, så ingen jeg nogensinde har snakket med har set det som relevant at eje.
    Men igen: Det vil kun være idioter der er dumme nok til at vove sig op for at stjæle heste hos os. Der er altid en chance, ja, men den chance er dælme lav!


  • #29   4. maj 2016 Jeg har mit pas liggende i min striglekasse, og jeg har ikke fortalt at det ligger der. Men hvis staldejer ringer, så får han da selvfølgelig af vide hvor det er.
    Det gamle sted havde vi alle pas samlet i et skab, som alle havde adgang til.

    Reglen er underlig og ikke ordenlig informeret. Specielt det, at staldejer skal bede om underskrift på, at det er ejer der har ansvaret for at passet kan fremvises. Hvad så hvis hestejer nægter at ligge passet og nægter at underskrive?

    Dog kan man jo ikke ret meget med kun et pas, da ejercertifikatet jo ikke ligger i passet.


  • #30   4. maj 2016 Og ærligt talt... ikke at stole på sine venner i stalden, det bidrager da ikke til andet en dårlig stemning, for hvad nu hvis? Hvisken og tisken i krogene, nej tak til sådan et miljø siger jeg bare!

  • #31   4. maj 2016 Jeg forstår så heller ikke hvorfor man har sin hest stående et sted, hvor man ikke stoler på andre opstaldere og staldejer. Hvis man ikke kan stole på, at de ikke misbruger passet, hvordan kan man så stole på, at de tager ordenlig vare på hesten? Men det er måske også bare mig smiley

  • #32   4. maj 2016 Mit ejercatifikat ligger i mine pas de er engelske.

    Og nej helt ærligt har lært man ikke kan stole på nogen mennesker. =) det ikke et spørgsmål om der skal være sladder i krogende men hvis man med det samme sikre sig at ens ting ikke bliver taget eller andet. Så kommer der jo slet ikke noget problem =)

    Jeg flyttede engang mine heste fik ikk alt udstyr med. Staldejer spurte om hun skulle pakke dem ned oi flyttekasser og enten sende eller jeg kunne hente. jeg skrev jeg nok skulle hende det om 2-3 uger nå jeg kom hjem igen fra jylland. da jeg skulle hente mine ting havde hun bare taget tingene ud af mine skab og smidt det i flyttekasser og stilt det med på gulvet uden foran alle vores skabe der var næsten ikke noget udstyr tilbage og have fået stjålet for over 4000-5000 kr og staldejer trak bare på skulderne det var jo ikke hendes skyld mente hun.


  • #33   4. maj 2016 Havde før det stået på stedet i flere år uden problemer uden som sådan endelig og få stjålet noget særligt da mine ting var låst ind i skabe.


  • #34   4. maj 2016 I forhold til staldejer der, så kan man da ikke forvente at når ens opstaldning ophører at man stadig kan spære skabspladsen i længere tid derefter, uden at betale for det? Der står jo højst sandsynligt og skal en anden person ind i stalden der skal bruge den skabsplads?
    Jeg havde så nok tapet kassen sammen med et skilt med dit navn på hvis det var mig og ikke ladet den stå åbent.
    Og kan heller ikke se at det er staldejers direkte skyld at opstalderne stjæler?
    Personligt havde jeg taget det vigtigste og dyreste med velvidende at der er en risiko for tyveri (netop når du ikke stoler på nogen), således at man ikke har større værdier liggende i godt tre uger inden man henter resten. Synes også at tre uger er lang tid for gårdejer at skulle have ekstra ting liggende og fylde, som i min optik burde være flyttet samme dag som hesten.
    Men det er jo smag og behag, og vi har sikkert hver vores mening på det punkt.


  • #35   4. maj 2016 Nå man stille udstyr midt på en staldgang og bare i nogle kasser er det jo klart folk stjæler og nu var det en aftale plus at jeg havde betale for mine skab plus staldleje længere end end hestene stod der.

    Men aftalen var hun jo tog udstyret ind og pakkede det ikke smed det ude på gangen derud over så var det folk i den stald jeg stod som stjal og deraf kan man ikke stole på nogen.


  • #36   4. maj 2016 Og havde skam også taget de ting med af størst værdi.


  • #37   4. maj 2016 Og nu var det den aftale vi havde lavet og som hun selv havde tilbudt så ? kan ikke se hvor du vil hen med det du skriver?

    Laver ikke om på folk stjæler med arme og ben. ligemeget hvad


  • #39   4. maj 2016 Camilla, meget af det du skriver stod ikke forklaret i indlægget før og derfor skriver jeg som jeg skriver. Jeg kender jo ikke jeres aftale, dato for kontraktens ophør og dato for hestens flytning? Så jeg går kun ud fra det du har skrevet, og de data jeg har fået.
    I vores stald står der kasser frit fremme med udstyr, privat (dem som fylder mere end et skab) samt udstyr til salg, så man kan kigge og prøve det. INTET er blevet stjålet. og her snakker vi også udstyr til flere tusind kr.
    Vi stoler på hinanden og har det godt sammen, alle kender alle og miljøet er godt, så INGEN har et behov for at stjæle, for vi låner også gerne hinanden vores ting.
    At du ikke stoler på nogen er OK, min holdning er bare at ikke alle stjæler, som du påstår.
    Men har du så også låst din sadel væk fra alle de andres sadler? For den kunne de jo lige så godt stjæle og sælge?


  • #40   4. maj 2016 Du må have din helt egen holdning og gøre præsis hvad du vil =)

    Og jah har min sadel enten hjemme eller i mit eget skab låst =)

    Lige nu har jeg min egen stald så =) det ret nemt.

    Jeg skriver bare mine erfarringer plus skyder lidt huller i den menig om det nærmest ikke er muligt =) Siger bare det er muligt og ikke så svært som du gør det til =)

    Siger ikke der sker. (og nu bliver der ikke stjålet heste i danmark )



  • #41   4. maj 2016 Jeg er bare glad for ikke at skulle gå og være panisk nervøs hele tiden og tænke hvad nu hvis. Herude er der ro og harmoni og det synes jeg er skønt. Vi passer alle på hinanden, deres ting og alle hestene.
    Man kan gøre sit bedste for at sikre sig, som du netop også gør, og så kan man ikke gøre mere. Der vil altid være en sindsyg tosse et eller andet sted, der skal gøre livet svært for andre, om det så er en hysterisk opstalder, småtyverier eller hestetyve. Vi møder dem alle en dag (men forhåbentlig ikke hestetyven).
    Og jeg har stået elendige steder med de to førstnævnte (og nej der havde jeg ikke passet hos hesten) og haft egen stald hvor jeg stødte på den sidstnævnte...

    Din sidste sætning der må da være ironisk?


  • #42   4. maj 2016 Jeg går ikke og panoid eller noget =) låser mine ting i mit skab og er glad og tidfreds så jeg netop ikke behøver tænke over det.. Har selv mine pas

    Nej der sker ikke heste tyveri i danmark.
    De gange heste bliver efterlyst eller "stjålet" har det været folk som enten har intet deres låne heste hjem eller en hest hjem de har solgt hvor køber ikke har betalt hesten eller en opstalder som har taget pant i hesten og flyttet den og sådanne ting.
    Så nej er ikke ironisk ment. Det kan ikke betale sig og stjæle heste i i danmark


  • #43   4. maj 2016 Camilla: det er da så i hver fald løgn - jo, der er heste der er blevet stjålet/forsøgt stjålet i DK.

  • #44   4. maj 2016 Hvorfor kan det så ikke betale sig at stjæle hest her i landet mener du?

  • #45   4. maj 2016 Du skriver sjovt nok forsøgt stjålet =) Tit sorry er det hestefolk som overreagere helt sindsygt og nej ingen stjåle heste..

  • #46   4. maj 2016 Jeg skriver skriver stjålet/forsøgt stjålet som i enten den ene eller den anden.

  • #47   4. maj 2016 Jeg har haft en hest i min stald der var stjålet (vel og mærke uden at vide det).
    Hesten kom om natten og en måned efter forsvandt den igen en nat. En uge efter dens forsvinden blev vi ringet op af politiet, da de havde fået af vide at en stjålet hest var blevet set i området. Efter sigende var det parten der havde stjålet hesten, da hun var sur over ikke at måtte ride den fordi den var halt (de havde hverken pas eller ejerpapirer og vores alarmklokker burde have ringet, men vi troede jo på den historie de fortalte os). Alt ved politiets og de rigtige ejeres forklaring stemte overens med det vi havde observeret, og hun red netop hesten selvom den var slemt halv, også selvom vi gjorde opmærksom på dette. Vi kunne desværre ikke hjælpe politiet eller ejerne (med både pas og ejerskab) da de jo bare forsvandt uden varsel en nat. Kan jo så ikke sige om HELE historien er rigtig eller ej, men vil da næsten vove at sige der var tale om hestetyve i det tilfælde...


  • #48   4. maj 2016 ATC:
    Fødevarestyrelsen.
    Hvordan de vælger ved jeg ikke, men har stået et sted der blev tjekket, så de gør det.


  • #49   4. maj 2016 Ja, vi har så meget styr på det som vi nu kan smiley hahah

    Én fra vores bestyrelse (sekretær), som jeg hjælper med pasning og hjælp til tilridning af hendes, arbejder i SEGES - hun står også for facebooksiden. Hendes navn står også på alle hestepas i Danmark smiley



Kommentér på:
Obs på de nye pasregler??

Annonce